[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:52

Thanks enniee: ja dat weet ik.
Ik weet ook dat dat bij mij niet zozeer het item is. Ik rij western, dus als een paard niet recht loopt, dan merk je dat gelijk.. lopen ze geen rechte lijn meer of de kont loopt niet in het spoor.

Net met kliniek gebeld: donderdag komen ze foto's maken. Die worden vergeleken met die van vorige maand. Als er daadwerkelijk nog steeds botoplossing te zien is, dan krijgt ze woensdag daarna een Tildreninfuus. Om de ontsteking te stoppen, krijg ze als het niet rustig te krijgen is eenmalig een cortizon injectie (daar ben ik geen fan van maar eenmalig was geen kraakbeenoplossend effect, heeft hij me verzekerd).

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:56

Wou me toch hier maar even melden.
Helaas heeft mijn paard ook spat. Sun heeft het ongeveer vanaf oktober 2010.
Ik had hem zelf een paar dagen niet gezien omdat ik het druk had, dit gebeurt echt zeer zelden, maar ik kwam na 2 dagen weer was zijn kogel heel dik. Had hij een ontstoken kogel doordat hij mok had. Speciale zalf voorgekregen, hij moest een week/2 weken rust en als hij dan goed was mocht ik weer beginnen. Na 2 weken liep hij weer goed dus er weer op. Na een week liep hij weer kreupel maar dit maal veel erger dan eerst. Weer dierenarts erbij maar die dacht in eerste instantie dat het kwam doordat de mok nog niet over was. Weer een week aangekeken dus maar ik was er gewoon niet gerust op dus toch naar de kliniek en foto's gemaakt van zijn knie en spronggewricht. Bleek dus dat hij linksachter spat had.
Toen heeft hij Metacan gehad en moesten we over 4 maanden weer voor controle foto's. Vandaag zijn we dus geweest voor controle foto's, iets later dan eigenlijk de bedoeling was ivm mijn moeder 4 weken in coma heeft gelegen en twee weken geleden is overleden, het zag er al veel beter uit maar was nog steeds niet in het eindstadium. Hij heeft nu ook overbelasting op zijn pees waarvoor ik nu ook weer zalf heb gekregen wat 2x per dag gesmeerd moet worden. Voor de spat krijgt hij veder niets meer omdat dat nu gewoon goed gaat. In augustus moeten er opnieuw foto's worden gemaakt om te kijken hoe ver het dan is.
Ik ben alleen bang dat ik geen wedstrijden meer met hem zou kunnen rijden. De dierenarts sprak zich daar veder niet zo over uit, maar de manier waarop hij het zei was iig wel dat ik er rekening mee moest houden dat hij dit niet meer zou kunnen.
Al met al één en al drama. Paard zelf heeft het geloof ik wel fijn, staat heel de dag in de wei en hoeft veder niets te doen. Hij ziet er gelukkig uit dus dat doet me dan wel weer goed :)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:18

Welkom Lucy!
Allereerst, sterkte en gecondoleerd met het verlies van je moeder!!

Dan je paardje, meeste paarden zijn na 4 maanden nog (lang) niet in hun eind stadium hoor. Vario hebben we in augustus 2009 spat ontdekt. Toen is hij op rust gegaan, dat wil zeggen, 24/7 het land op. Toen, ik geloof, rond april of mei in 2010 is hij weer naar huis gekomen, daar ook vooral buiten gebleven, alleen wanneer er te veel blub in de wei was kwam ie naar binnen. Toen in Juni zijn we naar de kliniek gegaan, een andere als waar de spat is geconstateerd. Daar was de spat al wel gevorderd, maar bij laaaaange na nog niet in het eindstadium. In Juli heeft hij zijn eerste en hopelijk laatste Tildreninfuus gehad, en we zijn 2 weken geleden weer geweest voor de controle. Hij is onwijs verbeterd, maar ook nu nog steeds niet in het eindstadium.

Natuurlijk is het per paard heel erg verschillend. ER zijn zoveel factoren die er bij komen kijken. Welke vorm heeft het paard? Is er botwoekering, en zo ja, veel? Weinig? Welke schijf? Is zijn rugstand in orde? Gebruikt hij zijn rug ook goed? Daarmee bedoel ik, loopt hij los over zijn rug of houdt hij veel vast? Of is hij wat week in de rug, met een hoog kruis en hoge benen? Normale stand van de benen, of is hij wat (ik meen) sabelbenig?

