Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iccc

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:13

hallo, ik meld mij weer is even, lees nog altijd trouw mee en heb tijdje terug al een post geplaatst.
mijne staat sinds okt met een checkligament blessure, wij kregen 2 weken terug groen licht voor opbouwen totdat ik ineens op de dag van controle met het andere been stond, precies het zelfde bultje.
kliniek gelijk scand en jahoor zelfde blessure nu andere been. geen gat wel een flinke iritatie.
bij jullie ervaring dat inneens het andere been ook wat krijgt. dikke pech andere belasting~
verder stappen we gewoon en staat ze paar uur rustig buiten.

@jury ik heb hierdoor ook even een thermografisch onderzoek laten doen. kwam uit dat alles heel vast zat maar ze voorbenen waren koud geen blessure maar achter weer warmer. dus werd er niet echt wijzer van. zoiets is wel heel erg beinvloedbaar en je moet een kundig iemand hebben.
Heb haar hierna wel los laten maken door een ostheopaat.
ik heb denk nu wel echt alles gedaan aan herstel nu gewoon kwestie van tijd.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:41

@ivaaanaa dat idee heb ik ook bij dat thermo.

jeeetje dat is wel even enorm balen zeg. kan natuurlijk makkelijk omdat andere been meer belast word.maar wel heel erg balen

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:13

Net terug van de kliniek, ik hoor officieel niet meer hier thuis :D

Ik mag 30 - 45 minuten rijden, beginnen met galopperen en dat opbouwen. Over 3 maanden zou ik mogen springen, maar daar begin ik voorlopig nog niet aan. Misschien een enkele keer wat sprongetjes, maar niet echt springen. Dat doen we wel als we in de dressuur zijn uitgereden.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:27

Super nieuws suikermeisje!!!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:06

Gefeliciteerd.

Met mijn paard heb ik gisteren een proefdrafje gedaan, gewoon om te kijken of hij wat zuiverder loopt eens in de 3, 4 weken kijk ik even. GODSAMME,.... nog nooit zo kreupel geweest.
Ik stap niet meer aan de hand en laat hem maar gewoon op stal en in de wei.
Een stalgenoot vertelde dat ze dacht dat het stappen hem goed deed, hij is zo rustig geworden. Wat ik vermoede is dus waar, hij heeft meer pijn gekregen. Ik had al het gevoel dat het niet kon kloppen. zie eerdere posts 27-1-2014.

Over 2 weken ga ik 2 weken op vakantie en als ik terug kom gaan we meteen naar de kliniek.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:54

@suikermeisje oww gaaaf gelukkig zeg heerlijk.

@yarrah pffff gadver zeg echt balen

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 20:31

IVAANAA__ schreef:
hallo, ik meld mij weer is even, lees nog altijd trouw mee en heb tijdje terug al een post geplaatst.
mijne staat sinds okt met een checkligament blessure, wij kregen 2 weken terug groen licht voor opbouwen totdat ik ineens op de dag van controle met het andere been stond, precies het zelfde bultje.
kliniek gelijk scand en jahoor zelfde blessure nu andere been. geen gat wel een flinke iritatie.
bij jullie ervaring dat inneens het andere been ook wat krijgt. dikke pech andere belasting~
verder stappen we gewoon en staat ze paar uur rustig buiten.

@jury ik heb hierdoor ook even een thermografisch onderzoek laten doen. kwam uit dat alles heel vast zat maar ze voorbenen waren koud geen blessure maar achter weer warmer. dus werd er niet echt wijzer van. zoiets is wel heel erg beinvloedbaar en je moet een kundig iemand hebben.
Heb haar hierna wel los laten maken door een ostheopaat.
ik heb denk nu wel echt alles gedaan aan herstel nu gewoon kwestie van tijd.

Ja herkenbaar,.. helaas,..
De mijne heeft ook "weer" een checkligamentblessure (nu andere voorbeen). Ik weet helaas ook niet waardoor het gekomen is, de 1e en 2e keer... ze denken zijn hoefstand (alhoewel dat deze keer niet echt aannemelijk leek omdat deze voet wel goed staat). De mijne heeft de 1e keer juni 3 jaar geleden de blessure gekregen en nu sinds kerst weer. Maar gelukkig 10x minder erg dan toen,... maar alsnog supervervelend. We stappen nu zo'n 6 weken. We mogen kleine stukjes draf meepakken.. sinds een week gaat dat goed... Mijne is overigens nooit kreupel geweest. De jouwe ook niet?

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 08:22

@qizz, nee mijne is ook nooit een pas kreupel geweest. idd super balen moet over 2 weken weer scannen dus ben benieuwd.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:21

Suikermeisje..wat een goed nieuws, maar je moet ons wel op de hoogte houden van je vorderingen hoor.
Yarrah...wat een rotnieuws zeg....Tussenpees is echt een kolereblessure...
Uit eigen ervaring weet ik dat shockwave therapie heel goed werkt..zowel pijnstillend als genezend...

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:20

@suikermeisje; wat goed!
@yarrah; jeetje wat een domper

De second opinion is inmiddels geweest en een andere behandeling gestart. De pees blijkt gescheurd te zijn maar niet helemaal door! Absolute boxrust! De eerste dagen vochtverdrijvers en pijnstillers. Toen de verdikkingen weg waren, heeft ze de eerste spuit van TendoPlus gezet. Er is wat meer hoop nu.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:44

Fijn MissYvette dat er wat meer hoop lijkt te zijn :(:)

Yarrah: wat balen zeg..

