[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:02

Mendieny

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:11

Nou hier dan mijn verhaal..

Vorige week dinsdag kwam de hoefsmid en deze zij dat mijn pony, hoefbevangen begint te worden. En dat ze veel kilo's kwijt moet. Ik wist dat ze moet afvallen en we zijn er ook mee bezig, maar het schiet gewoon niet op. Verder legde de hoefsmid ook uit wat het inhield, hier schrok ik van en ben ik gaan rondneuzen op bokt.

Aangezien ze nog niet in een ver stadium is, wil ik tegen gaan wat ik nu nog tegen kan gaan.
Ondanks dat ik de boer al een paar x gewaarschuwd had dat hij minder moest voeren, begon hij dit ook te doen, maar volgens mij voert hij achter me rug om nog gewoon hetzelfde na een tijd. Vandaag of morgen heb ik een gesprek met hem en wil een hartig woordje spreken.

Verder zei die al dat ze anders maar op de paddock moet, wat ik ook wil. Maar die paddock is op het moment ook 3x niks..
Ik ben er zelf ook een periode tussenuit geweest met me knie en heeft een vriendin van mij het overgenomen.

Verder weet ik niet zo goed wat ik zeggen moet..

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:56

Darah3 schreef:
Xanne schreef:
Ik kom even binnenvallen.

Darah3, jouw paard zat toch aan de Metformine? Zie je verschil sinds je daarmee begonnen bent? Hoe bevalt het?

Klopt, sinds een ruime twee weken :j Hij is iets afgevallen en zijn manenkam begint wat zachter te worden. Verder geen bijwerkingen gemerkt gelukkig.

Dat is voorzichtig positief dus :) Ben je tegelijkertijd ook begonnen met dieet en andere maatregelen, of kwam de metformine pas later?

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:03

Ik was al eerder met dieet en beweging begonnen (van gras af, alleen hooi, 5x per week beweging), maar mijn paard raakte alsnog hoefbevangen (en was amper iets afgevallen). Toen heb ik met mijn DA besloten om Metformine te proberen.
De vetpockets bij zijn benen beginnen ook te slinken trouwens, hij leek altijd heel gespierd volgens anderen, maar dat waren dus geen spieren :+

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:13

@janouk hoe wist je dat image cushing heeft? Neem aan dat je haar hebt laten testen, maar wat waren de symptomen waarom je dat hebt getest? Bij flavio denk ik er namelijk ook een beetje aan. Misschien dat jij er wel eerder over verteld hebt, maar toen was ik meer met 'gewoon hb' bezig en niet met cushing (wel met ir, maar dat is/heeft ie niet).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:44

Image had
- veel plassen
- vetpockets
- harde manenkam
- bolle ogen
- springerig haar, dat krullerig opdroogt als het nat geweest was

Nadat JanniePauli mij erop gewezen had, heb ik haar laten testen. Ze zat precies op de grenswaarde. Op basis van de bloeduitslag hoefde ze geen medicijnen zei de arts, maar ik wilde het toch proberen vanwege de uiterlijke symptomen en om te proberen om een nieuwe hoefbevangenheid te voorkomen.
Verder is Image al 23 jaar.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:12

Ik meld me hier ook (helaas :( )
Ruim een maand ben ik al aan het tobben met mijn 8 jarige haflinger merrie. Een maand terug werd ik door een stalgenoot gebeld dat mijn paard ernstig kreupel liep. Ik heb uiteraard gelijk de dierenarts gebeld en die is uiteraard diezelfde dag nog gekomen. Ze dachten aan een verdraaide kogel en ze kreeg wat pijnstillers. Ook moest ik haar op boksrust zettem nou dit heb ik maar 1 dag volgehouden, mijn paard vind de stal verschrikkelijk en verwonde zich zelf en sloeg haar benen kapot. Hier had ik geen zin in dus heb haar in een paddock gezet en dit ging veel beter.. Eigenlijk liep ze na 4 dagen weer gewoon goed en heb ik haar weer in de wei gezet, dit leek mij een veel beter idee want ze was niet meer te houden fatsoenlijk aan de hand wandelen ging ook moeilijk en ze leek geen pijn meer te hebben dus hup lekker de wei weer op.

