[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 00:42

Hoi,

Ik geef mijn 17 jarige Hannoveraan van 1.80 Osteo-Glycan vanwege de artrose, werkt goed! Devil's Relief en glucosamine van verschillende merken sloegen niet voldoende aan.

Zag dat Osteo-Glycan nog niet is genoemd in dit topic. :)

thillie

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 01:57

Ook ik meld mij hier. Mijn 3,5 jarige quarter had artrose idd had want ze is er 5,5 week geleden aan geopereerd. Het begon in juni toen ze echt giga kreupel liep we waren net begonnen met zadelmak maken toen het naar voren kwam. Kliniek gebeld en foto's laten maken conclusie artrose rechtsachter in het kroongewricht. Mijn wereld stortte in. Ik had 2 opties dat was opereren of in laten slapen. Dat is natuurlijk niet even een keuze die je zo maakt. Haar eerst op pijnstillers gezet en lekker in het land laten lopen. Vervolgens voor een second opinion gegaan naar een andere kliniek. Daar zeiden ze hele andere dingen namelijk dat in laten slapen geen optie was want het gewricht kon uit zichzelf aan elkaar groeien hoe lang dat ging duren konden ze mij niet vertellen. Laten opereren vonden ze geen optie. Dus maar weer op het land gezet tot ze vaak op 3 benen liep. Vervolgens nog 2 klinieken benadert en emmeloord was heel duidelijk. Als ik het geld en de tijd ervoor over had dan zou ik haar zeker moeten laten opereren. Dat is dus 18 november gebeurt in emmeloord. Het kroongewricht is namelijk 1 van de weinige gewrichten wat ze vast kunnen zetten. Ze hebben het kraakbeen verwijdert en het gewricht vast gezet met een pen en verschillende schroeven. Ze heeft 2 weken gips om gehad en 3 weken stevig verband. In totaal heeft ze 3 weken in de kliniek gestaan. Maandag het verband verwijdert en mijn mond viel open van verbazing hoe ze er zonder steun op liep. Meerdere mensen hebben mij voor gek verklaart want voor dit geld had ik ook een nieuw gezond paard jep maar niet dit paard waar ik een ongelofelijke band mee heb. Wat ik met dit verhaal wil zeggen is dat artrose zeker niet het einde hoeft te betekenen. Kijk verder naar mogelijkheden en informeer bij meerdere klinieken. Veel klinieken durven deze operatie niet aan omdat het een relatief nieuwe operatie in NL is.
Sorry voor het lange verhaal.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:13

Ik heb even een vraagje, geen idee of ik die hier kan stellen, maar ik denk het wel aangezien hier veel mensen glucosamine geven. Ik voer mijn oudere paard al een tijdje glucosamine bij, maar las net ergens t je dit ook door de slobber heen kan geven, is dit zo? Ik dacht altijd dat de werking ervan dan weg zou gaan haha...

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:27

Ik ga mijn paard Glucosamine geven in poedervorm en het lijkt mij dat het meeste Poeder weg geblazen wordt .....witte neus als gevolg.........paard aan het witte poeder :o

Hoe doen jullie dat?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:39

mijn paard krijgt zijn suppl in de ochtend
stalhoudster maakt dan zijn voer vochtig en mengt het
zo krijgt hij alles binnen.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 01:51

maatje31 schreef:
Ik ga mijn paard Glucosamine geven in poedervorm en het lijkt mij dat het meeste Poeder weg geblazen wordt .....witte neus als gevolg.........paard aan het witte poeder :o

Hoe doen jullie dat?

Toen ik nog poeder supplementen voerde deed ik het vaak tussen een boterham. Boterham eerst een beetje nat maken, poeder er op strooien, dubbelvouwen en aan paard voeren! Soms ook weer de dubbelgevouwen boterham door poeder heen halen maar dan werd het wel een beetje een bende soms ;p
Ik strooide het eerst ook gewoon over brok heen, maar dat werd weg geblazen/kwam rond haar snuit te zitten/zat overal behalve in haar mond...
Toen geprobeerd om te mengen met water maar dat werd een plakkerige troep die ook weer rond haar snuit ging plakken en dus niet in de mond kwam. Uiteindelijk heeft de boterham manier nog het beste gewerkt bij mij;p

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 08:59

Soms zo over het voer en dan weer met scheutje water of scheutje lijnzaad olie.
Inderdaad zonder water of olie wel opletten ook als er wind staat.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:51

Nog nooit gehoord dat glucosamine niet door slobber of voer met water heen mag ?! Waarom zou dat niet mogen ? Ik geef het gewoon in slobber.....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:03

Ik voer het al jaren door de muesli met een scheut lijnzaadolie. Ik heb nog nooit gehoord dat het niet nat zou mogen worden? Het is niet alsof de maag zo'n droge plek is ook :=

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:02

Lijnzaad is wel goede tip :)

