[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:53

Welkom Monique_s. Tja wat het beste is weet alleen jij helaas. Niemand kan gaan vertellen wat je moet gaan doen omdat jij je paard het beste kent.

monique_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:35

dat klopt inderdaad. Met stappen denk ik nog wel eens, dat ziet er niet heel verkeerd uit, al is hij natuurlijk kort van achter maar draven kan hij (momenteel) niet, dan heb ik wel het idee dat hij pijn heeft. Maar als we een rondje buiten doen, wil hij zo graag dat hij gewoon wil galoperen, wat ik hem dan niet laat doen en dat vindt hij dan weer niet leuk en dan begint hij te dribbelen (wat hij nog heel goed kan ;-)) of soms galoppassen op de plaats. Ik heb zelf het idee dat hij dan door zijn eigen pijn heen gaat en hierdoor de volgende dag nog stijfer is. Spat blijft iig een heel vervelend en naar probleem!

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:44

Hoi Monique_s, welkom.
Ik moet zelf nog aan het idee wennen dat mijn paard spat heeft (weet het ook net twee weken), maar ik denk dat ik mijn paard liever een vol, kort leven geef dan een lang leven dat hem niet past. Zeg ik nu, misschien denk ik daar over een half jaar wel anders over. Maar als jouw paard zo graag wil gaan (vanuit lol, natuurlijk niet vanuit pijn), dan zou ik dat gewoon lekker doen. Natuurlijk wel op een goede ondergrond en verantwoord.
Dan de dag ernaar maar minder, maar juist die gelukkige momenten zou ik hem en mijzelf gunnen.
Ik vergelijk het maar even met mijn vader, die heeft begin 40 reuma gekregen. Kan niet meer werken, sporten, etc. Maar hij is gek op klussen in en rondom huis. Sommige van die dingen zijn te zwaar of duren te lang, maar hij doet t toch. Ook als ie weet dat ie er dan een paar dagen er slecht van is.
Dus als jouw paard aangeeft dat ie kan/wil... zou ik mijn best doen de randvoorwaarden te creëren waarmee het mogelijk is (bv. vlakke, zachte ondergrond en rustig drafje, geen wilde rengalop ;-) een kort stukje). En wat PBA_ ook zegt: jij kent je paard te beste, dat kan niemand je voorschrijven.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:45

Bradaigh is overigens dinsdag bekapt (geen ijzers) en stond gister voor t eerst sinds ik hem heb echt kreupel. Hopelijk alleen van het bekappen. Ga dadelijk weer even kijken hoe het er voor staat. Tildreninfuus zit er ook in, ik ben nu echt failliet ;-) Hopelijk levert t in elk geval op dat ie geen pijn meer heeft of gaat krijgen. Edit: of in elk geval zo weinig mogelijk!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:26

WW; dat komt vast van het bekappen, anders is het wel heel toevallig?! maarja alles kan..
--
Even een vraag;; Nou was ik op terugreis van het rijden (moet altijd 1,5 km rijden om bij de bak te komen) en toen ik even (hard :+) ging galloperen en haar daarna terughaalde en ze even een stukje draafde hield haar spatbeen er even mee op, die zat vast zoals bij ons de knie wel eens vastzit, of tenminste zo voelde het.. Iemand die dit herkend?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:28

Welkom monique_s!
Wat betreft je verhaal ben ik het eens met WW. :)

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:49

Jahoor, dit herken ik zeker. Bradaigh maakt soms een hanetredje om t been bij zetten, soms hapert t ook even. Heb voor 2 jaar terug ook nog gehad dat de knie wel op slot schoot, maar dat ligt gelukkig alweer een achter ons.

Na paard net weer even goed bekeken te hebben, denk ik dat ie spierpijn oid van het bekappen heeft. Hopelijk is t met 1 of 2 dagen over. Hij is niet echt kreupel, belast t been ook wel. Alleen als ik aan t poetsen ben gaat ie t been heel spastisch omhoog lopen houden, niet neer willen zetten, etc. Nu is ie altijd al trekkerig/spastisch geweest, maar nu dus extreem. Als ie gewoon in de paddock staat lijkt er niks aan de hand. Met stappen begint ie even wat stijf maar daarna loopt ie volgens mij prima... Ik kijk t nog even aan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:30

Lan is weer kreupel. Het gewricht is ook warm en er zit veel meer vocht. Iedere keer als de ontstekingsremmers weer uitgewerkt zijn, flakkert de ontsteking op. Ga dus nu metacam halen en de opties bespreken. Dat is ofwel Tildren, ofwel in gewricht spuiten, ofwel.. tja.. Niet zo heel veel meer.

