Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AniqueN

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:50

Gelukkig :D Ik vind het alleen maar fijn dat je je mening geeft hoor!

Ja, achteraf had ik al jaren terug haar ijzers er onder uit moeten halen. Alleen ze is nu natuurlijk gewend aan de stand die ze door de ijzers heeft. Heb jij ervaring met paarden die na jaren (misschien wel 10) van de (voor)ijzers af komen? Zijn er paarden die problemen krijgen door het veranderen van de stand?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:58

Paarden zijn vaak in het begin heel erg gevoelig, alsof ze kreupel zijn soms haast. Na enkele weken tot maanden hard de hoef uit en heb je keiharde gezonde hoeven :)

Natasja22_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:33

Anique, mijn paard stond bij zn vorige eigenaar vanaf zijn 3de op ijzers. Ik heb hem eerst een jaar geleased en daarna overgenomen. Toen hij van mij was zijn zijn ijzers er meteen onder uit gehaald en hij liep eerst vreselijk gevoelig en kreeg er ook nog een hoefzweer bij. Maar ik heb doorgezet en hij loopt nu super! Hij is nu 17 jaar (ik heb hem nu 2 jaar)..Mijn paard heeft ook 2 keer een peesblessure gehad en de dierenarts zei dat hij beter niet zonder ijzers kon. Maar ik wilde het gewoon proberen en het gaat echt nogsteeds goed! Hij loopt op het harde ook prima. Hij had trouwens ondergeschoven verzenen en dat begint nu eindelijk een beetje een normale stand te krijgen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:46

AniqueN schreef:
Gelukkig :D Ik vind het alleen maar fijn dat je je mening geeft hoor!

Ja, achteraf had ik al jaren terug haar ijzers er onder uit moeten halen. Alleen ze is nu natuurlijk gewend aan de stand die ze door de ijzers heeft. Heb jij ervaring met paarden die na jaren (misschien wel 10) van de (voor)ijzers af komen? Zijn er paarden die problemen krijgen door het veranderen van de stand?

Mijn eigen paarden hadden geen ijzers en het aantal klanten waarvan de paarden eerst op ijzers stonden is ook minimaal geworden, maar hier staan wel de ervaringen van 600 paardeneigenaren die overstapten:

http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/overgang.htm

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:12

Ik heb die van mij in december weer van de ijzers laten halen. Had al eerder pogingen gedaan, maar steeds kwam er toch weer zo'n erge gevoeligheid dat ik weer zwichte voor ijzers. Maar nu ben ik vastbesloten om door te zetten. Dus in december van de ijzers gehaald en er verder niks aan laten doen. En dat ging eigenlijk boven verwachting. Nu is ie vorige week echt bekapt volgens de witte lijn methode. Hij moet even wennen nu, op steentjes is erg gevoelig en hij loopt liever in de berm. Maar dat mag, ze zijn hier breed genoeg. Alleen om te tölten ga ik op het verharde rijden en dat gaat prima. Zijn tölt is ook stukken beter zo zonder ijzers, dus wat dat betreft geniet ik me suf. Ik zou dus zeggen probeer het een jaar/half jaar. Ik heb zaterdag een tocht van 25 km gereden, en dat ging ook prima.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:37

haukieboy schreef:
Ik heb die van mij in december weer van de ijzers laten halen. Had al eerder pogingen gedaan, maar steeds kwam er toch weer zo'n erge gevoeligheid dat ik weer zwichte voor ijzers. Maar nu ben ik vastbesloten om door te zetten. Dus in december van de ijzers gehaald en er verder niks aan laten doen. En dat ging eigenlijk boven verwachting. Nu is ie vorige week echt bekapt volgens de witte lijn methode. Hij moet even wennen nu, op steentjes is erg gevoelig en hij loopt liever in de berm. Maar dat mag, ze zijn hier breed genoeg. Alleen om te tölten ga ik op het verharde rijden en dat gaat prima. Zijn tölt is ook stukken beter zo zonder ijzers, dus wat dat betreft geniet ik me suf. Ik zou dus zeggen probeer het een jaar/half jaar. Ik heb zaterdag een tocht van 25 km gereden, en dat ging ook prima.

Tot 60 km op 1 dag gaat goed bij gezonde paarden op blote voeten, bij langere afstanden is het verstandig om er ijzers onder te tikken.
Onze gezonde paarden lopen in training 30 km p/w over asfalt te draven & 30 km's over zand/berm/bosgrond in galop p/w. Dat is zo'n beetje de grens voor gezonde blote voeten.

