[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yvanka_

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:16

@ Lolclub; Ja helaas wel... Gemeente is hier nog al moeilijk, hebben al een stuk afgezet en zand er over, maar gelijk gemeente op onze dak. Regeltjes, regeltjes, regeltjes BAH!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:07

lolclub schreef:
@Wendy
Als ik jouw berichtjes zo lees heb je best een begripvolle en meedenkende stalhouder,
is het niet mogelijk om daar waar de ander pony's staan (bij de stallen) voor aankomende winter net zo'n situatie te creëren als dat Grietje nu heeft ?
Dus een box of ruimte in een kapschuur met een open uitloop zodat Tryggur kan schuilen voor het slechte weer maar zodat hij toch niet het gevoel krijgt opgesloten te staan ?
Ik bedoel, de voorspellingen voor aankomende week zijn niet ideaal met al die vorst en sneeuw en omdat Tryggur eigenlijk nu ook bijna niet van zijn 9 m2 tegeltjes afkomt kan ik me voorstellen dat hij toch ergens droog zou moeten kunnen gaan liggen.
Rubber wordt erg glad hoor, vooral als het nat wordt. Je hebt wel speciale opgeruwde matten maar als er water op komt bevriezen ze toch..

Nee is niet mogelijk, zowiezo geen stal vrij (of naja 1, maar daar kun je eigenlijk niet komen omdat je dan langs een paard moet wat je grijpt dus die stal blijft leeg) en zijn geen uitloopjes :n Het slechte weer op zich is het probleem niet, hij heeft een lekkere warme vacht en daar komt geen regen of wat dan ook doorheen, hij heeft het niet koud. Probleem is gewoon de bodem. Hij komt nu nog wel zijn tegeltjes af hoor, maar als de grond hard bevriest wordt dat een probleem..
En tja, als ergens water op komt bevriest alles, dus ook z'n tegeltjes..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:21

zou je niet wat vlas erop kunnen gooien?
Dat wordt natuurlijk ook vochtig op den duur...niet zolang het vriest en niet regent natuurlijk.
Ligt hij gewoon op zijn tegeltjes?
Mijn shet heeft trouwens een enorm afdak,met een kant met windscherm.....hij staat er alleen als ik er een kruiwagen hooi en stro neerwak...om te vreten wel te verstaan...niet om lekker droog te staan en te liggen.

Geloof het of niet....het is hier nu net begonnen met sneeuwen :(
Hopelijk is het morgen weer weg,anders heeft pablo stalarrest en ik kan ook m'n berg niet af...

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:27

Wat is het toch altijd lastig om het te krijgen zoals je wilt he! En de bodem goed krijgen is ook zooooooooooo lastig! Ik zou dan toch gaan voor zand... Ik liep net door een speeltuintje, met van die rubber stroeve matten en die waren echt zo glad!! Dat zou ik echt niet doen...
Ik heb ook op een stal gestaan waar ze Shinouk continue wanneer het winter was en het ging sneeuwen of vriezen op het land gingen zetten! Zonder dat ik dat wist... Dat kon geen kwaad dachten ze, en ik had het al 30x verteld waarom dat niet kan! Ben dus ook van stal verhuisd, nu komen ze zelf vragen of het hooi wel geschikt voor haar is, of vertellen ze mij dat ik een bepaald hooi niet moet geven omdat het te reik voor haar is... Een wereld van verschil! :)
Gelukkig heb je wel een boer die alleen maar wil mee denken en het goed bedoeld! Succes ermee!! Kan hij helemaal niet met een trekker daar komen? Anders zou je misschien nog kunnen kijken voor beton platen... Dat ze die er met een trekker zo in rijden...
En je hebt nu toch wel een schutting oid staan? Kun je daar niet een soort van dakje opmaken, en daar dan van die rubber stroeve matten onder? Zodat ze iig droog blijven? Of heb je daar weer een vergunning voor nodig...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 23:40

Haha LC, ik ben soms net Dagobert Duck ( "Geld speelt geen rol") dus ben ik vergeten te vragen of de prijs omhoog gaat. :+