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:50

Ik wil me ook graag melden.
Mijn 13 jarige merrie liep niet helemaal lekker na een val 3 weken geleden,gisteren zijn er foto's van haar knieën gemaakt en kreeg ik te horen dat ze artrose heeft.
Ik ben echt ontzettend geschrokken en ben bang dat we straks ons ding niet meer kunnen doen.
Ze moet nu 2 weken rust waarvan 1 week met metacam en daarna mag ik haar weer op gaan pakken.
Volgens de dierenarts is de kans groot dat ze dan weer goed loopt,met name ook omdat de foto's slechter zijn dan het beeld wat mijn paard laat zien,en volgens hem moet je naar het paard kijken en niet naar de foto's.
Ik heb hier alleen nog weinig vertrouwen in en ik hoop in dit topic wat steun en informatie te vinden.
Wel heb ik gisteren alvast Pavo mobility besteld om bij te voeren, ik heb wat dat betreft weinig keus want mijn paard eet voer met poeders en vloeibare supplementen niet.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:57

thillie schreef:
Ook ik meld mij hier. Mijn 3,5 jarige quarter had artrose idd had want ze is er 5,5 week geleden aan geopereerd. Het begon in juni toen ze echt giga kreupel liep we waren net begonnen met zadelmak maken toen het naar voren kwam. Kliniek gebeld en foto's laten maken conclusie artrose rechtsachter in het kroongewricht. Mijn wereld stortte in. Ik had 2 opties dat was opereren of in laten slapen. Dat is natuurlijk niet even een keuze die je zo maakt. Haar eerst op pijnstillers gezet en lekker in het land laten lopen. Vervolgens voor een second opinion gegaan naar een andere kliniek. Daar zeiden ze hele andere dingen namelijk dat in laten slapen geen optie was want het gewricht kon uit zichzelf aan elkaar groeien hoe lang dat ging duren konden ze mij niet vertellen. Laten opereren vonden ze geen optie. Dus maar weer op het land gezet tot ze vaak op 3 benen liep. Vervolgens nog 2 klinieken benadert en emmeloord was heel duidelijk. Als ik het geld en de tijd ervoor over had dan zou ik haar zeker moeten laten opereren. Dat is dus 18 november gebeurt in emmeloord. Het kroongewricht is namelijk 1 van de weinige gewrichten wat ze vast kunnen zetten. Ze hebben het kraakbeen verwijdert en het gewricht vast gezet met een pen en verschillende schroeven. Ze heeft 2 weken gips om gehad en 3 weken stevig verband. In totaal heeft ze 3 weken in de kliniek gestaan. Maandag het verband verwijdert en mijn mond viel open van verbazing hoe ze er zonder steun op liep. Meerdere mensen hebben mij voor gek verklaart want voor dit geld had ik ook een nieuw gezond paard jep maar niet dit paard waar ik een ongelofelijke band mee heb. Wat ik met dit verhaal wil zeggen is dat artrose zeker niet het einde hoeft te betekenen. Kijk verder naar mogelijkheden en informeer bij meerdere klinieken. Veel klinieken durven deze operatie niet aan omdat het een relatief nieuwe operatie in NL is.
Sorry voor het lange verhaal.

Ik wist niet dat je een paard er aan kan laten opereren.
Het kan dan ook niet meer terug komen?

danielleV78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:09

Weet niet of ik t hier heb gelezen. Of ander topic.
Over lijnzaadolie dat dat goed is voor artrose bij paarden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:26

danielleV78 schreef:

Lijnzaadolie bevat omega 3 vetzuren, die werken ontstekingsremmend. Daarom idd goed voor artrose en ook bij spierstijfheid oa. .

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:28

Maris schreef:
danielleV78 schreef:

Lijnzaadolie bevat omega 3 vetzuren, die werken ontstekingsremmend. Daarom idd goed voor artrose en ook bij spierstijfheid oa. .

Dat wist ik niet,handig!
Dat er een operatie mogelijk is bij artrose wist ik wel,maar met knieën kunnen ze er heel moeilijk bij.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:26

Mensen hier bekend met kurkuma poeder? Wie voert dit zijn paard

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:32

SanneJas schreef:
Ik wist niet dat je een paard er aan kan laten opereren.
Het kan dan ook niet meer terug komen?

Mij is verteld dat opereren maar tot een bepaalde leeftijd mogelijk is. Ik meen iets van 6 jaar (weet het niet meer zeker) ivm de genezing. Na 5- 6 jaar kan het lichaam van een paard geen nieuw kraakbeen aanmaken/ genezen.

Kan zijn dat ik het nu niet helemaal juist vertel maar zoiets heeft mijn DA mij verteld.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:03

Iemand hier ervaring met artrose en IRAP?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:25

Wat is IRAP?

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:50

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:15

Oh volgens mij heeft een stalgenoot dit gedaan maar dit was niet met artrose.
Paard had andere blessure.
Volgens mij als ik het zo hoor moet ze wel altijd voorzichtig zijn me het paard met misstappen enz.
Paard staat ook altijd in een afgezet stukje maar zijn nu weer aan het opbouwen met rijden.

Kan voor de zekerheid navragen of het ook IRAP is geweest.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:21

Je kunt IRAP ook voor pezen en banden gebruiken dacht ik. Maar voor pezen en banden heb je ook weer nog andere technieken, zoals PRP en ACP.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:28

Onee toch verkeerd paard had;

Lichaams eigen groeihormonen gefilterd uit haar bloed en die werden rechtstreeks in t letsel gespoten

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:07

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:50