[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:30

Marcella schreef:
Zolang als de deuren openstaan zal dit wel fris zijn, maar vermoed dat zoals vannacht de deuren dicht zijn geweest. Het word dan al gauw minimaal plus 5 graden in stal en dan is het weer te warm voor 370 grams deken (oude rambo met hals). Deken helpt hier niet tegen vacht aanmaken daar help allen een scheermachine voor. En zodra de dagen weer langer worden vliegen de haren in het rond. Met losgooien is er zeer weinig spektakel.

Ja dat is ook zo ,
een Fjord zal ook wel anders reageren als zo'n doorgefokte bloederige KWPN er, wij hebben vorig jaar van één paard de vacht eraf geschoren en die is de hele winter zo kaal als een biljartbal gebleven..
Het dier had het echt koud als je de dekken eraf haalde dus die poetsten we onder het solarium ;),

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 15:35

Pauli had wel iets van wormeitjes van de bloedworm: 100 in tegenstelling tot Jils waar ze met een telling van 1450 aankwamen. Ik heb overigens bij geen van beiden ooit een worm in de mest gezien.
Ik kan natuurlijk Pau voor de zekerheid ook wat geven, heb nog tabletten liggen.

Op dit moment voer ik nog Ultimate Balancer bij ( halve voerschep per paard) en heb nog een zak van 20 kg liggen die ik wil opvoeren. Maar ik streef er wel naar om alleen S&S te gaan voeren op den duur als die brokjes die erin zitten tenminste voldoende vit/min geven voor licht werk.

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:03

@Dyonne : ik deed 4 jaar met de Rhino en heb de Amigo nu al 3 jaar. Die begint nu met 24 uur regen wel nat te worden, dus is aan vervanging toe.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:44

Dyonne schreef:
Nou ja, maar ik wist even niet hoe ik het moest noemen. Ik heb toen inderdaad gelezen dat je alles weg hebt geschept. :j

Hier lopen ze nu in de buitenbak (20x40) en hebben een stuk verhard ernaast van ongeveer 75 vierkante meter bruikbaar.

Wow wat een mooi groot stuk :D
Op de boererij waar Tryggur staat zijn geen paddocks verder. Alleen weilandjes en stallen in de schuur. Is wel een bak, die wordt nu dus opgeknapt want dat was ook een blubberbende geworden. Straks wordt ie wel echt heel mooi, zat al drainage in maar is nog een buis bij gekomen en nu dus de houtsnippers en het oude zand er al uit, nieuw goed zand er in en dan kokos er op.
Maar durf Tryggur er niet in los te laten hoor, die gaat dan knetterhard bokkend in het rond crossen vrees ik :o

Zo, hehe, genoeg gedaan voor vandaag :D Het bochtje nog iets breder betegeld, en achter het schotje nog een rij tegeltjes aan beide kanten gedaan zodat het wat breder is en hij er ook op kan omkeren. Laagje zand er overheen gedaan nog. Tryggur was er blij mee, heeft er al gebruik van gemaakt :))
Zit nu te twijfelen wat ik vannacht zal doen als het echt doorzet met vriezen. Of ik hem dan opsluit op de tegeltjes of gewoon alles open laat. Hij heeft nu de keus om gewoon op het zand op de tegeltjes te blijven en hij zal op harde ongelijke grond zelf ook wel voorzichtiger zijn, hij hoéft er nu dus ook niet meer overheen, maar zal ik de keus aan hem laten of hem toch maar opsluiten op een stukje?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:40

lolclub schreef:
Ja dat is ook zo ,
een Fjord zal ook wel anders reageren als zo'n doorgefokte bloederige KWPN er, wij hebben vorig jaar van één paard de vacht eraf geschoren en die is de hele winter zo kaal als een biljartbal gebleven..
Het dier had het echt koud als je de dekken eraf haalde dus die poetsten we onder het solarium ;),

En wegens bevroren waterbakken moesten vandaag de deuren dichtblijven en je merk dan gelijk dat de temperatuur in stal veel hoger is dan buiten. Bolletje heeft toch vandaag even op een stukje wei gestaan, want alle paddock waren bezet. En anders zou die van mij helemaal niet uit stal komen.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:59

Aangezien ik had beloofd om nog wat over de houten clog te schrijven nadat ik het 'live' had gehoord en gezien: hier komtie dan ;)

Dhr. O'Grady (dierenarts en hoefsmid) kwam eerst de theorie doornemen en gaf vervolgens een demonstratie over hoe de clog aangebracht dient te worden.
Hij heeft niet veel verteld over de HB zelf, wel over de methode.