Weer voor 500 euro onstekingsremmers voor de derde keer toepassen lijkt niet zinvol.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:19

He bah zeg. Hoop dat je een goede keuze kan maken voor jezelf. Sterkte.

Dan super nieuws. Heb binnenkort een eigen stal voor mijzelf dus kan alles helemaal zelf regelen. Er zijn veel buurpaarden waar ze contact mee kan hebben en in de loop van de tijd komt er nog een pony bij. Lekker veel gras voor haar straks.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:33

PBA dat is fijn :j

Lan staat op Metacam. Bute was een optie maar is slecht voor de maag en Lan is een luchtzuiger.

Ik heb een lang gesprek met de DA gehad (de andere van de kliniek). Zij had de foto's nog niet eerder gezien. Heeft er ook naar gekeken. Lan heeft beginnende spat met deels botoplossend en deels botopbouwende variant. Het is acute actieve spat. Dat wil zeggen dat er een ontsteking woekert. Die kan ontstaan door vastliggen, verdraaien of een trap. Gezien dat ze nooit kreupel/stijf was, de ostheo niet veel gevonden heeft, vindt zij het voor de hand liggend dat het heel snel is komen opzetten. De ontsteking is tijdelijk te stoppen met dure remmers, maar het wordt direct opgepakt zodra de mecidijnen uitwerken.

Het gaat dus heel snel bij Lan. Lan zou waarschijnlijk geholpen zijn met een Tildren-infuus. Dat stopt de botafbraak. Tegelijkertijd stopt het niet het dichtgroeien van de gewrichtsspleet. Tildren is duur en er is een kans van ca 30% dat het niet werkt. Maar omdat het in een actief en beginnend stadium is, is de kans dat het wel werkt vrij groot.

Het gewricht inspuiten raadt ze niet aan. Het stopt de onsteking en de bedoeling is juist dat het gewricht dichtgroeit. Ze moet om die reden ook blijven lopen. Tijd is dus ook van belang. En zolang ze pijn heeft proberen de pijn zoveel mogelijk te bestrijden. Daarvoor dus de Metacam weer.

Er moeten 4 weken tussen de foto's zitten. Daar zijn er nu 3 van voorbij. Maandag bellen of Lan het met de Metacam redt, dan z.s.m. foto's maken. Kijken of de botoplossing voortzet en dan Tildren inzetten. Kans op koliek is aanwezig met dat spul, dus ze moeten er bij blijven een poos. Het kan wel op stal in een infuus toegediend worden.

Als de spleet dichtgegroeid is, kan ze gewoon zonder pijn lopen. Misschien iets stijf de eerst passen, maar in alle gangen rad. Dat vind ik goed genoeg.

Er is een risico dat één van de andere gewrichten mee gaat doen, maar dat risico is relatief klein, zo begrijp ik.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:34

Fijn pba_!
Rot Anya dat ie weer kreupel is, hopen dat er iets is wat goed helpt! :)

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:48

Anya, Bradaigh heeft vrijdag Tildren gehad. Allemaal prima verlopen. En het is niet duurder dan t geld dat je nu kwijt bent aan ontstekingsremmers. Waarom wil je het niet doen? Een dierenarts hier heeft ook goede ervaring met Duivelsklauw. Dat is misschien ook nog iets om over te denken.

PBA, fijn! Veel onderhoud, maar ook wel heerlijk als je alles zelf kunt beslissen.

Bradaigh liep vandaag weer normaal. Pfiew. Dus waarschijnlijk toch spierpijn van het bekappen...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:55

Het is niet dat ik het niet wil doen. Het is dat er gewacht moet worden op de nieuwe rontgenfoto's. Lan heeft zowel botoplossing als botopbouw. Er moeten duidelijk tekenen zijn van botlossing, anders werkt tildren niet/te weinig. Er moet een maand zitten tussen de foto's. Het idee was tussentijds met ontstekingsremmers te werken. Maar ze heeft er voor een complete apotheek inzitten en het doet maar even wat. De ontsteking komt even hard terug. En ze moet eigenlijk wachten op die nieuwe reeks foto's.

