Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:54

Is er iemand die de filmpjes van de mustangs heeft gezien nog opgevallen dat ze allemaal een correcte beenas hebben en geen extreem lage verzenen? Met als gevolg te lange tonen.
Het laatste filmpje met rotstraal als onderwerp vond ik wel interressant.De puristen onder ons zulen zich ook afvragen in hoeverre deze paarden wild zijn als je er naartoe kunt lopen en ze een voetje kunt laten geven om een foto te maken met flitser! In hoeverre is er verder dan invloed van de mens wat betreft voeding bijvoorbeeld of juist de beperking in keuze hiervan.
Verder vond ik sommige van de getoonde dieren niet erg comfi lopen.
Ik heb dat zelf jaren geleden ook al geconstateerd. Ik wijt het voor een deel ook aan aangeboren voorzichtigheid met hetgene waar ze zwaar afhankelijk van zijn. Als ze kreupel raken is dat natuurlijk zeer ongunstig. Ik denk dat er wat dat betreft ook een genetische overdracht plaatsvind wat zelfbehoud instinct betreft.
Het stampen wat je een beslagen paard vaak ziet doen is niet natuurlijk,dit is waar een hoop mensen aan moeten wennen als ze een paard van de ijzers afhalen. Het dier voelt weer waarover hij loopt en of de voeten dat aankunnen.Een heel goed systeem om je zelf heel te houden,maar vaak niet zo gewenst ivm met sport waarin men spectaculair bewegende dieren wil zien.
Bij ons op stal was laatst een span Hackneys. Kleine dieren, ik schat zo'n 1.30.die stonden op hoeven van zo'n 18cm terwijl de normale hoefhoogte zo'n 8cm van kroonrand tot grond zou moeten zijn (ruwe schatting) opgevuld met kunsthars en een dubbeldik ijzer daar nog onder.
Als je zo'n dier ziet bewegen krijg ik spontaan de nijging zo'n eigenaar zelf op dat soort martelschoeisel te laten lopen.Vervolgens werden de voeten aanelkaar verbonden met elastiek om het dier te trainen...
De arme dieren wisten niet waar ze hun benen moesten laten,zolang het maar niet op de grond was :(
En dan nog trots zijn ook dat die dieren met een soort hitlergroet pas lopen ;(

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:59

Slofje schreef:
Even een vraagje dan, maybe aan Arabesk? Mijn paard heeft een bijzonder dunne hoefwand en begint nu dus ook zo'n "geultje" te krijgen in de witte lijn, je kunt het soms een beetje wegkrabben en het word steeds duidelijker. Iets mee doen of gewoon bijhouden zoals ik het nu bijhoud?

Het geultje ontstaat waarschijnlijk door de droogte waardoor het materiaal van de witte lijn aan de oppervlakte wat verdroogt en verpulvert. Je kan de voeten geregeld wat water geven :D

NachtlampjeJarig

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 00:06

Dat doe ik ook :) Maar is verder dus niet erg? (t word steeds meer namelijk)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 00:08

De zool droogt ook in , en dat geeft een vertekend beeld. Word de waqnd te hoog in verhouding rond je wat meer af om brokkelen te voorkomen.

NachtlampjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 00:12

Dankjewel :) Heb net even je site bekeken, en ga eens overleggen met mijn moepsie of wij jou misschien eens kunnen laten langskomen, om eens een extra visie te krijgen op de hoeven van mijn ijsco :)

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:53

nombrado schreef:
je kan je ook afvragen wat "normaal" is

Misschien heb ik dat ook wel gedaan :+ neem maar van mij aan dat het geknepen deel van de voet niet normaal, beetje zoals de voetjes van de geisha's.
Citaat:
de Spaanse paarden die in spanje geboren en opgegroeid zijn en lang deel van hun leven geweest zij hebben nauwere steilere hoeven aangepast aan de grond soort n klimaat aldaar

