[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:02

Ja, maar ik week mijn hooi in water omdat ik nooit precies weet wat voor snede het is (ik koop het bij een boer die me dat ook niet kan vertellen, alles ligt door elkaar). Daardoor gaat een groot deel van de voedingsstoffen verloren maar weet ik zeker dat hij er geen last van krijgt. De Dodson & Horrell zorgt ervoor dat hij dan qua voedingsstoffen in ieder geval voldoende krijgt. Klinkt omslachtig maar heb het hooi een aantal keren niet geweekt en na 2 dagen begonnen z'n kogels weer te kloppen dus dat durf ik niet meer aan Bloos .

Ik wil trouwens niet beweren dat hooi met daarnaast een supplement geven niet goed is hoor, maar het was meer naar aanleiding van de opmerking van Isapaardje dat ze de knop niet om durfde te zetten door toch wat meer te voeren (de aanbevolen hoeveelheid van D&H).

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:12

De ultimate balance van D&H is ook geschikt omte zorgen dat ze voldoende vitamines en mineralen binnen krijgen zonder dat je veel moet voeren Knipoog

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:23

Zijn deze zaken ook makkelijk te vinden in België?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:41

@isapaardje
Ik heb bij Image ook de pijnstillers afgebouwd, ook op aanraden van de VA/HS.
Image heeft lange tijd op het maximum aantal gestaan 4 zakje equipalazone En nog had ze veel pijn Huilen
Bij Visdonk is tijdens de opname terug gegaan naar 2 zakjes(ze waren het niet eens met de grote hoeveelheid van voor de operatie) en na een week naar 1 zakje en toen afgebouwd via een half zakje per dag naar niets. Toen ze thuis kwam,was pijnstillervrij gelukkig.

Ik geloof ook zeker dat het beter is om langzaam af te bouwen. Zeker bij een paard wat last heeft van een stofwisselingsziekte en je toch minimale veranderingen moet doorvoeren om de boel rustig te houden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:41

ik kan nergens vinden hoeveel gram/kilo je ervan moet geven?
van dodson&horrell ultimate balancer....staat dat ergens?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:44

Ik denk dat het op de zak staat. Op de site staat het iig niet. Isapaardje wees me op supplementen van marstall, dat kan ik in de buurt wel krijgen en s&s moet ik laten bezorgen, dus dan wil ik die marstall best eens uitproberen.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:46

je voert als supplement 50 gram per 100 kilo of, als je geen andere musli of brok voert: 100 gram per 100 kilo Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:52

dat is dan in mijn geval toch een halve kilo,met een proteine (eiwit)gehalte van 25% vind ik dat eng....

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:29

Kymalin schreef:
Isapaardje schreef:
Dan geef ik liever iets waarbij ze met een handje WEL voldoende (of redelijk voldoende) van van alles binnen krijgt. Dat was ook een voordeel van bijv. de Hestamix Light van Hippolyt. Heel veel mineralen en vitamines en heel weinig van nodig. Maar daar zit te veel zetmeel in, dus die valt af.

MAAR, waarom? Even andersom denkend.... Het hele maag/darmkanaal van een paard is ingesteld op de hele dag door kleine beetjes eten van veel ruwvoer/vezels. Is het dan niet beter dat ze langer staat te eten (lekker lang kauwen) en dan beetje bij beetje haar voedingsstoffen binnenkrijgt, dan dat je iets voert wat blijkbaar geconcentreerder is (is even een aanname hoor) en wat dus minder volume heeft?

Ik denk dat je me niet goed begrijpt. Ze krijgt bijna onbeperkt hooi en kan voortdurend op haar korte weitje knauwen als maag/darmvulling en krijgt ze toch vitamines binnen e.d.

Maar dat beetje extra dat ze nodig heeft voor groei/sport/energie, dat wil ik haar liefst in kleine hoeveelheden als extra toedienen. Als vorm van supplement.
Neem als voorbeeld magnesium. Velen voeren dat bij als poeder. Dat strooi je toch ook niet uit over de wei omdat ze dan de hele dag een beetje kunnen opnemen? Dat gaat in 1 of 2x op een lepel oid in het paard.

Daarnaast heb ik een hondenbak als voerbak. Daar kan een schepje brok makkelijk in, maar geen kilo safe en sound. Dat zou een volle bak eten zijn ... dan geef ik liever in plaats daarvan een plak hooi extra. Hopelijk begrijp je nu wat ik bedoel met "een handje voer" geven.

Edit:
Een van de supplementen van Marstall is Fortissimo; de hoefverbeteraar:
http://www.marstall.nl/pdf/fortissimo7.pdf

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:54

Geen probleem dan met de eiwitten die erin zitten? Want ik ken niet zoveel van samenstellingen en percentages.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:12

In ieder voer zitten eiwitten; ook in je hooi. En daarbij heeft een paard ook eiwit nodig voor functioneren.

