Wat een goed nieuws allemaal! Jullie zijn al lang bezig ppfff ik ben net pas begonnen.
Mijn paard heeft vorige week de 2e spuit gehad. Nu 5 weken afwachten (boxrust en af en toe op de poetsplaats) en dan controle met echo. Aankomend weekend verhuist hij van stal (met zonlicht, ruimere stal en buitenluik). Heb er zin in!
Maar zijn goede 3-in-1 beschermers dan ook niet goed Peelie?
Ik gebruik eigenlijk nooit beschermers (met springen, crossen en buitenrijden als ik ga racen wel). Het maakt de pezen uiteindelijk alleen maar zwakker zei mij DA, en ben meestal te lui om de benen goed te poetsen
Die 3-1 beschermers vind ik zulke ondingen. Die zakken voordurend af en gaan schuren en draaien. Dan bandageer ik nog liever.
Zonder zou ik ook fijner vinden, alleen durf ik dat echt niet aan. Dan zou ik echt alleen nog rechtuit gaan en beheerst omdat ik bang ben dat hij zijn benen raakt en ik hem kan wegbrengen. Dus lekker aan de bandages.
Maar met zo'n schieffel vind ik het een ander verhaal. Door aanstoten wordt die natuurlijk weer actief. Maar een ander tikkie vanaf buitenaf op een gezond paardenbeen moeten ze makkelijk kunnen hebben en maakt ze alleen maar sterker.
Bij de western hebben ze wel goede 3-in-1, maar kosten wel wat. Zou dat zelf wel eerder gebruiken dan bandages, want de kans dat je daarbij een foutje maakt is natuurlijk altijd aanwezig.
Heb je ook wel een punt, foutje kan altijd gemaakt worden. Maar 1 foutje op een gezond been moet ook kunnen. Daar horen ze niet direct stuk van te gaan. Op zijn blessurebeen is een ander verhaal.
@liedjuh hij vond niet lang genoeg opt gras :p.buiten staat hij de hele dag. alleen vorigjaar koliek gehad vanwege gras en koliek en zon been is geen goede combi.
ik had altijd die br pro max maar sinds paar maanden verdraagt hij die niet.goed aan zn been. voordeel van bandage is wel dat hij tegendruk krijgt.mits goed aangelegt. in de western heb je idd wel goede bescherming.
vanavond weer rondje op em.gestapt. dan blijft hij tenminste rustig. paar passen draf maar hij blijft 3/5 - 4/5de kreupel. pffff konden ze soms maar eens even praten he
Ik heb dalmar eventers, nooit warme benen eronder en super bescherming rondom omdat er zowel voor als achter carbon zit
Maris
Geplaatst: 01-03-14 16:41
mijn paard loopt al enkele maanden onregelmatig tot kreupel in draf. Het verbetert wel als ik eens een keer doorvraag. Binnen een paar minuten loopt hij dan goed. Kan dit ook op een peesprobleem duiden ? (dierenarts heeft er al naar gekeken, maar weet niet wat er aan de hand is, dacht meer aan artrose).
Maris: Mijn paard heeft ook een tijdje licht onregelmatig gelopen tijdens het opwarmen in draf. Dat ging meestal snel over. Omdat hij verder correct liep zijn we blijven door trainen, maar enkele weken later bleef hij onregelmatig lopen en werd het steeds erger... Er is dan bij hem een peesblessure (checkligament) vastgesteld.
Voor de zekerheid misschien toch eens een echo laten nemen?
zou voor de zekerheid idd echo.en eventueel fotos laten maken. hier ook.in het begin ligt onregelmatig maar nou al bijna jaar kreupel
Maris
Geplaatst: 01-03-14 19:45
ikke20 schreef:
zou voor de zekerheid idd echo.en eventueel fotos laten maken. hier ook.in het begin ligt onregelmatig maar nou al bijna jaar kreupel
Ikke20, loopt jouw paard ook duidelijk beter na een paar minuten ?
Foto's van de hoeven zijn al gemaakt, niets op te zien. Ik heb zelf het idee dat het hoger zit, meer schouder ofzo. hij heeft b.v. ook moeite met het strekken van zijn voorbeen naar voren bij de hoefsmid.
nee hij liep vreemd kon het de eerste weken niet verklaren waar het van kwam en niemand zag iets maar ik voelde wel wat. zitten er ergens verdikkingen rondom.zn pezen? en heb je al kreupelheidsonderzoek laten doen(inc uitverdoven) ?
MissYvette4u
Geplaatst: 03-03-14 13:45
@Maris; als je verder niks kunt vinden (bv vastzittende rugspieren), laat 'm ajb dmv echo controleren. Jouw situatie lijkt op die van mij. Mijn paard was in de draf niet kreupel, maar het was ook niet zuiver. En de ene rit liep hij de sterren vd hemel, en een andere x onzuiver. Het was zo onregelmatig! Zijn benen voelden goed, helemaal niks warm of verdikking. Wie ik ook vroeg, iedereen dacht dat ik een blessure wilde zien zelfs de da! Totdat de pees het niet meer trok en scheurde bij een kleine bok
Het is schijnbaar moeilijk om goede peesecho's te maken, en te vertalen dus let goed op wie je dat laat doen. De 1e da die bij mijn paard echo's maakte, zei dat de pees helemaal door was en dat hij waarschijnlijk ingeslapen moest worden. De second opinion da liet me zien dat de pees niet helemaal door is en dat er genezing mogelijk is.