Vario bijv. is/was heel erg week in de rug. Daardoor liep hij met holle rug. Hierdoor is zijn beenstand veranderd en is hij zijn benen gaan overbelasten. (vergelijk het door zelf met holle rug te gaan staan en te gaan willen lopen, is vervelend in je knieen en op den duur pijnlijk) In Vario zijn geval was dit oa met als resultaat spat in zijn linker gewricht. (Ik vermoed dat hij ook overvraagd is geweest in het verleden, maar daar kan ik dus niet met zekerheid iets over zeggen).
Hij heeft een combi van bot oplossend en botwoekerende spat. Zijn kraakbeen is gaan oplossen door de overbelasting, dat deed 'm natuurlijk zeer en werd dus kreupel. En dan bedoel ik dus ook écht heel erg kreupel. Zelfs in stap was hij echt onwijs onregelmatig. Hij ging wel op 't been staan hoor, dat wel, maar hij boog het zo min mogelijk. Door natuurlijke beweging (24/7 buiten dus), want bij spat geldt mijn inziens echt de regel: rust roest, is hij alleen al weer rad gaan lopen, nog zonder verdere behandeling te hebben gehad. Hij heeft ook wat botwoekering maar gelukkig minimaal! Van buitenaf zie of voel je er niks aan dat er wat botwoekering is. Aan het lopen zie je nu alleen dat hij wat stijfjes is, maar dit verdwijnt helemaal. Vario kan straks dan ook zeker weer de sport in.

Een heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt misschien. Ik wil je vooral mee geven, je zegt dat je niet weet of je ooit weer aan wedstrijden kunt beginnen, dat hoéft dus niet per se zo te zijn. Ik had ook echt niet verwacht dat Vario weer geschikt zou gaan worden, zo slecht als dat hij liep. Ik steeg dan ook spontaan naar een roze wolkje toen de DA zei dat hij wel degelijk weer een sportpaard zou kunnen worden.. Geef je paardje de tijd. Wel fijn overigens dat de spat zelf al op de goede manier aan het vergroeien is,

Wat ik me wel afvroeg, een zalf voor overbelaste pees? Wat voor zalf dan? Bij zulk soort dingen moet je toch vooral stappen over het harde en veel koelen? Eventueel met een stalbandage als tegendruk op stal zetten? Althans, dat moest ik bij Vario wel, hij heeft zichzelf voor zijn been getrapt, de sufferd en daarmee een fikse trap tegen zijn pees gegeven. Gelukkig geen blijvende schade, maar wel 3 maanden uit de running..

En verder zou ik zeggen, lees wat rond in het topic, we leren allemaal een hoop van elkaar :)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:15

Welkom Lucy
Sterkte met het overlijden van je moeder ..

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:08

Het is hier maar rustig...
--
ik heb een vraag;
Verina heeft voor de spat werd ontdekt een wond gehad op haar hak, deze is ontstoken geraakt en het hele been was echt heel erg dik van de hoef tot boven de hak..
Daar heeft ze een piephak aan over gehouden..
Kan de spat hier mee te maken hebben?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:18

Zeker rustig hier. maar een piephak heeft er niks mee te maken gehad. Toeval zou ik zeggen.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:22

Ik bedoel meer het onstoken been, maar dat zal ook wel niet inderdaad :)
toch wilde ik het graag weten. :)

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:19

Dames hoe gaat alles hier, ik wou even laten weten dat het super gaat met mijn spatpaardje.
Heb afgelopen zaterdag voor de eerste keer M1 Paarden gestart en 1 winst gereden :P
Super trots op mij powny :+:

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:28

Zamero schreef:
Dames hoe gaat alles hier, ik wou even laten weten dat het super gaat met mijn spatpaardje.
Heb afgelopen zaterdag voor de eerste keer M1 Paarden gestart en 1 winst gereden :P
Super trots op mij powny :+:

Supersss! *\o/*
--
Bij mij gaan de wedstrijden niet zo lekker, vandaag is het zadel nagekeken door Godfried Broekman. En het ligt weer helemaal goed.. Nu hopen dat het weer een stuk beter gaat, ze liep gelijk beter toen ik dr even opzat!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:34

goed zo zamero. Lekker zo doorgaan. Hier gaat het ook nog goed.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:46

Zamero super, dat is ook goed nieuws!