Hij heeft veel paarden geholpen met deze methode. De clog wordt eigenlijk alleen gebruikt bij chronische hoefbevangenheid (hoefbeenskanteling). Hij benadrukte ook dat er zowel een kanteling naar voren, alswel opzij plaats kan vinden, daarom is het ook belangrijk om niet alleen foto's van de zijkant te nemen. Een zijdelingse kanteling moet dus ook rekening mee gehouden worden.

De hoef moet zo bekapt worden dat de ligging van het hoefbeen in de hoef verbetert. Dat betekent dus bij een kanteling naar voren dat de verzenen zodanig ingekort worden dat het hoefbeen meer grondparallel komt. Omdat de diepe buigpees natuurlijk aan het hoefbeen 'trekt' is het wel belangrijk dat de hoef in een aantal gevallen weer door een kunstmatige verhoging, wigvormig, wat omhoog gezet wordt bij de verzenen, zodat de diepe buiger niet te erg op spanning komt te staan.
De vorm van de clog zorgt ervoor dat het breakover-punt naar achteren verlegd wordt, thv de punt van het hoefbeen, zodat de trekkrachten het toongedeelte niet overbelasten. Het is eigenlijk de bedoeling dat de druk over de achterste hoefhelft verdeeld wordt en de voorste hoefhelft rust krijgt. Het centrale bodempunt komt midden onder de hoef te liggen (biomechanica, zie ook het eerdere verhaal van dhr. Aalders in dit topic).

De clog is volgens dhr. O'Grady makkelijk te vervaardigen, goedkoop en licht. Onder de straal gaat zacht hoofpad zodat de druk optimaal verdeeld wordt en de clog wordt daaronder vastgeschroeft.
Het ziet er inderdaad nogal vreemd uit, dat ben ik met een aantal van jullie eens, maar het idee erachter is natuurlijk super.

De schroeven worden ook in de achterste hoefhelft gezet, waar het het stevigst is. Hij boort gaatjes voor zodat hij zeker weet dat ze goed gaan en om de hoefwand niet te versplinteren. Aan de zijkanten, naast de verzenen, komen er nog een stuk of 2 hulpschroeven voor de stabiliteit en daaromheen gaat castverband. Op onze vraag of dat dan het hoefmechanisme niet onnodig belemmert terwijl doorbloeding juist gewenst is zei hij dat hij juist niet wil dat de zool omlaag kan komen en dat de clogs maximaal 2 x toegepast worden bij een paard. Na 2 weken nam hij op de röntgenfoto's zelfs al behoorlijke zoolgroei (dikte) waar, hij liet dat ook zien. De hoef was inderdaad behoorlijk gegroeid terwijl je zou denken dat het toch vastgezet wordt. Er zijn wel meerdere vormen van hoefmechanisme (gewicht paard op botten, kroonrand) die ook meehelpen.

Volgens dhr. O'Grady worden de clogs toegepast om het paard te verlichten van pijn, de zoolgroei te bevorderen, het hoefbeen in een goede hoek te kunnen zetten en de toon te ontlasten.
Toen ging hij de clog demonstreren op een wat oudere pony die erg slecht kon lopen van de HB. Ik vond het wel spannend toen hij gaatjes ging boren, op de één of andere manier voelt dat niet goed, maar echt toen de pony 'beslagen' was met de clogs liep hij 20 keer beter weg.