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:48

Na heel wat pagina's te hebben gelezen post ik hier zelf ook maar even wat.
Voor een aantal jaar geleden had mijn paard een best groot gat in zijn check ligament zitten en dat is na bijna een jaar herstel helemaal goed gekomen. Dat was toen zo erg dat de DA dacht dat hij zijn been had gebroken omdat hij er niet op kon staan.

Vorige week vrijdag met mijn nieuwe jonge paard naar de DA geweest en ook zij een peesblessure aan het check ligament. Gelukkig geen groot gat maar duidelijk wel wat zwarte plekjes. Gelukkig wel er vroeg bij. Nu maand boxrust en 2 keer daags 10 min stappen en koelen daarna weer naar DA.
Verschrikkelijke rot blessure is het :(
Zit te denken om misschien naar de aqua trainer te gaan, om zo haar spieren wat bezig te houden zonder dat dit teveel beschadigd aan haar pees. Iemand ervaringen?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:51

Ik heb ooit stage gelopen bij de aquatrainer en zag daar hele mooie resultaten :)) Vooral bij peesblessures. Ze hele sneller, mooier en je houdt er een gespierd paard aan over. Zat er zelf ook aan te denken.. Balen zeg dat je tweede paard ook aan deze blessure moet geloven..

Paard heeft helemaal geen last van d'r pees en heeft van de week even feest gehad.. Waar ze eerst amper bewoog in de paddock ging ze gister erg tekeer.. Nu is ie voor mijn gevoel weer dikker! Denk dat we de paddock er maar weer uithouden..

Iets meer hoop Yvette, fijn!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:20

Balen Snipsnap.
Mijn paard had ook checkligament op beide benen. Ik ben achteraf heel blij dat ik hem op de (bestrate) paddock gehouden heb en geen boxrust. Maar ik snap ook dat niet iedereen die mogelijkheid heeft.
Na 5 maanden stappen was het een paard dat geen bespiering meer over had maar het was verbazend hoe snel (bijna) alles er weer op zat.
na een tijdje was mijn paard zijn coördinatie een beetje kwijt. Ik was bang dat dit mede door zijn krampbenen kwam in combinatie met de weinige bespiering. Hij is zelfs een x zomaar omgevallen.
Toen kwam ook de aquatrainer om de hoek kijken. Ik vond het een dure grap en voor de opbouw van de pees had het volgende de DA weinig zin om dat je voor de structuur juist gecontroleerde belasting wilt.

Tot vervelens toe maar heel gedisciplineerd naar 2 x 40 minuten opbouwend gestapt. In combinatie met een beetje geluk heeft dit tot het huidige resultaat geleid. We starten weer niet onverdienstelijk in het Z2.
Sterkte met de nog lange weg die je nog hebt te gaan.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:29

Hoor er ook verschillende verhalen over, daarom ook mijn twijfel. Kost veel geld maar mijn andere paard koste toen zo ontzettend veel tijd om die weer op kracht te krijgen.
DA zei ook tegen mij dat ze naar buiten mocht maar doe dit toch maar niet omdat mevrouw soms net een hert is met drugs op :P
Paard lijkt op stal niet heel rustig te staan. Wilde eventueel stalbandages om doen maar ben bang dat ze alles sloopt uit verveling haha.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:33

Dank!

Waar moet ik aan denken voor kosten van een aquatraining?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:38

@missyvette pff heftig zeg veel.sterkte hopelijk gaat het nog een beetje netjes genezen.

hoor idd veel positieve ervaringen over watertrainingen. maar durf er hier nog niet aan te beginnen. geloof dat zwemmen hier iets van 50- is en kan ook rittenkaart nemen. maar ook paard daar stallem en zat je geloof ik aan een 1500-

vandaag filmpje opgestuurd en ze vind hem al verbeterd :d ook is hij achter veel beter gaan bewegen. blij met ietsje positief nieuws

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:44

Kost dacht ik 30 euro per keer. En bij een 10 rittenkaart krijg je wat korting. Je kunt ze daar ook op stal zetten maar dat zal bijna onbetaalbaar zijn.

Ikke20: mooi om te horen zeg!!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:46

stalbandages zou ik niet doen, maakt het been alleen maar warmer terwijl je juist wil dat het zo koel mogelijk blijft ivm zwellingen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:50

ja ben der best blij mee.:d

stalbandage geeft dan wel weer wat tegendruk bij zwelling maarja ik vind ook dat de temp veel te hoog word onder die dingen

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 07:07

En als je een koelbandage om doet?
Oh nee wacht, bedenk me net dat dat max 20 min aan een stuk kan

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 08:03

Ik had mijn paarden wel onder drukverband (stalbandage) om tegendruk Te geven aan de pees. Deze puilde.

Hier worden de paarden as maandag gescant. Mara voor controle en jammergenoeg heeft mijn jonge ruin zich geblesseerd op de paddock.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:13

Mijne heeft 2 dagen drukverband opgehad maar sloopte het na 5 min er al af haha.
ik dacht misschien meer aan zo'n transportbeschermer. Die worden ook vaak op stal gebruikt.
Net gestapt langs de weg, levensgevaarlijk, sommige mensen houden nergens geen rekening mee en rijde gewoon met zo'n dikke 60 km per uur langs je heen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:01

Hier id buurt zit een revalidatie stal en daar kost de aquatrainer €45 per keer of een 10 rittenkaart voor €400. Je kan je paard daar ook stallen zodat zij al t revalidatie en controle werk doen. Kliniek die hieraan verbonden is is de raaphorst en die revalidatie stal is de vrijhoeve.
Ook doen ze daar shockwave therapie.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 07:25

Bedankt, nu heb ik n idee wat aquatraining kost

Mn paard heeft gisteren de 2e spuit vd tendoplusbehandeling gehad. Nu is t afwachten.