[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:12

Ha, geef je de boswellia van Pegasus nu ? En hij loopt nu al soepeler ? dat is fijn ! Geen idee of de boswellia ook kan helpen tegen een dik been. Het is wel ontstekingsremmend.

DinkeyGirl

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:14

Er staat dat het ook zou moeten helpen tegen zwelling. Ja dat geef ik, ben erg benieuwd naar de resultaten op langere termijn! Heel erg bedankt voor de tip :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:17

Graag gedaan hoor.
Als de zwelling komt door een ontsteking zal de boswellia idd misschien wel werken. Is zijn been warm ?

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:18

Maris schreef:
Graag gedaan hoor.
Als de zwelling komt door een ontsteking zal de boswellia idd misschien wel werken. Is zijn been warm ?

Nee niet echt

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 18:34

Ik had een klein vraagje en ik weet niet of dit het goede topic is maar iemand hier kan me vast wel helpen. Mijn pony heeft niet de diagnose 'artrose' gekregen, maar een beschadiging aan haar sesambeentje, dus ik denk dat ik hier misschien toch wel een klein beetje in het goede topic zit.

Begin september heb ik foto's laten maken en daar is uit gebleken dat de structuur ruw/beschadigd was terwijl dit natuurlijk glad hoort te zijn.
Mij is toen aangeraden om nog minimaal twee maanden rust te geven (terwijl ze ook al vanaf begin juli stil stond) in het weiland en geen ijzers en eventueel in het voorjaar/zomer speciaal beslag.
Ik kon eventueel wel ontstekingsremmers of pijnstillers geven maar we hebben het eerst bij rust en geen ijzers gelaten ivm de kosten.
Eind oktober waren de twee maanden bijna om en was er nog weinig verbetering te zien, ik heb toen besloten om Glissando van Marstall te geven, iets wat ook veel mensen geven aan paarden met artrose.
Inmiddels krijgt mijn pony zo'n 6 weken glissando en ik heb haar zondag weer even gelongeerd, maar het was bijna donker dus helemaal goed oordelen kon ik niet.
Gisteren weer even gelongeerd, en ze is inderdaad ontzettend opgeknapt maar loopt nog steeds niet helemaal rad op de volte. Ik ben ontzettend blij dat ze zo erg vooruit is gegaan maar baal ook, want nu kan ik nog steeds niks..

Nu is mijn emmer met glissando bijna leeg en ik twijfel of ik nog meer effect ga merken. Bij recensies over glissando lees ik vaak er na 3 of 4 weken toch wel heel goed resultaat is te zien, paarden die na een paar weken weer helemaal goed lopen etc. Bij Lady is er inderdaad resultaat te zien maar het is nog niet genoeg.
Ik twijfel nu dus of ik weer een nieuwe emmer glissando ga halen en dat het misschien nog beter wordt, of dat ik ook iets anders kan proberen, maar wat? Er zijn zoveel producten en alle websites beweren dat hun bedrijf de beste producten verkoopt..

Gisteren vond ik toevallig dit en dit lijkt me ook wel goed: http://www.agradi.nl/equiflex-ha-liquid-artrose-mix.htm

Glissando bestaat uit 100% collageenhydrolysaat. Collageenhydrolysaat zit ook in equiflex. Verder zit in equiflex nog glucosamine, msm, chondroitine sulfaat en hyaluronzuur. Ik heb even opgezocht wat dat allemaal inhield en dat klinkt ook wel goed en dit is ook niet zo duur..
Heeft iemand toevallig ervaring met Equiflex HA Liquid? Of weet iemand iets anders wat misschien wel geschikt is en wat niet al te duur is?

En ja, de foto's in september waren niet goed, structuur was ruw en de dierenarts wist ook niet zeker of het goed zou komen. Ik weet dus ook niet of het goed gaat komen en als het goed komt, dan zal het nooit meer worden zoals eerst. Springen etc. kan ik sowieso wel vergeten denk ik, maar wat zou ik het fijn vinden als ze weer een beetje soepel kan draven en dat ik weer lekkere buitenritten kan maken en zo nu en dan een klein beetje dressuur! Baadt het niet dan schaadt het niet dus ik wil sowieso doorgaan met supplementen. Ook krijgt ze nu nog steeds rust, ze staat lekker 24/7 in de wei :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:33

Helaas kunnen we je niet echt advies geven over welk product je moet kopen. Elk paard reageert weer anders op de supplementen. Zo kan het zelf zijn dat 1 supplement met glucosamine erin bijna niet werkt voor een paard, terwijl een ander vergelijkbaar supplement wel heel goed werkt.

