[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miepmiept

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:39

Hebben jullie het stuk ook in Horsimo gelezen?

Door een communicatie foutje heeft Bonita de nacht ook met de graaskorf op de wei doorgebracht en helaas.... licht stijfjes. Ze loopt nog en draaft nog maar niet 100%, maar ik snap nu wel wat Isapaardje bedoelt met klappen met de hoefjes zeg maar ook ietwat harde kam. Normaal doet ze dat niet. Geen pulsatie en niet echt warme hoeven dus ik hoop dat het meevalt.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:02

ai, succes ermee. Hopelijk valt het mee.
Het klappen van de voetjes kan komen omdat ze de tonen willen ontzien omdat ze daar pijn aan hebben.

Isabella doet het al heel lang zo. Dus of ze heeft continu nog pijn, of ze heeft het zichzelf aangeleerd. Ben daar nog niet uit. Ze doet het rechts iets erger als links, terwijl links haar slechtste voet is.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:34

Isa, Nado loopt ook zo, met klapvoeten. Al jaren. Ik denk dat het bij hem ook aangeleerd is. Ik moet wel zeggen dat hoe stijler hij staat (net bekapt bijvoorbeeld) hoe minder hij het doet. Nu met die plattere stand en die ijzers eronder (volgende week gaan ze er af Go jij! Go jij! ) is het echt heel erg.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:59

Wat bedoelen jullie met klapvoeten? Zo'n soort dubbele klank bij het op de grond komen vn de hoef??

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 12:02

Aurora doet dat inderdaad ook. Je hoort het vooral goed als ze met d'r schoenen over straat loopt. Ik zal vanmiddag eens opletten of het nu minder opvalt, ze is net bekapt.

@Cindyrella, ze zetten dan eerst de achterkant neer van de hoef, en daarna "klapt" de teen erbij.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 14:51

Als ze recht op je af komen gelopen (bij een shet moet je dan even flink bukken om het te zien), zie je als het ware heel even de zool omdat ze de hoef, net voordat ze hem neerzetten, lijken op te tillen, maar dan ineens met een klap neerzetten (edit: als je met flippers loopt zou je ook zo lopen)

Ik vraag me af of het wat met de pezen te maken heeft die korter/langer zijn geworden bij paarden met een gekanteld, of beter niet grondparallel zittend hoefbeen. Zodat bij het lopen de hoef automatisch zo wordt neergezet. Bij Isabella ziet het er niet pijnlijk uit; net aan de lange lijnen extra opgelet, maar ze loopt er verder goed mee. In draf valt het minder op omdat de voetjes zo snel gaan, maar als ze uitgestrekt draaft, dan zie je dat ze helemaal "de zolen laat zien".

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 14:58

Isapaardje schreef:
Ik denk dat je me niet goed begrijpt. Ze krijgt bijna onbeperkt hooi en kan voortdurend op haar korte weitje knauwen als maag/darmvulling en krijgt ze toch vitamines binnen e.d.

Ja dat weet ik, maar mijn gedachtengang loopt hier even een andere kant op te gaan Haha! . Laat ik het anders zeggen; stel je bent te dik en je moet afvallen... Dan is het toch verstandig / aangenamer om iedere dag 2 x brood en gewoon 1 x aardappels, groente en vlees te eten in plaats van de hele dag rijstcrackers omdat daar niets in zit, aangevuld met vitaminepillen en fruit uit een flesje ofzo. Snap je wat ik bedoel? Gewoon "passende" uitgebalanceerde voeding en dan in normale proporties in plaats van maagvulling aangevuld met pillen en drankjes.

Nogmaals, het is maar een gedachte hoor!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:08

Ik ben het met je eens Kymalin. Ja Bovendien denk ik dat het gelijkmatig vrijkomen van de vitaminen en mineralen ook belangrijk is voor een goede opname.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 16:07

ik heb gisteren even foto's gemaakt van pablo's aandoeningen(zichtbare...)de beten zien er al mooier uit nu....ik had het eergisteren geschoren omdat er allemaal geel helder vocht uit droop(?)het was een vieze boel....
Afbeelding

van dichtbij
Afbeelding

het gat in zijn achtervoet(waarschijnlijk white-line disease),gisterenavond honing erop gedaan!
Afbeelding

zijn tumor,alleen onder totale narcose weg te halen....eng...een paard van 20 die natuurlijk niet kerngezond is...afwachten maar,hij word kleiner,als hij maar heel blijft...
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-6LCINNQT.jpg[img]