Ik heb ook nieuws.

Lan is nu ca 6 weken kreupel van het ene op het andere moment. Ca 4 weken geleden zijn de eerste foto's gemaakt, daaruit bleek dat ze spat had. Acute spat. Van de week zijn 4 weken later nieuwe foto's gemaakt.

Ook van haar andere been. Dat is helemaal goed. Geen spat te vinden.
De spat in haar kreupele been is ondanks de enorme hoeveelheid ontstekingsremmers heel snel gegaan. Het is een heel stuk verder dichtgegroeid al en de botoplossing die aan de zijkant te zien is, is niet verder gegaan. Conclusie: Tildreninfuus is nu niet nodig. Het lijkt erop of de natuur het zelf oplost.

Omdat het zo snel gaat, gaan we over twee weken weer foto's maken. Ook om te monitoren dat er niet opeens meer botoplossing komt, waardoor ze haken zou krijgen. Dan gaat alsnog Tildren ingezet worden.

Kortom: waar de kliniek het eerst had over een half jaar tot een jaar, wordt door Lan in een maand of drie geregeld als het zo doorgaat.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 07:59

Ennie gelukkig dat je zadel nu weer goed ligt, dat is altijd wel het voornaamste als je gaat rijden :)

PBA_ super dat het bij jou ook zo goed gaat :j

Anya Dat is niet echt fijn als ze zo kreupel is maar gelukkig dat er op het andere been niks is.
Het is wel mooi dat het zo snel aan het dichtgroeien is.
Ik ben benieuwd naar de uitkomst van de volgende foto's, veel succes :)

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:44

Even een stipje hier, helaas ;)

in september 2010 ben ik met mijn paard bij de DA geweest vanwege overvulde spronggewrichten. hij liep niet kreupel of stijf, maar op de foto werd een lichte vorm van spat geconstateerd.

Nu laatste tijd vind ik 'm bij tijd en wijlen wel wat stijf beginnen. Ik heb net met mijn dierenarts gebeld over de stijfheid van mijn paard, die ik relateer aan de overvulling van z'n spronggewricht. Hij loopt dus goed, maar de laatste weken met opstarten wat stijf, wat volledig verdwijnt na het losrijden. Ik doe nog alles met hem, waaronder ook crosstrainingen en wat springen op BB/B niveau.

Ik wou eigenlijk weten of hij me aan zou raden preventief al naar iets van spatbeslag te grijpen. Mijn paard staat achter heel laag op z'n verzenen en z'n hoef groeit meer naar voren, waardoor hij qua slijtage van de hoef wat achterover zou kantelen als hij geen ijzertje had, mijn smid houdt daar los van de spat al rekening mee.

Nu vond hij spatbeslag te snel. Hij vond de overvulling niet helemaal rijmen met de lichte spat en stijfheid ofzo... Nu kwam hij dus met het voorstel om wat bij te voeren, hij zou het klaar zetten, maar als ik hem goed verstond had hij het over Glucohorse, dus zal wel glucosamine zijn. Ik twijfel ontzettend of het nut heeft zoiets bij te voeren? Wellicht dat ik beter keertje terug kan gaan naar de kliniek, krijg nu beetje het gevoel of het spulletje meer wordt aangeraden om mijn ongerustheid weg te nemen :o

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:56

Welkom hier,

Wat mijn DA verteld heeft is dat de supplementen voor de deze vorm van artrose (spat dus) niet helpt. Zelf geef ik wel gelatinaat bij maar dat doe ik vannwege haar kogel artrose. Dus de hoe en de wat kan ik je niet vertellen. Spatbeslag heeft die van mij nooit gekregen had haar net van de ijzers gehaald toen het ondekt werd. Ze doet het super op deze manier. Dus misschien met je DA overleggen of een ander beslag nodig is.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:01

Mijn dierenarts vond het niet ndig nu al preventief naar ander beslag te grijpen. Ik zit er wel aan te denken eens met mijn hoefsmid te overleggen of het handig is hem net even iets anders te beslaan. Hij is ook de vaste hoefsmid van mijn dierenarts, en hij verzorgt de hoeven van mijn paard alweer heel wat jaren.

ik ga nog even nadenken over die supplementen. Ik voer het 'm met liefde als hij het nodig heeft, maar de bankrekening is ook niet in die staat dat ik het zomaar voor het leuk bij wil gaan voeren :o

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:11

Als je dierenarts het niet nodig vond zou ik het vooral zo laten zo als het nu is.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:18

PBA_ schreef:
Als je dierenarts het niet nodig vond zou ik het vooral zo laten zo als het nu is.