Een week later zag ik dat ze weer iets kreupelde. Ik heb dit wel een paar dagen aangekeken want de 1ne dag ging het weer veel beter en zag je niks meer maar de andere dag was ze weer wat kreupel. Na een week liep ze echt flink beroerd en heb ik de hoefsmid gebeld want voor mijn gevoel zat er iets niet lekker met de hoeven. Smid volgende dag langs geweest en ze liep weer moeilijk mee, hij heeft de ijzers er onder uit gehaald want haar hoeven brokkelde ook flink. Daarnaast heeft ze ook 1 probleem voet een smal bokhoefje. smid adviseerde me om geen ijzers er onder te laten beslaan vanwege weinig hoef van de bokhoef (met deze hoef zijn we altijd aan het tobben verlies snel ijzer etc). Het leek mij ook geen goed plan om haar nu te laten beslaan. Smid vermoede ook geen hoefbevangheid want ze is dan wel een haflinger maar verder niet te dik. Maar toch spookte het wel door mijn hoofd dat ze toch wel bevangen kon zijn, al heb ik geen ervaring met bevangen paarden maar had ook wat nazoek werk gedaan op internet . Nu de smid was geweest hoopte ik er op dat ze wat normaler zou kunnen lopen uiteraard had ik er wel rekening mee gehouden dat ze gevoelig zou blijven vanwege opeens ijzerloos te zijn. Helaas bleef ze verschrikkelijk kreupel en na mijn idee alleen maar erger. Toch maar in het weekend dierenarts gebeld dat het niet goed gaat, dierenarts langs gekomen en zag een hoefzweer, maar ik zelf had er geen vertrouwen in dat de hoefzweer alleen hiervan de oorzaak zou zijn en ik vertelde hem ook dat paar dagen terug de smid ook was langs geweest omdat ze al kreupel liep. Dierenarts vertelde wel dat ze tegen bevangen aan zat en gaf me een pijnstiller. Ik vroeg nadrukkelijk mag ze de wei dan wel op? Hij bevestigde dat ze gewoon de wei op mocht. Persoonlijk vond ik dat een beetje vreemd want heb alleen maar verhalen gehoord dat bevangen paarden van de wei af moeten.

Na bezoek dierenarts nog steeds geen verbetering en ze staat gewoon nog steeds in de hoefbevangen stand. Gister weer de DA gebeld dat het nog steeds niet oke is en dat ze gewoon bevangen moet zijn!! Ik moest maar een poedertje komen halen, dit heb ik gedaan en weer vroeg ik moet haar zeker nu wel van de wei af halen. Nee dit hoefde niet???!! Verder krijg ik heel geen uitleg wat en hoe verder. Zelf heb ik nooit een bevangen paard gehad en een stalgenoot een half jaar geleden wel dus aan haar vraag ik maar tips.

Maar toch zit ik een beetje met mijn handen in het haar, want ik wil haar wel weer beter hebben. Wat ik nu doe is 4 uur per dag in een natte zand stal zetten voor het koelen. 2 x aan de hand stappen op het gras (want stenen doet veel pijn) en bak lijkt me weer te zacht waardoor de doorbloeding minder op gang komt. Verder staat ze gehele dag in een paddock (saai alleen vind ze zo niet leuk) .. Ik heb dus zelf maar besloten om haar niet op de wei te zetten... Het gras is wel heel schraal en kort maar volgens mij kan dat net zo gevaarlijk zijn. Ik hoop dus dat ik het een beetje goed doet..

Ik lees ook dat er paarden zijn die nooit meer op gras mogen. Als dit het geval zou zijn dan weet ik het ff niet meer :(.. Want om mijn paard alleen in een paddock op te sluiten vind ik niet paard waardig. En niemand ziet het zitten om zijn eigen gezonde paard erbij te zetten. Andere stal is ook dan geen optie want wie zegt dat ze daar wel een paard bij zetten en daarnaast meeste pensionen staan de paarden veel op stal en ik sta nu op een plek waar ze nooit op stal hoeven (zijn er wel voor medische doeleinden) en er zijn paddocks voor in de winter met schuilstallen. Maargoed zo ver moet ik er natuurlijk nog niet over na denken...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 10:27

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen, maar nummer één is: volg je gevoel en haal het paard van de wei af, tot nader order. Ten tweede: je schrijft dat je met het paard gaat wandelen: NIET DOEN!! Als het paard echt bevangen is, dan geen gedwongen beweging geven: laat 'm zelf een beetje rondscharrelen en zelf bepalen of hij wil bewegen. Lekker in de bak zetten, doorbloeding moet je zolang de ontsteking gaande is, niet forceren - dat zachte zand voorkomt een hele hoop pijn.
Verder heb je medicatie nodig: pijnstiller én ontstekingsremmer en indien nodig een middel dat de bloedvaten verwijdt.

