[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:53

Hebben jullie artrose paarden ook zo'n last van de winter? Jes was echt goed deze zomer, maar met deze natte bende? :n Ze is niet kreupel of onregelmatig, maar bewegen gaat haar ook niet makkelijk af. Ga haar op gedroogde duivelsklauw zetten, dat haalt net de scherpe randjes er vanaf. Dan krijgt ze de zomer nog, en ik denk niet dat ik haar volgende winter nog in laat gaan... Ik word er echt helemaal naar van als ik eraan denk dat ik haar na 13 jaar moet laten gaan, maar nog zo'n winter? Het is zo hopeloos -O-

Gass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:03

Ik heb hetzelfde met mijn schimmel, die staat al op de duivelsklauw van de Paardendrogist, maar het bewegen gaat hem nog steeds niet makkelijk af. Niet kreupel of iets, maar na even stilstaan op de poetsplaats lijkt zijn achterbeen wel steeds 'op slot' te slaan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:06

Jes 'knakt' door haar knieën voor. Ze zet haar been neer en dan lijkt ze bij elke stap als het ware nog even door haar knie heen te zakken. En gewoon stijf. Allesbehalve kreupel, ik hol altijd voor haar uit met haar voerbak ( :+ ) en dan draaft ze goed en zuiver achter me aan. Maar toen ik laatst met haar ging wandelen kwam ze met wijde neusgaten en een verhoogde ademhaling terug. Terwijl we niet ver, en niet hard hebben gewandeld. Dat was voor mij wel iets waardoor alle signalen op rood sprongen, dit is niet goed :n

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:04

Niet leuk Berdien :(
Probeer nog lekker te genieten van de mooie momenten samen.

Ik mag nu echt niet klagen.
Nu me zusje al 2 maanden in het ziekenhuis ligt minder tijd voor lorenz. Van 6x in de week beweging nu nog gemiddeld 3x in de week.
Vanavond liep hij goed wel wat op adrenaline. 1 hoek in de bak bleef eng en hij zit vol energie merk ik.
Dus ik mag niet klagen.
Paar weken terug had ik wel even wat twijfel of hij regelmatig was.
Maar hij verliest nu ook bespiering.
Ik geef geen duivelsklauw.

En wanneer zijn jullie over gegaan op bv duivelsklauw?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:07

Vergeet trouwens ook niet dat de temperaturen best hoog zijn.

Heeft ze een goede wintervacht?
Kunnen ze ook warm enz van krijgen.
Je kent je eigen paard het beste.
Wel fijn om te zien dat ze in draf dan wel zuiver is....
Heeft ze het alleen in stap door knie zakken?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:48

Ze heeft een enorme wintervacht, staat wel onder een deken. Niet vanwege de kou maar vanwege de natheid, ze houdt zichzelf niet meer warm als ze nat is geregend. Staat 24/7 buiten in een groepje van 4, waaronder haar zoon van 7. Ze zakt inderdaad alleen door haar knieën. Het is ook niet echt zakken, maar net zo'n knakte nadat ze haar been heeft neergezet. Lastig te omschrijven.

Afbeelding

Afbeelding

Dit was op onze wandeling laatst. Ze vond het práchtig (ik liep met haar en haar zoon), liep echt lekker door maar het was nét wat teveel. Ik wil de komende tijd wat vaker wandelen, kijken hoe het dan gaat.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:46

phoe vervelend he! mijn merrie loopt ook bar slecht nu. :(
Ze staat 24/7 buiten, maar volgens mij staat ze heel de dag bij de hooiruif ipv dat ze lekker rond loopt.
Zelf zit ik met mn arm in het gips, dus veel met haar doen gaat nu ook niet, maar ik baal er wel van. Laat het lekkere voorjaarsweer maar weer snel komen! Al die vieze nattigheid. :(

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:08

Hier wel meer stijfheid vooral met het natte weer.
Mijn haflinger heeft goede en wat slechtere dagen. Staat ook op de duivelsklauw, wat erg goed voor hem helpt.
Ik merk wel dat hij beter is en makkelijker kan bewegen als ik hem regelmatiger beweging geef. Als ik om de dag wat doe heeft hij vrijwel geen last van stijfheid.
Maar als ik niet goed op en afbouw naar een wat langere rit heeft hij daarna weer wat last. (of als hij erg druk is geweest op buitenrit) Dus ik merk nu met de nattigheid en de kou dat ik hier veel meer rekening mee moet houden.

