[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HindaFree

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:21

ze is wat daik dat weet ik ze was nog dikker dan toen ze bij me kwam dus heb het al aardig trug gedrongen (heb haar al een half jaar) en veel eten krijgt ze zeker niet ze staad bijna dag en nacht buiten (kort gras) en een handje muslie na het rijden als beloning...

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:24

Nou, ponybeest is weer hoefbevangen. Boos![list=][/list]

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:38

ojee,was ze van de medicijnen af?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:40

Ja sinds Dinsdag, en het ging toen eigenlijk gelijk alweer wat slechter. En gister weer op stal gezet. En nu gaat ze wéér aan de medicijnen..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:44

Jeh,wat vervelend.

Ik geef als supplement aan Indiana Formula4Feet. Ik moet zeggen: het is een echte aanrader.
Informatie kun je vinden op de website van hoefijzerfabriek Werkman in Groningen. Ik bestel het telefonisch en een dag later wordt het al geleverd. Paar dagen later een rekening. Gewoonweg super!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:50

Misschien is dat ook wel een idee. Maar ik denk dat het bij ons gewoon is geweest dat wij niet wisten van wat nu. De DA zou ons bellen na 5 dagen, en dat is niet gebeurt. En na 3x daarheen bellen werd er alleen gezegt dat er terug gebelt zou worden, wat ook niet is gebeurt.. Dus hoe kunnen we dit nu het beste aanpakken? Pony staat weer op stal, geen voer etc. dat is al bekend. Maar we krijgen dus weer medicijnen voor 2 weken, moeten we die weer 2 weken geven en daarna stoppen? En dan? Pony nog op stal laten? Dat deel is bij ons gewoonweg NIET bekend. Volgende week ga ik weer naar ze bellen, en desnoods ga ik ernaartoe, want ik vind dit niet kunnen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:55

misschien was het wel niet helemaal weg,maar door de pijnstillers het verborgen bleef.
op stal?waarom?
kan ze niet in de bak ofzo?
krijgt ze wel een beetje hooi?,je kunt haar niet helemaal niets geven....

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:57

je kan een stukje afzetten en laag zand in doen het het zand goed nat houden. en gewoon een plukje hooi geven.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:00

Hooi heeft ze natuurlijk! Lachen Met voer bedoelde ik geen muslie of bix oid. Hooi heeft ze altijd.
We denken zelf ook dat het dus niet helemaal weg was, maar hoe kan je dat zien? En wat er mee te doen?
Ze heeft een hele grote stal, is normaal een schuilstal. Dus het is niet zo dat ze in een kleine box staat oid. Bak hebben we niet, die is bij de buren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:05

Ik zou ook een stukje afzetten en een plek goed nat spuiten zodat de pony in de modder kan staan, verder wel oud hooi bijvoeren en mss iets van magnesium uitproberen.

Ik heb het supplement vital van pavo besteld. Voor de mensen die magnesium bij voeren, geven jullie dit nog steeds naast een volledig supplement?

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:14

henny_w schreef:
Jij weet dat ik Hippolyt voer en er erg tevreden over ben maar ik kan er makkelijk aan komen dat scheelt Knipoog

Ja ik was er ook tevreden over, zeker de natuurmuesli. Hoewel deze vorig jaar door de diergeneeskundige goed testte met de biosensor, ben ik toen toch over gestapt op Equigard van Hippolyt, mede omdat dit inderdaad zoals jij ook al zei, extra mangaan bevatte.
Maar ik was over dit voer gevoelsmatig niet tevreden. Het was ook erg fijn en lastig voeren. Ik wilde toen zelf wat gaan samenstellen en wilde daarvoor als basis een grasbrok hebben. Ben zodoende bij René Wielens terecht gekomen die mij de pre alpin aspero meegaf (basis in Hippolyt voer). Met hem en een bakje koffie op tafel de andere mogelijkheden besproken. Hij kwam toen met Safe en Sound aan en dat zag er goed uit. Handig te voeren, smaakvol en vol met alles wat een bevangen en exbevangen pony nodig heeft aan mineralen.
Maar ik geef nu zo weinig dat ze nauwelijks iets van mineralen bij krijgt. GKM zou een goede oplossing zijn, maar dat lust ze niet en ik ga niet iedere dag proberen op de een of andere manier die brok naar binnen te krijgen Tong uitsteken

