Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:29

Arabesk schreef:
Je reageert niet eens op het artikel :?. Je wíl je er ook niet in verdiepen lijkt wel. Je blijft dat ene voorbeeld aanhalen als HET argument dat NB niet werkt, maar het was geen NB, want die tonen waren veel te lang. Maar je blijft maar alles afschieten zonder je te verdiepen.

nombrado schreef:
Dani_ schreef:
Persoonlijk verhaal van een PRE bezitter in de Sangre PRE 2008.
http://s285.photobucket.com/albums/ll50 ... rtikel.jpg

men was ook niet zo blij met dit artikel

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:37

@ Xanta, de steunsels zijn bij de hoeven niet allemaal even mooi recht, dat betekent dat ze doordat ze te lang waren krom zijn gaan staan, wat weer heeft geleid tot het nauwer worden van de hoef aan de achterkant en de straal dus ook minder ruimte heeft gekregen dan wenselijk. Op de laatste hoeven lijkt het alsof de hielen wat ondergeschoven zijn, omdat te verbeteren is het belangrijk om de hoefwand aan de achterkant van de hoef en de steunsels goed gelijk te houden met de zool. Zo kan de hoefwand aan de achterkant van de hoef weer récht uitgroeien en mooi stevig worden.

Afbeelding

Het voelt even tegenstrijdig om ondergeschoven hielen kórt te houden, maar het is wel de beste oplossing. Zou je de hielen langer laten dan raken ze alleen maar meer en meer ondergeschoven doordat het 'point of impact' te ver naar voren ligt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:00

GaelleS schreef:
Cowgirl:
http://www.flickr.com/photos/43902172@N ... 2678768936
Wilde hoeven met nog levende paarden aan :D Wel geen onderkanten ed, en ook niet alleen de hoeven ofzo

die foto 2 of 3 waar je de hoeven ziet.
zie je dat dit paard gewoon versenen heeft.dus die zijn niet helemaal weg.

het is jammer dat je dit plaatje niet kan copieren en hier posten.
de stand van dit paard met de voetas is prima
Laatst bijgewerkt door nombrado op 24-05-11 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:01

Ja dat had ik idd begrepen, zeker naar aanleiding van het filmpje een paar pagina's terug.
Ik zal mijn bekapper vragen de steunsels recht te snijden??

O ja en Xantha is een barokkie maar ze heeft absoluut geen steile hoeven, ook niet als veulen.
Ik heb haar al vanaf 6 weken. ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:05

Arabesk schreef:
@ Xanta, de steunsels zijn bij de hoeven niet allemaal even mooi recht, dat betekent dat ze doordat ze te lang waren krom zijn gaan staan, wat weer heeft geleid tot het nauwer worden van de hoef aan de achterkant en de straal dus ook minder ruimte heeft gekregen dan wenselijk. Op de laatste hoeven lijkt het alsof de hielen wat ondergeschoven zijn, omdat te verbeteren is het belangrijk om de hoefwand aan de achterkant van de hoef en de steunsels goed gelijk te houden met de zool. Zo kan de hoefwand aan de achterkant van de hoef weer récht uitgroeien en mooi stevig worden.

Het voelt even tegenstrijdig om ondergeschoven hielen kórt te houden, maar het is wel de beste oplossing. Zou je de hielen langer laten dan raken ze alleen maar meer en meer ondergeschoven doordat het 'point of impact' te ver naar voren ligt.

dit paard heeft ondergeschoven versenen
hoe dat gekomen is, is echt niet door te lange hielen.
maar door een hoefsmid die ooit begonnen is de hielen in te korten, waardoor het middelpunt van het been noodzakelijker naar achter komt, om de teendruk meer te ontlasten.
als je de hielen van dit paard nog korter gaat doen (steile beenstand) ga je echt peesproblemen krijgen.
er is absoluut geen rekening gehouden met de beenas van het paard.
als je op deze manier doorgaat, gaat ze korter lopen, en meer kans krijgen op peesverdikkingen of blessures.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:10

Xantha schreef:
Ja dat had ik idd begrepen, zeker naar aanleiding van het filmpje een paar pagina's terug.

O ja en Xantha is een barokkie maar ze heeft absoluut geen steile hoeven, ook niet als veulen.
Ik heb haar al vanaf 6 weken. ;)

kijk eens naar je profielfoto's van xantha, waar ze met haar voorbenen op staat en jij erop.
je ziet dat ze met haar linkervoorbeen knie al doorgeknikt staat. tenen naar binnen.
als je haar hielen iets meer (onder begeleiding van een geschoolde hoefsmid die verstand heeft van beenstanden) zou laten groeien, zal je zien dat ze haar knieeen recht kan houden en haar tenen minder naar binnen wijzen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:26

Xantha schreef:

Gewoon gelijk maken met de zool en bij blijven houden.

http://www.all-natural-horse-care.com/H ... ation.html

Afbeelding

This is called an underrun heel and it is where the heel grows at too low an angle. This is a common condition that is often misinterpreted - many people only see how low the heel bulbs are to the ground and want to grow more heel. However this just compounds the problem. See how far under the hoof the point of impact already is? By allowing the heel to grow longer the point of impact ends up even further under the hoof. This is often how navicular starts because the impact force is in the wrong place and affects the tendon which causes damage to the navicular bone.