Tuurlijk, maar hoeven passen zich niet echt aan de omgeving aan als er ijzers onder zitten hoor, jij gaat uit van blote voeten en ja die passen zich aan, ik heb het over heel iets anders, ik heb het niet over de natuurlijke hoefvorm van mijn paard maar over de vorm die ontstaan is door te kleine ijzers die hij in zijn Spanje jaren onder had. ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:16

cloris schreef:
nombrado schreef:
je kan je ook afvragen wat "normaal" is

Misschien heb ik dat ook wel gedaan :+ neem maar van mij aan dat het geknepen deel van de voet niet normaal, beetje zoals de voetjes van de geisha's.
Citaat:
de Spaanse paarden die in spanje geboren en opgegroeid zijn en lang deel van hun leven geweest zij hebben nauwere steilere hoeven aangepast aan de grond soort n klimaat aldaar

Tuurlijk, maar hoeven passen zich niet echt aan de omgeving aan als er ijzers onder zitten hoor, jij gaat uit van blote voeten en ja die passen zich aan, ik heb het over heel iets anders, ik heb het niet over de natuurlijke hoefvorm van mijn paard maar over de vorm die ontstaan is door te kleine ijzers die hij in zijn Spanje jaren onder had. ;)

ondervind je dan problemen met rijden of aan de hoeven nu?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:31

Cowgirl schreef:
Er word gesproken over Thrush en voor zover ik het begrijp is dat rotstraal. Echter word er in het filmpje niet over Thrush gesproken wat betreft de 'wilde' paarden maar over Fungus. Nu weet ik dat Fungus schimmel betekend.

Maar is rotstraal dan een schimmel? dat is toch een bacterie.

Rotstraal is een combinatie van een of meedere bacteriën, schimmels en gist.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:17

Slofje schreef:
Dankjewel :) Heb net even je site bekeken, en ga eens overleggen met mijn moepsie of wij jou misschien eens kunnen laten langskomen, om eens een extra visie te krijgen op de hoeven van mijn ijsco :)

Ik zeg DOEN!!!!
Ik wil niemand anders meer aan de hoefjes van mijn paard!
Kundige man, weet precies wat hij doet. Mijn paard liep dezelfde dag in de wei en ik zag gewoon verbetering in zijn wandelen. *\o/*

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:37

nombrado schreef:
[

Ik had gewoon een vraag aan de kenners hier over een geknepen hoef.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:24

cloris schreef:
nombrado schreef:
[

Ik had gewoon een vraag aan de kenners hier over een geknepen hoef.

heb je er een foto van?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:17

Slofje schreef:
Even een vraagje dan, maybe aan Arabesk? Mijn paard heeft een bijzonder dunne hoefwand en begint nu dus ook zo'n "geultje" te krijgen in de witte lijn, je kunt het soms een beetje wegkrabben en het word steeds duidelijker. Iets mee doen of gewoon bijhouden zoals ik het nu bijhoud?

Ik sluit me aan bij de eerdere opmerking hierover. :j

Ga in elk geval niet peuteren in de witte lijn. De hoeven gewoon bijhouden, hoefwand afraspen tot zoolniveau en de regendans doen :-)

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:23

Is bij deze foto de hoef-as correct? Of kan ik gewoon geen lijnen trekken..
Afbeelding

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:06

Slofje schreef:

Heeft mijn paard momenteel ook, net als beton-hoeven, jeetje mina zeg!
Het zou hier gaan regenen vandaag maar nog geen drup gezien helaas..

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:44

Xantha schreef:
Ik zal mijn bekapper vragen de steunsels recht te snijden??

Dat is iets te kort door de bocht iig voor de achterbenen.
Ligt er helemaal aan hoe de beenstand is. Ligt er helemaal aan hoe het hoefbeentje zich heeft ontwikkeld c.q. "gegroeid".
Ik heb het idee dat jouw paardje vanuit de achterknie zijn achterbenen in een Franse stand draait? Klopt dat of zie ik het verkeerd? Kan heel goed, ik zie het paard natuurlijk niet i.r.l.

Hoorn wijkt voor druk. Hoorn is traag vloeibaar. Als het been nu eenmaal zo aangeboren staat... zie je dit terug in de hoefvorm.En is het niet verstandig om in tegenovergestelde "stroom" te gaan bekappen.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 29-05-11 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:53

nombrado schreef:
kijk eens naar je profielfoto's van xantha, waar ze met haar voorbenen op staat en jij erop.
je ziet dat ze met haar linkervoorbeen knie al doorgeknikt staat. tenen naar binnen.
als je haar hielen iets meer (onder begeleiding van een geschoolde hoefsmid die verstand heeft van beenstanden) zou laten groeien, zal je zien dat ze haar knieeen recht kan houden en haar tenen minder naar binnen wijzen.