Ik heb van Romeorowan een proefzakje Vito gekregen en was gelijk al enthousiast. Het is super droog voer, dus serieus vrij van melasse (plakt niet, ruikt niet zoet). Het ruikt wel lekker, maar eigenlijk nergens naar. Dus geen specifieke kruidengeur. Het ruikt gewoon aangenaam. De pompoenpitten die erin zaten vond ik een 'verrassing', omdat ik ergens eens heb gelezen dat pompoenpitten veel nuttige stoffen bevatten. Wel zit er tov Hippolyt weinig zink in, maar dat is altijd aan te vullen met een schepje zeewier, en kan daarmee 'kuursgewijs'. Maar grootste voordeel is echt toch wel dat ik het hier op een kwartier rijden vandaan kan aankomen (ipv 1,5 uur in de auto zitten).
Jammer voor de Hippolyt gebruikers hier in de buurt die dankbaar gebruik maakten van onze "wij rijden wel met onze lease auto" service Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:19

absque_dubio schreef:
Hooi heeft ze natuurlijk! Lachen Met voer bedoelde ik geen muslie of bix oid. Hooi heeft ze altijd.
We denken zelf ook dat het dus niet helemaal weg was, maar hoe kan je dat zien? En wat er mee te doen?
Ze heeft een hele grote stal, is normaal een schuilstal. Dus het is niet zo dat ze in een kleine box staat oid. Bak hebben we niet, die is bij de buren.

als het niet helemaal weg is merk je dat pas als er geen pijnstillers meer gegeven word....
was het echt o erg dat ze weer aan de pijnstillers moest?
soms is het ook een kwestie van het de tijd geven,het kan best lang duren al met al...

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:23

Kymalin schreef:
Volgens de tabel van S&S mag Kylian 6 scheppen per dag, da's 2,5 kg. Dat heb ik lang niet gedaan maar om hem nu goed op gewicht te houden krijgt hij de dagen dat ik rij 4x1,5 schep, en de dag dat ik niet rijd een halve schep minder. Daarmee blijft ie mooi op gewicht en er gebeurt niets engs! René heeft me toen een keer uitgelegd dat het meer kruwvoer dan krachtvoer is en je dus ook anders moet voeren en zelfs tekorten kunt krijgen als je er niet genoeg van geeft.

Ja dat klopt ook wel. Safe en Sound bevat heel veel grashaksel (de zak weegt 18 kg en kan niet eens in 2 keer in de ton waar ik vroeger met gemak een zak van 25 kg Equiralbrok in kieperde).
Dus je moet meer voeren, maar ik kan ook die knop niet omzetten. Handje is een handje. Dus ik doe 2 tot 3 maanden met een zak Safe en Sound waar ik eigenlijk maar 18 dagen mee zou moeten doen als ik zou voeren wat ze nodig heeft.
Dan geef ik liever iets waarbij ze met een handje WEL voldoende (of redelijk voldoende) van van alles binnen krijgt. Dat was ook een voordeel van bijv. de Hestamix Light van Hippolyt. Heel veel mineralen en vitamines en heel weinig van nodig. Maar daar zit te veel zetmeel in, dus die valt af.

Maar als ik straks Vito ga geven, gaat er toch de pre alpin Aspero doorheen; dat is het "volume" voer als het ware. Zorgt ook dat ze niet te snel naar binnen schrokken.

Maar ik merk aan haar huid dat ze een tekort heeft. Ze blinkt als een spiegel, maar heeft overal kleine plekjes, of hoofd en lijf. Jeukerig, schraal soms, of een korstje. Geen schimmel; lijkt mij althans niet. Het is gewoon anders. Verder ziet ze er goed uit. Net nog samen met een andere shet aan de lange lijnen gewerkt. Die eigenaar had Isabella genomen, ik zijn beestje. Hij begon gelijk te lachen over het slanke paardje voor hem. Ik over zijn ton, maar vond wel dat hij haar serieus moest laten afvallen. Maar ook hier de vraag ... hoe? Ze stond al op nauwelijks gras.
Tja het blijft een probleem met die robuuste vreetzakjes Haha!

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:28

capopjekop schreef:
Ik heb het supplement vital van pavo besteld.

Lustte Isabella niet. Daarbij bevat vital geen natuurlijke vitamines en andere stoffen en daarmee valt het voor mij al af.
Marstall gebruik overigens wel natuurlijke ingrediënten, net als Hippolyt en Dodson en Horrell en deze voeders zijn ook vrij van anti-schimmelmiddelen e.d. zoals oa BHT en BAA.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:31

Sorry voor al mijn "losse" berichtjes, maar al lezend zie ik steeds weer iets waar ik op wil reageren en dat is vaak dus al na een eerdere reactie.

