Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liedjuh2

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:24

@Missyvette: Hopen dat die spuiten aanslaan, dit de laatste om te kijken of het aanslaat of krijgt hij er nog 1?
Is het hetzelfde als zo een tildrininfuus of heel iets anders?

@Snipsnap: Herkenbaar dat niemand rekening houd. Heb ik op stage ook gehad, paard heeft tegen de auto getrapt en ik ruzie gekregen met degene die in de auto zat. Die vond het namelijk leuk om dan met de koppeling ingedrukt gas te geven zodat je zo een loeiende moter krijgt. Had hij al een aantal keer gedaan tot Toran het zat was en uithaalde en die auto iets te dicht bij stond. Heb ik gelukkig niet hoeven betalen en Toran had er ook niks van maar ik kon niet meer normaal langs de weg lopen.

@Peelie: Succes maandag. Je ruintje heeft toch al een paar weken geleden zich geblesseerd? Ik duim voor je dat Mara verbeterd is en je ruintje geen (pees)blessure heeft.

Hier zit ik in dubio wat ik moet doen.
Ik heb in het begin ascal meegekregen, dit heb ik 20 dagen gegeven, daarna 5 dagen niks. Toen heb ik de dierenarts gebeld en het dubbele meegekregen. De laatste hoeveelheid heb ik vorige week dinsdag gegeven(8 dagen terug) nu is het sinds dinsdag weer warmer/dikker. Weer de veearts bellen en nieuwe ascal vragen? Of toch met drukverbanden gaan werken? (heb dezelfde spullen als de veearts en kan het ook aanleggen. Ik weet het niet meer. Ik kan hem moeilijk heel de tijd op de ascal laten staan om te voorkomen dat het been dikker en warmer word. Aangezien hij op de scan positief verbeterd was en de dierenarts verbaast over de vooruitgang. We zijn natuurlijk wel omgevallen met zijn 2en maar daarna heeft dat been geen verandering gegeven. Terwel je zou denken dat als het echt daar vandaan komt, het anderhalve week daarvoor al dik geweest zou moeten zijn.
Ik stap nu 2x 30 minuten waarvan 1x molen en 1x aan de hand en dan 2x per week onder het zadel. Verder koel ik het altijd 10 minuten met de slang. Ik weet het niet meer.... Aan de ene kant denk ik, lekker aan de "natuur" laten oplossen. Maar ik heb zo een drang om te helpen, alleen is dat niet altijd goed. Mijn veearts is er morgen pas weer. Dus als ik twijfel kan ik altijd bellen. Maar dacht eraan om hem vanavond een keer in de stalbandage te zetten en naar het resultaat kijken morgenochtend.
Ik zal straks wel een foto maken en plaatsten.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:36

Liedjuh,..... we weten gelukkig wat je voelt. Om moedeloos van te worden. Ik zou niet voor stalbandages gaan dat wordt echt te warm. Wat je zegt: de natuur zijn werk laten doen. Daar heb ik nu ook voor gekozen. Mijn paard gaat het land in en blijft daar een jaar volgend jaar zien we wel weer. Ik heb besloten om er nog een paard bij te nemen, voor mij geeft dat een hoop afleiding. En mijn paard die red zich wel die staat al een half jaar stil en dat heeft hij ook overleefd .

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:53

Ik zou geen ascal meer vragen en ook niet gaan bandageren, dat stadium is het been ondertussen al lang en breed voorbij. Grote kans dat je verbetering ziet na een paar dagen geen pascal of bandage. Vaak duurt dat een week of 2.

Mijn ruin heeft zich 30 januari geblesseerd. Ik weet wel bijna 100% zeker dat hij een peesblessure heeft. Tot nu toe heb ik altijd gelijk gehad. Mensen zeggen dan tegen mij dat ik me niet zo'n zorgen moet maken en dat het allenmaal wel mee valt en dat hij best goed loopt.

Nou, daar is het met Mara dus mis gegaan. Daar had ik veeeeeeeel eerder aan de bel moeten trekken. Ik wist dat er iets niet goed zat maar ik wist niet precies wat. Ze had geen dik of warm been, niet kreupel maar ook niet helemaal 100%. Ik heb daar 3 maanden mee door gereden (dressuur en springen). Dat doe ik dus nooit meer, ik ga nu echt van mijn gevoel uit.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:26

Ik wacht nog wel een week. Ik moet sowieso volgende week met een ander paard naar de kliniek. Kan het dan altijd vragen..... Maak mij er toch wel zorgen over.

