[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:23

Zit ook te twijfelen die fjord van is geschoren, maar staat nog steeds onder een 200 grams. Wil eigenlijk geen dikkere deken opgooien, want als het echt goed gaat vriezen moeten de deuren toch dicht tegen het bevriezen van de waterbakken. Maar dan stijgen de temperaturen op stal ook weer als de deuren dicht zijn en dan is een dikkere deken weer te warm.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:26

Zo, 200 grams onderdeken eronder en buiten laten staan. Gek, maar om iets te doen/kunnen doen maakt me dan weer rustiger.

Wel grappig, Nado stond in Duur zijn inloopstal en Duur in die van Nado :D

Mysa, die van mij krijgen al vrijwel onbeperkt graszaad hooi, ik heb die deken vooral omdat ik merkte dat Nado's spieren steeds stijver werden met de kou, en idd hij hoeft zijn energie dan niet te gebruiken om warm te blijven. Hoe is het met Tyra op dit moment ?

DD, bij Nado is het puur door de kou. Hij staat namelijk niet op ongelijke ondergrond, ook niet in de winter. Vorig jaar toen hij winterbevangenheid kreeg, stond hij gewoon op de vlakke plaat en had hij toegang tot los zand (duinzand, door beetje zout bevriest het niet echt). De schoenen die hij nu aan heeft zorgen ervoor dat zijn hoeven warm blijven, alleen met sneeuw wordt straks lastig.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:58

O.k. al genoeg te knabbelen dus. Wel lekker idee ja, die deken eronder. 't Is per slot van rekening ook geen IJs he? Hoewel, een oude IJs zou ik ook sneller onder een dekentje zetten hoor.
Wat heb je trouwens voor bodem in de inloopstal?

Tyra, tja, ik blijf 't nog niet helemaal geweldig vinden. Zand gaat goed, harde zandbodem ook, maar asfalt vind ik toch een stuk minder gaan. Luc was mee wandelen van de week, en die vindt het goed gaan. Misschien ik toch ook Plos-patiënt.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 00:11

Kom net bij Tryggur vandaan, en volgens mij is hij wel tevreden met zijn nieuwe zand op z'n tegeltjes :D Meneer was helemaal wit, ook z'n hele hoofd tot achter z'n oren :)) Dus hij heeft wss heerlijk liggen rollen :+:

Hier vriest het niet echt dus heb hem voor de nacht niet opgesloten op z'n tegeltjes, wel nog alles aangeharkt weer :j

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 10:58

Tryggur z'n nieuwe bed :D
Afbeelding
Er liggen al 3 kruiwagens zand op, en daaroverheen nog het oude hooi wat ie toch niet meer eet. Ga straks weer heen, had nou alleen ff eten gegeven en poep opgeruimt, en denk ik nog 2 kruiwagens zand er op gooien en dan zeg maar aan de kant van z'n waterbak nog wat tegeltjes erbij leggen, dan kan ie zonder door de blubber te moeten ook naar de tegeltjes achter z'n schutting :) (achter die schutting ligt dus ook al een pad van tegeltjes en daar hangt ook een hooitnet)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:09

Heb je het mysterie met de maiskolf al opgelost JP?

Wel verstandig dat je er een deken onder gegooit heb Nado. Dat verhaal van kou met regendeken is mij ook bekend. En het heeft ook flink gevroren vannacht, zelfs het voetbal is afgelast daardoor. Hier is het helemaal wit.

Lekker plekje heeft Tyggur zo Wendy :D Ik denk dat ik je binnenkort ga na-apen. Wil ook zand laten komen om een pad naar de weg te kunnen maken en dan wil ik meteen op het verharde zand gooien. Dan kan Grietje ook wat meer scharrelen hoop ik.

Zo eens kijken of ze het graszaadhooi op hebben. Hans en Amber hebben het goedgekeurd, Grietje stond een beetje beledigd naar haar hooi te kijken :D Ze heeft nu een halve plak (dit zijn wel erg dikke) gewoon hooi en de rest graszaad, dus uiteindelijk zal ze het wel ophebben.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:11

lolclub schreef:
Jannepauli schreef:
De prijs blijft hetzelfde, dus da's een mooie meevaller!
Wel maakt hij eerst z'n nog liggende voorraad op ( de zakken met een zwart-wit foto) - de nieuwe kun je straks herkennen aan een full-color foto erop!

dat is mooi, ik heb net van de week een pallet binnen gekregen met oa 25 zak S&S dus ik zit voorlopig nog wel vast aan de oude voorraad ;)

Voer jij zoveel? Of koop je het groot in vanwege het leveren?
Hoelang doe je er dan mee?