Oftewel ondergeschoven hielen werken HKO in de hand op lange termijn en de hielen langer laten gaat er alleen maar voor zorgen dat de point of impact te ver naar voren blíjft liggen en ontstaat er een vicieuze cirkel. Die kan alleen doorbroken worden door de hielen kort te houden en dan vervolgens groeien ze weer gezond uit door een evenwichtige belasting van de hielen.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:37

Die foto in mijn profiel is al bijna een jaar oud, toen werd ze nog traditioneel bekapt.
De ondergeschoven versenen zijn trouwens bij haar achterhoeven.
Komt niet door te lange hielen maar door te lange steunsels :D

Maar de witte lijn ziet er wel goed uit!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:41

Xantha schreef:
Die foto in mijn profiel is al bijna een jaar oud, toen werd ze nog traditioneel bekapt.
De ondergeschoven versenen zijn trouwens bij haar achterhoeven.
Komt niet door te lange hielen maar door te lange steunsels :D

Maar de witte lijn ziet er wel goed uit!

steunsels zitten er niet voor niets, te lang is niet goed, maar weghalen ook niet.
ik hoop voor je dat ze goed blijft bewegen en geen problemen krijgt bij haar pezen.
ze staat in ieder geval op die foto ook niet goed op haar voeten.
tussen traditionele heb je ook veel prutsers hoor. :o

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:44

Dat weet ik daarom ben ik ook overgestapt ;)

Safiera

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:14

Bedankt Arabesk voor de duidelijke foto!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:56

Komt zo'n geknepen (deel van de) voet ooit weer in de normale vorm? of blijft het altijd een andere vorm behouden?
Mijn paard heeft ook zo'n geknepen voet, leve de fijne kleine ijzers en de goede spaanse bekapping, maar ik vraag me dus af of dat ooit nog van vorm weer kan veranderen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:18

cloris schreef:
Komt zo'n geknepen (deel van de) voet ooit weer in de normale vorm? of blijft het altijd een andere vorm behouden?
Mijn paard heeft ook zo'n geknepen voet, leve de fijne kleine ijzers en de goede spaanse bekapping, maar ik vraag me dus af of dat ooit nog van vorm weer kan veranderen.

je kan je ook afvragen wat "normaal" is
de Spaanse paarden die in spanje geboren en opgegroeid zijn en lang deel van hun leven geweest zij hebben nauwere steilere hoeven aangepast aan de grond soort n klimaat aldaar
bij onderstaande weblink filmpje staan er ook voorbeelden dat een nauwe hoef net zo functioneert als een brede platvoet. Ik denk dus niet meer dat deze hoeven zich meer aanpassen aan onze grondsoort.
belangrijk is de stand en het raakvlak met het straalgedeelte van de grond.
http://www.youtube.com/user/SwedishHoof ... 7YuzTTOhp8
je ziet er in ieder geval op, hoe het hoefmechanisme vanbinnen werkt.
In spanje heb je prima bekappers, en ook slechte
net als in nederland. :+

er staat ook op deze site een filmpje van wilde paarden, waarvan de filmer verbaasd is.
sommige paarden hebben daar ook rotstraal of andere hoefaandoeningen.
het is dus een fabel te zeggen dat alle wilde paarden goede hoeven hebben
de wilde paarden die een hoefaandoening krijgen, kreupel raken, en niet meer met de kudde meekomen gaan daar gewoon dood. zoals de natuur werkt.
Wij hebben de luxe dit bij een paard goed te begeleiden zodat ze lang goed blijven bewegen, goede voeding, bijhouden hoeven en ingrijpen als er problemen zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:16

Ik heb dat bewuste filmpje bekeken en dit is hem: http://www.youtube.com/user/SwedishHoof ... TtusllpeM4

Er word gesproken over Thrush en voor zover ik het begrijp is dat rotstraal. Echter word er in het filmpje niet over Thrush gesproken wat betreft de 'wilde' paarden maar over Fungus. Nu weet ik dat Fungus schimmel betekend.

Maar is rotstraal dan een schimmel? dat is toch een bacterie.
Wat mij ook opviel aan het paard is de kale plek op zijn been...schimmel?