Wel heb ik het idee dat glucosamine producten vaak wat beter werken als producten met collageen / gelatinaat erin, maar ook dat is per paard verschillend.

supplementen waar je wat vaker goed nieuws over hoort zijn oa horseflex, glucosamine van de zingende smid, joint comp, glucohorse en pharmahorse. Maar er zijn nog veel meer producten die ook goed kunnen werken hoor.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:38

Ja dat snap ik haha, ieder paard is weer verschillend, maar ik dacht; 'als iedereen hier ontzettend slechte ervaringen heeft met Equiflex, zal het waarschijnlijk wel een slecht product zijn en hoef ik mijn geld daar ook niet aan uit te geven.'

In ieder geval bedankt voor je reactie, ik zal die supplementen die jij noemde ook nog even allemaal opzoeken en vergelijken!

Ieder paard is anders en ieder paard reageert anders op de verschillende supplementen, dus ik denk dat het in zo'n geval ook een beetje een kwestie is van verschillende supplementen proberen en kijken welke het beste resultaat geeft.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:49

Ik geef wel de equiflex aan mijn haflinger met kogelartrose.
Bij hem werkt het erg goed en heb ik duidelijke verandering gezien in zijn lopen.
Ik kan het supplement zeker aanraden. Tevens ben ik sowieso te spreken over de supplementen van Excellent. Voor mijn paard is dit altijd een goede aanvulling geweest.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:12

Oke fijn zeg! Ik heb de Equiflex gisteren ook maar besteld, het was bij Agradi t/m gisteren in de aanbieding ivm die sinterklaas stickeractie, dus heb gisteren gelijk de knoop maar doorgehakt.
Ik hoop dat het werkt, en anders is het jammer, mislukte poging en dan ga ik wel op zoek naar iets anders of eventueel weer terug naar de Glissando!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:27

Hier een tevreden gebruiken van HorseFlex: ik heb veel verschillende producten (zowel goedkopere als duurdere, allemaal vrij verkrijgbare) geprobeerd maar ofwel zag ik geen enkel verschil ofwel Meneer Paard beliefde het niet te eten (en toegeven: als ik het zelf proefde smaakte het vies, bitter vaak).
Bij HorseFlex zie ik een goede verbetering qua souplesse, en waar hij zonder 1-2 uit 5 kreupelt (oud, artrose) is hij met gewoon rad. Ik moet het wel echt elke dag blijven geven; tijdelijk stoppen levert je een 'terug bij af' op.
Dat is voor mij wel de bevestiging dat dat spul echt werkt, dat het geen toeval is.
Qua smaak is dit licht zoutig, dus het wordt prima gegeten, en qua prijs is deze niet duur in vergelijking met veel andere soorten: met een pot van iets van 22 euro doe ik een maand. En ik heb een erg groot paard, dus met een pony zul je nog zuiniger kunnen voeren.
Qu bestellen gaat het heel snel en ze reageren ook fijn snel en duidelijk terug op mail. Ik vind het een aanrader! Ohja, en ik ben dierenfysiotherapeut van beroep, dus best kritisch met dit soort supplementen, maar hier kan ik echt niet omheen. het werkt. :)

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:29

Mijn Perry loopt super goed ondanks zijn artrose, voer hem niets bij. Veel beweging doet wonderen :j

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:56

Bedankt voor de tip dierfysio! Ik heb nu eerst equiflex gekocht, daar begin ik mee als de glissando op is. Als equiflex ook niet genoeg helpt of als ponylief het niet lust dan ga ik horseflex misschien wel proberen. Is inderdaad ook niet duur!

Caroline50

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 23:27

Mijn paard heeft rechtsvoor lichte kogelartrose, en met glucosamine en msm ( pijnstiller en het versterkt tevens de glucosamine ) van het merk Pharma-horse loopt ze prima!!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 08:59

Nath010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:51

Ik maak mij wat zorgen om mijn paard. Sinds de laatste dagen (kleine week) loopt zij met haar achterhand erg kort, stijf en wat vreemd, echter is dit na 10 minuten longeren weg en loopt zij als vanouds. Het lijkt alsof zij de eerste 10 minuten moeite heeft met lopen. Kan dit duiden op artrose? Kan het ook aan het weer liggen? De laatste week stormt het heel erg en is het best koud.

