[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maggie_Eddy

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 00:01

Dank je wel :D
Die bovenste foto was ie wel nog schoon hoor, daar was ie een jaar of 5. Die foto's heb ik per toeval gekregen, toen we bij een handelaar waren voor een vriendin van me. Daar had ik met een heel fijn zadel en wilde dus graag weten welk type het was. Daar kwam internet bij te pas en ik liet in de gauwigheid dus maar even de foto's van mijn hyves zien. Daar kreeg ik als reactie, goh die is licht geworden! :? Eehhh ok.. Hoezo lichter geworden, hoe weet jij dat? Zegt ze, Nou die heeft hier gestaan! En toen kwamen die foto's te voorschijn! Ik wist niet meer hoe ik het had, zo raar! Van hun uit is ie op de bonte paarden veilign verkocht naar Denemarken, en van daaruit weer terug naar Nl. En toen van het noorden des lands naar ons.

Ik gebruik overigesn altijd een trapje, zelfs bij mijn kleintje van 1.60. Dit ivm de ruggen van de dieren. Ze worden er gewoon neit beter op om zonder op te stappen, je trekt toch aan de rug, hoe makkelijk je er ook op komt. En aangezien wij nogal een weg hebben bewandeld met de ruggen fatsoeneren, en nog aan het bewandelen zijn, zijn we er wel zuinig op :o

Dat is wel vervelend, gewrichtspijn! Maar daarentegen, ja dan kan je je idd wel goed inleven :j Maar het is over het algemeen wel logisch, als je sowieso ergens pijn hebt, bijvoorbeeld aan je knie doordat je 'm gestoten hebt ofzo, dan ga je je knie ontlasten en dus ergens anders iets over belasten. Dan is de eerste knie weer opgeknapt en dan moet bijv. je 2e knie weer bijtanken van het bijspringen van de eerst pijnlijke knie. Alleen gaat daar minder lang overheen en is niet blijvend. Althans, als je dan niks ernstigs hebt natuurlijk. Dus als het dat wél in de gewrichten zit... Brr, moet er niet aan denken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 07:53

Ik kan alles nog hoor. Alleen niet lang achter elkaar. En de fysio houdt me in beweging. Wandelen met Lan wat ik op dit moment moet kan ik dus echt niet goed. Kleine stukje wel, maar iets langer niet. Daar hebben we wat op gevonden.
Ik leen de pony van mijn vriendin (dat is Lan der maatje) en ze gaat als handpaard mee.

Afbeelding

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:13

Leuke foto Anya, mooie oplossing! Hopelijk gaat t snel weer beter met Lan. T blijft ook allemaal ellendig.

Ik weet ook niet goed wat ik er mee moet, behalve doorgaan zoals ik bezig was. 23 april zouden we weer B starten. Ik hoop nog steeds dat dat gaat lukken, al is t maar 1 proefje. Bradaigh heeft dan ook nog niet kreupel gestaan, behalve nu 2 dagen van het bekappen. Gister was alles weer goed, dus vandaag maar weer eens rustig er op klimmen. Ben benieuwd. En als t niet gaat, dan ach, komen er vast weer nieuwe momenten voor wedstrijdjes enzo. Ik wil hem nu gewoon nog niet als halve invalide zien.
Bradaigh heeft overigens veel baat bij aminozuren. Denk dat die goed helpen bij de spierpijn.

Mooie foto van Vario! Bradaigh begon ook net erg lekker en soepel te lopen. Hopelijk hebben we dat ook snel weer terug.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:48

Anya, Splash heeft 4 november 2009 het infuus gekregen en vanaf dat moment ging het alleen maar beter met haar. De controle foto's waren erg goed. Volgens mijn DA was het infuus nog even bezig in het gewricht. Ze had het niet erg maar was wel stokkreupel en wilde liever niet meer bewegen van het ene op het andere moment. Ze stiert nu door de wei.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:26

Verdorie, had een heel bericht getypt en het is weg... :(

Het kwam er op neer dat ik geen ervaring heb met Tildrin :) en het gelukkig nog niet nodig heb gehad, wel is Verina 1x ingespoten in spatbeen en ook hkobeen maar dat was achteraf ook niet nodig..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:24

PBA door de wei stieren is goed!! :j

Wisten jullie dat Tildren een andere naam heeft tegenwoordig?

