[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:40

Ik denk ook dat de bulten er vroeger ook wel zaten maar ze gingen op in het geheel. Indiana is nu heel erg slank, ik zie botten waarvan ik geen idee had dat ze ze had, maar haar speknek en spekbillen heeft ze nog. Haar speknek nu aardig soepel, maar toch.
De bulten op de schouders zijn helemaal verdwenen. Het was altijd geweldig zonder zadel op haar, maar dat is nu vast geen pretje meer want ze heeft ineens een schoft.

Ik heb nog wat foto's opgezocht van toen ik haar net had in 1996. In dit formaat is ze uit Amerika gekomen.
Foto's zijn niet van super kwaliteit want het zijn foto's van foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook nog een foto gemaakt van de hoeffoto's die zomer 2005 zijn gemaakt en aan de hand waarvan de diagnose hoefbevangenheid is gemaakt.

Afbeelding

De dierenarts heeft bij de foto's nog een papiertje gedaan met de tekst: Indiana 10 juni 2005
Linksvoor: punt hoefbeen ligt 4,3 cm achter de punt van de toon. Kanteling 5%
Rechtsvoor: punt hoefbeen 4,7 cm. achter punt van de toon. Kanteling 10%.

Therapie v.d. smid. IJzer waarbij de toon van de hoef ontlast wordt en de punt van het hoefbeen ondersteund. Toon mag ingekort en mag iets steiler gezet worden.
(dat laatste i.v.m. het trekken van de buigpees).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:25

inderdaad mooi rond,ik zie ze graag zo....niet goed dus(gelukkig kan mijn fries wel eten,eigenlijk is het niet leuk om ze schraal te houden....ik vind er tenminste niets aan,en pablo ook niet...)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:45

een kennis van me voelde aan de hals van mijn merrie en beweerde dat ze tegen hoefbevangheid aan zit maar vraag me af of je dat zo kan voelen?? hou er kwa voeding enz enz altijd rekening mee dat ze het niet zal krijgen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:06

de manenkam is dan hard....

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:19

HindaFree schreef:
een kennis van me voelde aan de hals van mijn merrie en beweerde dat ze tegen hoefbevangheid aan zit maar vraag me af of je dat zo kan voelen?? hou er kwa voeding enz enz altijd rekening mee dat ze het niet zal krijgen..

Even uit je profiel gepikt Bloos : http://i85.photobucket.com/albums/k68/d ... C00484.jpg

Gaat het om deze haflinger?
Sorry dat ik het zeg, maar ze is aan de dikke kant en ja dan ligt een bevangenheid bij dit soort robuuste rassen in zo'n "toestand" altijd op de loer als je niet uitkijkt (verder prachtig paard en mooie lange manen Tong uitsteken )
Maar ik wil je toch aanraden haar wat af te laten vallen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 07:17

Die harde manenkam is echt een signaal dat het paard een kanshebber voor hoefbevangenheid is. Nu hoeft dat niet direct te gebeuren, bij Indiana is die manenkam zeker 8 a 9 jaar te hard geweest.
Iedereen die hier kwam vond het nodig om met de vingers in haar nek te prikken en mij daar op te wijzen. Maar wat kon ik nog meer doen dan haar laten bewegen en op haar voeding letten?

Ik zal vandaag of morgen eens foto's maken van mijn slanke Indiana.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 07:57

HindaFree schreef:

inderaad iets te dik,ze is wel heel mooi!ze kunnen jaren te dik zijn en geen last hebben ,en dan komt de druppel die de emmer doet overlopen.....
het zou beter zijn als ze iets slanker was.....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:06

HindaFree: een prachtig paardje heb je. Als je echt alles hebt geprobeerd om haar te laten afvallen, echt alles, dan zou je een kuur met magnesium kunnen proberen.
Dat heeft voor Indiana echt verschil gemaakt.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:13

@ hindafree
Wat krijgt je pony te eten? Als haf eigenaar weet ik dat ze maar heel weinig nodig hebben. Niets zo moeilijk om een haf op een laag gewicht te houden. Mijn haf rijdt M+9 dressuur voor de koets en traint elke dag. Ze krijgt 2 x 1/4 onderhoudsbrokken, hooi en mag maar 2 uur per dag op het land. Voor haar eigen veiligheid.
De meeste haflingers hebben geen krachtvoer nodig. Een pavokoek voor de vitaminen en mineralen is genoeg en voldoende hooi.