Groetjes,
Nathalie

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:04

Nath010 schreef:
Ik maak mij wat zorgen om mijn paard. Sinds de laatste dagen (kleine week) loopt zij met haar achterhand erg kort, stijf en wat vreemd, echter is dit na 10 minuten longeren weg en loopt zij als vanouds. Het lijkt alsof zij de eerste 10 minuten moeite heeft met lopen. Kan dit duiden op artrose? Kan het ook aan het weer liggen? De laatste week stormt het heel erg en is het best koud.

Groetjes,
Nathalie

Ja, dit hadden wij precies hetzelfde en paard bleek artrose te hebben (lichte) als je dit zeker wilt weten, moet je even naar de DA gaan en foto's laten maken. Hoe oud is je paard?

Nath010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:15

:-( hier was ik al bang voor. Ze is 10.5 jaar oud, dat is erg jong?

Hoe oud was jouw paard en vind je hiervan veel hinder? Is dit erger als het kouder weer is?

Ik wil het deze even aan kijken of er deze week meer verbetering in komt, en anders actie ondernemen (da, eventueel osteo en glucosomine). Dit hoeft toch niet het einde van het paard te betekenen? 3 keer in de week ongeveer werk ik met haar. En vraag nooit heel veel aan haar, beetje longeren, in de bak licht dressuren en buitenritjes.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:18

Kan ook spierstijfheid zijn natuurlijk. Geef je al iets van lijnzaadolie ofzo ? Dat bevat omega 3 vetzuren, en wil soms echt fijn werken bij beginstijfheid.

Nath010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:27

@Maris: Ja daar zat ik ook al aan te denken. Dit heeft ze weleens vaker gehad, maar dit was binnen een week wel over. Bedankt voor de tip, dit ga ik bijvoeren :-)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:30

Nath010 schreef:
Hoe oud was jouw paard en vind je hiervan veel hinder? Is dit erger als het kouder weer is?

Mijn paard heeft ook een lichte vorm van artrose en heeft hier vaker last van als het vochtig, koud weer is. Een goede warming up en cooling down doen wonderen. En ik pas me aan aan wat zij kan, gelukkig geeft ze goed aan wat ze kan. Ze krijgt ook glucosamine, wat naar mijn idee wel werkt, maar over gaat het natuurlijk niet. Ook veel beweging is goed en bij mij kan ze 24/7 naar buiten en komt ze overdag op wei.

Nath010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:39

Je bedoelt goed in en uitstappen? Of doe jij het anders? Oke, hier staan ze in de winter overdag in de paddock en de overige 8 maanden overdag in het weiland. Bedankt voor de info.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:33

Nath010 schreef:
:-( hier was ik al bang voor. Ze is 10.5 jaar oud, dat is erg jong?

Ik wil het deze even aan kijken of er deze week meer verbetering in komt, en anders actie ondernemen (da, eventueel osteo en glucosomine). Dit hoeft toch niet het einde van het paard te betekenen? 3 keer in de week ongeveer werk ik met haar. En vraag nooit heel veel aan haar, beetje longeren, in de bak licht dressuren en buitenritjes.

Tja het is jong, maar het kan. Minn paard was ook 10!!
inmiddels bijna 14..
Heeft er nauwlijks last van, alleen als het wat kouder word opstart stijfheid, verder niks geen problemen mee.
Je kunt een paard met artrose het beste zo veel mogelijk laten bewegen, wei/longeren/rijden. Mijn paard loopt dan het best, als hij niks doet word hij stijf dus rij/longeer elke dag en een dag in de week alleen in de molen/paddock.
Het betekend echt niet het einde van de wereld ook deze paarden verdienen een goed leven

Nath010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:19

Oké, bedankt voor je verhaal. Stelt me iniedergeval wat gerust. Nu maar aankijken en anders actie ondernemen.

maidmarry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:59

Voor mijn paard (18) gebruik ik MGC van Horsefood, dit bevat MSM, Glucosamine en Chondroïtine. Daarbij op advies van de DA Harpagyl van Audevard.
Verder idd goede warming up en cooling down met rijden, niet te vaak longeren ( max 2 x per week), zo mogelijk veel weidegang ( vrij kunnen bewegen) en goed naar je paard kijken/luisteren

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 15:27

Nath010 schreef:
Je bedoelt goed in en uitstappen? Of doe jij het anders? Oke, hier staan ze in de winter overdag in de paddock en de overige 8 maanden overdag in het weiland. Bedankt voor de info.

Jah goed in en uitstappen en daar echt de tijd voor nemen. En veel bewegen :-)