Wendy, wel een mooi plekje zo voor hem!

Nado, wat ontzettend balen zeg. Iets dikkere deken is wel fijn denk. Hopelijk knapt die toch snel op.

JP, ben wel benieuwd of je erachter komt hoe die maiskolven in de wei komen.

capopjekop, Grietje was dus niet zo blij met je nieuwe voer, en juist voor haar is het zo goed.
Maar ik denk idd dat ze het wel gaat eten.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:24

Wel he :D Hij is er zelf ook wel tevreden mee geloof ik :))
Hier heeft het toch ook gevroren. Had hem vannacht niet opgesloten op zijn tegeltjes, denk maar eens zien hoe het gaat. Wel nog alles geharkt, dus het is nog wel hobbelig maar geen grote gaten en bulten zeg maar. Ik vraag me af of hij er wel echt moeite mee heeft die harde ongelijke grond.. In de blubber liep hij voorzichtiger dan nu, vanmorgen kwam ie op een drafje achter z'n schutting vandaan :=
Nu is het hier nog niet knetterhard omdat het echt heel nat was, sommige stukken zijn wel vastgevroren, maar het meeste stap je zo door het dunne ijslaagje heen en daaronder is het nog zacht.
Ik wacht nu nog even met zand verspreiden verder (behalve op z'n tegeltjes en een stukje om daarbovenop te tegelen) tot het echt doorzet met vriezen, kan ik er mooi gaten mee opvullen.

Als je zand kunt laten komen zou denk ik ook wel ideaal zijn voor Grietje :j Ik heb me rotgezocht hier naar geschikt zand (bouwbedrijven, stratenmakers, noem maar op :') ) maar zat overal grind in en schelpen, of van dat plakzand of stuifzand. Dit wat we nu hebben heeft de boer van iemand waar een stuk land is afgegraven ofzo, komt gewoon hier van Texel diep uit de grond, zit geen rotzooi in en is supermooi zand, ben er echt blij mee :j Vond het even spannend of het geen klompjes onder z'n voetjes zou gaan vormen, maar vanmorgen met hoefjes uitkrabben bleef er maar een klein beetje in plakken, geen klompjes :D

:)) Dat graszaad wennen ze wel aan hoor!! :D Tryggur had eerst ook zoiets van moet ik dát eten? :7 Maar nu vindt ie het toch wel lekker :j

Dyonne, lolclub heeft een hele stal vol met paarden :D
Mooi he! :D Stukje bij beetje proberen we het steeds een beetje fijner te maken voor hem :j

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:27

Oh trouwens, ik weet niet of er al meer mensen op dat idee waren gekomen :P Maar het hooi uit de waterbak vissen na het weken kreeg ik elke keer zulllke koude handen van, dus had een paar van die dikke stevige huishoudhandschoenen neergelegd daarvoor, ideaal. Alleen op het land met m'n gewone handschoenen kreeg ik toch evengoed elke keer koude (en natte) handen, dus hou nu gewoon als ik bij Tryggur bezig ben ook die huishoudhandschoenen aan en dan hou ik best wel warme handen :j Krijg er wel beetje klamme handjes in, maar ach. Als het echt heel koud wordt ga ik eens proberen met dunne wollen handschoentjes oid er in.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:45

Dyonne schreef:
lolclub schreef:
dat is mooi, ik heb net van de week een pallet binnen gekregen met oa 25 zak S&S dus ik zit voorlopig nog wel vast aan de oude voorraad ;)

Voer jij zoveel? Of koop je het groot in vanwege het leveren?
Hoelang doe je er dan mee?

nee hoor, ik heb hier thuis (maar) 3 paarden op de S&S staan, Hittie vanwege de HB, Puber en Snaap omdat die beiden neiging hebben tot vervetten, ze hebben energie genoeg alleen al van de S&S dus ik zie ook geen reden om hen sportvoer te gaan geven ,
daarnaast voeren nog meerdere mensen hun paarden Dodson&Horrel hier in de buurt en zodoende dat ze het bij mij kunnen ophalen, scheelt hen transportkosten (en mij ook door de grotere hoeveelheden die ik in een keer kan bestellen )