Net nog even Marstall gebeld voor advies. Vito is een compleet voer met alles erop en eraan. Maar zodra je minder gaat voeren als op de zak staat aangegeven, adviseerde hij mij om er Force bij te geven; is een complete vitaminekorrel.
Info:
http://www.marstall.nl/pdf/force7.pdf

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:17

er is wel een verschil wat betreft het verteren van eiwitten uit granen/biks/musli's en eiwitten uit hooi,ik heb er eens iets overgelezen het fijne weet ik er niet meer van.....paarden hebben minder moeite met eiwitten uit hooi begreep ik...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 00:00

Die had ik nog niet gezien Ingrid, maar las net je pb. Dat zou voor de mijne idd ideaal zijn. Dus zodra de s&s op is, zal ik eens contact opnemen met dat bedrijf in gassel Lachen

Maar dan neem ik aan dat ik geen losse magnesium meer bij hoeft te voeren.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:01

Bel Marstall zelf even op voor advies. Ik heb hem gister ook aan de lijn gehad en hij leek net zo'n type als René Wielens, maar dan op zijn Limburgs Haha!

Overigens zit ik nog steeds te denken, oa ook over wat Kymalin schreef over hoeveelheden e.d. (ja het houdt je altijd bezig hè dat voer).

Safe en Sound bevat meer ruwvoer dan brokjes. Daarom moet je er dus veel van voeren. Het bevat weinig eiwit, maar ook heel weinig vitamines. Ook daarom moet je dus nogal wat voeren willen ze van dat laatste genoeg binnen krijgen.

Normaal gesproken eet een paard nu vers gras en daar zit zo'n beetje alles in wat ze nodig hebben aan voedingsstoffen en vitamines. Onze paardjes krijgen geen vers gras en het hooi dat ze krijgen is ook van 'mindere' kwaliteit (niet te verwarren met slechtere kwaliteit). Zeker op dit moment omdat we allemaal hooi van minimaal vorig jaar aan het voeren zijn, dus al heel wat stoffen vnl. vitamines, verloren gegaan. Als je het weekt, spoel je nog veel meer uit. Daarbij neem mijn hooi .. het is van onbemest land, dus het is al hooi met minder voedingswaarde erin als hooi dat van vetbemest land komt.

Al met al krijgt die smurf van mij wel genoeg vezels binnen, en ook wel genoeg eiwitten, suikers en dat soort dingen, maar niet genoeg vitamines.
Die zou ik dus moeten bijvoeren en het probleem is dat ze dat juist niet zomaar eet (al die zgn. vitaminebrokken als Vital, GKM, Sempercube e.d.).
Dus moet ik dit aanvullen met "krachtvoer", maar dan loop je tegen het probleem aan dat als je dat in de aangegeven hoeveelheid gaat geven, je ook weer te snel te veel eiwitten/suikers, zetmeel gaat geven. Vandaar dat ik een "handje" veiliger voeren vindt, maar je loopt het risico dat ze alsnog te weinig binnen krijgt. Pfff moeilijk is dat toch. Misschien dat de pavokoek of marstall koek dan toch nog een net zo'n goed alternatief is naast een handje Vito of S&S (in mijn geval dan).

En nog wat over vitamine E vanochtend bedacht:
Ik las net in de natuurwinkel op een fles tarwekiemolie dat dit boordevol vitamine E zit (2700% van de dagelijks menselijke aanbevolgen hoeveelheid). Vitamine E is volgens die fles een natuurlijke antioxidant tegen vrije radikalen in het lichaam.
Een (chronisch) hoefbevangen paard heeft in zijn lichaam meer vrije radikalen dan een gezond paard (aldus folder Dodson en Horrell). En juist vitamine E zit niet ouder hooi.
Ik bedacht me dus net dat een vitamine E gebrek best wel eens serieus op de loer kon liggen met zoals ik nu voer.

Wordt vervolgd Bloos

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:47

zonnenbloem olie zit ook veel vitamine E,en is volgens mij wel iets goedkoper(niet dat dat heeeel belangrijk is,maar alle beetjes helpen..)die van mij krijgen 2x daags een koffiekopje olie door hun voer,ook goed om koliek te voorkomen...
gisteren is de da geweest,alles o.k,m'n shet was te vet.....pablo zit onder de beten van iets dubieus(vorige week vliegenspul van 65 euro 250 ml gekocht,helpt goed dus.....maar niet heus)
pablo heeft een pukkel(goedaardige tumor)al een tijdje,is alleen onder gehele narcose weg te halen..dat durf ik dus niet aan.
En pablo heeft een fourmiliere(een bacterie /schimmel in zijn achterhoef,de hoefsmid heeft het twee weken terug al uitgevlakt,tja,wat wil je met een witte lijn van twee cm.
Hij heeft dit al eens eerder gehad ,dat is gewoon weer goed gegroeid.
Pablo slaapt dus s'nachts binnen,ik zet hem om 12 uur binnen,maak zijn hoef schoon met waterstofperoxide en daarna jodium.....zucht....ik zal snel de horrorfoto's plaatsen van tumoren,pukkels en gaten in hoeven.....toch maar cavia's houden?
Ook nog maar een fles homeopatische lever/nieren reiniger gekocht,mijn favoriete goedje sodiazot had hij niet bij zich,nu dus maar ekyrenal van audevard,we zijn benieuwd,pablo is trouwens in hele goede doen...gelukkig!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 11:19