Dit is over de pijnstillers. Ik merk vaker dat een DA voor zoveel dagen iets voorschrijft. Dat geef je dan tot het op is. Vorig jaar ontdekte ik dat afbouwen veel beter werkt. Je ziet dan ook sneller verschil. Als je paard nl. op volle pijnstiller staat en dan na een dag of 14 ineens niet meer, is de overgang groot. Het werkt misschien nog een dag, of misschien 2 na, maar dan is het ook geheel over.
Beter is afbouwen. Of door iets extra te vragen of door als je op een dag of 9 zit (van een kuur van 14 dagen), de laatste dagen wat minder te geven dan de dagen ervoor.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:33

En dan had ik ook nog zelf een vraag voor degene met een 'chronisch' bevangen paard:

Zie jullie ook als jullie paard loopt dat deze meer met de hoeven "wipt"?
Ik weet niet beter als dat Isabella dit doet, maar zojuist viel het me op toen samen met die andere pony bezig was, dat zij het wel heel erg extreem doet dat "klappen"/opwippen van de voorvoeten.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:35

Ja het was echt erg genoeg dat ze weer pijnstillers moest. Dat afbouwen is wel een heel goed idee! En dan alleen de pijnstillers afbouwen, of ook de andere medicijnen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:39

Als ik je goed begrijp Ingrid bedoel je dus dat ze meer op de achterkant van haar hoef loopt, zeg maar ff overdreven?

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:42

capopjekop schreef:
Als ik je goed begrijp Ingrid bedoel je dus dat ze meer op de achterkant van haar hoef loopt, zeg maar ff overdreven?

Ja dat bedoel ik, maar dan wel dat ze haar voorkant met een klap neerzet (alsof er een pees te kort is).
Nu heeft ze dit vaker gedaan en natuurlijk bekappers zeggen dat het juist zo hoort, maar mij viel op dat ze toch wel erg "klapt" met haar voetjes.

Afbouwen is : ja met de pijnstillers bedoel ik. Ik weet niet welke je geeft (gel of poeder). Ik gaf poeder en mocht een theelepeltje per dag geven. Later werd het een puntje van een theelepel en daar durfde ik lange tijd niet vanaf toen dit goed ging. Maar dan weet je eigenlijk al dat ze op zo'n moment zonder pijnstiller zou kunnen Tong uitsteken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:43

Dat deed grietje alleen toen ze bevangen was, toen klapte ze de hoeven zo om en daarbij liep ze ook nog stijf, werd een soort gewaggel. Nu doet ze dat niet meer, maar ik weet niet of ze chronisch is eigenlijk, maar ging er wel vanuit omdat ze zo lang bevangen is geweest.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:45

Aan medicijnen hebben we lichtgele korrels, zakjes poeder, en metacam (dat is dan de enigste waarvan ik de naam weet). De metacam is in spuitvorm. Dat afbouwen is echt een goed idee, dat we daar niet eerder op gekomen zijn. Clown
Met dat 'klappen' van je paardje zn hoeven kan ik je niet mee helpen helaas. Scheve mond

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:46

Ik moest ook afbouwen. Eerst 2 weken dagelijks, dan 1 week om de 2 dagen en dan de rest om de 3 dagen. Dit laatste heb ik maar een 3x gedaan omdat ik het niet meer nodig vond.

En nu heb ik nog een beetje medicatie achter de hand voor moest ik zien dat ze hervalt.

Ik geef liever geen 5 geplette aspirines op een confituurboterham Lachen.........

Euh, ik zag hier intussen wel 20 soorten voeder en supplementen voorbij komen.. Maar zie dus intussen ook hier weer door het bos de bomen niet meer.
Wat kan ik nu best geven dan ivm die brokkelhoeven??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:54

Iig iets waar voldoende biotine inzit. Je hebt ook speciale supplementen voor slechte hoeven, mss kun je daar even naar kijken?
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 04-07-08 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:54

Isapaardje schreef:
Dan geef ik liever iets waarbij ze met een handje WEL voldoende (of redelijk voldoende) van van alles binnen krijgt. Dat was ook een voordeel van bijv. de Hestamix Light van Hippolyt. Heel veel mineralen en vitamines en heel weinig van nodig. Maar daar zit te veel zetmeel in, dus die valt af.

MAAR, waarom? Even andersom denkend.... Het hele maag/darmkanaal van een paard is ingesteld op de hele dag door kleine beetjes eten van veel ruwvoer/vezels. Is het dan niet beter dat ze langer staat te eten (lekker lang kauwen) en dan beetje bij beetje haar voedingsstoffen binnenkrijgt, dan dat je iets voert wat blijkbaar geconcentreerder is (is even een aanname hoor) en wat dus minder volume heeft? Juist bij (ex)bevangers is het toch belangrijk dat ze goed kauwen en de darmen lekker werken om het voer op te nemen!? Dit met name omdat de stofwisseling toch al niet optimaal is....

Daarbij; er even van uit gaande dat het qua calorien gelijk is; of je nou een klontje suiker eet of een plak brood, wat maakt het uit?
Laatst bijgewerkt door Kymalin op 04-07-08 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:56

Maar om de darmen aan het werk te houden en ze bezig te houden de hele dag voer je toch hooi? Het lijkt me geen kwaad kunnen om een geconcentreerd supplement oid te voeren als je gewoon de hele dag door voldoende ruwvoer voert.