Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:41

Ipsilonka, als ik ooit richting die kant verhuis zet ik mijn poown er denk ik wel neer :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:43

Als ik jou was zou ik lekker bij het bos blijven wonen :D

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:40

Heeft er iemand nog iets te zeggen over de hoeven van mijn paard? (1 pagina terug)

Ik moet wel zeggen dat de wand nu weer te lang begint te worden na een tijdje niet meer over het harde te hebben gelopen, dus de smid komt weer een bezoekje brengen. Ik wilde dus ook gaan beginnen met zelf bij te vijlen, maar wil dit niet doen zonder eerst duidelijke uitleg van de smid. :)

Ik zie nu ook dat de wittelijn helemaal niet zichbaar is op de foto's, alzof er gewoon zool overheen zit... goed of slecht? (in het echt trouwens wel zichtbaar, en nu dus ook té breed.)

De straal heeft zich nu bij alle hoeven geheel "vernieuwd", is dit een goed teken? Maar nu raakt de straal de grond dus niet meer, en ik merk meteen dat ze minder oplet waar ze haar voeten neer zet. :') Dat is wel wat minder, maar de straal ziet er wel gezond uit.

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:55

Nu ik goed kijk, zie ik zeg maar dat over de wittelijn gewoon zool zit. Alzof dat er overheen is gegroeid? Ook zijn de steunsels helemaal "glad", ook omgeklapt?
Pff... ik voel mij echt een leek op hoeven gebied. :')
Ook zie ik flairs, hoe kan ik er voor zorgen dat die weggaan?

Foto ter verduidelijking:Afbeelding

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:07

Ik denk dat het geen zool is wat over de witte lijn groeit, maar steunsel. Dat is waarschijnlijk wel dunner gemaakt, maar niet helemaal weggehaald, en dat restje is omgeklapt en groeit nu over de zool en witte lijn heen.

But that's just my two cents... :)

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:11

Dat zou dus weg gesneden moeten worden? Dan laat ik snel de smid weer komen! Gelukkig groeit het niet terug ín de hoef... Of is dit niet zichtbaar? :\

Ik wordt er maar een beetje bangig van.... :')

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:24

Als het een heel dun laagje steunsel is dan is het geen ramp hoor. De smid komt toch binnenkort weer?
Je zou het hem dan vantevoren kunnen vragen wat het is, en daarmee geef je dan aan dat je het ziet en dat hij wat beter zijn best moet doen. ;)

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:27

LindyH schreef:
Als het een heel dun laagje steunsel is dan is het geen ramp hoor. De smid komt toch binnenkort weer?
Je zou het hem dan vantevoren kunnen vragen wat het is, en daarmee geef je dan aan dat je het ziet en dat hij wat beter zijn best moet doen. ;)

Ik zit hem altijd al op z'n hielen, volgensmij wordt hij helemaal gek omdat ik altijd zoooveel vragen stel. :P Achja, hij heeft er wel 4 jaar voor gestudeert. :+
Dan maak ik meteen voor/ na foto's. Dat geeft helemaal een duidelijk beeld.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 09:57

DiekeC schreef:
Nu ik goed kijk, zie ik zeg maar dat over de wittelijn gewoon zool zit. Alzof dat er overheen is gegroeid? Ook zijn de steunsels helemaal "glad", ook omgeklapt?
Pff... ik voel mij echt een leek op hoeven gebied. :')
Ook zie ik flairs, hoe kan ik er voor zorgen dat die weggaan?

Als vanaf nu consequent de steunsels goed worden bijgehouden zullen die flares ook vanzelf weggaan. Die flares kunnen nu ontstaan zijn door de druk van de steunsels vanaf de zijkant. Zeg je hoefsmid dat hij die flares niet wegraspt aan de buitenkant want dat maakt de hoefwand onnodig dunner. Ik zou wel zorgen dat de wand op de plek van de flares niet meer dragend is. En ik zou de hoeven tussendoor zelf gaan bijhouden, want dan zijn dit soort problemen veel sneller opgelost en is het werk van je hoefsmid niet iedere keer voor niets.

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:08

Oke bedankt! Ik vroeg laatst aan iemand op die een hoeven vijl had zodat ik zelf kon bijvlijen en toen stapte de stalhulp er oppeens tussen, en viel helemaal tegen mij uit dat ik zelf bij wilde gaan vijlen! :oo Dus ik wacht eerst even op een duidelijke uitleg, want anders ben ik er toch niet zeker van... Een hoefsmid heeft 4 jaar op school, gezeten dat kan ik natuurlijk niet even na doen binnen een dag.

Hoe duur is een cursus natuurlijk bekappen? (alleen voor het bijvijlen)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:24

Geen idee :) Moet je even op www.hoefnatuurlijk.nl kijken. Dan heb je gewoon een kleine basis er in zitten, en kun je zelf het bijhouden.
Ik laat zelf altijd eens in t halfjaar ongeveer mijn bekapster komen, die het checkt en eventueel nog wat bijwerkt, en verder doe ik het zelf :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:41

Afbeelding
Afbeelding

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:40

Vind dit paard erg lange hoeven hebben..