@Wendy,
wat een samenloop van omstandigheden met dat zand, ik zie je al fietsen met je emmertjes...
Tryggur mag maar blij zijn met zo'n baasje die dit allemaal voor hem over heeft.
Fijn trouwens dat je stalhouder nu echt met je mee denkt
Tryggur ziet er goed uit trouwens ;)

@Nado
Wat vervelend voor je dat Nado nog steeds zo stijf is,
ik heb ook wel gelezen dat je geen dun dek op een behaarde pony moet leggen omdat dat de haren niet overeind kunnen gaan staan en ze het extra koud krijgen.
Ik heb zelf goede ervaringen met de Rambo duo, ze kosten wel wat in aanschaf maar de buitendeken is waterdicht en 100 grams en dan kun je hem vullen met dikkere binnendekken. Voor extra kou zit er ook een halsstuk bij, ze gaan hier al jaren mee, kunnen gewassen worden in een normale machine en zijn heel duurzaam.

@Marcella
is voor jouw geschoren fjord 200 grams niet te dun ?
Als wij al een paard scheren hier dan zetten we ze meteen onder dikkere dekken , hierdoor maken ze ook niet zo snel weer haar aan.
Nadeel van scheren is wel dat je met dit weer stapdekken moet gebruiken en dat ze soms zo vreselijk fris kunnen worden }>

@JP
30 maiskolven op een hoop en afgekloven.... wat hebben jullie daar voor wilde dieren rondlopen ?
van de kraaien is bekend dat ze 1 kolf pakken en ermee wegvliegen, ik vind ze ook wel eens half afgekloven in de weide, maar 30 op één hoop ????
Buiten dat... staat bij jullie de mais nog op het land, zal me een dorre boel zijn denk ik ?
Laatst bijgewerkt door lolclub op 28-11-10 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:54

Ghihi nou gelukkig niet fietsen met de emmertjes want heb wel een autootje :D (en hij is gelukkig weer door de apk gekomen zonder grote kosten, want dat kon ik er nou echt ff niet bij hebben := )
Maar het lag hier achterin de tuin, dus eerst in emmertjes geschept, achter huis langs naar de parkeerplaats, met de auto naar de boerderij, vanaf daar door de bak en door een weiland naar Tryggur en daar de emmertjes leegkiepen.. Dus evengoed nog een aardige klus _O-
De boer heeft dit zand met de kraan over de tuinwal laten gooien, dus kan het nu vanaf daar in een kruiwagen scheppen en hoef er dan maar 1 weiland mee door dus dat scheelt een heleboel :D
Ja hij ziet er echt goed uit he :D Fijn om te horen :j Hij heeft echt een mega dikke vacht alweer, moet echt 'graven' met m'n vingers om te voelen hoe het met de vetjes/ribbetjes zit :)) Maar hij zit nu volgens mij echt best wel lekker in z'n vel :j

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:56

Ik denk dat ik met 1 zak dodson s&s zo'n 1,5 maand mee doe, ze krijgt normaal gesproken maar 1 schep ervan per dag.
Ik hoef maar 3 minuten met de auto te rijden en dan heb ik het save & sound al ik heb gewoon mazzel dat een voerleverancier het hier verkoopt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:57

Hoelang is het voer S&S voer houdbaar/van goede kwaliteit?
Het spreekt mij wel aan, maar geen idee of het hier in de buurt te krijgen is.
En ik heb maar drie pony's die vrijwel geen extra voer krijgen naast hooi, dus vooral voor de vitaminen/mineralen zou het dan wezen.

lolclub, daar noem je wel wat met de Rambo Duo, die is gelijk heel duur. :P
Ik heb daarom dit jaar voor de combinatie Rhino original gekozen met een 100 grams liner. ;) En ik heb ook nog een Rhino Plus turnout medium (200 grams) liggen voor als het kouder wordt.
Vorig jaar was ze geschoren en stond bijna de hele winter onder 350 grams. (de medium Rhino met eronder een 150 grams Amigo Insulator medium)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:10

Dyonne schreef:
Hoelang is het voer S&S voer houdbaar/van goede kwaliteit?
Het spreekt mij wel aan, maar geen idee of het hier in de buurt te krijgen is.
En ik heb maar drie pony's die vrijwel geen extra voer krijgen naast hooi, dus vooral voor de vitaminen/mineralen zou het dan wezen.

