Aan het eind van de week valt de dooi overdag weer in zei de weervrouw. Dan wordt het dus nog erger - sneeuw wordt dan ijs... met temperaturen ver onder 0 in de nacht..
Daarom probeer ik nu de sneeuw al zo veel mogelijk weg te scheppen in minimaal de uitloop (en ook af te voeren, zodat de hopen aan de zijkanten straks niet , zoals vorig jaar, alsnog voor gesmolten water en daarna ijsbaan zorgen). Meer kunnen we niet doen. Het is tenslotte winter Al moet ik toegeven dat ik meer heb met het lekker zonnige vorstweer van afgelopen zondag.
janouk
Geplaatst: 30-11-10 10:15
Ik heb ze net met angst en beven buiten gezet maar het valt mee. Het is geen plaksneeuw en ik heb een flinke laag pekel in de buitenbak gegooid, waardoor de bovenlaag alweer droogvriest en korrelig en los is. Zolang er geen ijzel komt, kunnen ze lekker in de bak. Noodgedwongen trainingsstop. Wel jammer, want de beide dames liepen lekker.
Ik heb er over gedacht om de sneeuw weg te vegen, maar dan haal ik ook de zachtere bovenlaag eraf en is de boel dus echt keihard. Dus er voor gekozen om het te laten liggen.
Wendy15
Geplaatst: 30-11-10 11:02
Wat staat Isa daar schattig onder haar sneeuwdekentje Vind dat altijd zo mooi he, dat die vacht zo goed isoleert dat de sneeuw er niet eens op smelt.
Ligt er bij jullie allemaal zoveel sneeuw? Hier is gister wel wat gevallen, maar dat was na een paar uurtjes alweer zo goed als weg en nou zie je er helemaal niks meer van.
Voor wat betreft de sneeuw, ik las in een ander topic de tip om een stuk van je bak/paddock/wei/oid af te dekken met een groot zeil voor het gaat sneeuwen. En als het dan is gestopt met sneeuwen kun je dat zeil mét sneeuw er zo afhalen en ligt je goeie bodem daar nog onder. Misschien het proberen waard?
Tot nu toe lijkt het goed te gaan met Tryggur en de bevroren grond. Hij scharrelt lekker over zijn tegeltjes en het laagje zand daarop probeer ik mooi los en vlak te houden. Verder heb ik dus een paadje gemaakt met wit zand om de gaten op te vullen langs de buitenkant van het draadje en daar maakt ie nu ook goed gebruik van, loopt over het paadje naar het uiterste hoekje om daar te poepen. Af en toe loopt ie ook wel wat over de hobbelige bodem te scharrelen, maar dan doet ie heel voorzichtig. M'n bal werkt trouwens! Het vriest hier nu ook niet heel hard dus dat scheelt ook, maar vanmorgen waren de randen in de bak bevroren, maar in het midden was nog een gat.
En voor degene die vroeg hoe groot Tryggur z'n stukje is, dat weet ik niet, maar hier even een foto van het hele stukje waar hij op staat.
Dyonne
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 30-11-10 11:03
Ik heb van de bestrating wel de sneeuw afgehaald, maar uit de bak niet. Eigenlijk zorgt die sneeuw juist voor een zachter laagje, en echt vast blijven plakken doet het niet.
Haha die isabella heeft een identiteitscrisis denk ik, is zwart uit in Brabant
Ik heb gisteravond de bestrating al sneeuwvrij gemaakt, de rest daar doe ik niks aan. Hans en Amber vinden de sneeuw volgens mij wel leuk. Want ze gaan gewoon over de hoebelige wei lopen. Dat doen ze heel voorzichtig. Ik ga ze ook niet opsluiten, want ik denk dat ze zelf wel aanvoelen tot hoever ze kunnen gaan.
