[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:08

Misschien een paar koeien er een tijdje laten oplopen? Ik ken niks van alpaca's, daarom... :D Koeien zijn in elk geval gemakkelijk te houden en misschien is er wel een bereidwillige boer bij jullie in de buurt die er een paar wil brengen voor even?
Hier bij mij is dat een stuk gehuurd land, dus da's wat gemakkelijker...boer gaat het volgend jaar gewoon terug mee bewerken...

Isapaardje

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:42

Image showt haar gouden hoef :D
Geweldig hoe die gaat hoor.

Hoe is Janouk?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 07:45

Oh wat een lekker ding die Image .. _O- glimworpie !!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:41

Wat een lekker paard die Image!
Zou haar nooit 23 jaar geven, wat ziet ze er goed uit :D

Hoefsmid komt hier aan het eind van de middag. Ben benieuwd of hij meegaat in de diagnose van de dierenarts.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:42

Potverdikkie.....ook Gunner is gisteren overleden aan HB, wat een verlies voor de western-wereld.....arm dier!

Zippora2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:12

mijn verzorg shetje van 26 jaar heeft jammer genoeg ook HB,hij krijgt nu aparte voeding voor oudere paarden & pony's,en 3x per week knotwilg takken,in die bast daarvan zitten een pijnstillende stof.. hij kan zich hier vrij goed mee redden.
maar heeft er iemand misschien nog tips over iets wat ik nog kan proberen ofzo???,vindt het nogal zielig als ik bij hem kom en hem dan door de wei zie strompelen :(

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:18

Zippora2004 schreef:
mijn verzorg shetje van 26 jaar heeft jammer genoeg ook HB,hij krijgt nu aparte voeding voor oudere paarden & pony's,en 3x per week knotwilg takken,in die bast daarvan zitten een pijnstillende stof.. hij kan zich hier vrij goed mee redden.
maar heeft er iemand misschien nog tips over iets wat ik nog kan proberen ofzo???,vindt het nogal zielig als ik bij hem kom en hem dan door de wei zie strompelen :(

Ik hoor wel eens dat mensen hun paarden asprines geven. Deze zijn aanzienlijk goedkoper dan de pijnstillers van de DA maar of ze goed werken en of het schadelijk is weet ik niet. Misschien dat je daar bij iemand anders meer advies over kan krijgen.

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:08

Hoi! Mag ik mij melden?
Ik heb het topic een beetje globaal doorgelezen en de openingspost wauw wat een informatie en wat een verhalen komen er voorbij..

Als ik me mag melden zal ik mijn verhaal doen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:36

Paard aspirine geven kan geen kwaad, stof is hetzelfde, maar moet je wel goed kijken hoeveel je geeft en dan wel écht aspirine en geen paracetamol want dat is een hele andere stof en niet geschikt voor dieren.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:40

@ Mendiny,het is natuurlijk altijd jammer als je in dit topic een ervaring kunt schrijven maar melden mag je je altijd.

Bij ons is vandaag de HS geweest en vanavond liep mijn dame best wel gevoelig dus ik houdt mijn hart al weer vast voor wat er komen gaat. Enige hoop is dat het de komende dagen weer iets minder warm wordt dan heeft ze toch een betere circulatie (lijkt het wel) en minder snel last.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:55

dynamiek schreef:
Mag ik hier mij ook melden?

Ik heb sinds 1 maand weer een bevangen shet staan -O-
Ik heb al 1 paard verloren aan deze rotziekte en nu weer ellende dus. Momenteel is ze stabiel.

Ik ben er zo klaar mee, wat ik eigenlijk zoek is een nieuw tehuis voor mijn shetlander ( 3 jarige mooie zwart bonte merrie). Ik zoek een tehuis waar ze samen kan staan met een andere bevangen shet/paardje zodat ze samen met dit diertje op kan trekken (ik heb alleen weidegrond thuis) en kan eigenlijk een bevangenpaardje geen goede zorg zo geven, ik zou er zo weggeven aan een iemand die verstand heeft van deze ziekte en die een grote ruimte heeft waar ze met soortgenoten rond kan scharelen op een zandstuk.

Mocht iemand een goed adresje weten pb me maar.

Wat ontzettend naar dynamiek! Hopelijk blijft ze stabiel en vindt je snel een geschikt plekje.

EquusJewels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:19

@wuswa en Jannepauli
Mijn paard heeft ook low grade laminitis. Ik heb me een tijdje geleden aangemeld, sindsdien is hij van het gras en eindelijk gaat het beter. Wel nog altijd hoefschoenen met inlegzolen om hem comfortabel te houden - zonder is hij nog altijd heel erg gevoelig op hard. Ben ook heel erg geïnteresseerd in Cur-Ost. Heb ondertussen al veel geprobeerd en ga nog altijd voor een goede uitbalancering van hooi en vitamines maar moest dit niet genoeg zijn wil ik de cur-ost wel proberen. Ben benieuwd hoe het jullie paarden zal bevallen.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:34

Is het hoefbeen bij jullie paarden ook gekanteld na de HB (en hoe veel graden :o? )?
Vroeg me af bij hoe veel graden kanteling het een paardonwaardig leven wordt..

Vandaag ook weer een lading hooi ingeslagen, genoeg voor de komende maanden!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:41

Bij mijn merrie is het hoefbeen rechts voor gekanteld...niet veel, maar toch...geen idee hoeveel graden maar wel duidelijk te zien op rx. Nu, ongeveer anderhalf jaar later ( na de heel erge hoefbevangenheid ) huppelt ze weer rond als een veulie :D Smid is ook absoluut tevreden over de hoeven, zijn weer zo goed als normaal !