Als je het echt niet vertrouwt kun je foto's laten maken ( er zijn diverse DA's die mobiele röntgenapparatuur hebben) en dan kun je vaststellen wat er in de hoef aan de hand is.

Voeding is een belangrijke factor: zorg voor voer dat zo laag mogelijk in koolhydraten/suikers is - nu bv alleen hooi geven is niet verkeerd. Als extra zou je zeker Vitamine E moeten bijgeven en gemalen lijnzaad (geel) bevat Omega 3 dat met Vit E kan bijdragen aan het genezen van de ontsteking. Brokkelhoeven wijst overigens op tekorten in de voeding.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:34

naast de tips van Jannepauli
zou ik me over de toekomst nog niet druk maken. Eerst je paard door deze aanval heen zien te krijgen. Hoe je haar in de winter gaat houden, is van latere zorg.

Ik zou ook nog overleggen met de hoefsmid om te zien of hij/zij de teen kan ontlasten van de hoef.

Verder kan je nu op dit moment weinig anders doen dan hopen dat hij er goed doorheen komt. De paddock is prima, want zand geeft goede tegendruk voor de zool.
Geen vriendje op stal, die wel een paar kilo kwijt kan en een paar uur met jouw paard in de paddock kan staan? Maar alleen als ze het goed kunnen vinden samen, want als dat vriendje jouw paard opjaagt, ben je verder van huis. Dan maar alleen in de paddock.

Beterschap en wij kennen hier allemaal het gevoel van machteloosheid om je paard met zoveel pijn te zien. Sterkte.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:54

Bedankt voor jullie reacties. Dus als ik het goed begrijp doe ik 1 ding niet goed het wandelen aan de hand, dan stop ik daar maar mee voorlopig. Wel moet ik zeggen gister haalde ik haar uit de wei en liep door de bak en toen brak het draakje van me los want ze was er niet mee eens. Toen scheurde ze door de bak heen in volle galop en gebok ze was eigenlijk helemaal happy. Maar had niet verwacht door haar pijn dat ze dit zou doen. Maar dat zachte zand is voor haar natuurlijk veel prettiger en dan loopt ze vele male minder kreupel en heeft ze gewoon zin om uit haar plaat te gaan. Als ik de DA moet geloven is het een begin dus ik volg dus mijn gevoel om haar van de wei af te houden. Misschien heeft ze het helemaal niet door het gras opgelopen maar toch uit voorzorg lijkt het me beter daarnaast is door de droogte de wei bikkelhard.

En inderdaad Janouk ik moet ook nog niet denken aan later, in de winter staan ze ook niet meer op de wei maar op een grote zandplaat met schuilstallen.

En jawel er staan nog genoeg te dikke paarden op de wei maar blijkbaar vinden de eigenaren dit geen probleem zolang het dier blijft functioneren vinden ze het best geloof ik..

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:18

Zo ik heb mijn weideprobleem opgelost, ik heb net geregeld dat er 2 oude trekpaarden belsen op mijn weide komen te lopen voor het grasopeten. Ze komen zondag. Mijn shetjes lopen nu thuis op de paddock kleine ruimte vind het zo zielig. Voor mijn goede shetlander, die verplicht voor de ander thuis moet staan. Echter ondanks ze oud hooi krijgen stond mijn bevangenshet van de week weer te pulsen, zo raar al 4 weken staan ze op het zand krijgen geen extra.

Zijn weer veel nieuwe bevangen paarden bij gekomen in het topic..

Ook ik zit met mijn handen in het haar wat te doen in toekomst met bevangen paard, zelfs met gasmaskers op de wei wordt ze bevangen 2 uurtjes lopen en tjakka.

Als ik een goed tehuis je vind doe ik er weg. Niet dat ik er wil dumpen ik geef er ook niet zomaar weg.