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:42

Volgens mij is het een voor en na foto??

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:58

Xantha schreef:
Volgens mij is het een voor en na foto??

1 ste foto is net na een bezoek van een natuurlijk bekapper.
resultaat kreupel kortlopend paard. Versenen helemaal weg.
2e foto is nu ongeveer 4 maanden later, na 2 keer een bezoek van een geschoold bekapper om het paard weer rechter op zijn voeten te krijgen en de versenen de kans te geven weer te groeien.
Iemand die kijkt naar de voetas van het paard zoals het hoort en niet alleen naar de hoef.
we zijn er nog niet, maar ik ben blij dat er weer vooruitgang in zit.
overvulde dikke pezen, die het paard gekregen had, door de verkeerde stand zijn weg gelukkig.
nog 2 keer bezoekje van een hoefsmid, en het is weer gelukkig zoals het hoort.

en ik durf weer met een gerust hart met hem te galloperen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:33

En ik maar denken dat natuurlijke bekappers over het algmeen voor 'kort' waren. Behoorlijk raar en lang op de eerste foto. Gelukkig heb je nu een betere en zijn de problemen inmiddels al aan het weg trekken, sneu dat hij er zoveel last van heeft gehad.

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

Linksvoor
AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Rechtsvoor
AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Linksachter
AfbeeldingAfbeelding

Rechtsachter
AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 00:50

peer2005 schreef:
Ik lees bij heel veel overstap-naar-ijzerloos verhalen dat de paarden eerst (behoorlijk) gevoelig lopen, mijn mening is: dat doe je je paard niet aan! Stop zelf eens een stel kiezels in je sandalen en ga een eind wandelen, dan krijg je een idee van wat je paard moet doorstaan. Jij als ruiter kiest ervoor om te gaan rijden, gun je paard dan ook dat ie ten alle tijden, over ieder te rijden terrein, moeiteloos en vol vertrouwen voorwaarts mag gaan. Ik heb het afgelopen jaar ook twee correct bekapte paarden zonder ijzers gereden, en die twee konden het gedurende de rustige wintermaanden (paar x pw rijden) goed hebben. Toch merkte ik dat bij zwaardere belasting de hoeven sneller gingen slijten, en te korte hoeven geven gevoeligheid. Dus subiet gingen de ijzers er weer onder. Een correct beslagen paard is niet 'zielig'. Het is een hulpmiddel voor ons veeleisende ruiters wat ervoor zorgt dat het leven van onze paarden comfortabeler wordt.

Hou jij je schoenen ook aan als je gaat slapen? Of als je gaat douchen?
Waarom moet een paard dan wel ijzers?
Als ik het zo lees heb je de hoeven van je paarden niet eens de tijd gegeven om zich aan te passen aan het vaker rijden op een harde ondergrond.
Jouw nagels zijn vergelijkbaar met de hoeven van je paard.
Wanneer jouw nagels sneller slijten gaan ze ook sneller aangroeien, maar dat heeft wel even tijd nodig.
Zo ook bij paarden.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 01:10

Leuk topic!
Ik denk dat ik hier ook wel regelmatig zal neuzen. ;)

De hoeven van mijn merrie worden nu bijna 2 jaar natuurlijk bekapt volgens de witte lijnmethode.
Ze doet het hier super op!
Ondanks de hoefkraakbeenverbening die zij heeft loopt ze super op elke ondergrond.
In april heb ik zelf de dagcursus gedaan, en nu durf ik tenminste ook meer te doen dan alleen de hoefwand wat bijvijlen.
Ik zal binnenkort wel eens foto's maken. ;)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:26

Ik lees hier ook al een poosje mee, erg interessant alle informatie. Wij hebben 6 paarden die allemaal zonder ijzers staan, 2 ervan hebben we wel met ijzers voor gekocht. De arabier, zijn hoeven waren toendertijd veel te lang maar zien er nu super uit, en Kalife, een van onze berbers, wiens hoeven echt een rommel waren, veel te ver over de ijzers heengegroeid. Nu gaat het de goede kant op maar toen we hem net hadden en de ijzers eraf haalden was het ongeveer zoals op Nombrado's bovenste foto, te kort van achteren en te lang van voren. Flavio heeft ook van de winter een paar maanden op ijzers gelopen, hij had volgens de smid een verkeerde hoek, nu staat hij weer blootsvoets en netjes op z'n voetjes. Ik zal kijken of ik ook wat foto's kan maken.
Er is heir maar een smid op het eiland die een beetje weet waar hij mee bezig is, hij is getrouwd met een Zwitserse en heeft jaren terug in Zwitserland het vak geleerd. Onze staljongen heeft een poosje met hem meegelopen dus weet ook redelijk wat er moet gebeuren :) De rest doet meestal maar wat, ze zijn vaak ook doodsbang dus alle hoeven worden van bovenaf op de grond staand met mes en hamer kortgewiekt (dus zonder uitzicht op de onderhoef...) en daarna alleen een beetje bijgeveild. De voorhoeven maken ze nog wel een beetje netjes aan de onderkant, maar de achterhoeven daar zitten ze zo min mogelijk aan want dat 'is gevaarlijk'. Daarbij wordt paardlief bij het minste verzet gelijk een trap in z'n buik gegeven of flink uitgescholden, niet leuk dus.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:58

