Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LindyH schreef:Als het een heel dun laagje steunsel is dan is het geen ramp hoor. De smid komt toch binnenkort weer?
Je zou het hem dan vantevoren kunnen vragen wat het is, en daarmee geef je dan aan dat je het ziet en dat hij wat beter zijn best moet doen.
DiekeC schreef:Nu ik goed kijk, zie ik zeg maar dat over de wittelijn gewoon zool zit. Alzof dat er overheen is gegroeid? Ook zijn de steunsels helemaal "glad", ook omgeklapt?
Pff... ik voel mij echt een leek op hoeven gebied.![]()
Ook zie ik flairs, hoe kan ik er voor zorgen dat die weggaan?
Xantha schreef:Volgens mij is het een voor en na foto??
peer2005 schreef:Ik lees bij heel veel overstap-naar-ijzerloos verhalen dat de paarden eerst (behoorlijk) gevoelig lopen, mijn mening is: dat doe je je paard niet aan! Stop zelf eens een stel kiezels in je sandalen en ga een eind wandelen, dan krijg je een idee van wat je paard moet doorstaan. Jij als ruiter kiest ervoor om te gaan rijden, gun je paard dan ook dat ie ten alle tijden, over ieder te rijden terrein, moeiteloos en vol vertrouwen voorwaarts mag gaan. Ik heb het afgelopen jaar ook twee correct bekapte paarden zonder ijzers gereden, en die twee konden het gedurende de rustige wintermaanden (paar x pw rijden) goed hebben. Toch merkte ik dat bij zwaardere belasting de hoeven sneller gingen slijten, en te korte hoeven geven gevoeligheid. Dus subiet gingen de ijzers er weer onder. Een correct beslagen paard is niet 'zielig'. Het is een hulpmiddel voor ons veeleisende ruiters wat ervoor zorgt dat het leven van onze paarden comfortabeler wordt.
_Saida_ schreef:Hou jij je schoenen ook aan als je gaat slapen? Of als je gaat douchen?
Waarom moet een paard dan wel ijzers?
Als ik het zo lees heb je de hoeven van je paarden niet eens de tijd gegeven om zich aan te passen aan het vaker rijden op een harde ondergrond.
Jouw nagels zijn vergelijkbaar met de hoeven van je paard.
Wanneer jouw nagels sneller slijten gaan ze ook sneller aangroeien, maar dat heeft wel even tijd nodig.
Zo ook bij paarden.
kynshiri schreef:ik heb dan weer een totaal omgekeerde ervaring... mijn pony galopeert over gebroken puin zonder een krimp te geven en ik krijg de hoeven zelfs met kilometers asfalt draven niet bijgehouden ...
maar!! het is een investering om ze ijzerloos te houden. zo simpel is het. je moet bereid zijn om naar het paard te kijken, af te zien van die wandeling van 20 km die je wilde maken omdat je paard zijn hoeven dat misschien toch niet aankunnen zo kort na de winter, een betonnen plaat te voorzien op de voerplek of andere schurende ondergrond aan te leggen, zeer regelmatig onderhoud aan de hoeven te doen,...
eigenlijk is het doodsimpel: je krijgt wat je gezaaid hebt...