Hoe intensiever het werk wordt = langere afstanden
en hogere snelheid = grotere wrijving hoef x ondergrond .......... hoe noodzakelijker het wordt om er ijzers onder te tikken.

50plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:56

mijn pony heeft jaaaaaren rondom op ijzers gestaan en nadat ik eerst de achterijzers heb laten verwijderen zijn ook die van voor eraf gegaan. mij werd toen verteld dat hij niet zonder ijzers kon!! oke hij heeft een hele poos gevoelig gelopen maar daar ik hem niet op stal zet [ dag en nacht buiten ] voer , bekap volgens de info op www.paardnatuurlijk.nl heb ik onlangs de endurance rit in leersum [ 35 km ] gereden met op de ruiterpaden VEEL stenen en boomwortels en we zijn niet afgekeurd op locomotie! ook daarna geen gevoelige voeten gehad hoogstens wat stijfheid.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:06

Ik lees bij heel veel overstap-naar-ijzerloos verhalen dat de paarden eerst (behoorlijk) gevoelig lopen, mijn mening is: dat doe je je paard niet aan! Stop zelf eens een stel kiezels in je sandalen en ga een eind wandelen, dan krijg je een idee van wat je paard moet doorstaan. Jij als ruiter kiest ervoor om te gaan rijden, gun je paard dan ook dat ie ten alle tijden, over ieder te rijden terrein, moeiteloos en vol vertrouwen voorwaarts mag gaan. Ik heb het afgelopen jaar ook twee correct bekapte paarden zonder ijzers gereden, en die twee konden het gedurende de rustige wintermaanden (paar x pw rijden) goed hebben. Toch merkte ik dat bij zwaardere belasting de hoeven sneller gingen slijten, en te korte hoeven geven gevoeligheid. Dus subiet gingen de ijzers er weer onder. Een correct beslagen paard is niet 'zielig'. Het is een hulpmiddel voor ons veeleisende ruiters wat ervoor zorgt dat het leven van onze paarden comfortabeler wordt.

50plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:17

er zijn ook hoefschoenen in de handel! en je gaat je paard niet expres martelen door onnodig over kiezels te lopen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:24

peer2005 schreef:
Ik lees bij heel veel overstap-naar-ijzerloos verhalen dat de paarden eerst (behoorlijk) gevoelig lopen, mijn mening is: dat doe je je paard niet aan! Stop zelf eens een stel kiezels in je sandalen en ga een eind wandelen, dan krijg je een idee van wat je paard moet doorstaan. Jij als ruiter kiest ervoor om te gaan rijden, gun je paard dan ook dat ie ten alle tijden, over ieder te rijden terrein, moeiteloos en vol vertrouwen voorwaarts mag gaan. Ik heb het afgelopen jaar ook twee correct bekapte paarden zonder ijzers gereden, en die twee konden het gedurende de rustige wintermaanden (paar x pw rijden) goed hebben. Toch merkte ik dat bij zwaardere belasting de hoeven sneller gingen slijten, en te korte hoeven geven gevoeligheid. Dus subiet gingen de ijzers er weer onder. Een correct beslagen paard is niet 'zielig'. Het is een hulpmiddel voor ons veeleisende ruiters wat ervoor zorgt dat het leven van onze paarden comfortabeler wordt.

Ik ben het met je eens dat het paard geen pijn moet lijden.

Maar dat hoeft ook niet, je kunt je rijden erop aanpassen, dan maar een keer minder over de straat, pak de berm, neem een andere route, ga een keer wat anders doen. Je kunt ook schoenen overwegen ter overbrugging.

Het lijkt me logisch dat een paard moet wennen aan blootvoets lopen als hij al tijden op ijzers gelopen heeft.
Net zoiets als naaldhakken versus Crocs ofzo :+

Maar pijn is niet nodig. Helaas roepen veel mensen dat ze hun manier van met het paard omgaan, niet kunnen veranderen, want die en die wedstrijd moet gereden worden. Mijn inziens gaat het niet om kunnen, maar om willen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:24

peer2005 schreef:

Je zou je paard ook een half jaar in de wei kunnen laten staan als het net van de ijzers is en voor wie er per se wil blijven rijden in de overgangsperiode zijn er hoefschoenen!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:28

peer2005, je moet een paard ook een uithardingsperiode geven dan :) Ik heb een halfjaar alleen maar in de berm gereden als het harder ging dan stap, nu kán ik met mijn ijsco over asfalt galopperen :)

Natasja22_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:40

Die van mij liep idd ook gevoelig op het harde. Maar dat was in de winterperiode. En toen heb ik niks met hem gedaan. Op de weide had hij nergens last van. Dus niks geen marteling..

