Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
rossi schreef:Ik val het topic ook even binnen. Misschien dat ik hier nog wat tips kan vinden of heeft hier iemand de gouden tip die ik over het hoofd zie.
Vorige week met de strenge vorst stond mijn 21 jarige merrie ineens hoefbevangen. Nog nooit enig teken gehad in al die jaren dat ze daar gevoelig voor was. Vond haar paar dagen van de voren wat gevoelig lopen maar dacht dit komt door harde ondergrond van vorst. (ze staan 24/7 buiten). DA erbij en meteen op equiplazone. Hebben haar toen ook op hoefschoenen gezet. Besloten haar wel in de kudde te houden omdat ze daar meer rust nam dan opsluiten. Het leek enige dagen beter te gaan tot dinsdag. In een keer sloeg dit om na een paard dat hoefbevangen op 4 benen was. Op de foto zetten ging die dag niet aangezien ze niet meer op stond en te verplaatsen was. Flinke pijnstiller gekregen maar haar de hele dag niet meer op de been gekregen. At niet meer en heb nog nooit paard zo veel pijn zien hebben. Aan het eind van de dag hebben we moeilijke beslissing genomen om na 18 jaar samen toch afscheid te nemen.
Nu wil het dat mijn andere pony altijd al wat gevoelig was voor hoefbevangen. En sinds die dinsdag ook weer meer verschijnselen begon te vertonen. Haar ook op equiplazone gezet en meteen weer graskorf op gedaan. Ze hebben grote hooiruif met fijne mazen waar ze altijd hooi (wat goed droog is wel ingepakt in plastic) tot beschikking hebben. Pony gaat godzijdank langzaam weer beter en zijn nu na bijna week begonnen met afbouwen van equiplazone. Nu gaf dierenarst aan 2 paarden hoefbevangen kan alleen maar door hooi zijn. Dit hooi dus laten testen bij pavo quickscan. Daaruit kwam dat het laag in suiker was, middel in energie maar wel hoog in eiwit. De uitslag voorgelegd bij DA en die gaf aan dat hij dit niet verwacht was en dat hooi dus niet te verklaring van HB was. Maar goed nu zitten we dus met een raadsel. Wat nu te doen en wat nu te voeren. Ik heb al een extra hooinet nog om de baal gedaan zodat ze minder hooi in een keer kunnen eten. Gras is er niet echt de wei is platgelopen. Lastige is dat ik voordroog/hooi ook niet kan wisselen voor ouder hooi aangezien dit vaak meer stof bevat en andere kuddegenoot hier weer problemen mee heeft. Pony gaan we over tijdje nog testen voor IR. Maar ben me toch wel rot geschrokken om zo ineens 2 van mijn maatjes zo ziek te zien. Vraag is dus vooral hebben jullie nog tips waar op te letten of wat zou nu trigger kunnen zijn. Kan me eigenlijk alleen voorstellen dat ze door extreme kou echt veel meer zijn gaan eten.
Marjo89 schreef:Ja kan het eens ff aankijken. Ik had weer hooi geweekt ruim 45 min. Is dat lang genoeg?
Ik twijfel echt enorm of de suikers er wel uit gaan
Ik had mij een maand vergist in de datum voor de tandarts haha. Oeps. 23 maart ipv februari.
MarliesV schreef:Denk dat wat je nu doet, dus dit hooi geven in een slowfeeder en een HB paard er met een masker bij zetten, alles is wat je kan doen.
.
henshem schreef:Zou er geen sprake kunnen zijn van winterbevangenheid in plaats van hoefbevangenheid?
Kyno schreef:Verder heb je niets veranderd in het rantsoen? Buiten je hooi, dus denk aan krachtvoer etc? Misschien tijdens de koude dagen extra’s gevoerd waar reactie op gekomen is? Ik noem maar wat.
hagelslag schreef:Gras is er niet echt???? Dat is zo gevaarlijk...
Want gegarandeerd dat je het daar kunt zoeken
capopjekop schreef:Of er is een onderliggend probleem. Er zijn zoveel oorzaken te noemen. De kou kan invloed hebben, mss hebben ze meer op de verharding/stal gestaan? Meer gegeten om warm te blijven. Hormonen kunnen meespelen, ziektes als ir of ppid. Mss iets verkeerds gegeten? Ik zie in mijn kapot gelopen weiland toch al best wat sprietjes opkomen. Het kunnen ook allemaal kleine veranderingen samen geweest zijn die de trigger waren.
Is je paard wel goed op gewicht?