[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eliana

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:22

Ik heb ook heel rustig afgebouwd, als ik te snel ging had mn pony gelijk weer last!

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:29

Petra ; ik heb op het eind echt heel langzaam afgebouwd. Op het begin wat sneller (van 1 week op 2x 1 zakje per dag ging ik naar 2x een half zakje per dag dus dat was vrij fors maar ging erg goed) , daarna steeds langzamer.
Na ongeveer een maand zaten we op 0,5 zakje per dag en dit heb ik uiteindelijk in 3 weken afgebouwd naar 0. We gingen van 0,5 zakje per dag naar 1 week lang 1/3 zakje per dag, verder naar 1 week lang 1/4 zakje per dag, daarna 1x per 2 dagen een kwart zakje en toen geen equipalazone meer maar Traumeel Vet 5ml.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 14:23

Ik heb ook super langzaam afgebouwd, ik deed nu elke 2 a 3 dagen 0,2 eraf. Ik had toevallig nog een hele precieze weegschaal. Echt ideaal.

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 14:59

Ik val het topic ook even binnen. Misschien dat ik hier nog wat tips kan vinden of heeft hier iemand de gouden tip die ik over het hoofd zie.

Vorige week met de strenge vorst stond mijn 21 jarige merrie ineens hoefbevangen. Nog nooit enig teken gehad in al die jaren dat ze daar gevoelig voor was. Vond haar paar dagen van de voren wat gevoelig lopen maar dacht dit komt door harde ondergrond van vorst. (ze staan 24/7 buiten). DA erbij en meteen op equiplazone. Hebben haar toen ook op hoefschoenen gezet. Besloten haar wel in de kudde te houden omdat ze daar meer rust nam dan opsluiten. Het leek enige dagen beter te gaan tot dinsdag. In een keer sloeg dit om na een paard dat hoefbevangen op 4 benen was. Op de foto zetten ging die dag niet aangezien ze niet meer op stond en te verplaatsen was. Flinke pijnstiller gekregen maar haar de hele dag niet meer op de been gekregen. At niet meer en heb nog nooit paard zo veel pijn zien hebben. Aan het eind van de dag hebben we moeilijke beslissing genomen om na 18 jaar samen toch afscheid te nemen.

Nu wil het dat mijn andere pony altijd al wat gevoelig was voor hoefbevangen. En sinds die dinsdag ook weer meer verschijnselen begon te vertonen. Haar ook op equiplazone gezet en meteen weer graskorf op gedaan. Ze hebben grote hooiruif met fijne mazen waar ze altijd hooi (wat goed droog is wel ingepakt in plastic) tot beschikking hebben. Pony gaat godzijdank langzaam weer beter en zijn nu na bijna week begonnen met afbouwen van equiplazone. Nu gaf dierenarst aan 2 paarden hoefbevangen kan alleen maar door hooi zijn. Dit hooi dus laten testen bij pavo quickscan. Daaruit kwam dat het laag in suiker was, middel in energie maar wel hoog in eiwit. De uitslag voorgelegd bij DA en die gaf aan dat hij dit niet verwacht was en dat hooi dus niet te verklaring van HB was. Maar goed nu zitten we dus met een raadsel. Wat nu te doen en wat nu te voeren. Ik heb al een extra hooinet nog om de baal gedaan zodat ze minder hooi in een keer kunnen eten. Gras is er niet echt de wei is platgelopen. Lastige is dat ik voordroog/hooi ook niet kan wisselen voor ouder hooi aangezien dit vaak meer stof bevat en andere kuddegenoot hier weer problemen mee heeft. Pony gaan we over tijdje nog testen voor IR. Maar ben me toch wel rot geschrokken om zo ineens 2 van mijn maatjes zo ziek te zien. Vraag is dus vooral hebben jullie nog tips waar op te letten of wat zou nu trigger kunnen zijn. Kan me eigenlijk alleen voorstellen dat ze door extreme kou echt veel meer zijn gaan eten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:18

Als het hooi laag in suiker is, hoog in eiwit, dan heb je goed hooi voor een HB paard.