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:05

mijn paard galoppeerd op haar dooie gemak over kiezelpaadjes op haar blote voetjes... dus pijn zonder ijzers? ik dacht het niet. Als ze een klein wondje heeft loopt ze al te janken als ik er nog maar naar kijk. Dus het is niet zo dat ze een harde tante is.
De enige die klaagt over de hoeven van mijn paard is de hoefsmid, omdat ze zo hard zijn ;)
En het gaat hier om een gewoon warmbloedje (rheinlander) die minstens 1x per week de baan op gaat en redelijk veel asfalt ziet.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:20

Mijn paard liep in de overgansfase ook wat gevoelig, maar in de wei niet, dus heb ik 'm 'n half jaar op de wei gezet.
Met rijden hoefschoenen gebruikt. Zolang het paard in z'n 'vrije tijd' gewoon kan lopen en jij er rekening mee houdt als je 'm 'gebruikt' hoeft er geen sprake te zijn van 'marteling' zoals sommigen 't omschrijven.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:44

AniqueN schreef:
Hallo allemaal, ik kom even een beetje aso binnen vallen (Sorry daar voor), maar ik zit met een dilemma en ik ben heel benieuwd naar de mening van de mensen in dit topic, jullie klinken deskundig.
Mijn paard staat sinds een tijd achter zonder ijzers en dat gaat super goed! Nu had ik met mijn hoefsmid besproken dat ook haar voor-ijzers er af zouden gaan, even wat laten doorgroeien en vandaag zouden de ijzers er af gaan.
Jammer genoeg werd ze een maand geleden een beetje ongerelmatig rechts voor. Om een lang verhaal kort te maken: er zijn foto's gemaakt, die zijn super goed (gelukkig). Nu is het advies van de dierenarts: rijden, in conditie houden, maar veel rechtuit, hij denk dat het een verdraaiing is geweest, waardoor ze wat last van een pees heeft gekregen (heel minimaal), die een beetje sluimerend opspeelt.
Nu komt alleen het probleem: zijn advies is ijzers met een zooltje, zorgen dat ze goed kan afrollen en het zooltje zou dan dus voor wat minder belasting meoten zorgen.
Dit gaat dus helemaal tegen mijn planning in... Ik wil graag het beste voor mijn paard en ik ben in verwarring. Zijn er mensen die hier iets over kunnen zeggen? Ik wil ook nog met mijn hoefsmid overleggen, maar weet niet zo goed wat ik zelf wil. Ze staat nu nog zonder ijzers (moesten er af voor de foto's), is een beetje bekapt en loopt er super op, niet gevoelig of korter dan met ijzers.

Excuses voor het lange verhaal, ik hoop dat jullie me misschien verder kunnen helpen, alvast bedankt!

Is je paard ondertussen weer rad?
Want dan snap ik niet waarom een DA ijzers met zooltjes adviseert. Er is niets te zien op de foto. En de DA weet eigenlijk niet eens wat er precies aan de hand was/is. Dan is het wel makkelijk roepen zet maar op ijzers. Maar imo totaal onnodig.
Ik vind dat wel een beetje apart. :o

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:15

cloris schreef:
Komt zo'n geknepen (deel van de) voet ooit weer in de normale vorm? of blijft het altijd een andere vorm behouden?
Mijn paard heeft ook zo'n geknepen voet, leve de fijne kleine ijzers en de goede spaanse bekapping, maar ik vraag me dus af of dat ooit nog van vorm weer kan veranderen.

