[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:37

Hmzz vaders vind zo'n pomp met een accu geen goed idee, die zegt dat die accu niet lang meegaat met die kou en vocht?

Ga dat topic even bekijken!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 11:54

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:56

electra heb ik niet bij het land :n

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:59

Mijn pa was ook niet zo weg van accu's, ik mocht geen stroomapparaat op accu komen want dan zou ie iedere week de accu moeten opladen :') Accu doet het nu al bijna een maand nonstop, dus tot nu toe gaat het erg goed.

Je hebt trouwens wel omvormers, die sluit je aan op een accu en dan kun je er een stekker in stoppen. Onze omvormer was helaas niet sterk genoeg, maar je hebt wel krachtigere.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:02

Vroegah bij m'n verzorgpony's die accu voor het schrikdraad was ook om de haverklap leeg :=

Vinden jullie het niet eng met stroom bij water trouwens? Lijkt me ook wel eng als ie er aan gaat lopen trekken/bijten enzo.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 12:08

Afbeelding

Dit is mijn verwarmer. De stalen staaf wordt heel warm en houdt het water ijsvrij. De witte schijf is van hard purschuim.
Mijn paarden komen er niet aan - het dobbert gewoon in de grote speciekuip die ik als drinkbak gebruik. Met een beetje handigheid kun je de drijver ook buiten bereik van de paarden houden: plank over de drinkbak en daaronder de drijver vastmaken. Ook de electradraad kun je zo wegwerken.
Het ding is prima geïsoleerd: moet ook wel want het is voor vijvers met van die hele dure koi-karpers erin ( die vaak meer kosten dan een paard!) dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. En met een omvormer kun je hem inderdaad aan een accu bevestigen.
Wat die accu's betreft: als je er een van goede kwaliteit koopt ( bv landbouwwinkel.nl) dan kom je er de hele winter makkelijk mee door.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:13

Jannepauli schreef:
Marcella: jij ook al? Ik vond eergisteren ook een verdraaid stuk ijzerdraad met scherpe punten in Jilske's voerbak.. het moet niet gekker worden!

Vind dit ook niet moet kunnen. :n Ga volgende keer wel de luzerne van Hugho halen en dan krijg hij alleen nog de grove luzerne. Vind ook dat in de zak die ik nu heb heel veel stof zit. Bij die van mij gaat het er gewoon om het beetje dat hij nu nog krijg een zoekplaatje word. }>

Met die fjord van me gaat het met HB goed en al meer dan een jaar nergens last van. Heb alleen nu dat hij onregelmatig loop op zijn linkerachterbeen waar hij in het verleden zijn griffelbeentje gebroken heeft. Heb nog t/m een dinsdag gestapt, maar ben er nu maar mee gestopt. Hij mag nu aan zelf vermaak doen in de paddock vind de baas een stuk veiliger voor haar zelf. En volgende week maar eens weer kijken en dan eventueel de DA bellen en kijken wat hij gaat zeggen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:40

Wendy15 schreef:
Vroegah bij m'n verzorgpony's die accu voor het schrikdraad was ook om de haverklap leeg :=

Vinden jullie het niet eng met stroom bij water trouwens? Lijkt me ook wel eng als ie er aan gaat lopen trekken/bijten enzo.

Ligt er mss aan wat voor een accu het was? Ik heb nu de accu van onze grasmaaier. Die gebruiken we nu toch niet.

Mijn graszaadhooi is net gebracht, mijn god wat een pakken zeg :oo Denk dat ik daar de hele winter wel mee vooruit kan. Ik had geluk, ze hadden grote gebracht, dus die heb ik nu voor de prijs van een iets kleinere.