Wees gewaarschuwd en probeer je pony met beleid slanker te krijgen voor haar eigen veiligheid.
Succes

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:48

Eerlijk gezegd vind ik de haflinger helemaal niet zo dik. Het is een enorm robuust en zwaar gebouwd exemplaar, die geven al gauw het idee dik te zijn. Tyra is voor een ijslander althans ook grof gebouwd, en met foto's vanuit een bepaalde hoek, zo schuin voor bijv. zou ze er ongeveer zo uit kunnen zien als deze haflinger, terwijl ze absoluut niet te dik is.
Hier lijkt ze behoorlijk dik:
Afbeelding

Maar hier vanuit een andere hoek, zie je dat ze dat niet is:

Afbeelding

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:11

Nee Tyra ziet er bovenstaand inderdaad niet dik uit.
De Haf van Hinda vind ik op de andere foto's in het profiel ook vrij dik ogen. Of laten we zeggen; stevig gevuld (billen, rug, hals). Tuurlijk telt het type ook mee. Beter is dan ook even voelen of je ribben, schoft e.d. kunt voelen.

Maar ook dat is oppassen. Zag laatst een paard dat men aan het bijvoeren was omdat ze de ribben konden zien. Echter er lag een regengootje over de rug heen, geen schoft (in het vet) en de hals was ook al erg dik aan het worden. Vermoedelijk waren die ribben die je zag dan ook niet een beste indicatie over of het paard wel of niet te dik was/is.

Even over voeding nog wat:
Vanochtend eens een keertje het bakje voer dat ik Isabella nu geef, eens, soms 2x per dag van de safe en sound gewogen. Blijkt er nog net geen 50 gram in het bakje te zitten. Da's wel erg weinig, want volgens de verpakking mag ze een kilo per dag hebben. Geen wonder dat ik maanden met een zak doe.
Nu even hetzelfde bakje gevuld met Vito van Marstall. Dan zit er ineens 150 gram in het bakje, dat wat ze 2x per dag mag hebben. Maw .. met Vito zou ik met dezelfde hoeveelheid (in volume) dus wel voeren wat ze zou mogen hebben, met S&S dus niet.

Het niets meer bijvoeren begint me nu toch wat tegen te staan nu ze weer (of nog steeds) zo erg aan het verharen is. Heeft ze voorheen nog nooit gehad dat ze in juli nog met de vacht bezig was.

Nog een reden om op Vito over te gaan stappen (andere reden is dat ik het hier dichtbij aan kan komen, het ook onder de noemer "veilig voer" valt voor onze paardjes, Isa het erg smakelijk vindt, je er vanwege de grasbrokken, makkelijk een pap van kunt maken zou je dat een keer willen als variatie, en het is nog iets goedkoper ook, maar dat is een mooi meegenomen voordeel Bloos)

Hieronder een foto van 3 van deze voeders voor de liefhebbers. Namen staan eronder:
http://www.home.versatel.nl/remcodo/ima ... rmvoer.jpg
(was te breed, dus kan alleen maar link geven)

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:22

Isapaardje schreef:
Maar ook dat is oppassen. Zag laatst een paard dat men aan het bijvoeren was omdat ze de ribben konden zien. Echter er lag een regengootje over de rug heen, geen schoft (in het vet) en de hals was ook al erg dik aan het worden. Vermoedelijk waren die ribben die je zag dan ook niet een beste indicatie over of het paard wel of niet te dik was/is.

Dus het gootje wijst op te dik?
Want daar was ik nog altijd niet uit, ooit zei iemand me dat ze te mager stond omdat ze een gootje had. "EN een pony mag wel wat dikker hoor..." Toen had ik haar net een maand en dacht dus een kenner te horen spreken. Nu weet ik wel beter..

Ik weet niet of jullie er op het filmpje (waar ze uit de wei komt gestapt) op gelet hebben, maar daar zie je toch wel haar ribben. En ze heeft ook een gootje, maar dan ook wel weer een benige schoft..

Dus echt tegenstrijdige zaken hé.

De manenkam is hier ook altijd heel duidelijk aanwezig, vandaag was ie terug iets harder. Gisteren was ie mooi mals, maar weg krijg ik hem toch niet hoor..

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:40

De manenkam kun je het best onder dezelfde omstandigheden in dezelfde hals houding voelen. Hoofd iets hoger of lager geeft al een ander beeld.