Eventueel graszaadhooi er bij geven, laag in alles zeg maar, en dit weken tegen het stof of stomen?

Denk dat wat je nu doet, dus dit hooi geven in een slowfeeder en een HB paard er met een masker bij zetten, alles is wat je kan doen.

Is je kudde wel stabiel en rustig? Want anders zou ik een stukje afzetten voor het paard wat bevangen is. Het gedwongen moeten lopen van bv voerplek naar voerplek (bij ons rouleren ze constant van plek) is in de acute fase niet handig, dan kan je misschien beter even een stukje afzetten.

24/7 op stal als ze daar onrustig van worden is ook niet altijd de beste oplossing.

Heb niet het idee dat je veel meer kan doen nu. Heftig en verdrietig dat je 21 jarige het niet heeft gehaald, gecondoleeerd met haar verlies.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:18

Zou er geen sprake kunnen zijn van winterbevangenheid in plaats van hoefbevangenheid?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:45

Sterkte Rossi met het verlies van je oudere paard. Wat rot dat allebei je paarden hoefbevangen werden. Logisch ook dat je eerste verdenking dan toch op het hooi uit komt.
Verder heb je niets veranderd in het rantsoen? Buiten je hooi, dus denk aan krachtvoer etc? Misschien tijdens de koude dagen extra’s gevoerd waar reactie op gekomen is? Ik noem maar wat.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:47

Rossi lastige kwestie, ik vond het ook super lastig om te achterhalen waar het nu precies aan lag.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:48

rossi schreef:
Ik val het topic ook even binnen. Misschien dat ik hier nog wat tips kan vinden of heeft hier iemand de gouden tip die ik over het hoofd zie.

Vorige week met de strenge vorst stond mijn 21 jarige merrie ineens hoefbevangen. Nog nooit enig teken gehad in al die jaren dat ze daar gevoelig voor was. Vond haar paar dagen van de voren wat gevoelig lopen maar dacht dit komt door harde ondergrond van vorst. (ze staan 24/7 buiten). DA erbij en meteen op equiplazone. Hebben haar toen ook op hoefschoenen gezet. Besloten haar wel in de kudde te houden omdat ze daar meer rust nam dan opsluiten. Het leek enige dagen beter te gaan tot dinsdag. In een keer sloeg dit om na een paard dat hoefbevangen op 4 benen was. Op de foto zetten ging die dag niet aangezien ze niet meer op stond en te verplaatsen was. Flinke pijnstiller gekregen maar haar de hele dag niet meer op de been gekregen. At niet meer en heb nog nooit paard zo veel pijn zien hebben. Aan het eind van de dag hebben we moeilijke beslissing genomen om na 18 jaar samen toch afscheid te nemen.

Nu wil het dat mijn andere pony altijd al wat gevoelig was voor hoefbevangen. En sinds die dinsdag ook weer meer verschijnselen begon te vertonen. Haar ook op equiplazone gezet en meteen weer graskorf op gedaan. Ze hebben grote hooiruif met fijne mazen waar ze altijd hooi (wat goed droog is wel ingepakt in plastic) tot beschikking hebben. Pony gaat godzijdank langzaam weer beter en zijn nu na bijna week begonnen met afbouwen van equiplazone. Nu gaf dierenarst aan 2 paarden hoefbevangen kan alleen maar door hooi zijn. Dit hooi dus laten testen bij pavo quickscan. Daaruit kwam dat het laag in suiker was, middel in energie maar wel hoog in eiwit. De uitslag voorgelegd bij DA en die gaf aan dat hij dit niet verwacht was en dat hooi dus niet te verklaring van HB was. Maar goed nu zitten we dus met een raadsel. Wat nu te doen en wat nu te voeren. Ik heb al een extra hooinet nog om de baal gedaan zodat ze minder hooi in een keer kunnen eten. Gras is er niet echt de wei is platgelopen. Lastige is dat ik voordroog/hooi ook niet kan wisselen voor ouder hooi aangezien dit vaak meer stof bevat en andere kuddegenoot hier weer problemen mee heeft. Pony gaan we over tijdje nog testen voor IR. Maar ben me toch wel rot geschrokken om zo ineens 2 van mijn maatjes zo ziek te zien. Vraag is dus vooral hebben jullie nog tips waar op te letten of wat zou nu trigger kunnen zijn. Kan me eigenlijk alleen voorstellen dat ze door extreme kou echt veel meer zijn gaan eten.