lolclub, daar noem je wel wat met de Rambo Duo, die is gelijk heel duur. :P
Ik heb daarom dit jaar voor de combinatie Rhino original gekozen met een 100 grams liner. ;) En ik heb ook nog een Rhino Plus turnout medium (200 grams) liggen voor als het kouder wordt.
Vorig jaar was ze geschoren en stond bijna de hele winter onder 350 grams. (de medium Rhino met eronder een 150 grams Amigo Insulator medium)

De zakken die ik van de week heb binnengekregen zijn tot april 2011 gegarandeerd, maar dan zijn ze hier allang op hoor ;)
Hier gaat 1 zak in de week door op mijn eigen paarden en er worden er zowiezo van de week al 10 opgehaald door anderen.
Een echte D&H leverancier zit hier pas op 40 km afstand, en die heeft zelden de juiste voorraad, alles gaat op bestelling daar en dat is dus niet handig

Ik bestel de Horseware dekken rechtstreeks in Engeland.
Toen de pond gelijk stond aan de euro was ik "maar" 220 euro kwijt voor een duo die hier op 370 euro zat.
Ook nu scheelt het nog behoorlijk qua prijs met hier, al is de omrekenkoers wel veranderd.
Mooi van Rambo/Rhino is inderdaad dat ze andere dekken nu ook geschikt hebben gemaakt voor de liners, ideaal hoor die dingen, als ik ze wissel gooi ik ze gelijk even in de machine waardoor ik ze schoon weer op kan bergen.
Het koste mij voorheen meer dan 200 euro om alle dekken jaarlijks te laten wassen in bedrijfsmachines en dan zat je de hele winter nog met vieze dekken als ze in de modder hadden liggen rollen, nu kan ik het dek zo even in de was doen en de volgende dag kan hij er schoon weer op

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:58

lolclub schreef:
@Marcella
is voor jouw geschoren fjord 200 grams niet te dun ?
Als wij al een paard scheren hier dan zetten we ze meteen onder dikkere dekken , hierdoor maken ze ook niet zo snel weer haar aan.
Nadeel van scheren is wel dat je met dit weer stapdekken moet gebruiken en dat ze soms zo vreselijk fris kunnen worden }>

Zolang als de deuren openstaan zal dit wel fris zijn, maar vermoed dat zoals vannacht de deuren dicht zijn geweest. Het word dan al gauw minimaal plus 5 graden in stal en dan is het weer te warm voor 370 grams deken (oude rambo met hals). Deken helpt hier niet tegen vacht aanmaken daar help allen een scheermachine voor. En zodra de dagen weer langer worden vliegen de haren in het rond. Met losgooien is er zeer weinig spektakel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 13:09

Zoooooo...... wat een heerlijke dag vandaag! Lekker koud, stralend zonnetje. De velden zijn hier nog spierwit - laat iemand van jullie de paarden op het bevroren gras?

LC: kun jij even een rekensommetje voor me maken? Hoeveel moet ik Pauli en Jilske nu gaan voeren volgens de instructies op de (oude) S&S zakken? Pautje zit tegen de 700 kg, Jils tegen de 600 kg..

Dekens: ik had vroeger ook Rambo's maar aangezien die qua maat niet verder gaan dan de Large ( 205) passen ze niet, tenzij je paard kompleet opgesloten zit en daardoor schuurplekken krijgt. Ik heb de dekens liever was losser, een luchtlaagje tussen deken en paard isoleert nog beter tegen de kou. Ik heb vorig jaar Dominick dekens ontdekt, werkelijk ideaal voor grote paarden en vooral omdat er een speciale pasvorm ingesneden is waardoor de dekens altijd mooi passen over de schoft en breedgeribte of gespierde lijven. De service is trouwens méér dan super, echt hele fijne mensen die je supersnel helpen en je mag kostenloos van alles uitproberen en het wordt weer netjes opgehaald als 't onverhoopt niet past. http://www.dominick.nl

Het resultaat van mijn eeuwige zoektocht naar passende dekens is dat hier tig-dekens liggen te verstoffen. Nu ontdekte ik zojuist het topic van de inzamelingsactie voor goede doelen en heb inmiddels al een afspraak om al mijn overdadige spul op te laten halen! Heb zelfs een bokker blij kunnen maken met mijn Passier GT zadel - dat lag al jaren in de schuur omdat het niet op mijn huidige knollies paste en denk je wat: bij haar paard past het perfect. Super toch? Dus lieve mensen, als je oud en ongebruikt spul hebt liggen, overweeg dan die spullen te doneren voor het goede doel: een blij gezicht is meer waard dan rommel in je stal!! [LZP] Wie kan ik blij maken deel 2