Wat heb jij ervoor betaald?

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:10

moet de rekening nog krijgen, maar geloof rond 370 voor de Tildren. Incl. infuus, DA, voorrij, etc. waarschijnlijk 450 euro. Op stal gebeurd met roesje, ongeveer een uur bezig geweest.
Ik heb alleen de eerste keer foto's gemaakt. Daar was op links wat botaantasting te zien, maar geen idee of het nu direct actief is of niet. Daar heb ik dierenarts niet over gehoord en besloten ook niet op te wachten. Misschien werkt t dan maar weinig, maar als hem dat pijn bespaart vind ik dat wel prima. Dus besloten t hoe dan ook te doen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:35

Ah oke. Deze DA wil wachten op de foto. Nou ja die week kan er ook nog wel bij.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:39

Bij ons was er een keuze tot wachten op nieuwe foto's of direct de tildren. Ik had eerst gewacht en informatie ingewonnen en een week erna gaf ik haar het infuus. Heb er tot de dag van vandaag geen spijt van gehad.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:06

Ik denk dat het verschil is dat bij jullie niet ook nog een slijmbeursontsteking op kwam zetten. De slijmbeurs moest ook behandeld worden, daarvoor waren toch al ontstekingsremmers nodig. Het was in eerste instantie helemaal niet duidelijk dat het van de spat kwam.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:13

dat klopt idd.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:34

Vario heeft dus dezelfde combinatie als Lan Anya :j Hij heeft ook Tildren gehad, infuus van ongeveer een uurtje. Zijn 2 flessen 'opgenomen' in zijn lijf. Hij heeft zonder roesje gestaan, accepteerde het allemaal zonder enig protest. Zelfs de naald inbrengen bomde 'm niet :P Hij heeft ook geen last gehad van koliek o.i.d. Bij hem zijn wel een maand eerder foto's gemaakt, maar op de dag dat het infuus erin ging niet meer. Ik was ook zo'n €450,- in totaal kwijt. Ik heb 'm na dat infuus ook rustig opgepakt en voordat hij dan kreupel werd op z'n voorbeentje liep ie eigenlijk heel erg goed!
Ook Vario wordt weer helemaal rad en in zijn geval zullen de stijve beginpasjes waarschijnlijk helemaal verdwijnen... Ik merk nu vooral dat die 3 maanden stil staan vanwege zijn voorbeen 'm niet ten goede is gekomen, hij is erg stijf in lijf. Naar mate hij iets meer gedraafd heeft wordt hij al wel wat soepeler weer. Mag nu nog maar 5 a 10 minuutjes draven per keer en zo rustig opbouwen, komt wel goed :j

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:47

Lan is de afgelopen weken zo vaak in de ader gespoten dat ik me afvraag of ze nog een plekkie over heeft. Maar ze ondergaat het allemaal rustig.

Fijn dat het goed gaat met Vario. Dat geeft me weer een beetje moed bij Lan.
Ik zag het vanmiddag even helemaal niet meer zitten toen ze weer opnieuw duidelijk kreupel werd na een paar dagen goed te hebben gelopen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:54

zijn er eigenlijk al langere ervaringen met Tildren? Moet er altijd na iets van een half jaar of een jaar een herhaling komen??

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 23:00

Ik weet precies hoe je je voelt :j Toen we hem net hadden, raakte hij na een maand dan kreupel. Bleef ook kreupel. Toen is ie een poosje later voor 24/7 de wei op gegaan en liep toen op een gegeven moment rad. Ik natuurlijk helemaal blij, maar toen ie dan ineens weer slechter liep, of ik hoorde het van mijn weidegenootje dat hij slechter liep, god wat voelde ik me toen klote zeg. Na de Tildren werd ie dan steeds beter en nu is ie weer stijver. Maar ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik me dan dus ook af en toe best wel even optrek aan de wetenschap dat hij voor 3 maanden terug erg goed liep terwijl we toen nog lang niet echt volop aan het trainen waren. Dus als ik nu rustig aan weer begin en dan door kan gaan, zal hij waarschijnlijk wel sneller weer terug zijn bij het punt waar we 3 maanden terug geeindigd zijn en zal hij ook weer sterker worden.. Nu is het ook weer mooi weer, dus kan hij ook mooi weer mee naar buiten, veel stappen worden ze ook sterk van. Ook gelijk goed voor de pezen, dus da's ook mooi meegenomen dan :j
Ik heb zelf ook enorm veel aan dit topic gehad en nog steeds. Simpelweg omdat er niet alleen maar slecht aflopende verhalen in staan, maar ook meer dan genoeg positieve dingen. En het is toch ook fijn om er met elkaar als 'lotgenoten' meningen over te kunnen uitwisselen, en gewoon eens even je ei kwijt kunnen :)

