Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Darah3 schreef:Xanne schreef:Ik kom even binnenvallen.
Darah3, jouw paard zat toch aan de Metformine? Zie je verschil sinds je daarmee begonnen bent? Hoe bevalt het?
Klopt, sinds een ruime twee wekenHij is iets afgevallen en zijn manenkam begint wat zachter te worden. Verder geen bijwerkingen gemerkt gelukkig.
Ben je tegelijkertijd ook begonnen met dieet en andere maatregelen, of kwam de metformine pas later?
)
.. Want om mijn paard alleen in een paddock op te sluiten vind ik niet paard waardig. En niemand ziet het zitten om zijn eigen gezonde paard erbij te zetten. Andere stal is ook dan geen optie want wie zegt dat ze daar wel een paard bij zetten en daarnaast meeste pensionen staan de paarden veel op stal en ik sta nu op een plek waar ze nooit op stal hoeven (zijn er wel voor medische doeleinden) en er zijn paddocks voor in de winter met schuilstallen. Maargoed zo ver moet ik er natuurlijk nog niet over na denken... Jannepauli schreef:Er zijn een aantal dingen die je kunt doen, maar nummer één is: volg je gevoel en haal het paard van de wei af, tot nader order. Ten tweede: je schrijft dat je met het paard gaat wandelen: NIET DOEN!! Als het paard echt bevangen is, dan geen gedwongen beweging geven: laat 'm zelf een beetje rondscharrelen en zelf bepalen of hij wil bewegen. Lekker in de bak zetten, doorbloeding moet je zolang de ontsteking gaande is, niet forceren - dat zachte zand voorkomt een hele hoop pijn.
Verder heb je medicatie nodig: pijnstiller én ontstekingsremmer en indien nodig een middel dat de bloedvaten verwijdt.
Als je het echt niet vertrouwt kun je foto's laten maken ( er zijn diverse DA's die mobiele röntgenapparatuur hebben) en dan kun je vaststellen wat er in de hoef aan de hand is.
Voeding is een belangrijke factor: zorg voor voer dat zo laag mogelijk in koolhydraten/suikers is - nu bv alleen hooi geven is niet verkeerd. Als extra zou je zeker Vitamine E moeten bijgeven en gemalen lijnzaad (geel) bevat Omega 3 dat met Vit E kan bijdragen aan het genezen van de ontsteking. Brokkelhoeven wijst overigens op tekorten in de voeding.
vorige keer duurde het echter maanden voor ik dit weer kon doen. Dus mijn advies, kijk naar je paard en bouw het liever te rustig op dan te snel. Dit geldt al helemaal voor weidegang. Daar zou ik echt nog even mee wachten. In elk geval tot ze haar oude conditie weer heeft. Dan ook heel goed haar nek in de gaten houden en bij de eerste symptomen meteen van 't land, tot rust laten komen en weer opnieuw beginnen en onder die grens blijven. EquusJewels schreef:Uit Amerika weet ik dat ze het bruine lijnzaad met een koffiemolen tot een soort meel vermalen. Ik doe dit ook voor mezelf, werkt blauwzuur dan niet bij mensen ?
... Ze draafde ook zonder moeite over het harde (een stukje) en ze rende de bak in daar begon ze toch ff uit haar plaat te gaan... Galoperen bokken.. Ze voelde zich weer even de oude... Merk ook dat ze weer een stuk drukker wordt