En een laatste nieuwtje: de wormeitelling is binnen: Jilske heeft een bloedwormbesmetting, Pauli is helemaal 'schoon'.. Ik moet Jils gaan behandelen met Equest Pramox ( voor de zekerheid dus ook tegen lintworm), Pauli hoeft niks en pas weer laten testen in April 2011.
Welnu, genoeg off-topic voor vandaag - ga op de loer liggen of ik de buren kan spotten want ondanks vliegende kraaien.. denk ik toch dat zij degene zijn die m'n paarden extra hapjes geven.. zal het wel rustig aanpakken!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:18

Hier mogen ze niet op wei. Zonnetje doet hier ook al aardig zijn best om alles te laten ontdooien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:31

Met een fructaanindex die boven/rond de 25 zit komen ze hier ook niet op de wei.
@Dekens: ik heb jaren Rhino's gehad en merkte dat ze niet langer meegingen/waterdicht bleven als de goedkopere Amigo's. Dus dan liever iets vaker een nieuwe deken als investeren in hele dure met het risiko dat ze niet echt veel langer meegaan.

Ik geef ze nu beide dagelijks een flinke volle schep S&S buiten het hooi en ze krijgen er niets meer bij aan supplementen/pilletjes etc.

@JP: wat vreemd dat er eentje een besmetting heeft en de ander(en) niet ?? Je voert ze toch hetzelfde en ze staan in hetzelfde land neem ik aan ??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:39

Ik had dat een tijdje terug ook, Amber en Grietje schoon en Hans had wel wormen. Ik heb ze toen alle drie ontwormd voor de zekerheid.

Net even mijn kast opgeruimd voor de boktinzamelactie, vanmiddag wordt het opgehaald.

Met de safe and sound doe ik best wel lang, ik denk 2/3 maanden? Maar hier krijgen ze (3 pony's) maar 2x per dag een handje

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:52

Kun je waterdichte dekens gewoon wassen dan en blijven ze dan waterdicht? Heb niet zoveel ervaring met dekens, heb alleen 1 regendeken voor Tryggur (en een paar fleecedekens en wollen deken) en als die erg vies is laat ik 'm drogen en haal ik er dan een borstel over.

Ja het is echt heerlijk weer he jannepauli! :D Zo is het echt genieten weer buiten :j Wat gek dat de ene wel een wormbesmetting heeft en de ander niet.

Ik heb toen ook gekeken naar die S&S en twijfel er nog steeds een beetje over. Is denk ik meer mijn gevoel dat ik hem nog niets erbij wil geven. Want voor nu doet ie het prima op hooi en F4F. Zou dus ook niet zoveel nodig hebben en weet niet of het dan op zou zijn voor het bederft omdat het maar beperkt houdbaar is. Misschien als hij weer wat meer gaat doen en dan wat extra's nodig blijkt te hebben dat ik het ook bestel, bekijk het maar gewoon van dag tot dag :)

Week het hooi wel nog steeds en dat is straks ook niet ideaal als het vriest. Het graszaadhooi weekte ik ook, maar denk dat dat voor de suikers eigenlijk niet echt nodig is? Doe nu per portie een halve kilo (dus totaal anderhalf) niet weken. Het 'gewone' hooi blijf ik maar wel weken, maar wil dan straks dus van het weken van het graszaadhooi af.

Kom net weer thuis, druk bezig geweest bij Tryggur samen met m'n ouders. 4 kruiwagens zand er in gereden op de blubber om de bodem steviger en iets hoger te maken en tegeltjes er op gelegd, nu kan ie ook het bochtje om over de tegeltjes :D Nu even een broodje eten en dan zo weer terug, nog een stukje tegelen, even zien of ik dat stuk achter wat breder maak zodat ie er ook op kan draaien of dat ik aan de andere kant nog een stuk doe zodat ie rond kan lopen want daar is nogal een kuil waar nog een plas instaat. Dan nog even een laagje zand óp de tegeltjes en dan kan ie iig rondscharrelen zonder over de harde grond te moeten :)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:13

Bochtje betegeld, moet dus nog een laagje zand overheen en allemaal nog wat stevig aangestampt worden, maarja dat moet gewoon met verloop van tijd.
Afbeelding