hij is toch mooi slank?
Afbeelding

deze foto is harry,niets met paarden te maken,ik vond hem nog,hij is genomen van flinke afstand.
wij hebben het geluk op een uniek plekje te wonen wat de edelherten hebben uitgezocht om bij elkaar te komen in de bronstijd....dit allemaal s'nachts met heel veel herrie z'on 20 meter rond het huis,er staan er soms wel 7 verschillende te burlen,met veel dames er omheen.
En als je geluk hebt kun je er een foto van maken...meestal is het dan al te donker....
De foto is hele slechte kwaliteit,ik hoop in september betere te maken
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 16:13

tumor wilde niet,kijken of hij nu wel wil...
Afbeelding

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 16:19

@Geerke; wat een vreemde bijtplekken! Voor de rest is Pablo inderdaad mooi slank en glimt als een spiegel OK dan! . Zouden die beten ook van vleermuizen ofzo kunnen zijn of hebben jullie die daar niet?

En die tumor; moeilijk wat daar nou mee te doen vooral omdat Pablo al zo'n respectabele leeftijd heeft. Groeit of veranderd de vorm ook?

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:01

Kymalin schreef:
Ja dat weet ik, maar mijn gedachtengang loopt hier even een andere kant op te gaan Haha! . Laat ik het anders zeggen; stel je bent te dik en je moet afvallen... Dan is het toch verstandig / aangenamer om iedere dag 2 x brood en gewoon 1 x aardappels, groente en vlees te eten in plaats van de hele dag rijstcrackers omdat daar niets in zit, aangevuld met vitaminepillen en fruit uit een flesje ofzo. Snap je wat ik bedoel? Gewoon "passende" uitgebalanceerde voeding en dan in normale proporties in plaats van maagvulling aangevuld met pillen en drankjes.

Oh bedoel je het zo Bloos
Maar passende uitgebalanceerde voeding is weidegang voor een paard en dat durf ik niet, of goed waardig hooi (lees rijk hooi van goed bemest grasland); durf ik haar ook niet te geven; is ook al te vaak fout gegaan.
Dus ja dan moet je wel overgaan op hooi waar niets in zit (vergelijkbaar met rijstcrackers), aangevuld met "iets" waar vitamines in zitten (voer met hoger vitaminegehalte).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:17

Ik snap je punt nu ook beter. Denk dat er wel een kern van waarheid in zit, maar het is vrij lastig om dat ook daadwerkelijk toe te passen. Ik kan het helaas niet voor elkaar krijgen om dat handje voer met toevoeging over meerdere malen per dag te verdelen. Nu in de vakantie zou ik dat kunnen doen, maar als de school weer begint, voert mijn pa ze overdag. Ik wil hem al die rompslomp er niet bij geven. Het hooi is wel van goede kwaliteit en dat krijgen ze 3x per dag. Maar goed ze doen het op het moment aardig op deze manier, dus ik houd het zo.

@ Isapaardje: Ik denk wel dat het een goed alternatief is. En volgens mij doet ze het er perfect op, dus dan doe je het toch goed lijkt mij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:20

Kymalin schreef:
@Geerke; wat een vreemde bijtplekken! Voor de rest is Pablo inderdaad mooi slank en glimt als een spiegel OK dan! . Zouden die beten ook van vleermuizen ofzo kunnen zijn of hebben jullie die daar niet?

En die tumor; moeilijk wat daar nou mee te doen vooral omdat Pablo al zo'n respectabele leeftijd heeft. Groeit of veranderd de vorm ook?

ik heb het idee dat hij de laatste tijd krimpt....vleermuizen...die zitten hier wel,maar slaapt op stal s'nachts naast mijn fries en die heeft ze niet....raar ...de da wist ook niet wat het was,nou ja,hij is er niet ziek van dus afwachten maar...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:01

Geerke: op pagina 7 van medisch staat een topic Ditton Creme van Hilton Herbs. Misschien iets voor de tumor van Pablo?
Hij ziet er strak uit hoor, keurig!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:28

dankje!!!ik ga meteen zoeken!!!

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:39

Pablo ziet er inderdaad goed uit. Over die beet? Geen idee. Pakt Geerke hem misschien? Pony van de buren heeft nl. ook ongeveer zo'n beet en ze hebben ook geen idee, maar ik vermoed dat de andere pony hem te pakken heeft gehad (niet gezien). Zij dachten aan schimmel trouwens, maar aangezien het een tijd geleden dik en open was, vermoed ik een beet.