Mwah..... was het maar allemaal zo simpel ;-)
Ook net als bovenstaand berichtje: niet in tegenovergestelde stroom gaan bekappen c.q. bijkweken.

Een doorgeknikte knie kan nml ook een momentopname zijn op een foto.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:06

CherokeeChum schreef:
Rest nog het normale paard welke normaal bekapt dient te worden... Welnu, normaal word een paard zo bekapt dat hij zo comfi mogelijk kan functioneren. Dit houd in dat je aan de biomechanische kenmerken van het dier dient af te lezen hoe hij comfortabel en in balans beweegt en staat .
Daarom is het belangrijk dat een smid/bekapper eerst beoordeelt hoe het dier staat en beweegt alvorens
met bekappen te beginnen,en vervolgens nog eens na het bekappen.
Het gros doet dit niet ,dit resulteert bij de natuurlijken in te lage verzenen en op den duur uitgerekte dunne zolen en bij de traditionelen in te lange afbrokkelende wanden,flaires, te dun gesneden zolen en slecht ontwikkelde stralen. De waarheid ligt in het midden en er is altijd sprake van (citeert HC) een glijdend schaal. Al naar gelang het specifieke belang van het dier qua anatomie.kwaliteit van exterieur en hoeven en leefomstandigheden en gebruik.
Klimt weer van zeepkistje :D

Oh kijk, perfect verwoord/beschreven.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:36

Xantha wordt bekapt volgens de witte lijn methode.
Xantha staat af en toe idd een beetje raar op haar benen :P , Van voor is ze toontredend en van achter licht franse stand idd, ik zal eens een goede standfoto maken voor jullie.
Zoals ik al eerder zei ben ik nog maar net met natuurlijk bekappen bezig en ik sta voor alles open ;)

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:38

Hallo allemaal, ik kom even een beetje aso binnen vallen (Sorry daar voor), maar ik zit met een dilemma en ik ben heel benieuwd naar de mening van de mensen in dit topic, jullie klinken deskundig.
Mijn paard staat sinds een tijd achter zonder ijzers en dat gaat super goed! Nu had ik met mijn hoefsmid besproken dat ook haar voor-ijzers er af zouden gaan, even wat laten doorgroeien en vandaag zouden de ijzers er af gaan.
Jammer genoeg werd ze een maand geleden een beetje ongerelmatig rechts voor. Om een lang verhaal kort te maken: er zijn foto's gemaakt, die zijn super goed (gelukkig). Nu is het advies van de dierenarts: rijden, in conditie houden, maar veel rechtuit, hij denk dat het een verdraaiing is geweest, waardoor ze wat last van een pees heeft gekregen (heel minimaal), die een beetje sluimerend opspeelt.
Nu komt alleen het probleem: zijn advies is ijzers met een zooltje, zorgen dat ze goed kan afrollen en het zooltje zou dan dus voor wat minder belasting meoten zorgen.
Dit gaat dus helemaal tegen mijn planning in... Ik wil graag het beste voor mijn paard en ik ben in verwarring. Zijn er mensen die hier iets over kunnen zeggen? Ik wil ook nog met mijn hoefsmid overleggen, maar weet niet zo goed wat ik zelf wil. Ze staat nu nog zonder ijzers (moesten er af voor de foto's), is een beetje bekapt en loopt er super op, niet gevoelig of korter dan met ijzers.

Excuses voor het lange verhaal, ik hoop dat jullie me misschien verder kunnen helpen, alvast bedankt!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:00

Lijkt op het verhaal dat ik had met mijn paard Anique, alleen was die ook nog slecht bekapt waardoor de ondervoet geirriteerd was en de zool onnodig dun.
Toen ik de ijzers afhaalde liep hij 2 weken als 'n zonnetje en daarna was 't voorbij.
Hier ook 't advies ijzers met zooltjes, na heel erg tegenstribbelen toch maar gedaan maar paard liep er nog beroerder op dan zonder ijzers.
IJzers er weer af, paard nog 'n maand of 3 op 't land gezet, hard nagedacht en uiteindelijk maar buiten gaan stappen met hoefschoenen.
Beest ging uit zichzelf flink lopen en hij liep 100% zuiver met schoenen, terwijl hij zonder niet helemaal 100% was. Onbelast overigens wel.