Ikzelf vind het weer een aanvulling om dit gezien te hebben en ben blij dat de NVvH deze dag georganiseerd heeft. Alleen staat het schroeven me nogal tegen, maar goed we slaan er ook spijkers in dus aan de andere kant...
Ik geloof dat ik dhr. Aalders daar ook gezien heb, als hij nog aanvullingen heeft die ik misschien niet goed gehoord/gezien heb of gemist heb, graag. Ik heb het even in grote lijnen opgeschreven voor jullie iig ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:44

Jannepauli schreef:
Op dit moment voer ik nog Ultimate Balancer bij ( halve voerschep per paard) en heb nog een zak van 20 kg liggen die ik wil opvoeren. Maar ik streef er wel naar om alleen S&S te gaan voeren op den duur als die brokjes die erin zitten tenminste voldoende vit/min geven voor licht werk.

Als je ze alleen op de Safe&Sound wilt hebben kom ik uit op de volgende berekening:
Pauli 700 kilo: 3,5 kilo bij oude zakken en 2,1 kilo bij de nieuwe zakken
Jilske 600 kilo: 3 kilo bij oude zakken en 1,8 kilo bij nieuwe zakken.

dat betekend dat je net geen 3 dagen met 1 zak Safe&Sound doet en dus omgerekend € 6,67 per dag kwijt bent bij de oude zakken.
Bij de nieuwe zakken doe je 4,6 dagen met een zak en dat is omgerekend € 4,00 ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:47

Marcella schreef:
En wegens bevroren waterbakken moesten vandaag de deuren dichtblijven en je merk dan gelijk dat de temperatuur in stal veel hoger is dan buiten. Bolletje heeft toch vandaag even op een stukje wei gestaan, want alle paddock waren bezet. En anders zou die van mij helemaal niet uit stal komen.

Ik heb gelukkig nog even kunnen rijden, al was het niet meer ideaal te noemen.
Het kunstgras bevriest dan wel niet maar de onderlaag werd wel al wat hard en draven op een harde ondergrond wil ik eigenlijk nog even vermijden.
morgen maar op de trailer naar de binnenbak vrees ik...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:17

DubbelDun schreef:
@Dyonne : ik deed 4 jaar met de Rhino en heb de Amigo nu al 3 jaar. Die begint nu met 24 uur regen wel nat te worden, dus is aan vervanging toe.

Ok, zo oud is mijne nog niet. Amigo is wel sterk. :j
Alleen liggen ze niet mooi op mijn pony. De 6'0 is te groot, de 5'9 is te klein.
Rhino 6'0 ligt wel mooi. :j
Ik heb mijn merrie toch onder de 200 grams gezet. Ze voelde zich niet fijn, alleen weet ik niet of het door de kou kwam.
Even dacht ik dat ik haar gevoelig zag lopen, maar later zag ik het niet meer. Toch in de gaten houden.

Wendy, de rijbak is nu alleen stijf bevroren, dus hebben ze niet zoveel aan, helaas.
Maar ik laat hem wel open, dus ze kunnen erin. Gelukkig weten paarden wel wat goed is, of niet prettig.

spikeyblue, bedankt voor het verhaal. Het klinkt duidelijk en ook wel logisch. :j

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:30

@SpikeyBlue
Bedankt voor je duidelijke uitleg, het was vast een interessante dag ;) .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 21:54

Bedankt voor de rekensom LC - dure klantjes dan eigenlijk die paarden van ons. Nah ja, *****sterrenrestaurant hé! :)

Spike, jij ook bedankt voor het verslag - interessant!
Wel vraag ik me af: zet hij de clogs ook met schroeven vast? Ik vraag me af wat het effect is als een paard zo'n ding eraf loopt ( zoals Pauli met haar ijzers).. de hoefnagels glippen mooi uit de hoefwand en dat geeft geen schade. Maar een schroef??

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:47

@SpikyBlue: Bedankt voor je uitleg. Krijgen paarden met dit beslag stalrust of mogen ze gewoon bewegen naar kunnen?

@Wendy15: Je bent hard aan het werk geweest, mooi plekje geworden zo voor Tryggur. Lief hoofdje heeft hij trouwens!

