[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wickedwyvern

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:14

op de linkerhand wordt het linkerachterbeen het 'dragende' achterbeen (onder de massa), MAAR het rechterachterbeen moet dan naar voren toe een veel grotere afstand overbruggen. Dit kan dus ook vergroot worden als je een rechtsgebogen paard hebt (rechterkant is dan de 'korte' kant die dan flink moet rekken).
Bovendien kunnen zij bij overgang van dieet (hooi naar gras) bovendien gevoeliger worden op (rechts)achter. Lastig te zeggen dus.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:16

Maggie_Eddy schreef:
Ennie, bij Vario is het zo, dat wanneer hij linksom loopt, hij makkelijker zijn spatbeen (links bij hem) weg kan zetten dan wanneer hij rechtsom gaat. Dus... klopt het dan dat Verina rechts haar spatbeen heeft!

dat klopt ja!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:24

Wickedwyvern schreef:
op de linkerhand wordt het linkerachterbeen het 'dragende' achterbeen (onder de massa), MAAR het rechterachterbeen moet dan naar voren toe een veel grotere afstand overbruggen. Dit kan dus ook vergroot worden als je een rechtsgebogen paard hebt (rechterkant is dan de 'korte' kant die dan flink moet rekken).
Bovendien kunnen zij bij overgang van dieet (hooi naar gras) bovendien gevoeliger worden op (rechts)achter. Lastig te zeggen dus.

Nu ik dit lees, kan dit ook te maken hebben dan met hooi >> kuil? Sinds we een baal kuil proberen loopt ze stijver eigenlijk.. Heb jij je er erg in verdiept? omdat je dit weet?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:32

Wickedwyvern schreef:

hier ben ik wel nieuwschierig naar.
ergens, ik geloof in dit topic of in een ander topic die ikzelf geopend had, werd er ook gesproken dat het dieet te maken zou kunnen hebben met de kreupelheid van mijn paard.
mijn paard is rechtsachter kreupel, en die uitspraak kwam voordat ik definitief wist dat hij spat heeft.
een kleine 3 weken geleden heeft mijn paard een koliek-aanval gehad waarbij hij niet ging liggen, maar in de rondte ging bokken/slaan en keihard rennen.
de DA heeft hem toen behandeld voor koliek, dit werkte niet.
daarna 2 dosis colosan erin en zwaar gesedeerd, 's nachts nogmaals....
de volgende ochtend was alles weer oke.
wat het geweest is weten we niet, wel dat de DA die nacht ook met de handen in het haar stond en 3 keuzes gaf: kliniek(geen optie, ga geen 100-en euro's meer uitgeven aan een opgegeven paard, hoe cru ook), zwaar sederen of inslapen.
mijn paard is sowieso gevoelig op zijn buik, de ene keer erger dan de andere keer.

dus ja, ik vraag me af in hoeverre alles samenhangt bij hem, en of er meer informatie voor handen is over de samenhang organen-kreupelheid.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 06:53

Als je het precies wilt weten hoe en wat kun je dit het beste aan een osteopaat vragen. En verder heb ik deze kennis overal vandaan gehaald, zelf veel gelezen en heb veel mensen in mijn omgeving die ook wel met voer en de effecten daarvan bezig zijn. Mijn voerboer (http://www.janatuurlijk.eu), mijn vorige hoefsmid, mijn instructrice. Die laatste kan t zelfs checken bij mijn paard door dan even op zn specifieke plek rechts.achter op zn kont te drukken. Als ie daar gevoelig reageert loopt ie vaak ook stijver (en dat dan niet door de aanraking ;-) ).

Sommige van die verhalen gaan van heel zweverig tot heel concreet. Je moet er voor jezelf uithalen wat je gelooft en gewoon kijken wat voor jouw paard werkt. Verandering hooi naar kuil is best een grote: kuil is veel zuurder, kent een gistingsproces en daardoor is de verhouding van suikers en eiwitten weer een hele andere dan in hooi. Het kan schelen als je kalkrijk bijvoerd, ala Rennies voor mensen. Maar door kuil kunnen ze zeker gevoeliger gaan reageren! Zeker als ze daarnaast ook nog op gras staan, want dat is natuurlijk ook suikerrijk (fructaan) en heeft vrijwel geen structuur. Dan mist je paard dus ook de structuur in zn darmen (krijgt ie ook niet tot nauwelijks van kuil).

Misschien dat ik t niet helemaal wetenschappelijk correct verwoord, maar daar komt t wel zo ongeveer op neer. Voor mijn paard werkt t in elk geval wel.

Edit: op bokt kun je ook veel vinden over bv. effecten van suiker in voeding, voor- en nadelen van kuil, fructaan in gras, effect op bewegingsstelsel, etc. Maar natuurlijk ook via Google, site van Erik Laarakkers, sites van osteopaten ook nog wel eens en een aardige basis voor kuil/gras ook op paardnatuurlijk.nl (alleen draven die weer een beetje door).