Wel maf zeg, ijzer in je lucerne, dat moet idd niet mogen :\

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 14:08

lolclub schreef:
@JP
Bedankt voor het bellen naar D&H, je hebt niet toevallig ook gevraagd of de prijs ook mee veranderd ?
zo niet, dan zou het dus betekenen dat het verhoudingsgewijs goedkoper wordt om S&S te voeren :D

Sterkte met zoeken naar je ijzer... neem je kippekop-afhak-bijltje mee om hem los te bikken van de bevroren grond }>

De prijs blijft hetzelfde, dus da's een mooie meevaller!
Wel maakt hij eerst z'n nog liggende voorraad op ( de zakken met een zwart-wit foto) - de nieuwe kun je straks herkennen aan een full-color foto erop!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 14:48

Jannepauli schreef:
Maar ondertussen: ik ga ook weer terug op S&S, ben het steentjes vissen uit de lucerne van Subli nu wel zat.

ik vond de steentjes niet eens het ergste, maar sommige paarden lieten de lange slierten gewoon liggen en ik vond de kwaliteit ook niet regelmatig genoeg, de ene zak was heel grof en de volgende heel fijn en plakkerig.
Hittie heeft vanaf het begin Safe&Sound gehad en dat bevalt me nog steeds het beste.

Ga je alleen Safe&Sound voeren of blijf je het nog aanvullen met de wiesencobs ?

Jannepauli schreef:
De prijs blijft hetzelfde, dus da's een mooie meevaller!
Wel maakt hij eerst z'n nog liggende voorraad op ( de zakken met een zwart-wit foto) - de nieuwe kun je straks herkennen aan een full-color foto erop!

dat is mooi, ik heb net van de week een pallet binnen gekregen met oa 25 zak S&S dus ik zit voorlopig nog wel vast aan de oude voorraad ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 14:53

Tuc schreef:
Toch kan ik niet slapen, want ik maak me zo'n zorgen over mijn Tucje:
Haar hoeven zien er een beetje raar uit. Misschien dat ik jullie eens een foto kan laten zien.
De ribbels op de bovenkant groeien keurig naar beneden. De witte lijn, zei onze hoefsmid, is duidelijk te zien en er kwam zelfs nog bloed uit (beetje) na het bekappen. Hij vertelde dat ik het in de gaten moest houden, maar dat dit tekenen waren van dat Tuc zwaar hoefbevangen is GEWEEST.
Ik schrok hier wel heel erg van en ben bang dat het weer fout gaat.

Misschien dat jullie eens kunnen vertellen hoe de onderkant van de hoeven bij jullie hoefbevangen pony's eruit zien.
Bij Tuc zit er een soort van bobbel op de zool.

Dierenarts is al heel vaak geweest (paar maanden geleden). Medicijnen al lang afgerond en Tuc galopeert en bokt weer vrolijk rond.
Nu jullie een beetje weten hoe mijn pony ervoor staat, zou ik misschien weer eens advies kunnen vragen.

Hee Tuc, lang geleden ;)
goed om te horen dat Tuc wel weer lekker rond galoppeerd,

Maak maar even foto's van de bobbel onder de hoef, zit hij op de plek van het hoefbeen ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:05

capopjekop schreef:
Mijn graszaadhooi is net gebracht, mijn god wat een pakken zeg :oo Denk dat ik daar de hele winter wel mee vooruit kan.

Moet je de touwen even losknippen van 1 baal dan weet je helemaal niet wat er gebeurt...
Die van mij ligt klem tussen twee schotten maar is in staat geweest om een van de schotten compleet te verbuigen :D

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 16:10

Mooie stunt weer hier :') _O-
Er zou nieuw zand in de bak komen, maar dat duurde maar en duurde maar en de boer wist niet wanneer het zou komen. Maar wij mogen daar ook wat zand van voor Tryggur. Alleen tja, zat nou toch een beetje met die tegeltjes en blubber. Thuis hadden we nog een hoopje wit zand liggen, net genoeg voor op de tegeltjes, dus met emmertjes dat net vanaf huis naar het land gebracht en op de tegeltjes uitgeharkt.. Zijn we net klaar, lopen het land uit, komt de boer aanlopen dat ie net was gebeld dat het zand er aan komt en dat hij als we dat willen wel een hoopje voor ons apart wil laten leggen :)) Timing ook echt weer :P Maar wel heel blij mee, ben benieuwd wat voor zand het is.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 18:31