Met een regengootje op de rug bedoel ik letterlijk dat er een plas water de rug staat als het regent. Dat had Isabella vroeger; leek wel een meertje Haha!
Nu loopt het water van haar rug af.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:01

Dat heeft Amber ook, maar dat heeft ze altijd gehad eigenlijk en een duidelijke schoft heeft ze ook niet, maar volgens mij hoort dat bij haar type.

http://img513.imageshack.us/img513/2753/dsc0215ie4.jpg
Hier was ze wel net ontsnapt over het hek heen de volle wei in, maar dan zou ik bijhaar dus ook moeten oppassen? Ik houd haar nu op een korte wei met wat hooi en een handje safe and sound.

Edit: Op deze foto is hij wel wat dieper omdat ze aan het rennen is, maar ik kan geen foto vinden waar mijn pony van bovenaf gefotografeerd wordt terwijl ze stilstaat.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 04-07-08 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:06

Ooow, da's inderdaad al meer een goot, wat bij mij een gootje is.

Iets anders (sorry dat ik zo van de hak op de tak spring), vorige week is de HS nog maar langsgeweest maar er is alweer een stukje uit haar hoef. Ik heb het gevoel dat die nogal brokkelen.

Is dit een tekort aan iets?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:14

dat is altijd het probleem met niet normaal kunnen voeren,ik heb dan altijd de indruk dat ze niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgen(misschien is het wel overdreven ,dat kan ook...)
Om aan de vitamines en mineralen te voldoen moet je al snel een kilo of 3 voeren,nou dat kan in mijn geval zeker niet!
En dat overjarige hooi wat die van mij krijgen,wat ook nog eens van arme grond komt,heb ik wat voeding betreft ook niet veel vertrouwen in.
Daarom geef ik al jaren iedere dag vitamines en mineralen door hun voer,om er zeker van te zijn dat de weerstand goed blijft.
Je kunt voor slechte hoeven biotine bijvoeren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:16

Das idd het lastige geerke. Maar ik las in het topic voor paarden met overgewicht over een supplement dat alle vitamine en mineralen bevat en waar je maar heel weinig van hoeft te voeren. Is van spillers, dus daar wou ik eens naar kijken. Wat voer jij door hun voer heen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:22

nutrilife van ravene,er zit ook een beetje foenegriek doorheen ,en crateagus(meidoorn)de rest is gewoon de behoefte voor dagelijks,maar ik voer dus niets...(behalve 250 gram zemelen en wat geweekte pulp,je moet het toch ergens doorheen doen,niet dan?)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:25

Isapaardje schreef:
Het niets meer bijvoeren begint me nu toch wat tegen te staan nu ze weer (of nog steeds) zo erg aan het verharen is. Heeft ze voorheen nog nooit gehad dat ze in juli nog met de vacht bezig was.

Nog een reden om op Vito over te gaan stappen (andere reden is dat ik het hier dichtbij aan kan komen, het ook onder de noemer "veilig voer" valt voor onze paardjes, Isa het erg smakelijk vindt, je er vanwege de grasbrokken, makkelijk een pap van kunt maken zou je dat een keer willen als variatie, en het is nog iets goedkoper ook, maar dat is een mooi meegenomen voordeel Bloos)

Hoi Isapaardje.

Toevallig heb ik hier gisteren een vertegenwoordiger van paardenvoer gehad en uitgebreid over Marstall gesproken wat hun ook verkopen.
Jij weet dat ik Hippolyt voer en er erg tevreden over ben maar ik kan er makkelijk aan komen dat scheelt Knipoog In elk geval zijn oa. daardoor mijn zomereczemers genezen.
Marstall heeft de laatste 1 1/2 jaar ook serieus aan de weg getimmerd.
Ik vind Marstall een hele goede optie in vergelijk met Hippolyt.

Inderdaad de Vito komt goed over en wil je perse een vervanger voor de Gemuse Krauter und Mineralien dan is de Force een goede vervanger.
En nee ... ik heb geen aandelen Haha!

Wat ik eerder in een artikel van Hippolyt heb gelezen is dat paarden die hoefbevangen raken veel te weinig tot geen Mangaan meer in hun lijf hebben.
Veel mensen met zomereczemers en hoefbevangen paarden geven in verhouding veel te weinig krachtvoer in de zin van te weinig vitamines, mineralen en spoorelementen (nutrienten).
Juist dat hebben deze paarden nog harder nodig dan de gezonde paarden omdat een ziekte/probleem in het lichaam extra nutrienten vraagt.