En toen ik net hooi ging brengen stond Grietje weer voor het eerst buiten, volgens mij had ze het wel gezien in de stal. Toch een kleine mijlpaal voor ons
Wendy15
Geplaatst: 30-11-10 11:09
Ik denk dat als het hier gaat sneeuwen dat ik het idd ga proberen net als jij. Van z'n betegelde stukje de sneeuw wel weghalen en verder laten liggen. De grond is daar toch al hobbelig dus het kan alleen maar schelen want idd die sneeuw is zacht. En als het gaat dooien wordt het hier toch al een blubberbende, want dat was het al voor het ging vriezen
@Wendy15 : heb je enig idee hoe zwaar sneeuw is Een doek met sneeuw weghalen lukt misschien met een paar m2, maar meer echt niet. Vroeger toen er nog een paardekastanje vlak voor mijn paddock stond deed ik het in het najaar wel. Groot zeil neerleggen en als de boom kaal was dan kon ik makkelijk het blad/kastanjes uit de paddock halen.
Wendy15
Geplaatst: 30-11-10 11:17
Ja ik weet hoe zwaar sneeuw is Daarom zeg ik ook 'een stuk afdekken', zeg niet de hele bak Daarbij, als je met een paar mensen het zeil pakt en dan omhoog over de sneeuw heen wegtrekt zeg maar dan schuift het er denk ik ook gewoon af naar achter en heb je daar een hoopje. Of je kunt het er met een sneeuwschuif afhalen. Zoals ik al zei, heb er zelf geen ervaring mee maar las het in een ander topic en denk zet het ook even hier neer
Isapaardje
Geplaatst: 30-11-10 13:34
Vorig jaar heb ik stro gestrooid en dat ging ook best. Kun je zo met een rijf opschudden en de sneeuw viel dan weer naar beneden. Enige nadeel was dat Isa dacht ... ha voer! ... en daar (licht) koliek van heeft gekregen. De sneeuw is hier nu over zo'n 100m2 (uitloop) weggehaald (en afgevoerd). Was even werken, maar dan heb je ook wat. Laten liggen is hier geen optie. De klonten die uit de hoeven vallen vriezen aan en veroorzaken dan juist hobbels, zeker op plekken waar ze graag en vaak staat, of er ontstaat een harde ijsmassa. Dan liever even 2 uur werken en daarna geen zorgen (en hopen dat het niet direct weer begint te sneeuwen natuurlijk).
@Wendy: ik dacht dat Tryggur een stalletje had, maar is dat nu gewoon een wand? Kan hij nergens schuilen voor nattigheid?
Wendy15
Geplaatst: 30-11-10 13:46
Nee hij heeft geen stalletje, alleen die schutting, is een driehoekje zeg maar, dus hij kan wel altijd uit de wind staan Hij heeft geen afdakje nee, maar hij staat hier al 8 jaar bij die schutting en gaat altijd prima. Hij heeft een superdikke vacht, nattigheid komt er niet eens doorheen En doordat het hier eigenlijk altijd waait staat ie best heel beschut als ie achter z'n schutting gaat staan
DubbelFun
Geplaatst: 30-11-10 13:54
Ik vrees dat stro hier ook niet lang ligt Nu schijnt de zon dus kan ik straks de boel nog mooi even glad harken. Als het vannacht dan érg hard bevroren raakt doe ik ze morgen wel de Easyboots met viltzooltjes aan.
Omdat het vaker voorkomt bij paardjes die al wat minder in weerstand zijn. Vroeger dacht ik dat het alleen voorkwam bij paarden die een 'geultje' op de plek van de ruggegraat hadden lopen (omdat het water dan niet weg kon lopen), maar laatst zag ik een IJsco die had het gewoon op de billen.
Wendy15
Geplaatst: 30-11-10 19:20
Maar waarom zou hij nu nog wat minder in weerstand zijn? Daarbij komt het ook vaak genoeg voor bij paarden die 's nachts op stal staan, of paarden die staan te broeien onder een deken, jonge dieren in de opfok, noem maar op.. Als ze zoiets moeten krijgen dan krijgen ze dat toch wel, of er nu een schuilstalletje staat of niet, dus ik begrijp je punt niet helemaal?
normaal gesproken krijgen ze geen rainrot als ze gewoon te eten krijgen en ze weerstand hebben. Paarden met een deken rainrot?Daar heb ik nog nooit van gehoord...meestal komt rainrot door continue nat zijn....en slechte weerstand.