We hebben zand :):) Heel veel :):) (in de bak dan :P 2 grote kiepwagens, ongeveer 30 kuub) Beetje gelig, is nu wat vochtig en is nu al wat donker, maar lijkt zo mooi stevig zand wat niet stuift en niet plakt. Hoe het in de praktijk gaat zijn moet nog blijken natuurlijk maar het lijkt voor nu heel mooi :D Ligt nu een grote bult in de bak die maandag verspreid gaat worden, ennnn de de boer heeft 2 flinke bakken met de kraan apart laten leggen voor Tryggur :D Heb nu dus al lekker een laagje over z'n vierkante tegeltjes stukje, en daar een beetje hooi overheen, ben benieuwd of ie daar dan op wil liggen. En morgen gaan we dan verder, kunnen we een stukje verstevigen om nog wat tegeltjes op te leggen en daar nog een laagje zand overheen. Want achter z'n schutting ligt nu ook al een pad van tegeltjes, maar het loopt niet helemaal rond dus die stukjes gaan we verbinden en dan heeft ie dus een vierkant stukje waar hij eet en en nog een pad achter z'n schutting langs. Dus dan kan ie als het vriest iig zo nog op vlakke ondergrond rondlopen.
Hij was net een beetje mal, waren natuurlijk bijna de hele dag alweer op de boerderij bezig en hij stond al steeds wat te kijken enzo, en net toen we weer bij hem kwamen nam ie een sprintje en bokkesprong, echt zo van hehe, nu ik weer :))

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:07

Fijn Wendy! Dat geeft hoop :j

Vandaag toch maar even gereden... de zanderige paden kan ik wel draven, dan wordt je warm, maar helaas is het merendeel van de paden hier nu knalhard (het zand raakt "vast gereden" en is dan ongeveer beton :oo) dus vooral gestapt...brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:11

geerke schreef:
Nado@...hoe is het met Nado?

Matig, hij is zoooo stijf en ik weet eigenlijk niet wat ik nog meer voor hem kan doen. Hij staat op dit moment op de metacam, heeft een goede regendeken op, 's nachts staat hij in de afgezette schuilstal, waar hij kan kiezen uit houtkrullen en rubber matten. Als hij op de plaat staat overdag heeft hij schoenen aan. Als hij op het graspad staat zonder schoenen.

Hij staat dan met graasmasker op het pad, in de hoop dat hij wat beweegt, maar ik zit nu te denken om hem maar even niet meer op het gras te hebben, ookal is hij nu niet bevangen door voeding, maar mechanisch.

Ik heb het idee dat hij ook iets van artrose oid zal hebben, dat dat bijdraagt aan de stijfheid. En natuurlijk zijn spieren, die vaak al strak zijn, daarom heeft hij nu ook die regendeken op, ook 's nachts, zodat zijn spieren niet teveel kunnen afkoelen.

Maar eerlijk gezegd weet ik het ook niet meer, wat ik nu nog kan doen om hem te helpen... Het is zooo frustrerend.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:18

@nado: ik heb me laten vertellen dat een paard met normaal winterhaar het juist kouder heeft met een regendeken op omdat dan de haren plat gaan liggen en er dus minder 'warmte' tussen kan blijven hangen.
Dit wordt onderstreept daar wat ik hier eerder gelezen heb dat met alleen een regendeken het 'kacheltje' harder moet branden om ze warm te houden en ze hierdoor dus meer verbranden. Wat weer gunstig is voor HB-paarden.
Máár omdat die van mij duidelijk aangaf last te krijgen van haar achterkant en érg stijf ging lopen, heb ik er dus maar gewoon weer een 200 grams op gedaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 19:27