_Saida_ schreef:
Hou jij je schoenen ook aan als je gaat slapen? Of als je gaat douchen?
Waarom moet een paard dan wel ijzers?
Als ik het zo lees heb je de hoeven van je paarden niet eens de tijd gegeven om zich aan te passen aan het vaker rijden op een harde ondergrond.
Jouw nagels zijn vergelijkbaar met de hoeven van je paard.
Wanneer jouw nagels sneller slijten gaan ze ook sneller aangroeien, maar dat heeft wel even tijd nodig.
Zo ook bij paarden.

hihi, het enige verschil...wij lopen niet op onze nagels :D

Mijn ervaring tot nu toe, 3 jaar , ijzerloos..
met mijn paarden. Paarden lopen iets korter in de beweging dan met ijzers, zijn gevoeliger op de voeten, waardoor ze "voorzichtiger" bewegen dan met ijzers.
Een ijzer is niet natuurlijk, maar bekappen ook niet.
ik denk ook niet dat we onze gedomnestiseerde paarden kunnen vergelijken met een koppel paarden op 1500 ha land, rotsen, bergen, zand en bosgrond. Die hebben nl geen smid nodig.
op die weilandjes van ons, slijten de hoeven niet. en op een buitenritje 1 keer in de week, op de harde weg, zal je ze ook geen plezier doen denk ik.
Nog steeds vind ik ze met ijzers beter bewegen, helemaal voor de dingen die ik met ze doe.
de piaffe en passage, de voorbeenzetting is over het algemeen met meer hef dan zonder ijzers.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:20

ik heb dan weer een totaal omgekeerde ervaring... mijn pony galopeert over gebroken puin zonder een krimp te geven en ik krijg de hoeven zelfs met kilometers asfalt draven niet bijgehouden ...

maar!! het is een investering om ze ijzerloos te houden. zo simpel is het. je moet bereid zijn om naar het paard te kijken, af te zien van die wandeling van 20 km die je wilde maken omdat je paard zijn hoeven dat misschien toch niet aankunnen zo kort na de winter, een betonnen plaat te voorzien op de voerplek of andere schurende ondergrond aan te leggen, zeer regelmatig onderhoud aan de hoeven te doen,...

eigenlijk is het doodsimpel: je krijgt wat je gezaaid hebt...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:42

kynshiri schreef:
ik heb dan weer een totaal omgekeerde ervaring... mijn pony galopeert over gebroken puin zonder een krimp te geven en ik krijg de hoeven zelfs met kilometers asfalt draven niet bijgehouden ...

maar!! het is een investering om ze ijzerloos te houden. zo simpel is het. je moet bereid zijn om naar het paard te kijken, af te zien van die wandeling van 20 km die je wilde maken omdat je paard zijn hoeven dat misschien toch niet aankunnen zo kort na de winter, een betonnen plaat te voorzien op de voerplek of andere schurende ondergrond aan te leggen, zeer regelmatig onderhoud aan de hoeven te doen,...

eigenlijk is het doodsimpel: je krijgt wat je gezaaid hebt...

dat klopt.
als ik nu denk, het meertje waar we met de paarden doorheen kunnen is hier 6 km vandaan, dus totaal 12 km minimaal. en vooral verharde wegen.
het bos is hier 1.4 km vandaan, maar alleen verhard en een slechte berm ernaast. als we dit dagelijks zouden rijden alleen in stap al dan slijten die hoeven van de pony van mn zusje zo loei snel af, dus ik zeg als we meer tijd hebben(zomervakantie) gaan er even ijzers onder. en daarna loopt ze weer zonder problemen blootvoets.

dus van de 52 weken staat ze ongeveer 8 a 9 weken op ijzers

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:32

Tancreda: ik vind het er eerlijk gezegd een beetje slordig uitzien allemaal...
Nombrado: je moet er misschien wel even bijzeggen dat het niet door een NB-er is gebeurd, maar door een Natural Balance bekapper ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:42

Natural balance of NB er, beide halen de hielen eraf......
en dat is nu net waarom het bij deze paarden misgaat
naar de voetas, beenstand wordt niet gekeken.
Kijk naar paarden in marocco, ook die in het wild leven, maar ook spanje, die hebben langere hielen en nauwe hoeven, bedoeld om de rotsachtige bodem daar aan te kunnen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:04

als ik naar de dvds van bv pete ramey kijk, geeft hij aan dat hij allang van het idee is afgestapt dat bij alle paarden de hielen eraf moeten. Hij bekijkt het per paard.

een goede bekapper, zowel traditioneel als natuurlijk kijkt naar wat het paard nodig heeft en waarop hij het prettigst en het beste beweegt :j

dus je argument gaat al even niet meer op dat alle natuurlijk bekappers de hielen eraf halen :n