Zou er overhoudt een goed instantie zijn of stal die bevangen paarden opvangen dat ze gezamenlijk rond lopen op een zandvlakte? Het zet me zo aan het denken.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:24

Jannepauli schreef:
Er zijn een aantal dingen die je kunt doen, maar nummer één is: volg je gevoel en haal het paard van de wei af, tot nader order. Ten tweede: je schrijft dat je met het paard gaat wandelen: NIET DOEN!! Als het paard echt bevangen is, dan geen gedwongen beweging geven: laat 'm zelf een beetje rondscharrelen en zelf bepalen of hij wil bewegen. Lekker in de bak zetten, doorbloeding moet je zolang de ontsteking gaande is, niet forceren - dat zachte zand voorkomt een hele hoop pijn.
Verder heb je medicatie nodig: pijnstiller én ontstekingsremmer en indien nodig een middel dat de bloedvaten verwijdt.

Als je het echt niet vertrouwt kun je foto's laten maken ( er zijn diverse DA's die mobiele röntgenapparatuur hebben) en dan kun je vaststellen wat er in de hoef aan de hand is.

Voeding is een belangrijke factor: zorg voor voer dat zo laag mogelijk in koolhydraten/suikers is - nu bv alleen hooi geven is niet verkeerd. Als extra zou je zeker Vitamine E moeten bijgeven en gemalen lijnzaad (geel) bevat Omega 3 dat met Vit E kan bijdragen aan het genezen van de ontsteking. Brokkelhoeven wijst overigens op tekorten in de voeding.

Goede tip van je ga gelijk op zoek naar gemalen lijnzaad en vitamine e, maar hoe veel zou een het nodig hebben? En hoe geef je dit aan je paard op een broodje?

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:59

Ja ben ik ook benieuwd naar.. ik voer mijn haf normaal niks bij

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 19:04

Hier is het 'emergency diet' van de ECIR groep:

Iodized salt - 1 to 2 oz. a day (approximately 1 to 2 heaping Tablespoons).
Regular iodized table salt added to the beet pulp is fine. Do not feed kelp with
idoized salt.
(gewoon keukenzout dus met jodium)
Magnesium 1.5 grams/day per 500 lbs body weight (only as a short term
measure until hay analysis can confirm if it is actually needed or not, and how
much). Can use human supplement, or get feed grade magnesium oxide from a
feed mill – 1/2 teaspoon magnesium oxide provides approximately 1.5 grams
magnesium.

Vitamin E 1000 IU/day per 500 lbs body weight (again, human supplement may
be easiest, i.e. soft gel caps added to beet pulp, or order liquid E-50 from
http://www.uckele.com)
• Flax – 2 oz fresh ground flax seed or use stabilized flax

500 lbs bodyweight is 225 kilo lichaamsgewicht
2 oz is 50-60 gram

Dit hele spul bij elkaar toevoegen aan wat bietenpulp zonder melasse en voeren.
Eventueel bietenpulp vervangen door lucerne zonder melasse ( Subli) en vochtig maken.

Marstall verkoopt gemalen geel lijnzaad ( Sonnenlein) maar beter is zelf geel ijnzaad kopen en in een koffiemolen de dagelijkse portie fijnmalen. De Omega 3 blijft dan beter bewaard.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:38

Mijn Shetlander is sinds hij naar een andere stal is verhuist VEEL te dik geworden! Toen had ik hem dus maar in een soort van uitloopstal gezet met alleen hooi. Helaas bleek een paar dagen later dat hij bronchitis heeft en dus het beste op het land kan zonder hooi. Dus op aanraden van de DA heb ik hem op het land gezet, maar omdat ik toch echt heel erg bang ben dat hij bevangen raakt heb ik een muilkorfje voor hem gekocht..... :(
Ik vind het er zelf zielig uitzien maar ja het is het een of het ander...
En verder moet hij natuurlijk heel veel bewegen :j

EquusJewels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:48

wat is het verschil tussen geel en bruin lijnzaad ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 00:30

Geel lijnzaad hoeft niet gekookt te worden, zou minder blauwzuur bevatten dan bruin lijnzaad.
Nu is de discussie of bruin lijnzaad ook niet gewoon zonder koken gegeven kan worden nog niet uitgewoed - in de USA maken ze geen onderscheid en wordt ook bruin lijnzaad gewoon zonder koken gegeven, maar in NL is men daar meestal niet zo happig op.

EquusJewels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:38

Uit Amerika weet ik dat ze het bruine lijnzaad met een koffiemolen tot een soort meel vermalen. Ik doe dit ook voor mezelf, werkt blauwzuur dan niet bij mensen ?