Gras is er niet echt???? Dat is zo gevaarlijk...

Want gegarandeerd dat je het daar kunt zoeken

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:51

Ik denk precies hetzelfde als hensem.
Je zou het eens kunnen opzoeken.
Geeft dezelfde verschijnselen als hoefbevangenheid alleen is er geen ontsteking van de lamellen maar vernauwde bloedvaten in de hoeven en een hoog cortisol niveau.
Ze noemen het ook wel wintervoetpijn of winterhoefpijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:00

Of er is een onderliggend probleem. Er zijn zoveel oorzaken te noemen. De kou kan invloed hebben, mss hebben ze meer op de verharding/stal gestaan? Meer gegeten om warm te blijven. Hormonen kunnen meespelen, ziektes als ir of ppid. Mss iets verkeerds gegeten? Ik zie in mijn kapot gelopen weiland toch al best wat sprietjes opkomen. Het kunnen ook allemaal kleine veranderingen samen geweest zijn die de trigger waren.

Is je paard wel goed op gewicht?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:03

Marjo89 schreef:
Ja kan het eens ff aankijken. Ik had weer hooi geweekt ruim 45 min. Is dat lang genoeg?
Ik twijfel echt enorm of de suikers er wel uit gaan

Ik had mij een maand vergist in de datum voor de tandarts haha. Oeps. 23 maart ipv februari.

Zie mijn post eerder. Daar geef ik uitleg. 30 min is voldoende.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:01

Met de deur in huis: we hebben vanmorgen mijn jochie in laten slapen. Het ging gisteravond heel slecht, wilde niet eten, dus heb ik de VA weer langs laten komen. Die heeft nog een pijnstillende injectie en iets voor zijn darmen gegeven. Rond een uur of 10 wilde hij geen broodpap eten (advies van de VA om te kijken of hij wat wilde en dat het niet direct te hard van structuur zou zijn, zoals hooi). M'n jochie wilde in eerste instantie niet meer opstaan, maar heeft uiteindelijk de hele nacht op dezelfde plek gestaan. Daarbij pompend en wiebelend op zijn hoeven. Ondanks dat de hoeven vanmorgen koel aan voelden, was hij niet fit. Eerst vanmorgen een maagpasta gegeven, maar een half uurtje later wilde hij nog steeds niet eten en dus ook geen bute. De VA gelijk gebeld en die kwam vrij snel onze kant op. Zijn slokdarm klonk als een riool (maagsappen). Drinken wilde hij niet, alleen af en toe met zijn neus in het water wiebelen en dan niets meer. De urine was donkerbruin, als er al wat uitkwam. De VA was het met ons eens: dit kan echt zo niet langer en dus hebben we hem verder lijden bespaard. Heel verdrietig, maar we konden echt niets meer voor hem doen. De bute had hem van binnen al kapot gemaakt, zogezegd. Hij ligt nu nog steeds in de tuin met zijn moeder erbij. Zijn moeder komt af en toe langs, hinnikt wat en gaat weer terug naar het deel waar het hooi ligt, neemt wat happen en komt weer terug. Vanavond leggen we hem aan de weg, zodat de Rendac hem morgenochtend kan komen ophalen. Heel dubbel allemaal... |(

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:10

Heel veel sterkte Shenavallie!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:12

Ah gosh heel heel veel sterkte

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:16

Heel veel sterkte

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:40

Wat ontzettend verdrietig. Heel veel sterkte :(:)

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:47

Ah wat een naar einde zeg, heel veel sterkte!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:09

Och neee!! Sterkte met dit verlies

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:40

Ach wat ontzettend verdrietig dat het zo moest lopen. Sterk dat je de keuze hebt gemaakt, zo te horen was dat het enige wat je nog voor hem kon doen. Ik wens je heel erg veel sterkte! :(:)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:39

Heel veel sterkte Shenavalie, je heb een moeilijke keuze gemaakt maar wel de beste en de eerlijkste naar jou pony toe.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:58

Sterkte Shenavalie !

