[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:32

shenavallie, ik begrijp je overweging. lastig is het. Je pony is nog zo jong. Maar het is denk ik ook wel levenslang opletten. Kan hij/zij weer terug in de kudde in de wei, of moet hij altijd op een zandpaddock blijven. graasmasker een optie? wat zegt de veearts?

de buut is mijn oude pony uiteindelijk fataal geworden, hij kreeg een chronische darmontsteking... maar ja, die was toen al 30 jaar. Dus daar had ik wel vrede mee.

capopjekop

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:00

Heeft je pony ijzers? Of zijn de hoefjes te klein om te beslaan? Grietje is heel erg opgeknapt in 2010 toen ze beslagen werd met het breakover beslag door van nassau.

Overigens snap ik je afweging heel goed. Je wil je dier niet zien lijden. Ik heb vorig jaar om die reden grietje laten inslapen na goed overleg met smid, dierenartsen en mijn familie. En aangezien ik er voor mijn gevoel alles aan gedaan heb had ik er vrede mee. Grietje haar hoefbenen waren aangetast en dat werd nooit beter. Pijnvrij krijgen lukte ook niet meer met ijzers en hoefschoenen.

Je zou een second opinion bij een goed aangeschreven kliniek kunnen proberen. Dan heb je een duidelijker beeld of er nog wat aan te doen is of niet. Dat gaf mij iig meer rust met de beslissing

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:09

@ juval: Ze staan bij mij sowieso niet op een weide, maar op een uit de kluiten gewassen paddock met normaal gesproken uitloop naar een deel eromheen, zodat ze ook af en toe een sprintje kunnen trekken. Sinds hij met hb staat, staan ze alleen op de (zand)paddock. Morgen moet ik de VA bellen hoe hij er dan bij loopt.

@ capopjekop: Hij heeft kleine hoefjes, maar dat heeft zijn moeder ook. Voor haar heb ik - alleen als we gaan mennen - hoefschoentjes van Cavallo (Cute Little Boot). Ik ben bang dat die voor hem nog zelfs te groot zijn. :o

Het valt ook op dat hij heel veel ligt.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:20

@Shenaville, weet je ook wat de oorzaak van de bevangenheid kan zijn?
Sterkte met je paardje!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:47

Dank je wel, dat is lief.
De VA vermoed de kwaliteit van het hooi van 2020. Het is ook alleen de jongste die er last van heeft, zijn moeder heeft het (gelukkig!) niet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:10

Phoe ik zou het laten gaan inderdaad ook overwegen op deze leeftijd, helemaal als hij nu zo slecht is en niet opknapt.
Een paar dagen op andere pijnstillers proberen? Als het dan niet opknapt heb je wel alles gedaan binnen je macht.

Heftig hoor zo jong, duim voor verbeteringen. Sterke!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:52

Charaz schreef:
Ik heb gelezen dat als paarden buut krijgen behandeling met bloedzuigers niet kan klopt dat ?

Moet je 1 dag stoppen dacht ik.
Deze foto’s vielen oprecht mee qua bloed. Werd later echt erger haha :')

Ik zou het zo weer doen en iedereen aanraden nu. Was oprecht sceptisch. Maar als je ziet hoe ze vooruit gaat. Is onvoorstelbaar
Vanmorgen was ze aan het bokken en rennen. Vanaf morgen krijgt ze 0,3 gr equipalazone. 2 x daags nog.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:01

Aahh bloedzuigers zijn geniaal hea.

Door die beesten konden wij na 1 week zonder pijnstilling

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:01

Stenaville
Ik zou daar op deze leeftijd zeker nog niet aan denken. Eerst de oorzaak aanpakken en dat een kans geven. Het kan even duren voor je resultaat ziet, niet te snel opgeven!!!
Ik snap je twijfel maar bespreek het met je Da.
Heel veel sterkte beterschap met t beestje!!!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:02

Pfoe pittig Stenaville

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:14

Niet te snel opgeven vind ik nogal een gedurfde uitspraak van achter een scherm.

@stenaville: niemand kan je een advies hierin geven. Je kan hier ervaringen lezen en verder vooral je onderbuikgevoel volgen. De uitspraak die mij altijd is bijgebleven: “je kan nooit te vroeg inslapen, wel te laat.” Is een uitspraak die menig dierenliefhebber zichzelf wel eens mag voorschotelen.
Daarmee wil ik niet zeggen: slaap nu maar gelijk in. Maar wel het advies geven: zoek zoveel mogelijk informatie en ervaringen, doe voor je paard wat je kan en volg je gevoel.

Ik zou nooit zomaar een dier inslapen, maar ik zou wel voor inslapen kiezen als een paard van te ver moet komen. Ik vind dat niet eerlijk voor het dier waar ik van houd en kan dat zelf niet aanzien. Het is een super verdrietig besluit en ik hoop dat je hem bespaard wordt.