Mijn paard heeft van zichzelf kleine wat smalle voetjes (ook PRE). Door traditionele bekapping door diverse hoefsmeden werd dat er niet beter op. De één probeerde er van die platvoeten van te kweken, bij de andere werden (vooral) zn voorvoeten hele smalle lange hoeven, achter ontzettend smal met bijna geen verzenen meer (zijn eigen dagelijkse hobby op dat moment hielp ook niet mee: rennen langs het hek met de buurman en dan op de achterbenen draaien en weer de andere kant op). Ook zijn stralen waren heel smal en slecht.
Sinds 3 jaar wordt hij nu bekapt door een natural balance hoefsmid (smid, want in uitzonderingsgevallen werkt hij wel met ijzers/kunststof hoefbeslag) en zijn hoeven zijn nu prima. Hard waren ze altijd al, maar ze zijn weer veel ronder en veel minder geknepen. Achter zou hij ze liefst nog wat 'breder' zien, maar waarschijnlijk is dit gewoon zijn natuurlijke voet en wordt het niet veel beter. Zijn stralen zijn een stuk gezonder (ook door de tip van de da: citroenzuur in geval van rotstraal) en veel breder, helemaal achter. Hij loopt hier prima mee, beter dan bij de andere hoefsmeden (maar dat kan ook bijna niet anders). En leuke bijkomstigheid: mijn paard is 'verliefd' op de hoefsmid, zij hebben altijd een heel leuk uurtje samen ;-).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:16

scoxxx schreef:
haukieboy schreef:

Tot 60 km op 1 dag gaat goed bij gezonde paarden op blote voeten, bij langere afstanden is het verstandig om er ijzers onder te tikken.
Onze gezonde paarden lopen in training 30 km p/w over asfalt te draven & 30 km's over zand/berm/bosgrond in galop p/w. Dat is zo'n beetje de grens voor gezonde blote voeten.

Hoe intensiever het werk wordt = langere afstanden
en hogere snelheid = grotere wrijving hoef x ondergrond .......... hoe noodzakelijker het wordt om er ijzers onder te tikken.

Ik denk dat klasse II hoe dan ook de grens is van wat een paard van nature aan kan. Bij grotere afstanden heb je te maken meer uren rijtijd en dus minder graasuren. En al die tijd dat een paard niet kan eten, gaat de maagsapproductie door, dat is slecht voor de maag want het maagzuur wordt niet meer geneutraliseerd door speeksel (maken paarden alleen aan tijdens eten). Maagzweren kunnen het gevolg zijn. Hoger dan klasse II moeten mensen toch nog eens achter hun oren krabben of het fair is om dat met een paard te doen, je trekt hem aan alle kanten over z'n natuurlijke grenzen heen.

In het vroegere wilde westen werden de koetspaarden van de postkoetsen elke 35 km gewisseld voor 'verse' en dat was niet voor niets. _/-\o_

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:52

Joh, Arabesk, daar heb ik eigenlijk nog nooit over aangedacht :) Ookal is het compleet logisch. Ik vind trektochten leuk, maar dan rijd ik niet meer dan 6 uurtjes eigenlijk, de rest is pauze of rust.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:54

ik wil ook weer naar ijzerloos iig totdat ik weer volop kan rijden
helaas staat hij op voorijzers op aanraden van de kliniek
hij is geopereerd aan een ocd in het kootgewricht en moest weer recht op het gewricht komen te staan
de chip was 8 mm en hij was anders gaan lopen om de pijn te omzeilen
hij liep heel erg met een 0 vanaf het kootgewricht
nu gaan we morgen op controle en zal het er gelijk over hebben, het dan 6 weken geleden dat de operatie geweest is en 5.5 week dat de ijzers eronder zitten

mijn paard loopt waarschijnlijk al jaren met deze chip,en heeft nooit ijzers gehad en liep altijd op zachte onder grond
ik rij altijd buiten en zijn hoeven sleten erg hard daarom is hij op ijzers gegaan en daardoor is hij last gaan krijgen van de chip
omdat hij in een gedwongen stand kwam en op de harde weg liep

ik hoop dat het ijzerloos kan, voorlopig gaat hij de wei op de komende 2 maanden om verder te revalideren en in aug ga ik hem weer oppakken
en dan kijk ik wel of hij op ijzers moet of zonder kan

arabesk weet jij of hij nu weer `normaal`is gaan lopen nu de chip eruit is?
de pijn moet weg zijn.
aan de ijzers zie ik wel iets meer slijtage aan de buitenrand, hij loopt dus nog wel iets toontreder maar zet hem niet meer zo krom weg als voor de operatie.

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 08:48

Bedankt allemaal voor alle reacties, ik heb inmiddels in ieder geval besloten dat ik t/m dinsdag kijk of ze er zo goed op blijft lopen, di. beslis ik of er weer ijzers onder moeten komen of niet.