Verder is die van mij wel heel vrolijk en lijkt niet al te veel last te hebben van zijn stijfheid. Hij loopt wel regelmatig en heeft nog steeds plezier in wat we doen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:04

Wanneer zijn jullie duivelsklauw beginnen te geven?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:29

Op aanraden van mijn osteopaat toen de supplementen met glucosamine en hyaloronzuur niet genoeg meer deden. Zonder duivelsklauw loopt hij vooral in de wintermaanden stijver en heel minimaal onregelmatig. De duivelsklauw werkt voor ons erg goed waardoor ik mijn paard toch in beweging kan houden zonder dat hij er last van heeft wat weer ten goede is voor de gewrichten.
Ik geef het nog wel steeds i.c.m. equiflex HA artrose supplement.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:33

Mijn paard (6 jaar oud) heeft spat in de achterbenen. Hierbij heeft ze geen klachten. Al is sinds een paar weken het gewricht wel wat gezwollen . Kan je gewoon glucosamine/msm geven? Kan dat bij zo'n jong paard? Moet ze het dan voor altijd krijgen? Of kan je ook een kuur van een paar maanden geven?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:40

Geven de mensen die duivelsklauw geven ook iets ter bescherming van de maag?

Margarita het is ook vaak beetgenomen welk supplement helpt bij jou paard. Heb gen ervaring met spat. Vaak als je het Geeft is het voor altijd.
Of Bv in de zomer als het goed gaat even niks of minder.
Verschilt echt per paard.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:30

Ik verdenk mijn 19 jarige haf van atrose. Hij sleept met 1 achterbeen, hij deed dit altijd al wel iets, in de periode augustus tm november. Nu lijkt het alleen maar erger te worden. Zijn hoefijzer is bijna afgesleten.

Hij stapt wel ruim, draf is wel kort.

Na zeggen kan het nooit kwaad om met glucosamine te beginnen. Hoe denken jullie daar over? En welke zouden jullie aanraden? Ik zag de duivelsklauw van de paardendrogist. Heeft iemand daar ervaring mee?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:33

Als het idd artrose is, dan heeft het geven van glucosamine vaak heel veel zin. Alleen welk product is een beetje moeilijk te zeggen omdat elk paard anders reageert. Dus paard A kan het geweldig doen op product A, maar paard B toont misschien niets geen verandering op product A en doet het weer goed op product B. Terwijl product A en B misschien wel even veel glucosamine etc bevatten.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:13

Ik voer mijn 13 jarige ruin sinds vandaag Kurkuma met zwarte peper.
Aanbevolen gekregen door paard natuurlijk.
Ben zeer benieuwd wat het doet voor mijn paard,
Hij loopt de hele winter tot nu toe nog súper! niet stijf geweest.

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:25

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:26

Ik geef nu sinds twee maanden boswellia bij naast mijn glucosamine-supplement (Flexijoint cartilage, zit garantie op!), dit kun je kopen in Engeland waar het vaak en ook met succes wordt toegepast bij artrose-paarden. Het is veel zachter voor de maag en darmen van het paard (daarom kon ik mijn paard geen duivelsklauw geven) en is een natuurlijke ontstekingsremmer.

Ik geef idd ook omega-olie!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:12

DinkeyGirl ik geef joint comp daar zit boswelia in!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:03

linnie050 schreef:
DinkeyGirl ik geef joint comp daar zit boswelia in!

Maar Dinkeygirl voert meer boswellia als wat erin de joint comp zit.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:53

Ja dat vermoeden had ik al

Nath010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:11

Sinds ik de omega 3 olie (omega 3 6 9 gold) geef aan mijn paard, loopt ze weer soepel en als nooit te voren. Dit nadat ik de tip op dit topic kreeg. Bedankt hiervoor! :D

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:17

Nath010 schreef:
Sinds ik de omega 3 olie geef aan mijn paard, loopt ze weer soepel en als nooit te voren. Dit nadat ik de tip op dit topic kreeg. Bedankt hiervoor! :D

Dat is mooi! Ik hoop dat mijn paard het ook goed gaat doen op de Omega olie.
Ze at het vanmiddag zowaar op *\o/*
Ik hoop dat ze het dan gaat redden op alleen de olie want ze krijgt sinds vandaag ook Pavo Mobility maar van die prijs wordt je niet zo blij :o

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:58

Zijn er hier mensen die (al langere tijd) kurkuma geven aan hun artrosepaard? Zouden die ervaringen willen delen?

Ik ga dit eens proberen. Ben benieuwd wat het doet voor mijn jongens.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:49

Ik geef nu twee weken duivelsklauw (gedroogd) van de Paardendrogist, en dat werkt echt fantástisch. Het haalt de scherpe randjes eraf, en zorgt ervoor dat ze gewoon lekker soepel door de wei loopt. Ook nu met dit vreselijk gore weer steeds. Ze galoppeerde laatst zelfs door de sneeuw op haar voerbak af :oo

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:02

wow, dan hebben jullie paardjes het ook wel heel erg met de artrose...
Mijn paard heeft spat en hij krijgt niks daarvoor , en hij loopt gewoon super ! nergens last van..