Paarden in het wild kunnen natuurlijk ook ziek worden. Ik vind het niet zo schokkend want wat mij wel opvalt is nog steeds de mooie vorm van de hoef. Die kom ik in mijn paardenwereldje niet zoveel tegen.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:58

Zijn er hier mensen die volgens de witte lijn methode bekappen? Vind dit een mooie duidelijke manier, die prima staat omschreven op de site http://www.barefoothorse.com/barefoot_Trim2.html. Nu heeft mijn ijslander ook best wel een sterk verbrede witte lijn. En volgens deze site zou je dan moeten bekappen tot in de witte lijn [tot het begin van de zool].

Afbeelding

Dit vind ik op zich best wel rigoreus, alhoewel het er wel netjes uit ziet. Zijn er meer mensen die dit ook doen of houden jullie ten alle tijde de ongepigmenteerde hoefwand aan. Ben erg benieuwd naar de pro's en contra's

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:59

haukieboy schreef:
Zijn er hier mensen die volgens de witte lijn methode bekappen? Vind dit een mooie duidelijke manier, die prima staat omschreven op de site http://www.barefoothorse.com/barefoot_Trim2.html. Nu heeft mijn ijslander ook best wel een sterk verbrede witte lijn. En volgens deze site zou je dan moeten bekappen tot in de witte lijn [tot het begin van de zool].

Afbeelding

Dit vind ik op zich best wel rigoreus, alhoewel het er wel netjes uit ziet. Zijn er meer mensen die dit ook doen of houden jullie ten alle tijde de ongepigmenteerde hoefwand aan. Ben erg benieuwd naar de pro's en contra's

Ikke ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:04

De witte lijn methode staat in het Nederlands beschreven op www.hoefnatuurlijk.nl

Ik bekap alléén tot in de witte lijn bij een verbrede witte lijn, als die gewoon netjes is, dan bekap rond ik af tot de binnenste hoefwand.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:13

Waarom doe je dat arabesk bij een verbrede witte lijn? Voor de afronding?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:35

bedoel je dat als de witte lijn verbreed is dat je dan via die methode werkt om de witte lijn iets in proporties weer te krijgen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:37

Zammie schreef:
Waarom doe je dat arabesk bij een verbrede witte lijn? Voor de afronding?

dat wordt hier uitgelegd

http://www.all-natural-horse-care.com/toe-rocker.html

by the way, behalve de bereden politie van Houston, gaat nu ook een Canadese bereden politiekorps over op natuurlijk bekappen!!! *\o/*

Afbeelding

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:55

Bij ons op stal is iemand die bij de politie werkt en ik heb haar het hele verhaal over Houston gemaild en zij heef dat doorgestuurd binnen de organisatie. Je weet maar nooit! ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:05

niks natuurlijk aan dat bekappen
er wordt aan de bovenzijde van de hoef en geknipt en gevijld in een rondje

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:40

Hoi!
Ik had dit weekend gezegd dat ik foto's zou maken, wel nu zijn ze er. :P

Beetje uitleg.
Paard is sinds september van de (tijdelijke) ijzers af, daarna verhuisd en de huurder van de huidige wei houdt de hoeven van zijn paarden (en de mijne) soms zelf bij. Echter heeft hij bij mijn paard nooit veel gedaan.
Dus in principe heeft mijn paard sinds september geen echte hoefsmid meer gezien. Als jullie vinden dat het dringend nodig is, roep maar! :D

Voor en achter
AfbeeldingAfbeelding

En opnieuw voor en achter
Ik weet er niet veel van, maar lijk mij dat de voorhoef nogal breed wordt aan de buitenkant?
AfbeeldingAfbeelding

Hopelijk zijn de foto's groot genoeg.
Alvast bedankt aan degenen die een woordje uitleg geven! Heb hier al wat rondgekeken en vind het echt interessant! :)

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:24

Zo zien de hoeven van mijn ijslander er ook uit. Een hele brede witte lijn, waardoor er zo'n gat ontstaat tussen zool en hoefwand. Heb vandaag eerst alleen tot de waterlijn gevijld. Man wat een werk [respect voor de hoefsmeden die zoveel paarden op 1 dag doen] ,want de hoefwand is ontzettend dik en mijn vijl niet al te scherp meer. Heb meteen een nieuwe vijl besteld en zodra die binnen is gaan we een etappe verder.

Maar vraagje. Mijn peerd heeft dus van teen tot verzenen die verbrede lijn. Ga je dan over de gehele hoef tot het zool-nivo of doe je alleen het teen gedeelte tot dat nivo en de rest tot waterlijn?

NachtlampjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:43

Even een vraagje dan, maybe aan Arabesk? Mijn paard heeft een bijzonder dunne hoefwand en begint nu dus ook zo'n "geultje" te krijgen in de witte lijn, je kunt het soms een beetje wegkrabben en het word steeds duidelijker. Iets mee doen of gewoon bijhouden zoals ik het nu bijhoud?