Needje schreef:
AniqueN schreef:
Hallo allemaal, ik kom even een beetje aso binnen vallen (Sorry daar voor), maar ik zit met een dilemma en ik ben heel benieuwd naar de mening van de mensen in dit topic, jullie klinken deskundig.
Mijn paard staat sinds een tijd achter zonder ijzers en dat gaat super goed! Nu had ik met mijn hoefsmid besproken dat ook haar voor-ijzers er af zouden gaan, even wat laten doorgroeien en vandaag zouden de ijzers er af gaan.
Jammer genoeg werd ze een maand geleden een beetje ongerelmatig rechts voor. Om een lang verhaal kort te maken: er zijn foto's gemaakt, die zijn super goed (gelukkig). Nu is het advies van de dierenarts: rijden, in conditie houden, maar veel rechtuit, hij denk dat het een verdraaiing is geweest, waardoor ze wat last van een pees heeft gekregen (heel minimaal), die een beetje sluimerend opspeelt.
Nu komt alleen het probleem: zijn advies is ijzers met een zooltje, zorgen dat ze goed kan afrollen en het zooltje zou dan dus voor wat minder belasting meoten zorgen.
Dit gaat dus helemaal tegen mijn planning in... Ik wil graag het beste voor mijn paard en ik ben in verwarring. Zijn er mensen die hier iets over kunnen zeggen? Ik wil ook nog met mijn hoefsmid overleggen, maar weet niet zo goed wat ik zelf wil. Ze staat nu nog zonder ijzers (moesten er af voor de foto's), is een beetje bekapt en loopt er super op, niet gevoelig of korter dan met ijzers.

Excuses voor het lange verhaal, ik hoop dat jullie me misschien verder kunnen helpen, alvast bedankt!

Is je paard ondertussen weer rad?
Want dan snap ik niet waarom een DA ijzers met zooltjes adviseert. Er is niets te zien op de foto. En de DA weet eigenlijk niet eens wat er precies aan de hand was/is. Dan is het wel makkelijk roepen zet maar op ijzers. Maar imo totaal onnodig.
Ik vind dat wel een beetje apart. :o

Nou, ze loopt rechtuit rad, maar op de kleine volte zowel op het harde als het zachte nog niet. Het advies is dus veel rechtuit (ook op het harde, daar ontkom ik dan ook niet aan als ik rechtuit wil rijden), maar goed ik kan de stukken op het harde stappen natuurlijk. Ze stapt (in ieder geval nu nog) 100%, ook zonder ijzers.
Mijn angst is nog steeds dat wanneer ik de ijzers er nu onder weg laat, ze (op termijn) haar benen anders gaat belasten en de blessure erger wordt in plaats van beter.
Ik vind het heel moeilijk. Zal ik vandaag eens foto's maken van hoe ze nu op haar hoeven staat? Misschien kunnen jullie inschatten hoe haar hoeven er aan toe zijn?
Heel erg bedankt voor alle hulp!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:14

Foto's zijn altijd interessant Anique. :j

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:01

Toch hier nog even een vraagje. Mijn tuigpaard staat rondom op ijzers. Ik heb van de winter 2 maanden de ijzers er onder vandaan gehad. Echter mevrouw schraapt de hele tijd in haar box. Waardoor ze dus vierkante voorvoeten kreeg. Ik heb rubber matten in haar stal gelegd maar dat werkte ook niet voldoende. In mijn ogen zijn ijzers de enige oplossing (24/7 met hoefschoenenis ook geen oplossing).

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:13

Ipsilonka schreef:
Toch hier nog even een vraagje. Mijn tuigpaard staat rondom op ijzers. Ik heb van de winter 2 maanden de ijzers er onder vandaan gehad. Echter mevrouw schraapt de hele tijd in haar box. Waardoor ze dus vierkante voorvoeten kreeg. Ik heb rubber matten in haar stal gelegd maar dat werkte ook niet voldoende. In mijn ogen zijn ijzers de enige oplossing (24/7 met hoefschoenenis ook geen oplossing).

Heb je ook al met je hoefsmid overleg gehad? Die kent de voeten van je paarden, wie weet heeft hij een advies zonder ijzers :) ?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:24

Ik zou eerst de oorzaak van het schrapen achterhalen.
Komt je paard voldoende buiten?