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 07:11

Okee bedankt, deze baal was om 'uit te proberen' ik ben daar niet zelf baas over, maar er komt wel weer hooi geloof ik, dan hoop ik maar dat het opknapt en tot die tijd zelf voeren ..
Ze staat niet op een weiland o.i.d maar wel op een klein stukje ter grote van een bak waar wat gras staat..

itsme_ilonca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:19

hey

hoe gaat het hier met de andere paardjes?

6 juni moet ik weer voor controle met de mijne naar de da.
Stiekem vind ik het toch wel een beetje spannend, ook al loopt ze al ruim 4 weken weer regelmatig, alleen het 1e rondje draf is ze nog wat stijfjes.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:54

hier gaat het goed, Verina loopt weer goed.. ze had toch een trap op de wei gehad! Deze keer was ik blij dat het een trap was. 8 juni ga ik weer op wedstrijd en dinsdag is de fysio geweest.. :)

Spannend zulke afspraken bij de da..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:19

Spannend hoor itsme. Hier gaat het ook goed. Splash is nu kats hengstig en rent de hele wei door.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:19

Hier gaat het ook goed, ik ga binnenkort denk ik maar weer eens kijken of we een wedstrijdje gaan rijden.
Bij die van mij lijkt de hengstig heid elke keer erger te worden, echt ernstig :')

Its me spannend hoor succes :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:19

Lan moet in augustus pas terug. Ze is nog wel onregelmatig, maar niet meer heel kreupel. Het gewricht is nog steeds af en aan warm en er zit nog veel vocht in. Ik geef haar kleefkruid om het vocht kwijt te raken.

Het gewricht is dus duidelijk nog aan het dichtgroeien.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:22

hoe is het met de paarden hier?
de mijne staat op de wei, met m'n jonge hengst.
gaat gelukkig erg goed samen, spec loopt wat meer te struinen gelukkig.
het stokkreupele is weg, hij heeft nu wisselende dag rad-onregelmatig.
vandaag de smid laten komen, de ijzers moesten eraf.
wat de smid opviel, is dat spec zijn staart nooit laat hangen, hij heeft hem altijd iets van zijn lichaam af.
ook heeft hij nog gevoeld aan zijn rug, en van de lendenen tot het hoogste punt van zijn kruis gaf hij reactie, verder voorin niet.
soms denk ik dat de sprong gevuld is, maar als ik dan voel is er helemaal geen vocht.
ik vond altijd dat hij mooie droge benen had, maar nu ik weet van de spat ga je er toch anders naar kijken, heel stom.
toch blijft het knagen aan me, dat er meer is dan enkel de spat.
misschien haal ik er nog wel een keer de osteopaat bij, maar ik moet nog even nadenken over wat ik verder met spec wil en wat ik ervan verwacht....

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:56

hier gaat het goed. Wat het vocht betreft in de sprongen. Splash heeft geen extra vocht. Na een operatie aan beide sprongen (OCD) is er vocht ingekomen maar dat is minimaal en niet veranderd.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:36

Hier gaat het ook prima. Vario heeft ook geen vocht in de sprongen, je ziet er bij hem van buiten af helemaal niets aan.

svdijk, kan best zijn dat hij z'n achterbenen verkeerd belast (heeft) doordat ie last heeft van lendenenpartij, dat is hoogst waarschijnlijk wel de oorzaak geweest bij Vario, verkeerd ruggebruik maar dan in zijn gehele rugpartij.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:55

Gefeliciteerd M_E :D

itsme_ilonca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:49

ik moet maandag met de mijne naar de kliniek voor controle foto.
Maar ben wel positief, ze loopt al ruim 4 weken weer regelmatig, en sinds ze naar de chiropraktor is geweest is ze zoveel verbetert in haar lopen :D
Ik kon de eerste met rijden daarna de galop niet eens uitzitten := , zo krachtig ineens

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:37

hallo allemaal,
Ook wij hebben pas van de da gehoord dat onze 13 jarige merrie spat heeft rechtschter en heel ernstig zei hij.
Ons paardje is ingespoten en we mogen alleen rechte stukken stapen en draven onder zadel.
Ovr 6 weken moeten we terugkomen en de da hoopt dat ze weer recreatief bereden kan worden.
Niks gehoord over speciaal beslag etc ,heb wel gevraagt of t nodig was maar hij zei van niet, we zijn bij da bodegraven geweest.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:21

Welkom!
ik heb ook nooit speciaal beslag geprobeerd. Ook bij ons was het beeld eerst somber kwa rijden hoor. Nu rijd ik gewoon weer dressuur en heb woensdag weer een wedstrijd :)

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:13

Hoi enniee ,
echt waar?maar die van ons is al vanaf haar 3e zwaar belast door de sport.
Ik heb er een hard hoofd in .
wij mogen alleen maar draven en stappen onder zadel maar ze mag bv niet de wei in??ik snap er niks van..ze wordt alleen maar explosiever zo.
Hoe lang kan t duren voor je een beetje resultaat ziet?