Equidronate® is the new name for Tildren®

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:16

:') Voor mij blijft het gewoon Tildren :=

Vario stiert ook weer heerlijk door de wei heen. Af en toe maakt ie sprongen dat ik het hart in m'n keel heb, zo gek dat ie dan doet := Maar ach, dan bedenk ik me maar dat als ie dat doet, hij zich in ieder geval prima voelt :)

Mooie oplossing zo idd Anya! Super dat ze dat zo makkelijk doet dan! Hoef ik met Vario niet te proberen, vrees dat ik dan achter 'm beland met m'n leidpaard :')

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:25

Ik moet haar wel tot de orde eh schreeuwen af en toe. Zeker omdat ze zich super voelt qua lijf verder. En ze doet niks. Dus ze gaat naar buiten en begint al snortend iets te zoeken.Voordeel is dat die twee gewend zijn zo naar buiten te gaan. Alleen dan andersom. Meestal heb ik de pony met een jeugdruitertje aan een touw naast Lan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:35

[BEH] Welke behandeling voor spat is ingezet; met welke uitkomst?

Ik heb maar eens een poll gemaakt. Ik zoek me helemaal rot, spit diverse pagina's na om te zoeken welke behandelingen op welke termijn al dan niet effect of ongewenste neveneffecten hebben.

Zeker van Tildren is op dat ene onderzoek na weinig te vinden. Dus ik dacht: bokt heeft nogal wat spatpaarden. Het is geen onderzoek, maar het geeft een beeld. Dus als jullie even de moeite willen nemen de poll in te vullen??

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:45

Done :D

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:51

Hé Anya, ik kan je poll helaas nog niet invullen. Wel merk ik dat Bradaigh soepeler werd van Glucosamine (minimaal maar toch aanwezig). Geef ik sinds september, toen wist ik nog niet dat ie spat heeft. En de EMRT (spiertherapie) werkt ook heel goed. Werd ie echt een stuk beter van, zn spieren achter stonden vaak helemaal strak. Stimuleert ook 'zelfhelend' vermogen van het lichaam. Bradaigh was er altijd erg blij mee. Ook aminozuren (tegen spierpijn) wordt ie echt soepeler van (ongeveer okt/nov.). Zoals je weet heb ik ook gekozen voor het Tildreninfuus, maar kan over effectiviteit nog niks zeggen.
Met rijden ben ik altijd veel bezig met rechtrichten en ontspannen. Merk dat ie de beweging ook echt nodig heeft, want zonder is ie echt een stuk stijver. Denk dat deze dingen wel hebben bijgedragen dat ie nog niet kreupel heeft gestaan. Hopelijk houden we dat zo. Voor zover in elk geval mijn ervaring.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:56

Thanks!
Ja dat weet ik.. ik heb ook alleen nog maar ingevuld dat de ontstekingsremmers niet hebben gewerkt (ja iedere keer eventjes). Ik ga morgen bellen hoe nu verder, zal waarschijnlijk Tildren worden, maar heb dat ook nog niet ingevuld. Ik heb de poll opties open gelaten, dus er kan bijgewerkt worden later. Ik hoop dat het nieuwe eigenaren met een spatpaard op termijn een beetje helpt om overzicht te houden. Dat vind ik persoonlijk het moeilijkste. Je leest zo ontzettend veel. En de ene zegt dit, de andere dat. Onderzoek naar wat nu beter of handiger is, is er bijna niet. En al helemaal niet naar Tildren.

Heb Lan vandaag even met haar maatje in de wei gehad. En ze ging me toch uit haar plaat. Wel licht mankend, maar de Metacam werkt i.i.g. iets. En het zal niet goed voor haar pootje zijn geweest, maar wel heel goed voor haar koppie.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:58

Nou precies, en dat is ook wat waard!