Heel veel sterkte.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:18

De eerste keer dat onze ruin bevangen was hebben we alles eraan gedaan om hem er boven op te helpen, dat is denk ik inmiddels 5 of 6 jaar geleden.
Dit jaar word hij 30 en hij krijgt alle kansen en het geld maakt me niks uit, maar zover als toen laat ik het voor hem niet meer komen.

Een dier van 2,5 jaar wat nu zo ernstig bevangen is zou ik verder leed besparen. Weet je zeker had hij bevangen is en er geen ander probleem is (een breuk oid?)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:34

Shenaville, hoe lang staat hij nu bevangen?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 08:23

Goedemorgen,

Ik ben toch wel nieuwsgierig geworden naar die bloedzuigers trouwens, waar kan ik meer info vinden of een website ofzo? Gruwel van het idee maar andere kant, heel bizar dat ze er zo van opknappen...dus wekt interesse. bvd vast :)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 11:43

@shenavalie, blijf vooral naar je pony kijken en volg je gevoel. Houden van is loslaten wordt er vaak gezegd maar houden van is ook samen ervoor vechten als er nog een goede wil is om te vechten.

Helaas heb ik zelf geen positief verhaal ik heb mijn mini van 3,5 jaar afgelopen december in moeten laten slapen.
Ze werd eind mei 2020 bevangen en is met tussen periodes even goed geweest.
Ik heb van alles gedaan hoefschoenen, speciaal beslag, imprints, en nog een aantal dingen maar helaas werd het langdurig op de medicatie haar fataal.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:53

BarbaraNova schreef:
Goedemorgen,

Ik ben toch wel nieuwsgierig geworden naar die bloedzuigers trouwens, waar kan ik meer info vinden of een website ofzo? Gruwel van het idee maar andere kant, heel bizar dat ze er zo van opknappen...dus wekt interesse. bvd vast :)

Het beste is even googlen.
Ik geloof alleen niet dat er echt veel te vinden is.
Wel ben ik van mening dat het helpt

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:54

CoRiNa1983 schreef:
@shenavalie, blijf vooral naar je pony kijken en volg je gevoel. Houden van is loslaten wordt er vaak gezegd maar houden van is ook samen ervoor vechten als er nog een goede wil is om te vechten.

Helaas heb ik zelf geen positief verhaal ik heb mijn mini van 3,5 jaar afgelopen december in moeten laten slapen.
Ik heb van alles gedaan hoefschoenen, speciaal beslag, imprints, en nog een aantal dingen maar helaas werd het langdurig op de medicatie haar fataal.

Wat sneu zeg! vindt het ook echt een heel moeilijk iets hoor, je ziet ze toch liefst door de wei galopperen zonder problemen natuurlijk, bij wijze van!

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 14:25

BarbaraNova schreef:
CoRiNa1983 schreef:

Wat sneu zeg! vindt het ook echt een heel moeilijk iets hoor, je ziet ze toch liefst door de wei galopperen zonder problemen natuurlijk, bij wijze van!

Klopt maar dat is helaas niet altijd zo.
En omdat ik in juni en november foto's heb laten maken van haar hoeven wist ik ook precies hoe het ervoor stond en wist ik ook dat ze van een lichte kanteling aan 1 hoef naar in november 1 livhte en 1 flinke kanteling met sinker verslechterd was. Mijn hoefsmid wilde ook graag foto's om te zien wat ze het beste kon doen en wat de opties waren.

Ik had b.v. geen optie tot bloedzuigers heb daar wel contact over gehad toen im erover las maar ze stond al te lang op zware medicatie en kon echt niet zonder. Heb vaak geprobeerd af te bouwen soms ging het goed en vaak niet.
Het heeft tijd nodig om te genezen maar in mijn geval met z'on jonge pony zei dr Da en hoefsmid dat als ik wilde stoppen dat oké was want vaak zie je bij jonge bevangen parden of pony's dat ze meer onderliggende ziektes hebben en dat je constant risico loopt hun hele leven lang.
Ik heb daardoor veel contact gehad met verschillende DA's hoefsmeden homeopaten ed. En die zeiden allemaal hetzelde.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 14:33

@corina,
Respect dat je gekozen hebt om te laten inslapen.

Graag wil ik wel inhaken op het stukje medicatie.
De merrie van mijn zusje kreeg metacam voor 500 kilo, ze weegt ca 450 kilo. Toen vermoedelijk 480.

Ondanks de metacam konden ze bloedzuigers aanzetten. Het nadeel is dat ze dan een beetje moeten "nahelpen" dus met een scheermesje al een klein sneetje maken zodat ze direct bloed proeven en dan daar ook zich vastbijten.