De hoeveelheid krachtvoer qua gewicht is niet zo belangrijk. Het gaat om de inhoud.
Mijn meiden van dik 500 kilo doen het al jaren prima op 100 gram GKM per dag als krachtvoer.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:29

capopjekop schreef:
Dat heeft Amber ook, maar dat heeft ze altijd gehad eigenlijk en een duidelijke schoft heeft ze ook niet, maar volgens mij hoort dat bij haar type.

Ik ken een Haflinger die minstens net zo'n goot in de rug had.
Volgens de eigenaresse was het altijd zo geweest en hoorde het bij het type.
We zijn een klein jaartje terug met anders voeren bezig gegaan en meer beweging.
De Haflinger ziet er nu heel anders uit en de goot is verdwenen.

Nmm. is de Haf op deze foto echt te zwaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:32

dat bedoel ik...ik heb een ex-hoefbevanger(nou,ja,chronisch)en een eczemer...die durf ik dus niet al dat voer te geven,want er zitten behalve de vitamines ook nog eiwitten,anti-schimmel middelen in die ik dus niet wil voeren,mijn gedachte is ook altijd,een ziek dier moet voldoede vit. en min. binnenkrijgen,vandaar dat ik dus al jaren het zo doe,ze zien er goed uit....zelfs s'winters...

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:35

geerke schreef:
Het is veiliger hooi twee dagen te laten drogen(in nederland..???)

Wij moeten nog hooien (wij hooien altijd laat, pas als het gras in bloei heeft gestaan) en als we dan eindelijk maaien ziet het er eigenlijk al meteen als hooi uit. Toch laten we het meestal nog zo'n 4 à 5 dagen liggen voordat het gepakt wordt.

Isapaardje schreef:
In Zwitserland gooien ze het hooi los in de schuren en hebben ze een blaasinstallatie .. dan is 2 dagen drogen kennelijk voldoende om al binnen te halen.

Dat lijkt mij ook een mooie methode! Zo heb je waarschijnlijk ook minder stof in het hooi? Nu moet ik zeggen dat wij ook vaak weinig stof hebben, mijn vader maait op mijn verzoek nooit zo diep en keert ook niet diep, bovendien keert ie minstens 2x per dag. Als ik zag wat voor een stof elke keer weer omhoog kwam toen m'n "buurman" had gekeerd....niet te geloven. Ik maak dan ook altijd een aantekening in m'n hoofd: niet bij hem hooi halen, teveel stof. Of bij leveranciers waarvan ik weet dat er regen overheen is gekomen. Knipoog Ik houd alles in de gaten, haha.

Isapaardje schreef:
Maar is dat niet misschien net als bij ons? Ik heb eigenlijk ook wel te veel "vet" op plekken waar ik er heel graag vanaf zou willen, maar eh alles gaat eraf, maar niet die plekken.
Maw, ik kan aan mijn lijf ook zien waar dat ene slagroomgebakje komt te zitten Haha!
Zou het bij paarden niet net zo kunnen zijn?

Dat idee heb ik eigenlijk ook! Het zijn toch elke keer weer dezelfde plekken waar teveel vet op zit en wat je niet tot nauwelijks wegkrijgt. En het zal ook zeker aan de pony zelf liggen: Victor en Mouse zijn beide te dik geweest, maar Mouse heeft nooit vetbulten gehad en die is nu alweer mooi slank. Victor heeft dus wel vetbulten gehad en die willen maar niet weg.
Ikzelf ben eigenlijk altijd wat te mager geweest, tot ik de dertig passeerde. Dat in combinatie met de ploegendiensten die ik draai, waardoor ik dus onregelmatig eet en zo'n beetje een chronisch slaaptekort heb ontwikkeld, zorgde ervoor dat ik wat vet begon te krijgen...de zg "lovehandles". Bloos Ik ben op de rest van mijn lichaam niet "vet" en een fitnesstrainer zei zelfs dat ik nog wat aan de lichte kant was (ben ik het trouwens niet mee eens). Die "lovehandles" willen er maar niet af, wat ik ook doe en hoe weinig ik ook eet, terwijl ik op andere plekken waar ik wel wat meer vet wil hebben het er weer niet aankomt. (En àls het daar al aankomt, gaat het daar als eerste weer weg Bloos )

mysa schreef:
oooh wat een ontzettend leuk filmpje, lig echt dubbel. Mag ik een linkie zetten in het IJslanderforum, daar weten ze dit soort dingen ook erg te waarderen.

