[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 11:05

indootje23 schreef:
wat voer ik een shetlander die hoef bevangen is ??
ze staat nu in een zandbakje met hooi
maar valt heel er in( valt af)
iemand ideeen kwa voer voor paarden met hoefbevangenheid????

Is ze te zwaar? Heeft ze nog vetpockets op hals, schouder, billen? Want dan is afvallen prima.
Als ze echt te mager wordt (en de veearts vindt haar ook te mager) dan zou ik haar voor de zekerheid meer hooi geven. Want iedere verandering van voer kan de hoefbevangen aanval verergeren.
Ik zou voorlopig niets bij geven tot de aanval gestopt is en je paard weer opknapt.
Maar ik weet niet hoe jouw paardje erbij staat, of ze echt te mager is.
Daarom is de beste raad: overleg met je veearts. Hij/zij heeft haar gezien en weet hoe ze erbij staat.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 17:56

Zijn donkere ringen over de hoef (vanboven) tekenen van hoefbevangenheid? Heb dat ooit ergens gehoord, maar vind er niets meer over terug op internet of boeken dus kan ook zijn dat ik het me verkeerd herinner.

Mijn pony heeft nl een donkere kring boven op de hoef en stond daarstraks beetje vreemd.. Maak me misschien onterecht zorgen, maar beter keertje te veel vragen dan keertje te weinig...

Jannepauli

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 18:27

Ribbels op de hoef die rondom lopen en aan de achterzijde naar beneden lopen zijn inderdaad tekenen dat het paard ooit hb of dicht in de buurt ervan is geweest. Het beste zie je het echter aan de zgn witte lijn - als die verbreed is, is het paard hb geweest.
Ringen of ribbels op de hoef kunnen echter ook al ontstaan ná een voerwisseling of als het paard om een of andere reden niet optimaal gezond geweest is. Het beste vraag je het bij een volgend bezoek aan je smid, van de computer is het zonder foto niet te beoordelen.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:01

Hebben er mensen die ervaring hebben met hoe wisselend het gaat tijdens de acute fase?
Hier een flinke terugval sinds zondag (en het ging zo goed!!), kwam net op stal en paard liep om te huilen ;(
Krijg ik een sms'je van stalgenoot die mijn paard anderhalf uur ervoor had gedaan en daar liep ie vrij goed bij, zelfs op het harde :?
Snap er niks van, dit heeft ie al de hele acute fase gehad, sinds anderhalve week was ie uit de acute fase en nu dus weer erin..

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:35

Ja, dan heb je waarschijnlijk even teveel gedaan en krijgt je paard een terugval... heeft je stalgenootje echt op 't harde gestapt? Dit zou ik zoveel mogelijk vermijden. Mijn pony vond buiten in de berm stappen heel erg leuk, veel leuker dan de bak, dus dan deed ik ook al snel teveel en liep hij de dag/dagen erna weer slechter. Het blijft moeilijk, zeker als je paard nog medicijnen krijgt. Weet niet of jouw paard nog medicijnen krijgt?

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:56

We laten hem zelfs nog helemaal niet bewegen sinds zijn HB, tenzij we moeten weten hoe hij loopt en zeker niet elke dag! In deze fase zien we hem enkel lopen op zijn eigen paddock met uitloopstal (verhard) om af te spuiten (koelen van de hoeven). Dus van overbelasting zal geen sprake van zijn ;)
Mijn DA wijt het aan het afbouwen van medicijnen, al hebben we dat heel rustig aangedaan (ook advies van DA). Paard staat nu weer op volle mep buut.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:42

Ik heb met Isa gehad dat het soms van uur tot uur scheelde. Vaak merkte ik ook wel wanneer de buut weer was uitgewerkt.

Trouwens voor de oude garde hier ... even delen hoor, maar ben trots op die zwarte van mij.
We hadden röntgenfoto's laten maken (voor geïnteresseerden, op te vragen via pb) en aan de hand daarvan heeft de hoefsmid haar corrigerend bekapt.
Ze liep gelijk al stukken beter en gister hebben we haar voor het eerst in jaren weer eens ingespannen voor een staprondje (eerst aan de hand/onbelast).
Super trots natuurlijk op mijn kleine meid.