Die hoef; wat doe je daar aan? Ziet er maar naar uit zo dat gat.

Over die voeding; ja ik heb wel het idee dat ik het zo goed doe, maar we hadden het over een knop omzetten (daar ging het althans over). Ik durf haar gewoon niet gras te zetten dat langer is als 3 cm en al zeker niet langer dan 20 minuten. Ik vind het soms wel zielig voor haar, ze rent dan, als het tijd is voor het 'grazen' ook op dat stuk af of ze uitgehongerd is. Liefst zou ik haar laten staan, maar ik durf het niet. Zeker niet meer nadat ze eind mei weer stijver was.
Zo ook met het andere voer.
Maar zeker ook met het werk. Ze kan het waarschijnlijk wel weer aan, maar ik ben gewoon te bang geworden. Of nee, te voorzichtiger. Ben al zo blij dat het gaat zoals het nu gaat. Als ik haar inspan dan rij ik haar niet zoals ik met een andere pony rijd .. ik ben ook dan voorzichtig, kies alleen zachte bospaden zonder te veel hobbels en oneffenheden, niet te lang in draf, enz. enz. Ook daar moet nog een knop om.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:43

Even een lans breken voor de vleermuis Haha!
Europese vleermuizen zijn allemaal insecteneters. Die bijten geen paarden. Dat soort vleermuizen komen in Zuid Amerika voor (vampiervleermuizen).
De vleermuizen in Nederland en ik denk in Frankrijk ook zijn kleiner dan een merel.
(ik heb bij natuurmonumenten 2 x een clinic s nachts gevolgd met mijn zoon. En ik moet zeggen dat ik het eerste enge dieren vond, maar eigenlijk omdat ik er heel weinig van wist. Deze boswachter wist er zoveel van en was er zo enthousiast over, dat ik helemaal enthousiast werd. Ik vond het zo interessant. 'S Nachts het bos in onder beleiding van de boswachter met een batdector en groot licht om aan te flitsen als de batdector een vleermuis signaleerde.
Voor kinderen echt geweldig spannend en voor deze Mamma ook. Want het licht mocht maar heel even aan, om de overige dieren in het bos niet te storen in hun nachtrust. En jemig, wat is het dan donker in het bos. )

Hebben jullie een houten omheining? Het lijken wel ontstoken houtsplinters, net op de plek waar hij leunt op het hek.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:02

Isapaardje: ik ben ook heel erg lang bang geweest. Ook toen ik weer mocht/moest rijden van de dierenarts. De dierenarts vond dat mijn gewicht (ca. 60 kilo) voor Indiana absoluut geen obstakel was en ze moest afvallen, dus bewegen.
Ik durfde het niet en heb dus hele einden (zeker voor mij met mijn spierziekte) met haar gelopen.
Nu, na bijna 3 jaar word ik weer iets nonchalanter. Soms staan ze wat langer op het gras, terwijl ik daar vorig jaar nog helemaal nerveus van werd.
Het gras hier is trouwens op en groeit voor geen meter meer, veel te droog. Ik heb weer nieuw voordroog binnen en ik ben er helemaal enthousiast over. Het is gewoon hooi in folie, lekker lang en stengelig.

Dat klappen met de hoeven doet Indiana niet. Ik heb haar net even laten lopen op de stenen en erg goed gekeken. Maar ja, wat ik al eerder heb geschreven: Indiana houdt zich niet geheel aan de regels.

Wat stond er voor artikel in Horsimo?

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:27

Hallo allemaal! Ik had al een tijdje meegelezen met jullie en heb een pony die vorig voorjaar hoefbevangen is geweest. Ik vroeg me eigenlijk af hoe lang het bij jullie paarden heeft geduurd voordat ze hiervan hersteld waren?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:01

lang

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:07

langer

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:08

relatief kort Knipoog

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:09

@ Geerke, ik heb het gevraagd aan de eigenaren van die paarden in Normandië, en die herkennen deze plekken niet. Bij hun paarden was het meer echt open plekken, eczeemachtig en over een groot deel van hun lichaam, beginnend bij de manen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:10

Dubbelslag: heeft Tyra heel erg gedaan, nu boort ze juist de toon in de grond Gestoord