@peelie: ik ken het. Mijne had een dikker been, maarja ook die schieffel zat daar. Niet kreupel en na het werken was het dun. Dus in overleg met dierenarts en instructrice door gereden. Na 3 weken vondnik het te lang dik. Naar de dierenarts gegaan en terug gekomen met peesblessure. Terwel het al 3 weken niet
Goed voelde.

Dan duim ik dat het meevalt voor je!

@yarrah: fijn dat je de mogelijkheid hebt een tweede paard erbij te nemen.
De paarden leggen zich er sowieso wel bij neer. Zie ik bij het paard van een vriendin van mij. Dat is een hittepetit die je echt geen dag stil kon zetten en nu staat ze al sinds eind oktober stil en nu superrelaxt met opbouwen. Die van mij trouwens ook. Veel rustiger als hij voorheen was. Het is sowieso een nuchtere maar nu is hij echt eng braaf.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:03

Mara was juist altijd heel erg braaf, maar tegenwoordig is ze met rijden echt een draak. en het maakte echt niet uit of ik haar 24/7 op het land of op stal heb. Ze verveeld zich echt dood en dat is duidelijk merkbaar. Ze is gewoon een echt echt werk paard, en dat merk je dan.

Bij Nash ben ik gelijk gestopt met rijden toen het niet goed voelde. Ik heb echt geleerd naar mijn gevoel te luisteren. Echt niet dat ik zomaar nog advies van andere opvolg, helemaal als het niet goed voelt.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:32

Liedjuh, het is ook vaak erg lastig om het juiste te doen. Zo twijfel ik ook erg vaak wanneer ik het juiste doe.

Peelie, veel mensen hebben vaak een mening en weten het vaak beter dan jij. Ik vraag om advies maar uiteindelijk probeer ik elke keer goed naar mijn eigen gevoel te luisteren. Jij kent je paard ook het beste.

Evita zijn been is elke keer op andere plekken dik. Lijkt erop dat ze toch wel erg onrustig staat op stal. Tijdens het stappen wel erg rustig. Vanmiddag naar Divoza om even te kijken naar wat spul voor haar benen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:28

ik heb 2jaar doorgereden met vocht rondom zn pees in april begon hij pas vreemd te lopen.

jeej we mogen weer gaan stappen. gisteravond al 5 min gestapt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:46

Hier ook weer af en aan been wat dikker, alleen rondom de peesschedes..niet op de blessureplek. Na het rijden loopt het wel af...pfff wat wordt je daar niet goed van zeg...gezeur met die benen..

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:47

Strax even bijlezen.
Vanmorgen hoefsmid geweest. Had een hoop tegenwerking van paard verwacht en had tegen hoefsmid gezegd dat ze waarschijnlijk zou moeten verdoven maar mn ventje beet op zn tanden en was heel braaf.
Supertrots!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:05

@missyvette fijn dat hij toch even doorbeet

hier been redelijk rustig

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 23:49

vanavond bij paardlief hoofdstel ingedaan. zn mond ging al open toen hij zn hoofdstel zag. wist niet hoe gek hij moest doen onderweg naar de bak maar toen derop gekropen zonder zadel en hij heeft geen 1 gekke sprong meer gemaakt. hem weer 5min gestapt en toen 10min gekoelt. was wel weer even lekker om op zn rug te zitten

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:05

Wat kan een mens blij zijn!

Mara is na bijna een jaar ploeteren voor 99% goed! Er zit nog een klein plekje op de pees. De dierenarts verwacht dat dit nog 2 a 3 maanden gaat duren totdat het helemaal weg is, maar dan mag ik ook weer springen met haar in de toekomst!

Nash had waarschijnlijk gewoon een klap tegen zijn been aan gekregen en was blauw, maar niks op de pees te zien. Die zijn punt gaaf! Ik ben zo zo zo zo zo blij! *\o/*

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:42

Peelie: dat is goed nieuws :j

Gisteren voor de 3de keer op Tic gezeten :) Hij heeft zich goed gedragen! Nog een kleine 2 weekjes geduld en dan moeten we op controle voor een echo.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:14

Wat super fijn Peelie!! Gefeliciteerd!

