Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Darah3 schreef:Xanne schreef:Ik kom even binnenvallen.
Darah3, jouw paard zat toch aan de Metformine? Zie je verschil sinds je daarmee begonnen bent? Hoe bevalt het?
Klopt, sinds een ruime twee wekenHij is iets afgevallen en zijn manenkam begint wat zachter te worden. Verder geen bijwerkingen gemerkt gelukkig.
Jannepauli schreef:Er zijn een aantal dingen die je kunt doen, maar nummer één is: volg je gevoel en haal het paard van de wei af, tot nader order. Ten tweede: je schrijft dat je met het paard gaat wandelen: NIET DOEN!! Als het paard echt bevangen is, dan geen gedwongen beweging geven: laat 'm zelf een beetje rondscharrelen en zelf bepalen of hij wil bewegen. Lekker in de bak zetten, doorbloeding moet je zolang de ontsteking gaande is, niet forceren - dat zachte zand voorkomt een hele hoop pijn.
Verder heb je medicatie nodig: pijnstiller én ontstekingsremmer en indien nodig een middel dat de bloedvaten verwijdt.
Als je het echt niet vertrouwt kun je foto's laten maken ( er zijn diverse DA's die mobiele röntgenapparatuur hebben) en dan kun je vaststellen wat er in de hoef aan de hand is.
Voeding is een belangrijke factor: zorg voor voer dat zo laag mogelijk in koolhydraten/suikers is - nu bv alleen hooi geven is niet verkeerd. Als extra zou je zeker Vitamine E moeten bijgeven en gemalen lijnzaad (geel) bevat Omega 3 dat met Vit E kan bijdragen aan het genezen van de ontsteking. Brokkelhoeven wijst overigens op tekorten in de voeding.
EquusJewels schreef:Uit Amerika weet ik dat ze het bruine lijnzaad met een koffiemolen tot een soort meel vermalen. Ik doe dit ook voor mezelf, werkt blauwzuur dan niet bij mensen ?