Als 't bij jouw paard niet door slechte hoefsmid of hoefkwaliteit komt maar echt 'n verdraaiing is van de pees, zou ik er ook geen ijzers met zool onder slaan.
Schokdemping is mét ijzers minder dan zonder, en 'n zooltje gaat daar echt niet bij helpen.
Overleg met je hoefsmid maar blijf zelf info zoeken en nadenken, want er lopen veel smeden rond die alleen aan hun portemonnee denken helaas (waarmee ik natuurlijk niet suggereer dat die van jou zo is!! ;) )

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:08

Bedankt voor je reactie, heel fijn!
Mijn smid is wel een hele goede vent, hij is ook niet voor speciaal beslag of andere extra dingen.
Ik vind het nu moeilijk, omdat de DA dus eigenlijk zegt, sowieso beslaan, met goede opzet en zooltje en kijken hoe ze het daar op doet.
Aan de ene kant wil ik graag zonder proberen, maar aan de andere kant, moet ik niet het advies van de DA opvolgen? + dat ze nu dus niet 100% is, misschien is dit dan niet het moment om haar van de ijzers af te halen? Dat soort gedachtes dus ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:04

Speciaal beslag heeft geen enkel nut. De schokdemping wordt slechter, ook al timmer je er zes lagen rubber tussen, want de straal draagt niet meer mee. Bovendien wordt het hoefmechanisme dat onderdeel is van de schokdemping én de doorbloeding beperkt, dus elke kwaal wordt er alleen maar erger mee.

Zonder ijzers, regelmatig bekappen, veel beweging rechtuit (geen dresuur in een vierkante postzegel) en buiten zetten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:33

Zelf heb ik geen ervaring met een verdraaiing of iets dergelijks. Ik zou gewoon goed naar je paard kijken en je gevoel volgen. Zolang hij goed loopt zonder ijzers zou ik het gewoon zo proberen. Mocht het toch niet werken dan kun je er altijd een ijzer onder laten zetten.

Als je twijfelt over het advies van de dierenarts kun je wellicht een andere dierenarts om zijn mening vragen? En de mening van je smid meenemen. Met meerdere meningen van mensen die het paard kennen en in het echt gezien hebben moet je wel tot een goed besluit komen toch?

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:43

Arabesk, vind je mijn vraag vervelend? Misschien ligt het aan mij, maar zo komt je post een beetje op mij over.
Bedankt voor jullie reacties, tja wat is goed. Dat moet de tijd uitwijzen denk ik. Wat nu goed is, kan misschien over een tijd problemen verergeren?
Ik heb al 2 dierenartsen er bij gehad en allebei geven ze aan speciaal beslag. In mijn 1e post geef ik inderdaad aan dat de dierenarts heeft gezegd dat ik veel rechtuit beweging moet geven.
Ik ben flink aan het googlen en bokt/info aan het doorspitten over de overgang naar ijzer-loos. Klopt het dat het er onder uit halen van de ijzers de beenstand kan veranderen. Wat is jullie idee daar over?
Nogmaals, ik waardeer het heel erg dat jullie de tijd nemen om met me mee te denken!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:46

Nee je vraag is niet vervelend, ik geef alleen aan hoe ik er over denk ;-)

IJzers veranderen juist de stand, doordat de toon niet meer slijt en de verzenen wel. Ook hoefsmeden onderkennen dit, het staat in hun lesboeken.

De stand kun je het beste behouden door zonder ijzers regelmatig te bekappen. Dus niet eens in de zes weken, maar elke week of om de week een beetje, zodat de hoef nooit te lang wordt en dus ook niet ineens anders wordt gezet van lang naar kort. En dan weer een tijdje niets en dan weer ineens van lang naar kort.