Het laatste filmpje met rotstraal als onderwerp vond ik wel interressant.De puristen onder ons zulen zich ook afvragen in hoeverre deze paarden wild zijn als je er naartoe kunt lopen en ze een voetje kunt laten geven om een foto te maken met flitser! In hoeverre is er verder dan invloed van de mens wat betreft voeding bijvoorbeeld of juist de beperking in keuze hiervan.
Verder vond ik sommige van de getoonde dieren niet erg comfi lopen.
Ik heb dat zelf jaren geleden ook al geconstateerd. Ik wijt het voor een deel ook aan aangeboren voorzichtigheid met hetgene waar ze zwaar afhankelijk van zijn. Als ze kreupel raken is dat natuurlijk zeer ongunstig. Ik denk dat er wat dat betreft ook een genetische overdracht plaatsvind wat zelfbehoud instinct betreft.
Het stampen wat je een beslagen paard vaak ziet doen is niet natuurlijk,dit is waar een hoop mensen aan moeten wennen als ze een paard van de ijzers afhalen. Het dier voelt weer waarover hij loopt en of de voeten dat aankunnen.Een heel goed systeem om je zelf heel te houden,maar vaak niet zo gewenst ivm met sport waarin men spectaculair bewegende dieren wil zien.
Bij ons op stal was laatst een span Hackneys. Kleine dieren, ik schat zo'n 1.30.die stonden op hoeven van zo'n 18cm terwijl de normale hoefhoogte zo'n 8cm van kroonrand tot grond zou moeten zijn (ruwe schatting) opgevuld met kunsthars en een dubbeldik ijzer daar nog onder.
Als je zo'n dier ziet bewegen krijg ik spontaan de nijging zo'n eigenaar zelf op dat soort martelschoeisel te laten lopen.Vervolgens werden de voeten aanelkaar verbonden met elastiek om het dier te trainen...
De arme dieren wisten niet waar ze hun benen moesten laten,zolang het maar niet op de grond was

En dan nog trots zijn ook dat die dieren met een soort hitlergroet pas lopen