Sorry voor de slechte kwaliteit, is met m'n telefoon allemaal :o
Zo kan ie dus van het vierkante stukje de bocht om naar de tegeltjes achter z'n schutting en daar omheen lopen
Afbeelding

Afbeelding

Lekker eten in het zonnetje :P
Afbeelding

En hier wil ik dus eigenlijk ook nog tegeltjes het bochtje om zodat ie helemaal rond kan lopen
Afbeelding
Maarja, kan niet alles tegelijk, maar weer even zien hoe ver we vandaag komen :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:42

Mijn eerste Horsewaredekens heb ik ook zelf uit buitenland gehaald, scheelde behoorlijk idd.
Dominick hoor ik ook wel goede verhalen van. Maar mijne mag voorlopig met Horseware staan.
Die actie is echt super, ik heb vorig jaar ook veel dekens erheen gedaan.
Eventueel zou ik nu nog een hele mooie deken ervoor hebben, maar heb verder geen tijd om spullen uit te zoeken.
En voor één deken is zo weinig.

JP, fijn dat Pauli schoon was.

DD, hoelang deed je er dan mee?
Rhino's passen hier netter dan de Amigo's, vandaar toch Rhino.

Wendy, ziet er wel goed uit!
Hoe groot is zijn paddock?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:45

Ik zou niet weten hoe groot het is, is ook niet echt een paddock, maar gewoon een stuk weiland waar ik het gras heb weggeschept :o Wil het nog een klein stukje groter maken, maar kan niet alles tegelijk natuurlijk :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:54

Nou ja, maar ik wist even niet hoe ik het moest noemen. Ik heb toen inderdaad gelezen dat je alles weg hebt geschept. :j

Hier lopen ze nu in de buitenbak (20x40) en hebben een stuk verhard ernaast van ongeveer 75 vierkante meter bruikbaar.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:05

Jannepauli schreef:
Zoooooo...... wat een heerlijke dag vandaag! Lekker koud, stralend zonnetje. De velden zijn hier nog spierwit - laat iemand van jullie de paarden op het bevroren gras?

alles staat een paar uur op het land behalve Hittie en Snaap, die lopen in de rijbaan, deze is niet bevroren door het kunstgras wat er in ligt ;)

Jannepauli schreef:
LC: kun jij even een rekensommetje voor me maken? Hoeveel moet ik Pauli en Jilske nu gaan voeren volgens de instructies op de (oude) S&S zakken? Pautje zit tegen de 700 kg, Jils tegen de 600 kg..

Dat hangt ervan af of je nog steeds de Ultimate Balancer bijvoert en zo ja, hoeveel .
Ikzelf voeg de F4F toe en geef Hittie 2x daags dus maar 600 gram .
Voer je ook nog de wiesencobs ?

Jannepauli schreef:
Dekens: ik had vroeger ook Rambo's maar aangezien die qua maat niet verder gaan dan de Large ( 205) passen ze niet, tenzij je paard kompleet opgesloten zit en daardoor schuurplekken krijgt.

Rambo dekens gaan inmiddels tot 220 onderlengte (paard > 1.85 ;) )

Jannepauli schreef:
En een laatste nieuwtje: de wormeitelling is binnen: Jilske heeft een bloedwormbesmetting, Pauli is helemaal 'schoon'.. Ik moet Jils gaan behandelen met Equest Pramox ( voor de zekerheid dus ook tegen lintworm), Pauli hoeft niks en pas weer laten testen in April 2011.

Houd je er rekening mee dat bloedworm eitjes met scheuten eruit komen ?
Het hoeft dus niet te betekenen dat Pauli werkelijk schoon is nu..
Ik heb ook wormtelling gedaan bij Snaap en Hit en ze waren beiden positief op kleine strongyliden, dus twee weken geleden ontwormd met ivermectine.
(eerst ivermectine omdat dit wat softer werkt als moxidectine ivm bijwerkingen van massaal afstervende strongyliden)
Omdat er bij Hittie inderdaad de volgende dag volwassen bloedworm uit kwam zijn ze gisterochtend weer ontwormd (op advies van de DA) maar nu met Equest voor de L3 en L4 stadium van de larven.
Vandaag alle mest al onderzocht en geen larven te vinden tot nu toe, fijn idee wel, al had ik wat meer resultaat verwacht :o