Lucy is vrijdag beslagen. Links een mooie 'droge' zool, rechts een ietsje bloed tegen gekomen, niet meer dan een pennenstreepje... Opmerkelijk om te zien hoe haar oude ijzers voor gesleten waren, voor de bevangenheid was het altijd aan de voorkant, nu meer in het midden/achterkant.
Ze heeft voor weer equilibriums met zolen en pasta, achter heeft ze er sneeuwringen bij gekregen dus kom maar op met de sneeuw.
Vandaag lekker een verfrissend stapritje gemaakt, en ze loopt er lekker op weg.
De bakken zijn hier bevroren, en op het erf moet je echt je route uitstippelen omdat er flinke gladde plekken zijn, dus ik heb eigenlijk wel weer genoeg vorst gezien :Y)

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:46

Hier ligt sinds vrijdagnacht een laagje sneeuw... De schrale wei hadden de paarden omgeploegd en nu met de vorst konden ze geen kanten meer uit plus dat ze over glad asfalt moesten naar de stallen... :(
We hebben ze dus na lang twijfelen vandaag toch maar op de weide gezet (voor een paar uur per dag) die aan de stallen grenst. Er lig nu toch een laag sneeuw op het gras dus ik HOOP dat ze er niet teveel van gaat eten...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:51

Niet om je bang te maken, maar die van mij zijn juist bevangen geworden met de sneeuw. Ze eten evengoed veel, kijk maar eens hoe ze met hun neus door de sneeuw heen ploegen. Ik zou dus voor de zekerheid wel wat minder van je brokken/hooi voeren, dat je het een beetje in balans brengt. Je hebt wel een geluk dat de zon niet schijnt. Dat scheelt natuurlijk ook alweer.

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:40

Gister Benji over gebracht naar zijn tijdelijk stekkie. Op onze huidige plekje kon hij alleen maar het gras op en dat wil ik niet meer. Hij komt bij mijn fjord in een zandpaddock te staan, maar eerst de bedrading op orde maken daar, dus nu tijdelijk op een strookje zand om het langzaam op te bouwen. Gister 15 min buiten gestaan.. Hij ging helemaal uit zijn plaat. Hij was helemaal blij dat hij na 3 weken boxrust weer naar buiten mocht!
Ik was wel bang dat hij weer kreupel zou lopen nadat hij zo flink uit z'n plaat ging, maar dat viel gelukkig allemaal mee!

Vanmorgen ook weer even buiten gestaan, maar merkte dat hij snel weer naar binnen wilde, grond was te hard en liep natuurlijk niet lekker.

Benji z'n voetjes:

RV:
Afbeelding
Afbeelding

RV & LV:
Afbeelding

RA & LA:
Afbeelding
Afbeelding

18 november is de hoefsmid geweest.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:44

Zijn hielen zijn vrij lang vind ik? Weet niet of dat aan mij ligt, want ik heb niet zoveel verstand van hoeven. Bij Grietje waren ze ook zo lang, maar die zijn ingekort door de smid. Achter lijken ze erg lang. Maar ik denk dat de smeden/lolclub er meer over kan zeggen. Wel fijn dat hij weer naar buiten mocht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:49

Op die glimmende hoefjes zie je de verschillende ringen wel heel duidelijk.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:28

Wat fijn dat ie nu weer wat buiten kan en op het zand yvanka :j
Mij lijken de hoefjes ook wat lang, maar kan daar verder niet echt advies over geven, moet je bij een aantal anderen in het topic voor zijn :o