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:05

MarliesV schreef:
Denk dat wat je nu doet, dus dit hooi geven in een slowfeeder en een HB paard er met een masker bij zetten, alles is wat je kan doen.
.

Daar was ik al bang voor dat het eigenlijk ok is wat we doen en dat het domme pech is wederom. Ze houdt zich idd rustiger in de kudde. Heb geprobeerd haar op apart stukje in schuilstal te zetten maar in de ochtend is dan alles gesloopt. Scheelt de hele kudde is 15 plus en ze zijn nu nog maar met 3 en doen rustig aan. Ruif is zo groot dat ze er alle drie rondom kunnen zonder dat er gejaagd wordt.

henshem schreef:
Zou er geen sprake kunnen zijn van winterbevangenheid in plaats van hoefbevangenheid?

Hier heb ik ook aan gedacht maar werd een beetje weggewaaid door DA ik ga daar toch ook nog eens na vragen. Zeker omdat pony nu eigenlijk ook met de dag snel verbeterd. Ben nu pijnstillers af aan bouwen omdat ze daarmee gewoon sprintjes trok door de wei. Nu met nog kwart zakje neemt ze ook haar rust en zie je haar regelmatig liggen.

Kyno schreef:
Verder heb je niets veranderd in het rantsoen? Buiten je hooi, dus denk aan krachtvoer etc? Misschien tijdens de koude dagen extra’s gevoerd waar reactie op gekomen is? Ik noem maar wat.

Er is verder niks veranderd in krachtvoer. Krijgen allemaal wat senior priores.

hagelslag schreef:
Gras is er niet echt???? Dat is zo gevaarlijk...

Want gegarandeerd dat je het daar kunt zoeken

Overdag staan ze op zand met verhard stuk om hooiruif. Echt geen gras. Na voerboert in de avond mogen ze wel op de wei. Dit omdat ze anders echt nauwelijks bewegen. Zo doe ik het eigenlijk vanaf de vorige keer dat ze bevangen was en ging tot nu toe goed. Ze zijn beide bevangen geraakt toen er dik pak sneeuw lag dus toen was er echt geen sprietje gras.

capopjekop schreef:
Of er is een onderliggend probleem. Er zijn zoveel oorzaken te noemen. De kou kan invloed hebben, mss hebben ze meer op de verharding/stal gestaan? Meer gegeten om warm te blijven. Hormonen kunnen meespelen, ziektes als ir of ppid. Mss iets verkeerds gegeten? Ik zie in mijn kapot gelopen weiland toch al best wat sprietjes opkomen. Het kunnen ook allemaal kleine veranderingen samen geweest zijn die de trigger waren.

Is je paard wel goed op gewicht?

Dat maakt het zo verdomd lastig hè het kan zo veel zijn. M'n oude merrie had idd wel altijd hormoonproblemen maar heeft hiervoor nooit enige teken van hoefbevangen zijn getoond. En nu dan ineens zo erg dat het niet meer te redden was.
M'n pony is iets te zwaar maar niet veel te zwaar. Hebben haar wel weer met grasmasker staan. Ze lijkt gelukkig wel iedere dag wat beter te gaan. Ik denk en hoop vooral dat we ergste hebben gehad en dat ze zich hier weer doorheen worstelt.

Shenavallie, heel veel sterkte met het verlies van jou pony.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:36

Shenavalie wat verdrietig, sterkte en knuff.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 23:49

Ach sterkte Shenavallie, wat verdrietig