Maar ondertussen: ik ga ook weer terug op S&S, ben het steentjes vissen uit de lucerne van Subli nu wel zat. Ik had vanmorgen René Wielens aan de foon: de weeglintjes zijn er maar hij moest nog nazien hoe veel ze gaan kosten. Ik bel morgen nog wel even en zal dan ook vragen wat de prijs van de nieuwe S&S gaat worden: ik had een flinke lading willen bestellen maar moet vragen of dat oude of nieuwe voorraad is. Nu kost het nog 18,45 euro per pak.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:47

Jannepauli schreef:
Maar ondertussen: ik ga ook weer terug op S&S, ben het steentjes vissen uit de lucerne van Subli nu wel zat.

Heb zelfs uit de zak waar ik nu mee bezig ben een stukje ijzerdraad gehaald. :( :n

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:16

Hoi iedereen,

Ik ben een hele tijd weg geweest van dit topic, maar nu zou ik toch weer graag eens wat plaatsen.
Thuis heb ik een welshje staan die zwaar hoefbevangen is geweest.
Afgelopen herfst is ze toch aardig opgeknapt en nu probeer ik haar wekelijks te longeren.
Ze is aan de dikke kant, dus krijgt een minimum aan hooi. Krachtvoer krijgt ze sowieso al niet.

Dit gaat goed en ze is al weer een beetje afgevallen.

Toch kan ik niet slapen, want ik maak me zo'n zorgen over mijn Tucje:
Haar hoeven zien er een beetje raar uit. Misschien dat ik jullie eens een foto kan laten zien.
De ribbels op de bovenkant groeien keurig naar beneden. De witte lijn, zei onze hoefsmid, is duidelijk te zien en er kwam zelfs nog bloed uit (beetje) na het bekappen. Hij vertelde dat ik het in de gaten moest houden, maar dat dit tekenen waren van dat Tuc zwaar hoefbevangen is GEWEEST.
Ik schrok hier wel heel erg van en ben bang dat het weer fout gaat.

Misschien dat jullie eens kunnen vertellen hoe de onderkant van de hoeven bij jullie hoefbevangen pony's eruit zien.
Bij Tuc zit er een soort van bobbel op de zool.

Dierenarts is al heel vaak geweest (paar maanden geleden). Medicijnen al lang afgerond en Tuc galopeert en bokt weer vrolijk rond.
Nu jullie een beetje weten hoe mijn pony ervoor staat, zou ik misschien weer eens advies kunnen vragen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 01:25

Nee hij ligt niet op zijn tegeltjes :n Wel op een droog stukje zand wat iets hoger ligt :j
Tryggur heeft natuurlijk wel zijn schutting :j Dus hij kan wel uit de wind staan schuilen, zit alleen geen dakje boven. Van de boer mogen we er wel een afdakje boven maken, maar dan nog regent en sneeuwt het toch wel in, is namelijk nog een stalgenoot die heeft echt zo'n schuilhokje en dat paard wil er eigenlijk helemaal niet in en dat was vorige winter juist helemaal volgesneeuw omdat het er allemaal in waaide. En omdat Tryggur al zo in paniek raakt op stal zijn we ook bang dat als we iets maken wat dicht is dat hij er toch niet in gaat..

Sneeuw :oo Getver :\

Ik ben dus idd ook bang dat dat rubber glad wordt :\ Zitten wel een soort 'nopjes' en ribbeltjes op enzo, maar het is veel minder stroef dan de tegeltjes..
Vanmiddag dus al de hele tegeltjes schoongemaakt en het laagje hooi er afgehaald omdat die rubber matten er op zouden komen, maar dat ging dus niet door :n Dus heb er net wat graszaadhooi over uitgestrooid en wat modderwater er overheen (beetje) en dat aangestampt, even aangekeken en toen haalde meneer zijn neus er voor op :)) Dus daar zal ie vanavond niet van gaan eten en is net wat prettiger aan z'n voeten :) (hij heeft ook gewoon een vol hooinet om wel van te eten hoor)
Pfff als je stalhouder zulke dingen doet zonder overleg snap ik heel goed dat je boos wordt :j
De boer waar ik sta die heeft er echt allemaal het beste mee voor :j En het is echt zo'n koeienboer, maar hij probeert nu wel echt zich er in te verdiepen hoe of wat met paarden enzo. Zo heeft ie dus laatst ook die info avond van BioRon geregeld enzo. Is in overleg ook echt superveel mogelijk, heb het wat dat betreft echt getroffen met waar we staan. Alleen sommige dingen als steeds vragen wanner hij op de wei gaat, of volhouden dat het door eiwit komt en niet door fructaan dat frustreert me soms gewoon even, vooral op momenten dat ik me zelf al wat druk maak :o