Dat is misschien inderdaad het beste... probleem is alleen dat ik dit nu telefonisch heb besproken en hij hem dik een half jaar geleden voor het laatst heeft gezien, nou ja, niet eens deze arts, maar hij kon natuurlijk wel de diagnose van zijn collega in de computer nazoeken. Aan de hand van mijn uitleg vond hij het nog niet nodig.

Ik denk dat ik het nog even rustig aan kijk en hem anders eerst weer mee neem naar de kliniek om ze opnieuw te laten kijken en ter plaatse te bespreken wat het handigst zou zijn.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:06

Ik denk dat dat de beste optie is idd.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:41

ik denk ook dat dat het beste is, zomaar op glucosamine zetten zou ik niet doen!
--
Verina is bij de fysio geweest en ze zat helemaal vast, vooral in haar bekken.. ze krijgt nog een vervolgbehandeling en moet nu oefenen aan de longe met haar.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:40

Is er iemand met enig verstand van rontgenfoto's?
Ik heb foto's ontvangen van de tweede serie van vorige week en probeer te vergelijken met de eerdere sessie, maar ik heb er onvoldoende kijk op.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:52

Nee,
Misschien kun je een oproepje plaaten hier op bokt met de vraag naar diergeneeskunde studenten?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:14

nee sorry. Is voor mij ook altijd een beetje abracadabra

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:16

internet lag er een tijdje uit, dus heb veel bij te lezen.
ik zag in de gauwigheid dat er een aantal nieuwkomers zijn?
helaas welkom ook vanuit hier....

mijn ruintje staat nu zo'n 2 weken op de wei met een loopstalletje.
ik ben erachter gekomen dat hij pas 11 jaar oud is, ipv 12 of 13.
inmiddels weet ik meer over zijn verleden, waar ik al die jaren dat ik hem heb al naar op zoek ben geweest...
en van wat ik nu weet, kan ik alleen maar nog meer van hem houden en nog meer respect voor hem hebben.
verder loopt hij wisseld redelijk tot stokkreupel, en ik heb echt het idee dat dat niet van de spat is maar van zijn knieeën of SI gewricht.
dit laatste is overigens nooit onderzocht.
op de dagen dat hij heel slecht loopt, zet ik hem op een klein stukje wei, want ik heb het idee dat hij kreupeler is wanneer hij veel heeft gelopen.
het is duidelijk dat dit zijn laatste zomer is, en eerlijk is eerlijk, ik moet en wil er nog niet aan denken dat ik hem voor goed weg ga brengen.
ik stop het weg, hoe dom ook....
voor nu wil ik gewoon van hem genieten en hopen dat hij toch nog een redelijk mooie zomer heeft.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:55

Moeilijk zeg... :(:)
--
Verina loopt ook niet helemaal goed, het is niet dat ze stokkreupel loopt maar gewoon stijf in haar spatbeen..

Weet iemand hier welk been meer belast word op de linkerhand en dus automatisch niet op de rechterhand? Verina loopt namelijk goed op rechts en slecht op links.. In draf zie ik weinig, in stap wel..

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:59

Goedeavond

Ennie, bij Vario is het zo, dat wanneer hij linksom loopt, hij makkelijker zijn spatbeen (links bij hem) weg kan zetten dan wanneer hij rechtsom gaat. Dus... klopt het dan dat Verina rechts haar spatbeen heeft?

@ svdijk: Moeilijk zeg!! Echt heel moeilijk! :(:) Geniet nog maar lekker van 'm hoor! Veeeeel foto's maken en veel vertroetelen!

Vario doet het erg goed! Ik ben 'm weer lekker aan het oppakken, en hij verbaast me eigenlijk iedere keer weer. Ben er echt blij mee!