En Nathiie gaat ook goed! Top!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:30

@peelie oww gaaf gelukkig. en ook gelukkig alleen een blauwe plek.
@nathiie gaat goede kant op fijn dat hij zich netjes gedraagt.

hier was been gister iets verdikt. vanochtend op miniweitje gezet en been was nog wel wat dik. hij was wel enorm boos toen hij eraf moest en heeft lekker gek gedaan. been was net wel iets dunner. nog 2 maanden en dan zijn we al een jaar bezig.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:20

Peelie schreef:
Wat kan een mens blij zijn!

Mara is na bijna een jaar ploeteren voor 99% goed! Er zit nog een klein plekje op de pees. De dierenarts verwacht dat dit nog 2 a 3 maanden gaat duren totdat het helemaal weg is, maar dan mag ik ook weer springen met haar in de toekomst!

Nash had waarschijnlijk gewoon een klap tegen zijn been aan gekregen en was blauw, maar niks op de pees te zien. Die zijn punt gaaf! Ik ben zo zo zo zo zo blij! *\o/*

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Super nieuws!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 07:41

Ja, ik ben ook echt blij. Ik ga over 2 a 3 maanden nog een keer scannen om zeker te zijn dat het helemaal weg is. De laatste lootjes zijn het zwaarste en dat gewft niet.

Ik mag gewoon verder trainen hoe ik nu doe en verder uitbouwen. Zodra Mara dressuurmatig weer goed op het achterbeen is mag ik ook weer gaan springen (over een jaar ofzo). De vraag is of ik ooit nog zo hoog zal springen als ik deed met haar (1.30m ze is zelf 1.44m :P), maar als ze maar een beetje haar ei kwijt kan door variatie van training. Misschien dat ik haar dan over een.poosje ook wel weer voor de wagen zet.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 08:56

Gefeliciteerd!!! Peelie.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:41

Super goed nieuws peelie!!! Geduld loont!
Fijn dat je wel alles weer mag uiteindelijk. Dan wel niet meer op het niveau wat je voorheen deed maar toch.

Fijn dat tic braaf is onder het zadel! Succes straks met scannen.

@ikkedus: hij vond het duidelijk niet lang genoeg buiten. Gelukkig was zijn been wel weer dunner.

Hier is zijn been eindelijk weer dunner en kouder sinds zaterdag. Heeft 12 dagen geduurd na ik gestopt was met de ascal.
Merkte na de ascal wel duidelijk verschil dat hij minder happy was. Nu zijn been weer koud en dunner is, is hij ook gelijk een stuk vrolijker. Zaterdagmiddag had hij de lente in zijn bol. Dus ik ben ook weer blij. Nog een paar weekjes (met voor mij 2 weken vakantie ertussen) en dan weer scannen.... Als het goed is daarna opbouwen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:05

Fijn dat hij van de ascal af is. Zoals ik zei duurd dat even. Mooi!

Die paar weken zijn zo om.

Ik ga zobmaar eens naar de ruitersportzaak onderbandages halen :)

Ik heb het advies van de DA gekregen om de bandageren als bescherming tijdens het rijden en geen peeskappen om te doen. Nu was ik het daar mee eens en bandageer ik dus al (als ik niet lui ben). Maar dan wordt hetvwel tijd voor echt goede onderbandages.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:10

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:13

Zonder bescherming is het juist mis gegaan bij de mijne. Goed koelen is er belangrijk en goed materiaal. Dan kom je al een heel eind.

De peze worden ook warm zonder iets er omheen. Nu is dat een kul excuus, dat snap ik ook. Maar ik wil er graag iets omheen hebben en de DA raad het in Mara's geval ook aan.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:15

Die van mij mag ook alleen nog maar gebandageerd. Dit ivm zijn schieffel. Gelijk ook de rede dat hij bescherming om moet. Als hij die schieffel aantikt en hij wordt nog iets groter, dan kan ik hem wegbrengen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:08

Mara heeft op haar achterbeen ookbeen schieffel, maar due is nog nooit groter geworden gelukkig. Achja, voortaan gewoon lekker bandageren, vind ik nog een sjeik ook :P

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:13

Haha vind ik ook. Zeker als je in set bent.
Het probleem van de schieffel van Toran is, dat hij tegen zijn tussenpees ligt(op het griffelbeen). Dus als hij groter word, word de pees platgedrukt en stukgemaakt even grof gezegd.