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:40

goeden avond
ik wou me bij deze melden dat mijn haflinger helaas ook hoefbevangen is geraakt. ze liep slecht en had een dikke nek dus gelijk de veearts gebeld die kwam die zelfde dag gelukkig. Ze mocht toen een week niet uit de stal. Na die week mocht ze even in de bak en dit dan rustig opbouwen. stond wel wat gras in maar dat was niet zo erg zei de vee arts. na een week liep ze in de bak als vanouds en op de verharde weg nog voorzichtig. nek was wat minder dik. wou al bijna de vee arts bellen over de nek maar toen was de nek al weer soepel. Ben toen rustig met haar aan het wandelen gegaan eerst in de bak en daarna langs de weg.
af en toe zonder zadel door de bak stappen en een lange zijde draven dit gaat erg goed. moet ik dit steeds wat op bouwen naar 1 a 2 rondjes draven? wil haar ook niet meteen belasten.
wanneer zou ze weer rustig de wei in? en dit rustig opbouwen.
kan ik weer rustig gaan longeren ?
we zijn nu een maand verder en ik merk dat ze weer meer wil doen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:57

Krijgt je haflinger nog medicijnen? Zo niet dan vind ik dat je erg naar je paard kunt kijken, die zal dan aangeven wat ze kan. Niet meteen te hard van stapel lopen natuurlijk. Als je paard wel medicijnen krijgt zou ik het heel rustigaan blijven doen. Je paard voelt zich dan betet dan dat ie daadwerkelijk is, je hebt dan geen eerlijk beeld. Ook ligt het eraan hoe ernstig je paard hb was, hoe snel je erbij was. Mijn pony was bgein deze maand bevangen, maar ik was er heel snel bij. Nu rij ik hem rustigaan een half uurtje, vandaag voor het eerst een stukje galop :-) vorige keer duurde het echter maanden voor ik dit weer kon doen. Dus mijn advies, kijk naar je paard en bouw het liever te rustig op dan te snel. Dit geldt al helemaal voor weidegang. Daar zou ik echt nog even mee wachten. In elk geval tot ze haar oude conditie weer heeft. Dan ook heel goed haar nek in de gaten houden en bij de eerste symptomen meteen van 't land, tot rust laten komen en weer opnieuw beginnen en onder die grens blijven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 22:40

EquusJewels schreef:
Uit Amerika weet ik dat ze het bruine lijnzaad met een koffiemolen tot een soort meel vermalen. Ik doe dit ook voor mezelf, werkt blauwzuur dan niet bij mensen ?

Als blauwzuur in contact komt met vocht ( zoals in de maag) dan wordt het inactief. Maar als je daar niet op durft te vertrouwen, neem je geel lijnzaad. Ik maal mijn lijnzaad ook met een elektrisch koffiemolentje, heel handig - altijd vers dus geen verlies van omega 3.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:53

ze krijgt geen medicijnen meer. ze is erg vrolijk en komt in de bak meteen op je af galopperen. ook als ik met mijn zoontje door de bak ren draaft ze gezellig met ons mee. alleen aan haar conditie merk ik dat ze hoefbevangen is geweest en ik ben zo bang dat ze het weer krijgt. zullen vandaag weer even 5 a 10 minuten rijden en kijken hoe ze dan is.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 22:22

Met mijn dame gaat het weer wat beter gelukkig. Vandaag de hoefsmid nog even langs laten komen en hij vertelde dat ze geen ernstige vorm had. Maar het ging vandaag ook een stuk beter want mevrouw wilde zich van mij los trekken. Dit is de eerste keer dat ik dat als positief bezie (natuurlijk is het stout :p ) maar wel weer een teken dat mijn pony de oude wordt, het wordt weer een draakje inplaats van een hoopje ellende :)... Ze draafde ook zonder moeite over het harde (een stukje) en ze rende de bak in daar begon ze toch ff uit haar plaat te gaan... Galoperen bokken.. Ze voelde zich weer even de oude... Merk ook dat ze weer een stuk drukker wordt

indootje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:11

wat voer ik een shetlander die hoef bevangen is ??
ze staat nu in een zandbakje met hooi
maar valt heel er in( valt af)
iemand ideeen kwa voer voor paarden met hoefbevangenheid????

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:49

Voor alle duidelijkheid ik weet dat ze de komende tijd nog heel rustig aan moet doen.