Pff Tryggur is ook zo lekker eigenwijs he :)) Heb een pad gemaakt met wit zand over de bevroren grond, vanaf zijn tegeltjes naar het draadje waar ik het weiland inga om te wandelen zodat we kunnen blijven wandelen. Ik hem meegenomen aan het touwtje netjes over dat paadje en gewandeld. Doe ik hem terug in zijn 'paddockje' en laat hem los, gaat ie náást het paadje lopend terug naar z'n tegeltjes :+ Eigenwijze poown :)) Nou ja, hij zal zelf wel weten wat prettig is en wat niet denk ik? Hij heeft iig de keus. Ook nog een halve kruiwagen zand op zijn tegeltjes gegooid om het laagje iets dikker te maken en allemaal even goed losgeschoffelt en geharkt, dus meneer z'n bed ligt alweer klaar. Net een bal in de waterbak gedaan, waait hier aardig dus ding drijft flink rond, benieuwd of het water zo wat langer open blijft. Z'n geweekte hooi was wel bevroren in het net :7 Dus dat ligt nu los op de grond, heb ik uitgeplozen. Ben aan het afbouwen met het graszaadhooi weken, dat moet maar kunnen hoop ik. En het gewone hooi week ik nog wel, maar laat ik eerst een paar uur uitlekken voor ik het geef en doe dat niet meer in een hooinet maar los op de grond, kan ie het makkelijker uit elkaar trekken.
Ennn volgens de buienradar zou het hier niet gaan sneeuwen, maar er valt inmiddels toch witte bende uit de lucht :7

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:04

capopjekop schreef:
Niet om je bang te maken, maar die van mij zijn juist bevangen geworden met de sneeuw. Ze eten evengoed veel, kijk maar eens hoe ze met hun neus door de sneeuw heen ploegen. Ik zou dus voor de zekerheid wel wat minder van je brokken/hooi voeren, dat je het een beetje in balans brengt. Je hebt wel een geluk dat de zon niet schijnt. Dat scheelt natuurlijk ook alweer.

Dat was het plan, dat ze als ze straks op stal gaat ze bijna niets meer bijkrijgt en dat ze nu terug wat meer kan rondlopen. (Ze verzette bijna geen stap meer in die ijsbrokken en met dit vriesweer kan ik haar ook anders niets meer van beweging aanbieden... :( )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:18

Schoenen aan met zachte inlegzooltjes en over de verharde weg wandelen.
Dat is ook de enige mogelijkheid die ik in de wintermaanden tot mijn beschikking heb.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:20

Ik heb net weer in het weiland gewandeld, daar heeft ie natuurlijk al een half jaar niet opgestaan en die is aardig vlak, en het gras staat redelijk hoog alweer en de bodem bevriest wel maar het gras zelf vormt nog wel een redelijk zacht laagje, kon er net gelukkig prima op lopen. Bij jullie niet een weiland in de buurt waar het gras wat hoger staat waar je op mag wandelen? :)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:04

Ik heb vanmiddag een 'nieuwe' pony gekregen van moeder natuur ... een appaloosa :D
Afbeelding

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:22

De clogs worden er eigenlijk niet afgelopen omdat ze helemaal op maat gemaakt worden en schuin aflopen aan alle kanten. De ponies die ze onderkrijgen lopen natuurlijk niet zo geweldig, dus erg gek doen gaat denk ik niet ;)
Beweging mag gewoon naar kunnen. Het is natuurlijk niet handig als ze in een blubberige paddock staan, met dat hout en het verband...

Haha, die Isabella. Raar hè dat het ineens zo sneeuwt en vriest!

Leedebee's Pablo is vandaag wel een paar uurtjes zonder korf de wei opgegaan, aangezien alles bevroren is en er weinig gras staat was ik bang dat hij helemaal niet kon eten. En het is de hele dag donker/bewolkt geweest. Hij draaft wel gewoon uit zichzelf over het erf en is netjes afgevallen. Kijken hoe hij het doet van de winter, dan heeft hij eigenlijk nooit problemen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:12

Toen ik Pablo vanmiddag binnen haalde was er gelukkig niks "vreemds" te zien. Z'n nek was niet harder en hij ging in een vlot tempo over het harde, dus ik hoop dat het goed blijft gaan! Z'n hoeven waren behoorlijk koud!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:59

vreselijk dat sneeuw!! :(
hoop dat het snel weer weg is want ik kan hier helemaal niets. ze kunnen nog wel op het pad na sneeuwschuiven en strooien maar verder kan ik niets. gelukkig neemt me zus hem morgen mee naar de binnenbak om even te longeren, kan hij toch nog wat doen.....
hoop dat het snel weg is zodat ik weer kan rijden, ben heel bang dat hij straks weer ziek wordt.