De second opinion da zag vrijwel direct hoe de scheur is ontstaan! Een dergelijke scheur gebeurt meestal door een harde klap maar juist omdat mijn paard altijd gevoelig op de benen is geweest, ben ik altijd heel voorzichtig met hem en werd hij niet meer dan 2 a 3 uur p/w recreatief gereden. En stond 2 weken voor de klap zelfs op weirust! Dus de scheur kón niet ineens ontstaan zijn.
Mijn paard heeft bij een vorige eigenaar een ongeluk gehad met zijn andere voorbeen. Die blessure is niet (goed) behandeld waardoor hij daar altijd last van zou hebben. Hij kon nog wel licht recreatief gereden worden. Helaas is mijn paard zijn goede been gaan belasten om zijn slechte been te ontlasten, en kreeg die peesscheur in zijn goede been. De scheur is dus in de 7 jaar dat ik hem heb langzaam ontstaan
Wij moeten morgen weer naar de kliniek voor de 2de echocontrole . We staan nu 4 maand aan de kant en met het goede weer begint het toch opnieuw te kriebelen om te kunnen rijden...
yarrah
Ik doe niet meer aan een echo mij paard (tussenpeesblessure) is al een half jaar kreupel. Hij gaat het land in en na de zomer haal ik hem eruit. Als hij dan zuiver is dan pas doe ik een scan.
hier liep er gister 1weer heel slecht in draf gewoon op 3 benen hoorde wel dat hij daarvoor goed aan het spelen was geweest. hopelijk loopt hij vandaag weer iets beter. ben der wel beetje klaar mee
Wij hebben besloten niet te behandelen. Voor nu heeft meneer al een aantal weken rust als in enkele uren paddock, wandelen en nog een aantal uren in de paddock. We zijn bezig met de mogelijkheid van 24/7 buiten met schuilstal.
Hij is normaal heel relaxed en totaal niet druk. Nu merk ik wel dat de verveling toeslaat. Hij staat elke dag samen met zijn shet vriend en onze oude merrie.
Ik mocht hem op zich wel rechtuit stappen en draven, maar het voelt niet goed, dus laat ik maar even zo. Vandaag heb ik hem meegenomen als handpaard naast de merrie. Hij was normaal degene waar ik op reed en 1 van de andere pony's naast nam. Ik verwachte wel dat hij het moeilijk zou vinden. Ook al kan hij goed met de merrie, vond hij het lastig naast haar mee te moeten. Maar het ging verder prima.
Nu heb ik in het topic van de Ice vipe pack gereageerd. Ik moet wel koelen, maar dat leek me helemaal mooi. Nu is het zo dat het bij hem onder zijn spronggewrichten zit en ik twijfel of de beenbeschermers daar wel komen. Die andere set komt weer niet laag genoeg die het spronggewricht pakt.
Pezen zijn wel warm. Af en toe is het ene been minder warm dan het andere been, maar ik zie niet de hele dag wat hij doet, hoe hij belast etc.
Bij zijn linkerpees is het gaatje kleiner, maar is er wat meer woekering bij het botvlies. rechts is het gat groter, maar is er minder botwoekering.
Ik hoor goede verhalen over de ice vibe! Maar zo specifiek kan ik je geen antwoord geven, sorry!
Wat fijn Nathiie, hier is de afspraak ook gemaakt. 17 maart scannen!
MarliesR
Geplaatst: 09-03-14 14:22
Hoi allemaal,
Ik vond vandaag opeens een harde bult op het rechter onderbeen van mijn paard Zo groot als een half (klein) ei, behoorlijk hard. Verder niet warm of gevoelig. Maar ben natuurlijk direct erg bang voor een peesblessure. Aangezien hier veel mensen posten die ervaring hebben, kunnen jullie mij een kliniek aanraden in het noorden van het Land? Wolvega is hier dichtbij (kleine die kwartier) maar als er een andere kliniek beter is?
ik heb aan allebei mijn DA gevraagt over de ice viber en die zeggen allebei dat het weinig extra toevoegingen heeft. je kan net zo goed koelen met een badage en een icepak.
@nathiie gaaaf goed nieuws
@marliesr dit kan ook een schiefel zijn. die zijn knoerhard. een pees is meestal wel wat zachter/nog in te drukken wil je het zeker weten idd even naar de kliniek.
hier blijft zn been weer redelijk dun maar hij liep van de week echt weer enorm slecht. als je hem in draf ziet lopen denk je die heeft zn been gebroken. gister had hij wel weer redelijke dag en vanochtend is hij lekker op klein stukje op het gras gegaan.