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 3280_n.jpg

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:55

En dat na alle ellende die je gehad heb. +:)+ *\o/* *\o/*

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:58

*\o/* *\o/* *\o/*
Super isa!!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:03

@darah bij image zo vaak gehad, dat kon per uur verschillen. Bij image is het hoefbeen fors gekanteld. Als ze een te korte draai maakte, kon ze zo maarr weer heel slecht lopen. De hoefwand zat los, dus een foute draai zorgde voor wrikken in de hoefwand en geirriteerde h lamellen, die ontstoken waren.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:09

Oké, zo te horen dus niet vreemd. Wel 'fijn' om jullie ervaringen te horen, het is toch allemaal nieuw voor me en stelt me heel erg gerust ;)
Vanavond nog een inval-dierenarts gesproken en die vond het ook niet gek met dit warme weer. We kunnen ook geen modderpoel houden zoals paar weken terug, daar valt nu niet tegen op te sproeien!

Wat fijn Isa, leuke foto :D

Op de momenten zoals vandaag verlies ik alle hoop en vraag ik me echt af of het nog beter gaat worden.
Dan is het heel fijn om te lezen dat andere mensen dezelfde weg afhebben gelegd met hun paard, die er wel bovenop is gekomen :j

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:47

Onze merrie Wanda een Reinisch Deutsches Kaltblut is hoefbevangen geworden doordat ze gespoten moest worden voor haar nageboorte. Beroerd dat ze liep als ze liep. Ik kreeg de tip de voorkant van de hoef rond naar boven te vijlen zodat ze niet meer voor op haar hoef staat en het helpt! Haar beide voorhoeven staan weer onder haar lichaam en ze loopt weer rond. Ik laat de waterbak overstromen zodat ze elke dag een tijd met haar hoeven in het water staat te koelen en voer haar magnesium bij.

Hoop dat het weer goed komt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 00:43

Natuurlijk fijn om te horen dat het Isabella goed gaat maar wat ik wel vreemd vind.. er zijn toch vaker r.-foto's gemaakt? Is er toen dan niet aan de hand van die opnamen bekapt? Wat is er dan nu anders gegaan dan voorheen, of heb je gewoon een andere, betere smid?
En hoe gaat het met je andere pony? Je was er toch zo van overtuigd dat die gif binnen had gekregen van een boom in jullie tuin?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 08:00

JP ... ja, van Isa heb ik veel röntgenfoto's, daarop was te zien hoe de hoeven afweken. Ze is toen aan de hand van die opnames in Roosendaal bekapt en beslagen geweest, alleen kon ik niet door 1 deur met een zekere hoefsmid en ben dus terug gegaan naar mijn eigen hoefsmid. Die was wat voorzichtiger, wat heeft geresulteerd in lange hoeven, waardoor ze niet meer fijn kon afrollen.
Hoefsmid en shetlander met afwijkende hoeven is geen fijne combinatie; doen ze hier niet graag dus overstappen naar andere hoefsmid lukte niet zomaar. Ik heb dus bij mijn eigen smid aangedrongen op beter bekappen adv foto's en dat is dus nu gebeurd. Hij heeft ook ineens flink gecorrigeerd.

En ja ... ik was er niet alleen van overtuigd dat het door het gif van de bomen kwam, het was ook zo. Isa is na de kap van alle bomen enorm opgeknapt. Tuurlijk kampt ze met de vergroeiingen van het hoefbeen, die verdwijnen niet meer, maar andere lichamelijke klachten zijn beetje bij beetje verminderd.

De andere pony is een ander verhaal. Hij had ook leverklachten, ook bevangenheid, en ja ook door het gif van de bomen, alleen hij knapte niet op, maar bleef rechtsvoor continu niet rad. Foto's wezen uit dat hij in dat been dus een scheur heeft in het ellebooggewricht en er al artrose te zien was. Dat verklaart zijn afwijkende lopen op dit moment. In hoeverre dat herstelt, is zeer de vraag; of beter artrose herstelt niet, kun je hooguit stabiel proberen te krijgen. De breuk zou moeten kunnen genezen op den duur.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 11:53

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:50

Hier is het helaas weer raak.

Dikkie Roos staat al korter op het land dan de rest (die hoef je echt niet te voeren, lekker goedkoop :+ ), maar de rest staat ook maar ong 5 uur op het land. En daarnaast een plakje stro en graszaadhooi in de paddock.