Ah dan zal ik eens bellen over zo'n gewichtmeetlint :j

Ik kom net thuis. Als ik hier thuis keek vroor het niet, maar bij de grond toch wel, lag wat ijs op de plassen in zijn zandstukje en de grond begon al wat hard te worden. Heb hem voor de nacht opgesloten achter een draadje op zijn tegeltjes (en daar dus een beetje graszaadhooi over uitgestrooid om op te staan en flink aangestampt met mn vieze laarzen zodat hij er iig niet van eet :D ) dus daar staat hij nu met een vol hooinet. En heb anderhalf uur met een zaklampje ( :') ) zijn zandstukje staan harken zodat het iig niet zo hobbelig bevriest. Ben benieuwd morgen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 01:30

Tuc, het zou misschien goed zijn als je zou willen proberen een paar duidelijke foto's van de zool en de hoeven te maken. Wat zegt je hoefsmid over die bobbel?
Heb je ooit röntgenfoto's laten maken?

Marcella: jij ook al? Ik vond eergisteren ook een verdraaid stuk ijzerdraad met scherpe punten in Jilske's voerbak.. het moet niet gekker worden!

Bij ons is het ook al behoorlijk koud! We hebben de kranen maar alvast afgesloten en ik heb m'n onvolprezen electrische vijverdrijvertje maar weer uit de kast gehaald om het water van de drinkbak ijsvrij te houden. Werkt prima dat ding, het water voelde lekker 'koel'aan - is ook fijner voor de paarden om van te drinken in plaats van zo'n ijskoude plens in je buik.
Het grote watersjouwen gaat weer beginnen! Heb gisteren bij DocHorse zo'n H2GO zak besteld, zal vast schelen met water geven!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 01:33

IJzerdraad in voer :oo Dat is wel héél slecht :=

Zo'n H2O zak heb ik ook! :D Is heel handig, maar als ik 'm helemaal vol doe dan kom ik de bak al niet eens door zo zwaar := Maar met een halve zak kan ik Tryggur z'n waterbak al vullen dus dat scheelt :P
Hier nog tips trouwens om de waterbak zo goed mogelijk ijsvrij te houden? Heb geen electriciteit. Las in een ander topic vandaag iets over wat olie in het water, dat het dan minder snel bevriest, zou dat werken?

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 01:42

Jannepauli:
Ik zal foto's gaan maken. De hoefsmid heeft gezegd dat het verder niet ernstig is, maar dat ik het gewoon goed in de gaten moet houden. Toch vertrouw ik het niet helemaal.
Röntgenfoto's had ik geen geld voor.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 08:14

http://www.youtube.com/watch?v=QZNWowzuOGY
voor de liefhebbers; rechts in beeld demonstreert de haflinger de helicopter sprong. Helaas al richting de landing, maar zo krijg je een idee. Tegenwoordig kan Image de KWPN deze sprong ook, geleerd van de haflinger :D }> maar die heb ik nog niet op film vastgelegd.
:o ik ga namelijk meteen hooi geven als ze zo'n aanval hebben; bang voor het gouden hoefje van Image.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 09:48

janouk schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=QZNWowzuOGY
voor de liefhebbers; rechts in beeld demonstreert de haflinger de helicopter sprong. Helaas al richting de landing, maar zo krijg je een idee. Tegenwoordig kan Image de KWPN deze sprong ook, geleerd van de haflinger :D }> maar die heb ik nog niet op film vastgelegd.
:o ik ga namelijk meteen hooi geven als ze zo'n aanval hebben; bang voor het gouden hoefje van Image.