@ Geerke
De tip van Van Nassau is om honing op de plek in de hoef te smeren: doodt de bacterien en schimmels en voorkomt white line disease. Ook op maanden op de randen van Image haar hoef gesmeerd na de operatie.
voor meer info kan je kijken www.hoofcare.nl bij white line disease

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 11:50

je hebt gelijk!!stom van me,ik heb een keer een ernstige wond van het paard van mijn vriendin goedgekregen met honing.
Ik hoop alleen niet dat pablo doorkrijgt dat het lekker is....
bedankt voor de tip!!

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 12:03

Geerke, een maand geleden zijn er een stuk of zes nederlandse paarden uit Normandië naar huis gehaald, omdat ze ook dubieuze beetwonden hadden. Zal ik eens informeren bij de eigenaren of ze er inmiddels meer van weten?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:12

De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Na alle ontstoken hoefbeen/hoefbevangenheid ellende zit ik zelf weer op mijn paard.

Image is een vrij dominant paard: als je zelf niet de leiding neemt, dan doet zij het. En ze wist precies hoe ze mij kon overtuigen zo snel mogelijk af te stappen. Duivel Mijn bijrijdster rijdt haar nu in de revalidatie en daar is ze hartstikke braaf bij.
Maar ik wilde zo heel graag zelf rijden. Ik had een berg zelfvertrouwen nodig en vandaag had ik genoeg. Ik steeg op, nam de leiding en voila : helemaal zonder dreigen, steigeren, staken liet ze zich door mij vandaag rijden. Ik kreeg het allemaal niet kado, maar ze liet zich prima rondsturen.
Er zullen vast nog wel gevechten komen. Maar deze keer heb ik gewonnen.
Bloos
Afbeelding

En zie ze krijgt ook weer bespiering, na maanden op 3 benen staan en rust.
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:21

knap plaatje Janouk@!!is ze z'on moeilijke dame?
daar kijk ik van op...ik zal even een foto maken van die rare beten,ze zagen er al weer beter uit....

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:24

Nou die ziet er knap uit hoor Janouk! Haha!

Even een rare vraag hoor, maar kan je ipv de benen 15 minuten afspuiten, niet een hoef in een emmer zetten en die volgooien met water? Clown (Nee niet alle4 de hoeven tegelijk, en natuurlijk erbij blijven en goed op blijven letten)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:44

@geerke
Image is geen moeilijke dame, als je haar maar de baas bent. Zodra ze een beetje onzekerheid voelt, is zij de baas Haha! En dan maakt ze je heel duidelijk dat jij op de grond hoort.
En ik ben heel gehoorzaam, ik ga er dan ook af. (ach, en dan wint ze weer), maar deze keer niet Cool vandaag was ik stoer.
Zo'n karakter maakt wel een winnaar: ZZ springen en een overlever na zo'n erge blessure als Image heeft gehad. Menig paard had het opgegeven. Image geeft nooit op!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:06

absque_dubio schreef:
Even een rare vraag hoor, maar kan je ipv de benen 15 minuten afspuiten, niet een hoef in een emmer zetten en die volgooien met water? Clown (Nee niet alle4 de hoeven tegelijk, en natuurlijk erbij blijven en goed op blijven letten)

Zo deed ik het ook vaak ja. (ook met voeten wassen trouwens) Blijf wel echt ernaast staan, ik ben meerdere keren zelf ook met natte benen geeindigd, en die van mij zijn toch redelijk netjes met dit soort grapjes. Clown

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:07

Janouk wat fijn dat je er zelf weer opgezeten hebt OK dan!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:45

geerke schreef:
er is wel een verschil wat betreft het verteren van eiwitten uit granen/biks/musli's en eiwitten uit hooi,ik heb er eens iets overgelezen het fijne weet ik er niet meer van.....paarden hebben minder moeite met eiwitten uit hooi begreep ik...

Weet je toevallig nog waar je dat gelezen hebt? Ben wel nieuwsgierig! Knipoog

Volgens mij hebben paarden juist meer moeite met eiwitten in hooi. Want die komen pas beschikbaar als de celwand van het hooi kapot is (eiwit zit in de celinhoud). En die wordt pas in de blinde en dikke darm afgebroken. Terugresorptie van eiwit is daar slechts in kleine mate mogelijk, hoeveel dat precies is, is nog niet voldoende onderzocht. Eiwit in brok en muesli wordt echter meteen in de maag en dunne darm al afgebroken en geresorbeert in de dunne darm.