Tuurlijk mag dat!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:09

@capopjekop: Ze ziet er nu idd veel beter uit! Wat een lief koppie heeft ze... Vingers aflikken

@romeorowan: Indiana ziet er echt gevuld uit op die foto's. Ze is echt "stevig stevig" in tegenstelling tot het "blubberig stevig" van Victor, als je begrijpt wat ik bedoel. Clown Wanneer zien we weer wat foto's van de kleine Utah??? Bloos

@HindaFree: Wat een prachtige Haflinger! Echt een beauty... Vingers aflikken Ik vind haar wel te dik, maar ik weet dat er idd stevige (ouderwetse type) Haflingers zijn. Ze heeft het regengootje wat al genoemd is en een dikke manenkam.

@mysa: Tyra ziet er fantastisch uit zo, ik hoop ooit Victor net zo te krijgen!

@Isapaardje: Victor en Mouse krijgen sinds kort dus ook S&S, Victor zou -geloof ik- 2 kilo en Mouse 1 kilo mogen hebben. Ik voer ze op het moment niets bij (Victor alleen de vitamine E/selenium supplement en Mouse nog wat Kof-eze) omdat ze zo'n 4 uurtjes op het gras komen. En ook omdat de zak leeg is en ik steeds vergeet een nieuwe voorraad te bestellen... Bloos
Ik heb nooit de volledige 2 kilo aan Vick durven voeren, maar ik kwam toch wel aan de kilo (als ze niet op het gras staan). En soms kregen ze maar een kwart van het voer of zelfs een kwart van een kwart. Bij mij moet nog steeds die knop om, voeren blijft eng. Renè zei welliswaar dat S&S veilig was om in die hoeveelheden te voeren, maar ja....die knop hè? Toch merkte ik wel bij beide pony's een positieve verandering. Mouse leek beter af te vallen, ondanks dat ie dus "krachtvoer" kreeg en ook Victor viel wat af. Bovendien glanst ie als een spiegeltje. Natuurlijk zal ook vooral de vitamine E/selenium z'n werk doen, daar had ie tenslotte toch een tekort van.
Maar goed....wat ik eigenlijk wilde zeggen...ik vind het juist lekker om ze veel volumevoer te geven terwijl er bijna niets in zit. Wat ik bedoel: als ik voor dezelfde hoeveelheid vitamines/mineralen/sporenelementen van het ene merk 500 gram en van het andere merk 1000 gram mag geven, heb ik liever die van 1000 gram. Mits er dus geen andere troep inzit, dus echt pure buikvullerij zeg maar. Dan doen ze tenminste wat langer over het eten.
Zo ook met hooi...liever oud hooi waarvan ik bv onbeperkt kan voeren, dan jonger hooi waarvan ik maar 2 plakjes mag geven. Het is wel vervelend dat je zo moeilijk aan S&S kan komen, wat dat betreft kijk ik idd ook weleens naar ander voer (iets wat niet opgestuurd hoeft te worden).

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:30

Volgens de tabel van S&S mag Kylian 6 scheppen per dag, da's 2,5 kg. Dat heb ik lang niet gedaan maar om hem nu goed op gewicht te houden krijgt hij de dagen dat ik rij 4x1,5 schep, en de dag dat ik niet rijd een halve schep minder. Daarmee blijft ie mooi op gewicht en er gebeurt niets engs! René heeft me toen een keer uitgelegd dat het meer kruwvoer dan krachtvoer is en je dus ook anders moet voeren en zelfs tekorten kunt krijgen als je er niet genoeg van geeft.

Je kunt het knopje dus rustig omzetten Knipoog .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:48

henny_w schreef:
capopjekop schreef:

Ik ken een Haflinger die minstens net zo'n goot in de rug had.
Volgens de eigenaresse was het altijd zo geweest en hoorde het bij het type.
We zijn een klein jaartje terug met anders voeren bezig gegaan en meer beweging.
De Haflinger ziet er nu heel anders uit en de goot is verdwenen.

Nmm. is de Haf op deze foto echt te zwaar.

Amber is geen haf, waarschijnlijk iets met welsh erin.
Ik heb net gekeken maar als ze stilstaat is die goot echt een stuk minder, maar er mag wel iets vanaf, kan de ribben bijna niet meer voelen. Vraag ook iedere keer aan de smid en dierenarts hoe ze ze eruit vinden zien en heb op Amber nog niet het commentaar gehad dat ze te dik is, maar goed wat minder kan geen kwaad Lachen

Ik ga me nu even verdiepen in de verschillende supplementen, want ik voer mijn pony's maar een handje s&s dus daar kunnen ze nooit alles uithalen, op gras staan ze maar heel weinig maar we hebben wel vrij vers hooi.