Vanmorgen was ik laat, dus gingen ze er een half uurtje later het land op, en weer een half uurtje eerder er af ivm het komende noodweer (wat we hier helemaal niet gehad hebben). Maar Dennis liep op eieren toen hij van het land kwam.
Dus shotje metacam er in, en ondersteunen met glucobalance en podo composium. En duimen maar. Hij scharrelt nog wel prima rond en is zeker niet zielig als je hem zo zie, dus hoop er maar het beste van.
Twijfel of ik hem nog eens op cushing laat testen, vorig najaar kwam er niets uit. Maar hij is daarna al 2x uit het niets bevangen geraakt (1x na een uurtje gras, en nu na krap 4 uurtjes terwijl hij er al een hele tijd ong 5 uur op staat).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:55

Arme dennis, weer de l*l. Nu het een tijd zo droog is geweest, zal iedere regenbui wel gevaarlijk gras betekenen voor onze paarden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:57

Wij hadden van de week maar 3mm gehad totaal, en heb meer bruin gras staan dan groen gras. Maar hield ze in de gaten, expres niet omgeweid nog, maar zonder voor tekenen in 1x gevoelig.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:02

juist na de regen na een droge periode wordt het gras veiliger. dezelfde hoeveelheid suiker per spriet. dus minder suiker per kilo gras.
Balen dat je paardje weer bevangen is. Zeker als je zo voorzichtig bent :(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:34

Heb ook weer een kreupele pony en weer dezelfde hoef dus zeer waarschijnlijk weer hoefzweer. Ook omdat hij me niet zo lief vond, want ik wilde hij zijn hoef in de emmer met biotex zetten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:49

Woei, mijn Dennis toch een hoefzweer.
Hij kwam begin van de middag gevoelig op 2 voeten het land uit, 1 iets meer dan de ander, maar zette ze beide duidelijk naar voor weg. Incl pulsatie en dat ze warm waren.
Maar ondanks z'n pijnstiller ging hij op 1 pootje heel hard achteruit. En ging hij hem op z'n teen zetten ipv op z'n hiel :D.

Dus hoefschoen biotex aan, ff zoeken, en hoppa :D. Heb hem nu open, loopt nog niet goed, maar het is altijd een pieperd met z'n voeten. Morgen ochtend dus weer ff weken en kijken of hij nog verder open moet. Hij was net ook zo boos dat ik er weinig nog mee kon (en het is normaal zo'n lief sulletje).

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:29

Dennis, wat een enorme opluchting!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 08:54

Hij is nog wel heel zielig hoor. Zet hem zo na z'n eerste portie hooi weer in de biotex en zal kijken of ik hem verder open kan halen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:56

@dennis poeh wat een opluchting. Alsnog niet fijn voor je mannetje, hopelijk knapt ie snel weer op.

Vraagje: flavio gaat wat betreft bewegen echt heel goed. Ik rij hem nu een half uurtje per keer, zelfs 2x een klein buitenritje gemaakt, ook stukjes op 't harde en merkte geen verschil, 2e keer verkoos hij zelfs fietspad boven berm :-) tot zover ben ik helemaal blij. Alleen z'n stofwisseling.... echt drama. Hijstaat natuurlijk nog in de paddock, krijgt 4x per dag een half plakje hooi, 2x per dag vitaminebrok en 1x per dag z'n magnesiumchelaat (met appelazijn en 3 handjes zemelen). Meer kan hij echt niet aan.... zodra er maar iets verandert zit hij onder de vetpockets. Die op z'n rug zijn nog niet weg en worden dan groter, ook krijgt hij ze dan weer op z'n kont, buik, nek... hoe lang duurt het ongeveer voordat z'n stofwisseling weer tot rust komt? Is er nog iets anders wat ik kan doen om dit te bevorderen, of moet ik gewoon geduld hebben?

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:24

Mijn paardje is licht kreupel. Ik heb een kreupelheidsonderzoek laten doen door de dierenarts. Buigproef is positief. Rechtervoorbeen straal gevoelig met napijn. Peesschede rechtervoorbeen iets voller. De dierenarts dacht zelf in de richting van artrose, artritis, hoefkatrol. Ze dacht eerst aan hoefbevangenheid, maar heeft dit wel uitgesloten. Mijn paard heeft nu metacam gekregen voor 5 dagen. Morgen is de laatste dag.
Ze staat haar rechtervoorbeen ontlastend in de wei. Ook is haar manenkam op het moment wat verdikt. En is zelf ook wat aan de dikke kant. Wel heeft ze meer dan een halve dag een graasmasker op, waardoor ze niet kan eten.
Vorig jaar en het jaar ervoor is ze hoefbevangen geweest. Beide keren waren we er redelijk snel bij. Hiervoor heeft ze een kuur metacam gehad en is de hoefsmid langs geweest om de druk op de hoef te verlichten.
Mijn vraag is eigenlijk of de problemen die mijn paard nu heeft, ook kunnen komen door de hoefbevangeheid van de afgelopen 2 jaar?
Bedankt voor het lezen!