Mijn speurneusman heeft het ijzer van Pauli weer teruggevonden!
Banjerend over de wei ontdekte ik dat waar de tuin van de buren aan ons land grenst, een hele stapel afgekloven maiskolven!!! D'r lagen er wel een stuk of dertig. Niemand te bekennen natuurlijk, maar ik vrees dat daar een woordje gaat vallen. Zijn ze nou helemaal bedonderd om mijn paarden maiskolven te gaan voeren.
* Voelt een burencrisis in de lucht hangen* :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:30

@JP: dat is zeker balen, zeker gezien de suiker die in maiskolven zit.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:30

Konden ze maar praten hè?

JP... ik heb me ook een poosje boos gemaakt over afgekloven maiskolven in mijn land, tot ik ontdekte dat de kraaien op een kolf gaan zitten hupsen tot die afbreekt en hem dan meenemen naar een stuk land om hem leeg te plukken. Slimme beesten!! Maar ik begrijp dat die van jou op 1 hoopje lagen? Wel fijn dat het ijzer weer boven water is :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 19:45

O, O da's goed dat je het zegt Buitenzinnig.. wij grenzen aan het bos en daar zitten idd veel kraaien. De korrels zijn er ook keurig uitgepikt. Maar het ligt wel op één plek bij elkaar.. En rondom zijn maisvelden dus... zal ik - als ik morgen de buren ontwaar- maar niet meteen hoog van de toren gaan blazen!! :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:56

:D de meeste paarden eten de hele kolf en pulken niet de korrels er uit......

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:58

DubbelDun schreef:
@nado: ik heb me laten vertellen dat een paard met normaal winterhaar het juist kouder heeft met een regendeken op omdat dan de haren plat gaan liggen en er dus minder 'warmte' tussen kan blijven hangen.
Dit wordt onderstreept daar wat ik hier eerder gelezen heb dat met alleen een regendeken het 'kacheltje' harder moet branden om ze warm te houden en ze hierdoor dus meer verbranden. Wat weer gunstig is voor HB-paarden.
Máár omdat die van mij duidelijk aangaf last te krijgen van haar achterkant en érg stijf ging lopen, heb ik er dus maar gewoon weer een 200 grams op gedaan.

DD, ik heb nog ergens een onderdeken, die kan ik er onder gooien. Nado moet niet meer gaan verbranden, die al zo mager, in zijn zomervacht zijn zijn ribben te zien, wintervacht alleen zeer goed te voelen.

Ik zit te denken om hem vanavond niet op te sluiten, maar op zijn schoenen te laten lopen en de kans te geven in en uit de stal te lopen waar de houtkrullen liggen. Alleen dan kan Durinn daar ook in en uit lopen... En loopt hij dus langer op de schoenen. Vannacht geen sneeuw volgens de voorspellingen, dus qua koude voeten moet het kunnen.

Het is zo lastig allemaal.

@Janouk, super trouwens dat Image zo goed gaat!!!!

@Wendy, jouw 'trouwe' krijgt een waar paradijsje daar :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:12

Overigens... heeft CIL nu puur te maken met de harde/oneffen ondergrond of speelt pure koude voeten ook mee ??
In het laatste geval zou je zelfs nog transportbeschermers om kunnen doen. Ik denk dat als je het been wat warmer houdt de voeten ook warmer blijven.
Vraag ik me alleen af of dat voor de pezen geen kwaad kan, want die mogen dus niet voor een langte tijd té warm (=-28+ ºC) zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:19

@Nado, een deken eronder lijkt me geen slecht idee, ik vind ze hier vaak juist koud aanvoelen onder een regendeken, heb nu met fleecevoering, dat scheelt al iets. Niet dat ze ze vaak op hebben, bijna nooit eigenlijk, maar ik zit nu ook te twijfelen over Tyra, die's net als Nado nogal mager, en moet niet meer verbranden, al staan ze hier wel heel erg beschut. Denk toch dat ik maar richting iets meer ruwvoer ga.