Lolclub is eventjes afwezig....haar comp. is ge-crashed
Wendy15
Geplaatst: 30-11-10 19:46
Tryggur heeft zo goed als onbeperkt hooi inmiddels (vooral graszaadhooi), kan uit de wind staan, krijgt z'n F4F erbij en z'n vacht is zo dik dat er geen water op zijn huid komt, vormt hele mooi 'dakpannetjes' (zo noem ik het altijd ) en loopt er zo af. En wat ik zeg, als ie zoiets moet krijgen dan krijgt ie dat toch wel, net als elk ander paard het kan krijgen..
Oei dat is niet zo mooi. Hoop dat ze geen belangrijke dingen is kwijtgeraakt.
Ik dacht net trouwens van kan na het werk nog wel even wandelen, maar was al zo goed als donker, dus hup lamp mee, pony gepakt en weiland in om te wandelen.. Nou pfff meneer zag echt spoken in het donker, heb 1 rondje gedaan en hij sprong alle kanten op dus heb hem maar terug gezet Morgen maar weer bij daglicht
geerke
Geplaatst: 30-11-10 19:50
dat F4F is toch vitamines? Dan lijkt het mij sterk dat hij kans loopt op rainrot,zo hou je zijn weerstand hoog. Ik denk dat de ijslanders op ijsland meer moeten afzien dan jouw Tryggur.
Wendy15
Geplaatst: 30-11-10 19:57
Ja Dat is dat spul van paardnatuurlijk wat ik op aanraden van een aantal hier heb besteld toen, ben inmiddels alweer aan de 3e zak bezig, hij vindt het heerlijk en doet het er goed op En hij staat al 8 jaar op dat stukje met die schutting en heeft nooit rainrot gehad, terwijl hij vroeger alleen hooi kreeg en verder geen brokjes of wat dan ook, nu krijgt hij nog die F4F erbij. Hij is gelukkiger buiten dan in een stalletje, en mocht er echt iets zijn dat het nodig is kan hij altijd nog naar binnen of een dekentje aan
Zelf nog nooit rainrot bij een IJslander gezien, en ik heb d'r wat gezien hoor, de afgelopen halve eeuw (bijna, hi,hi) En ook geen probleem dat ie buiten staat, die van mij kunnen wel naar binnen, maar als 't hooi op is gaan ze gauw weer naar buiten, eentje wil nog wel eens binnen blijven als er zaagsel in de stal ligt, alle andere IJslanders die ik heb gehad veel liever niet. Wel goed dat hij beschutting heeft, zelfs op IJsland bouwen ze muurtjes als het terrein niet voldoende schutplaatsen biedt.
Wendy15
Geplaatst: 30-11-10 20:33
Ja die schutting is wel heel fijn Niet alleen in de winter, maar ook in de zomer voor schaduw
Damens.. Kunnen jullie mij een beetje wegwijs maken wb de winter en HB?
We mogen met Benji weer langzaam aan gaan opbouwen wb beweging en naar buiten gaan. Uurtje per dag en dan met de week een uur uitbreiden... Nou mag hij het land niet meer op, dus heb ik kunnen regelen dat er bij mijn fjord in de paddock 2 extra lijntjes bij gemaakt worden en hij daar mag komen te staan. Alleen is die paddock nu giga hard en best ''heuvelig'' door die grote hoeven van de andere 2. + het sneeuwt/vriest. Kan Benji nu in die paddock? Voor die 2 uur pd straks? Voor de rest op stal. En als hij straks weer volledig naar buiten mag, moet ik dan oppassen met blubber/vorst/sneeuw? Of kan dit verder niet zoveel kwaad?
Ben echt een leek en zou hier graag meer over willen weten.
janouk
Geplaatst: 01-12-10 11:07
Wij hebben voor de vorst de bak helemaal strak getrokken en de bak is nu hard, maar wel egaal en goed begaanbaar.
Experiment voor de sneeuwhompen heb ik nu een nieuw experiment; ik heb knutselklei, die niet hard wordt gehaald uit de speelgoed winkel. winkelmevrouw: 5 december kadootje? ; ik: nee hoor; het is voor de paarden. Gisterenavond de hoeven volgestopt met klei en gisterenavond een uurtje naar buiten: geen sneeuwbonken bij Image. Janouk was weer een deel van de klei kwijtgeraakt. Dus echt optimaal is het nog niet. Work in progress.