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 00:04

Hier ook een kanteling of hoe je het wil verwoorden. Hoefbeen niet parallel aan hoefwand meer. Dit is zeven jaar geleden gebeurd. Jaren is dat goed gegaan. Maar sinds vorig jaar hele lichte klachten die momenteel verergeren. Sja, of het daar vandaan komt is de vraag..
Ik denk dat er qua graden geen uitspraak over paardonwaardig/waardig te doen is.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:06

Flavio had ook een kanteling, aan beiden voorhoeven. Geen idee hoeveel graden. Ook waarschijnlijk een sincker (dat 't hoefbeen gezakt is). Nu 2,5jaar later zie je het nog steeds aan z'n hoeven, nog een iets verbrede witte lijn. Z'n nieuwe hb is nog niet te zien in z'n hoef, gelukkig was ik er deze keer veel eerder bij.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:37

Image haar rechter voor hoefbeen is fors gekanteld en gezonken in 2007 en toch loopt ze hier nog steeds vrolijk rond. De andere voorhoef is door de overbelasting heel erg plat geworden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:24

Was hier toch alleen hoefzweer gelukkig en hij loop ook weer helemaal goed. Alleen nu zit de baas weer in de lappenmand.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:42

Bedankt voor de reacties op mijn vraag! Ik vind het zelf ook lastig, de dierenarts schrok van de kanteling, omdat ie de hele tijd volhield dat mijn paard 'tegen het randje' aan zat.
Maar toch fikse kanteling bij allebei de voorbenen! Nu zei mijn dierenarts dat mijn paard een tweede hoefbevangenheid niet zou overleven?
Paard loopt gelukkig heel goed, hij volgt me sinds gisteren de hele paddock door als ik aan het uitmesten ben :+

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:37

Ik kom even binnenvallen.

Darah3, jouw paard zat toch aan de Metformine? Zie je verschil sinds je daarmee begonnen bent? Hoe bevalt het?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:49

Darah, ik denk dat ook dat niet te zeggen is. Een tweede bevangenheid is weer een belasting.
En heel eerlijk, ik heb het ook vaak met mijn hoefsmid erover gehad. Een tweede bevangenheid is maar de vraag of mijn pony daar nog goed uit zou komen. Maar daarom heb ik altijd heel hard gestreden, eeuwig op dieet, etc.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:05

Marcella schreef:
Was hier toch alleen hoefzweer gelukkig en hij loop ook weer helemaal goed. Alleen nu zit de baas weer in de lappenmand.

Hier waarschijnlijk ook alleen een hoefzweer, heeft me toch weer flink aan het schrikken gemaakt :(:)

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:42

Xanne schreef:
Ik kom even binnenvallen.

Darah3, jouw paard zat toch aan de Metformine? Zie je verschil sinds je daarmee begonnen bent? Hoe bevalt het?

Klopt, sinds een ruime twee weken :j Hij is iets afgevallen en zijn manenkam begint wat zachter te worden. Verder geen bijwerkingen gemerkt gelukkig.

Precies Dyonne, hier ook op strak dieet :j Ik wil een tweede keer echt voorkomen (in hoeverre dat kan), denk dat een tweede keer zelf niet overleef, die slapeloze nachten ook en dan je paard zo veel pijn zien hebben :(

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 08:42

Flavio staat ook op een strak dieet, maar ik wil hem wel op de wei en dat maakt het erg moeilijk. Deze keer was het dus weer te veel van 't goede en is hij weer bevangen. Echter, ik ben er wel veel eerder bij dan vorige keer. Toen waren we pas na maanden op dit punt, gewoon kunnen stappen en draven (galop stel ik altijd uit) en ben voorzichtigaan het rijden weer op aan 't pakken. Natuurlijk heeft hijnpijn gehad, maar een stuk minder erg en korter dan de vorige keer. Dus ja, het blijft super alert zijn en het proberen te voorkomen, maar doordat je zo alert bent zul je er eerder bij zijn, ik in elk geval. Nu wacht ik tot de vetpockets helemaal weg zijn en dan ga ik heel rustig het gras opbouwen. Zodra er maar iets van pockets verschijnen weer een stop, tot rust komen en onder die grens blijven. Geen idee waar die grens ligt, maar hij liep ruim 2 maanfen op de wei, werd langzaam een beetje dikker, logisch en ik heb te weinig aandacht besteed aan de pockets. Weet wel door foto's en maanfelijkse fatscore dat ie ze de eerste maand niet had. We zullen zien. Hoop augustus te kunnen beginnen met 'm wat hapjes aan de hand te gunnen, moet 'm nu echt wegsleuren af en toe....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:04

Sinds Image Prascend krijgt voor Cushing, durf ik haar 2,5 uur per dag op de wei te laten (haha ik hoor haar niet klagen). Daarna komt ze gewoon aanzetten en zet ik haar achter het schrikdraad. Eerst deed ik haar in de paddock, maar nu heb ik een stukje op de wei helemaal kaal laten vreten door de schapen en dat is praktisch verbrand gras en helemaal tot op de grond op en nu loopt ze daar en op de paddock de rest van de dag.
Ze komt nu eerst het hooi uit de paddock eten en gaat daarna staan doezelen op het stukje kaalgevreten wei.

Voor zover gaat het goed. 2 weken terug had ik 3 uur geprobeerd, maar binnen 2 dagen zag ik vetpockets komen, dus dat is net te lang.