Of als de dierenarts ze zelf aanzet, dan nemen ze een beetje bloed uit de halsader en druppen dit op de plek waar ze ze willen laten bijten.
Het bloed smaakt iets minder fijn. De bloedzuiger zullen de eerste x misschien sneller versuft raken vd eventuele pijnstilling.
Maar wij konden daarna echt heel rap zonder pijnstilling.
Dus opzich het kan, maar er moet dan een alternatief gevonden worden

Deze merrie heeft dus ook een kanteling in alle 4 hoeven. Maar nog niet extreem. Plus ze loopt....
En eigenlijk best goed wäre het niet dat haar pees nu weer een klap heeft gekregen rechts achter.
Maar die is ook al weer rustig geworden

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 16:44

hagelslag schreef:
@corina,
Respect dat je gekozen hebt om te laten inslapen.

Graag wil ik wel inhaken op het stukje medicatie.
De merrie van mijn zusje kreeg metacam voor 500 kilo, ze weegt ca 450 kilo. Toen vermoedelijk 480.

Ondanks de metacam konden ze bloedzuigers aanzetten. Het nadeel is dat ze dan een beetje moeten "nahelpen" dus met een scheermesje al een klein sneetje maken zodat ze direct bloed proeven en dan daar ook zich vastbijten.

Of als de dierenarts ze zelf aanzet, dan nemen ze een beetje bloed uit de halsader en druppen dit op de plek waar ze ze willen laten bijten.
Het bloed smaakt iets minder fijn. De bloedzuiger zullen de eerste x misschien sneller versuft raken vd eventuele pijnstilling.
Maar wij konden daarna echt heel rap zonder pijnstilling.
Dus opzich het kan, maar er moet dan een alternatief gevonden worden

Deze merrie heeft dus ook een kanteling in alle 4 hoeven. Maar nog niet extreem. Plus ze loopt....
En eigenlijk best goed wäre het niet dat haar pees nu weer een klap heeft gekregen rechts achter.
Maar die is ook al weer rustig geworden

Metacam deed niks bij haar ze heeft op een flinke dosering buut en bloedverdunners gestaan en 2 soorten maagbeschermers.
Buut is een zwaardere medicatie als metacam misschien dat degene die ik sprak over de bloedzuigers daarom zei dat het niet kon.

Ik heb echt alle opties wel besproken en heb ik haar niet aan de bevangenheid verloren maar aan koliek door de bijwerkingen en nawerking van de medicatie

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 16:51

Alsnog heb je goed je best gedaan.
Hier hielp de metacam ook niet vandaar de optie bloedzuigers

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 18:19

@shenavallie: hoe is het nu met je pony? Wat sneu op zo'n jonge leeftijd.. ik snap heel goed dat je denkt aan inslapen.

@juval: Mijn pony eet de buut ook niet uit zichzelf. Ascal eet ze wel met een paar korrels muesli gek genoeg. Ik doe het in een spuit met water en spuit het dan in haar mond, is dat voor jou pony een idee? Ascal lost over het algemeen goed op in een klein beetje water.

Die bloedzuigers klinken echt heel interessant. Er zijn niet heel veel mensen in Nederland die dit doen volgens mij. Helaas wel begrepen dat het niet gebruikt kan worden als je paard buut krijgt.

Mijn paard heeft sinds vandaag nieuwe hoefschoenen en ik ben er erg positief over. Ze rolt makkelijker af over de teen en ze zijn erg zacht aan de hoefballen en kootholte. Ze was er aardig mee aan het rondscharrelen in de paddock. Maandag weer overleg met de dierenarts, kijken of ik de buut verder af kan bouwen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga van de week ook starten met Metformine om de bloedsuiker te verlagen, heeft iemand hier ervaring mee? Ze moet starten met twee keer daags zes pillen... het zijn grote pillen die slecht in water oplossen en bitter smaken... ik ben benieuwd hoe ik het erin ga krijgen.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 18:50

Mijn arabier kreeg vorig jaar metformine. 3xdaags 16 tabletten van 1 gram. Ze vond ze niet te eten. Ik maalde ze met een koffiemolen en gaf ze dan in een 50 ml spuit samen met appelmoes.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 18:57

Misschien hebben jullie tips.
Mijn mini shetlander is hoefbevangen. Ze heeft een kanteling maar die is gelijk tov de foto's van 2 jaar geleden.

Op metacam reageert ze niet. Ze weegt 150kg. Krijgt 2x daags voor 300kg metacam en loopt nog zeer beroerd.

Op buut reageert ze wel goed wat betreftde pijn in haar voeten. Maar daar krijgt ze na 2 dagen zoveel buikpijn van dat ze geen hap meer eet.

Volgens de dierenarts zijn er geen andere pijnstillers dan buut of metacam.

Ze krijgt nu omeprazol van de dierenarts en hopelijk blijft ze dan eten als ze buut krijgt.

Hebben jullie nog tips wat betreft pijnstillers?

Ze heeft een openteen ijzer gehad zonder resultaat. Heeft nu hoefschoenen, maar merk daarbij weinig verschil. Ze is behandeld met equissage, maar daar werd ze alleen maar slechter van.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 18:58

Helaas zijn de pijnstillers voor paarden heel beperkt, ik zou omeprazol met buut geven en voldoende hooi en hopen dat het goed gaat hiermee.