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:44

Niet de wei in? Hmm... Tja, daar zijn in ieder geval gemengde meningen over, mijn mening is dat rust roest. Mijnes heeft toen we het ontdekte 24/7 op de wei gestaan, heel de winter ook (toen op blote voeten) en ging er eigenlijk met sprongen door vooruit. Hij was ook echt fiks kreupel, maar de weidegang heeft 'm echt goed gedaan. Mijnes is waarschijnlijk ook behoorlijk zwaar belast geweest op vroege leeftijd, waarbij hij ook nog eens z'n rug-achterhand verkeerd belast heeft. Die heeft vorig jaar juli Tildreninfuus gehad, is nu wél binnendoor beslagen en ben 'm nu weer gewoon aan het rijden met wedstrijden in het vooruitzicht. Deze wordt in augustus 9 jaar oud. Nu zie je er praktisch niets meer aan.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 23:58

vind het ook een vreemde beredenering. Door hun zelf te laten kiezen of ze bewegen gaat het juist geleidelijker. Hoe het na een inspuiting is weet ik niet. Daar heb ik geen ervaring mee.
Mijn paard heeft in november 2009 een tildren infuus gehad en na een paar weken zagen we resultaat. Tot dusver doet ze het goed. Als ik weer persoonlijke tijd kan vinden ga ik weer endurance starten met haar. Ze blijft nu 24 uur p/d buiten, doet haar erg goed.

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:16

Hoi,ja jullie laten mij wel twijfelen de arts in bodegraven zei dat ze niet mag rennen in de wei....daarom mag ze de wei niet in.
Moeilijk ik vind t zo zielig dat ze de wei niet in mag,als ze straks weer wel mag dan gaat ze juist aan de kletter door de energie die ze opspaart.
Ik ga denk ik haar toch weer een x de wei op doen .Wat is de mening van jullie da ?gr

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:40

toen mijn paard ingespoten was, mocht hij 3 dagen niet lopen, daarna 5 dagen stappen en vervolgens 8 dagen rijden.
als hij rustig was mocht hij op de wei, dus dat hebben we ook gedaan.
helaas is hij na een kleine 3 weken vreselijk in staking gegaan, wat voor mij aangaf dat hij het gewoon niet meer trekt.
inmiddels staan hij een maand op de wei met loopstal, samen met een jonge hengst.
ik zie hem weinig draven, maar de stukjes die ik zie blijven wisselend.
nu zijn z'n ijzers eraf, en hij heeft toch wel moeite met zijn blote voetjes.
dit gaat dan over de voorvoeten.
ik heb gemerkt dat hij het fijnst loopt als zijn voeten lang zijn...:S
ook knakt en kraakt hij bovenin, rond zijn heupen zeg maar.
rust roest wat betreft de spat, maar ik laat mijn paard soms bewust op een klein stukje staan zodat ie niet teveel beweegt als hij echt kreupel is.
de dag erna is het dan vaak een heel stuk minder.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:55

ik kom ook even 'binnenvallen' na een hele hoop pagina's te hebben gelezen;

ik heb een 9 jarige haflinger ruin staan, die langzamerhand kreupel leek te (gaan) lopen..
maaaar omdat ie hardstikke scheef is/was en ook nog eens veel te dik leek het eerder op niet lekker, stijf in de heupen, gewricht wat vastzat etc.
Toen hij bij het hoeven krabben zn hele been naar de zijkant klapte ipv em gewoon naar echter te strekken en op te tillen gingen er wel alarmbelletjes rinkelen ..
DA gebeld; hij aan de been gevoeld en getrokken.. hij zet em neer en hij zakt er zo doorheen. Dagen erna liep hij helemaal niet meer.
inmiddels stond ie al wel op de pijnstillers en afspraak gemaakt voor foto's in de kliniek.
het leek in elk geval echt hardstikke foute boel maar toch niet aan spat gedacht :(
na 1 foto wist de DA het al : hardstikke SPAT :(

hij is 'binnendoor' gezet nu en op serieuze pijnstilling ( 2 x per dag 2 zakjes vond ik vrij fors)... eindelijk na een dag of 4 begon ie weer wat te sjokken (hij staat bijna 24/7 buiten > alleen bij heel slecht weer worden ze binnen gezet)
Nu, bijna 3 weken later speelt hij weer maar mankt nog wel licht.

Ik had er een heel hard hoofd in maar hoop nu dat het een irritatie/ontsteking was (zoals de DA uitlegde; die spat zit er al jaren maar waarschijnlijk heeft hij een verstuiking opgelopen en is dat bij hem op dat gewricht geslagen, daardoor liep hij meteen zo ernstig kreupel) en dat hij door deze manier van bekappen toch licht recreatief 'werk' kan blijven doen.

er is me verteld dat ik - mocht dit alleen niet voldoende zijn- ontstekingsremmers kan spuiten rechtstreeks in zn gewricht ( plusminus a 100 euro per stuk?) en als DAT niet helpt aan de infusen inderdaad.

vind het wel hoopgevend om te lezen dat er nog een hoop paarden 'vrolijk' mee rond hobbelen dus lees graag eens mee

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:59

Welkom!