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:59

Hallo
Ik meld me ook
M'n vz. Pony heeft achter helaas spat
Zal het topic van de week eens goed doorlezen..

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:03

Helaas juudii5. Hopelijk vind je hier de nodige info. Ik ben ook nog druk in een 'verwerkingsproces', ik weet het net twee weken. Is het ernstig bij je pony?

Leuke foto's overigens in je profiel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:04

Juudii, wat rot.
Hier nog eentje die nog aan het wennen is aan een paard met spat. Ik weet het net zo lang als Wickedwyvern.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:05

Juuuddd! Jij hier???? Dat wou ik niet zien!! :(:)

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:06

Thanks.
Ja ze hebben foto's van de benen achter gemaakt.
De gewrichten zijn bij beide dicht gegroeid zeg maar en rechts zit wild bot eraan.
Voor loopt ze ook niet lekker.. Maar misschien heeft dat wel te maken met achter? Ik weet het niet
Maar ze heeft zoveel, dr longen zijn niet goed.. Hij noemde het dampig ofzo..
En nog wel wat klachten
Ze heeft een kuur voor dr longen geloof ik en nog een kuur maar die weet ik niet meer.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:07

Jups ik hier helaas. Gaat slecht met haar en kan er niet veel mee meer doen

itsme_ilonca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:13

Anya - ik ga zo even je poll invullen

juudii5 - wat balen van je verzorgpony, ik schrok wel toen ik het hoorde vandaag van je.

Balou ging lekker vandaag, na een kwartiertje warmstappen werd ze steeds soepeler in de de stap, en stapte ook behoorlijk door, de andere 2 paarden die mee waren op buitenrit konden haar bijna niet bijhouden :D dus volgens mij voelt ze zich redelijk goed op het moment *\o/*
In de wei liep ze in draf nog wel iets onregelmatig, maar goed ik nog niet eens 2 weken gelden dat we bij de da zijn geweest
Laatst bijgewerkt door itsme_ilonca op 10-04-11 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:14

Lan liep toen ze kreupel werd eerst ook onduidelijk kreupel. De ene keer dacht je dat het voor was en later toch achter. Ze viel meer op voor om achter te ontlasten.

Dampig is niet fijn, maar met goed stalmanagement (of een buitenstal) wel in de hand te houden.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:17

Ze staat dag en nacht buiten
En mag geen hooi en stro meer hebben
De da dacht dat voor een goedaardige huidtumor zat
Maar heeft ie niet goed naar gekeken. Hij vond haar achter slecht lopen en daarom vond hij het belangrijker om daarvan nu foto's te maken en bleek spat te zijn

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:20

Gadver!! Klote zeg! En ook nog dampig erbij, schiet niet op! Dan kun je inderdaad nu even niet zo veel meer met je meisje doen! Kan heel goed zijn dat ze voor nu idd niet lekker loopt ivm de achterpootjes hoor, die gaat ze toch ontzien, en tja, dat komt de voorbenen niet ten goede natuurlijk. D'r rug zal hoogstwaarschijnlijk ook niet pijnvrij zijn, doordat ze pijn heeft (gehad) aan de achterbenen, zal ze haar rug anders zijn gaan gebruiken. Vergelijk het met wanneer je zelf een holle rug maakt, en dan willen gaan lopen. Dan voel je dat gelijk in je knieen. Dat is min of meer hoe je dat kan zien. Wild bot, zul je botwoekering mee bedoelen denk ik?
Liep ze al langer kreupel trouwens? Het is overigens wel 'positief' dat de gewrichten al wel dicht zijn, dan heeft ze daar hoogstwaarschijnlijk geen pijn meer aan hebben, daar is dan geen actieve spat meer.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:39

Welkom juddii..

Voor mij blijft het Tildrin := ik zeg steeds Tildrin ipv Tildren.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:42

Ik heb gestemd op je poll Anya, bij anders en inspuiting van gewricht dat helpt op kortere en langere duur.
Dat ik op adb manier rijd weet je wel denk ik? dat helpt ons ook goed.