:= oei...je zou er maar opzitten :D
Dan ligt deze oma hier er zeker af hoor!
Image heeft mooie gangen <3 Daar zie ik geen ex bevanger aan af hoor!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 10:24

:)) Wat een heerlijke bokkesprongen maken ze!! :D
Tryggur kan die sprongen ook, maar idd wat je zegt, zodra die daarmee begint probeer ik hem weer rustig te krijgen, vind het zo eng :=

Sneeuw hier :7 BAH BAH BAH

Tryggur is vannacht braaf achter z'n draadje op z'n tegeltje gebleven :) Hooi wat ik op de grond had gegooid om op te staan had ie volgens mij niet van gegeten, hooinet was bijna leeg, dus hij heeft iig genoeg gehad voor de nacht :) Het heeft niet zo hard gevroren dat de grond helemaal hard is, sommige plekken, maar het is iig wel mooi vlak nu (tot je erdoorheen loopt, maar ach :+ ). Heb nu het draadje weer weggehaald, hij ging meteen een rondje, overal snuffelen :)) Toen vond ie het wel best en ging ie weer lekker hooi knabbelen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 10:41

Of olie in de waterbak het bevriezen tegengaat? Misschien wel eventjes maar het lijkt me toch geen fijn plan. Je moet wel erg veel olie in het water doen om een toplaag te krijgen en dat lijkt me niet fijn voor de paarden. In het PP topic schreef iemand een blok hout in het water te laten drijven: als de paarden dat blok bewegen bij het drinken, zou het 't ijs breken..

Hier ligt een flinterdun laagje poedersneeuw - gelukkig maar want ik moet op ijzer-speur-tocht!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 10:42

Hier ook een miniem laagje sneeuw, mag geen naam hebben. De paddock was trouwens helemaal niet knisperig zoals gister. Duidelijk bewolkt geweest en dus minder koud.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 10:45

Ja ik vroeg het me af of dat werkt en hoeveel je dan nodig hebt. Als er bijvoorbeeld een klein beetje lijnzaadolie door kan ofzo lijkt het me niet heel slecht? Tryggur heeft gewoon een grote speciekuip met water staan en overdag maak ik die regelmatig open. Maar de nacht is natuurlijk best een lange tijd, dus als dat van die olie werkt kan ik er altijd zo nog een emmertje naast zetten denk ik dan? Ja een blok hout of een bal oid heb ik ook vaker gehoord, maar dat schijnt ook niet zo super te werken?
Vroeger dronk Tryggur uit de kolk, maar sinds de houtsnippers in de bak zijn gekomen lust ie dat niet meer :n Dat was wel ideaal altijd, want dat maakte hij zelf gewoon open met zijn voeten. Nou doet ie dat bij z'n speciekuip ook wel als het moet := Maar das toch iets minder ideaal.

Hier ook geen dikke laag gelukkig, maar het sneeuwt wel nog, hoop dat het niet echt blijft liggen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 10:57

Olie lost niet op in water - het vormt kleine bolletjes.. vandaar dat je er héél veel in zou moeten gooien om de bovenlaag van het water te bedekken. een klein scheutje gaat echt niet helpen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:05

En ik geloof niet dat een paard zijn neus door een laag olie heen gaat steken.
Persoonlijk zou ik er dan nog liever een laag kleine balletjes in gooien (dus ballenbak idee :) ) of idd een vijverpompje.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:09

Hmz ja, dat werkt dan ook niet :\ las het van de week in een topic en vroeg me af of dat nou echt werkte, zou het proberen waard zijn anders.
Ik heb geen electriciteit bij het land, dus een vijverpompje gaat 'm niet worden.
Kleine balletjes vind ik eng, wil niet iets wat in z'n mond past :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:13

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:16

Maar dat is een fontein :P Dan sproeit het water zo z'n neusgaten in :))
Wist heel nie tdat die er ook op accu waren, ga ik daar eens voor rondkijken! Misschien hebben ze zoiets ook wel bij de dierenwinkel of de welkoop oid dan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:28

Als je het fonteinstuk niet aansluit dan pompt ie alleen :D

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:31

Oooh, zo weinig verstand heb ik er dus van := :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:32