Edit: Ik wist overigens dus al toen ie 24/7 de wei opging dat hij spat had.

Gelijk maar even reactie op je laatste post :) Vario hoeft, voor zover nu duidelijk, geen herhaling meer. We zijn dan dus vorige week bij de DA geweest en we hoeven niet meer terug te komen. Ik kies er alleen zelf wel voor om over een jaartje ofzo weer een foto te laten maken, omdat het proces nog niet helemaal klaar is. Gewoon ook even voor de check. Voor Vario is het nu 8 maanden geleden dat hij Tildren heeft gehad.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 23:09

Dat klinkt supergoed. Voor 8 maanden weer gewoon kunnen lopen teken ik.
Lan hoeft echt de sport niet meer in. Ik kan zelf eigenlijk geen wedstrijden meer aan, ze heeft haar strikjes al gehaald. Maar ze is met haar 16 jaar (vorige week geworden) te jong om maar in de wei te gooien. En in blakende conditie. Ze galoppeert zo een uurtje achter elkaar, doet haar wisseltjes en zo. Tenminste tot voor kort dan. Nu ziet het er dieptriest uit als je haar ziet draven.

En als ik ooit toch nog wedstrijdneigingen krijg (kleine erg kleine kans) dan kan dat altijd op Wiz. Gewoon goed genoeg voor een buitenritje en haar mede-weidegenoten terroriseren vind ik al prima.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 23:45

Met Vario heb ik wel de bedoeling om 'm te gaan starten :j En volgens de Da en mijn eigen gevoel gaat dat ook wel lukken :D Hij is pas 8, wordt in september 9. Dus hij kan nog wel even mee. En ik ben zelf wel fanatiek met wedstrijden. Nou heb ik mijn bonte scheurijzer sowieso om mee te starten, dus 't is ook weer niet dat de wedstrijden echt afhangen van Vario. Maar denk dat we wel een leuke prestatie zouden kunnen leveren samen, hij laat zich namelijk wel erg goed bewerken en is vrij makkelijk te rijden, en dat voor een grote vriendelijke reus van 1.78 := Hij is sowieso ook al eens gestart geweest, bij de vorige eigenaar. Daar liep ie in 5 dagen tijd, mét spatpoot, want die had toen zeker al, 8 winstpunten bij elkaar. Wil niet weten hoeveel pijn 't beest gehad moet hebben, maar hij deed het wel! Getuigd wel van hart hebben denk ik dan. Hij wil ook nu met zijn stijve lijf maar al te graag lopen, iets té graag soms :')

:o Zo mag ie wel weer gaan lopen! (Niet ikke op de foto, daarom hoofd afgeknipt ;) )
Afbeelding
Hier was ie net in zijn nieuwe wei toen ie dus 24/7 erop ging. Hij was errug enthousiast, én rad! Dit was dus voor de Tildren, we wisten hier zo'n 3 a 4 maanden dat hij spat had.
Afbeelding

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 23:48

Lekker paard hoor, loopt goed :j
Wiz is 1.80 dus ik weet hoe het voelt. Ik ben 1.62 en mét ziekte van Lyme moet ik tegenwoordig een trapje gebruiken om erop te komen.

De pest is, ik weet hoe het voelt. Gewrichtspijn dus. En spierpijn omdat je anders gaat lopen in een poging minder pijn te hebben. Krijg je gewoon ergens anders pijn. Dus dat moet mijn paard voelen. Zelfs als ze er doorheen loopt te bikkelen.

Affijn ik hoop op het beste. Jouw foto's zien er goed uit i.i.g.