[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wickedwyvern

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 07:01

Succes Magic_Eddy! Ik had ook de meeste zenuwen om mn paard de trailer IN te krijgen ;-) Weet dus zo ongeveer hoe je je voelt. Zal ook duimen voor t voorbeen. Ben ook heel benieuwd naar de resultaten! Die koppel je hier toch wel terug?

Itsme, hopelijk valt t mee. Ik had zelf al zo'n enorm voorgevoel dat t slecht ging uitpakken... Daarentegen ben ik vorig jaar begonnen met B-wedstrijden (zo'n 6 per jaar) en hoop dat dit jaar door te zetten. Dierenarts gaf ook aan dat rust roest, dus hopen dat t meevalt, of dat bij slecht nieuws niet gelijk je toekomstbeeld in duigen valt.

Bradaigh liep gister bijna kreupel. Balen dus. Onregelmatig heeft ie wel eens, kreupel zoals gezegd eigenlijk nooit. Hopen dat t meevalt, maar moet zeggen dat ik er nu toch ook heel anders tegenaan kijk. Als ik nu rechtsvoor iets zie weet ik dat t van linksachter komt en ik dacht altijd van rechtsachter, want dat been zet hij altijd buitenom en was vaak de 'boosdoener'. RA is bijna dichtgegroeid, het is LA dat zorgwekkend is (klein stukje met aantasting/wegvreten). Kan dus niet wachten tot t vrijdag is, dan krijgt hij Tildren infuus!

Mensen hier nog ervaring met glucosamine? Zo ja, welk merk/ingrediënten?

itsme_ilonca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:36

Maggie_Eddy, succes vandaag.

Wickedwyvern, ik hoop dat het idd meevalt, maar ben echt bang dat de spat weer actief is. Morgenmiddag weten we het.

Ik heb gisteravond nog even met haar door het bos gewandeld, maar mevrouw was het er niet meer mee eens dat ze alleen maar mocht stappen. Dus een paar pasjes gedraafd, maar ze liep niet goed. Ze liep net als vorig jaar net voor we de spat ontdekt hebben. Aan de ene kant balen, maar aan de andere kant, als het weer de spat is en ze weer zo goed op de tildren reageert valt er heel goed mee te leven.

Ik geef haar NAF Superflex 5 Star Vloeibaar van de paardendrogist, hier deed ze het van de winter super op, ondanks alle kou geen 1 dag onregelmatig gelopen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:38

Ik geef Corta-flx ook vloeibaar (poeder wil ze niet) via Horse-supply bestellen. Een kleine liter € 75.00.
Tegenwoordig kan ze piaffe en passage aan de hand :D

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:55

Ik heb bericht van de fokker van verina gekregen, die had ik een brief gestuurd..
Het blijkt dat hij een hoefsmid had die ook paarden zadelmak maakte, hij gebruikte veel geweld bleek achteraf dus is hij er zo snel mogelijk weg gehaald en naar een ander toegebracht.. Verina was daar al erg op haarzelf en dat is nadien nog meer geworden.. Heel fijn om dit te weten, al is het wel jammer..

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:12

Enniee, das geen fijn nieuws. Zo'n start wens je geen enkel paard!

Dank Alani, ziet er op zich goed uit.

Itsme, vind ik ook zo moeilijk. Mijn paard was gister ook zo wakker, en tegelijk loopt ie dan niet lekker. Zo dubbel. De NAF heb ik ook een tijdje overwogen. Ik geef nu Grand Meadows. Heeft effect op de bulten op zn spronggewricht. Dus in die zin weet ik dat t IETS doet met de gewrichtsvloeistof. De dierenarts raadde een combi van glucosamine en chondroitine aan. Dan moet ik toch iets anders zoeken om te proberen. Natuurlijk wel prijs-ingrediënt verhouding gunstig. Maar tis zo'n oerwoud!

Edit: ik overweeg nu overigens Flexijoint van Equimins.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:25

Ik doe een update. Heb erg mijn best gedaan de vragen vooraf te benoemen en mijn vriendin was ook aanwezig om mee te luisteren.

Lan toonde voor het eerst duidelijk ergens pijn. En dat was midden op de hak. Daar was het ook weer warmer. Conclusie na drukken en duwen is dat het eerder de slijmbeurs is dan de peesschede. Bovendien blijft de DA ervan overtuigd dat de spat ook meespeelt.

Ik blijft het gek vinden dat een paard dat nooit kreupel is geweest en ook nu niet moeilijk uit de stal komt o.i.d. in enen én spat en een slijmbeursontsteking heeft, maar goed ik ben geen DA.

In ieder geval is het idee het eerst met orale middelen (en nog pijnstiller, ontstekingsremmer in hals) te proberen. Omdat ze wel a.g.v. die middelen goed heeft gelopen tijdelijk. Dus weer zakjes met poeder (onstekingsremmer, vochtafdrijver) een pot AB-poeder en metacam 1x per dag). Verder twee keer per dag afspuiten, compagel en vanwege de spat wel rustig stappen (ze is niet kreupel in stap). Een klein rondje (ca 15 min) mee als handpaard is toegestaan. Ze mag niet met andere paarden in de wei, dus ze moet in de binnenbak (anders springt ze over het draad naar 'haar' groep).

De stal komt morgen een rubbermat in en ze staat tot over haar kogels in het stro om de bodem zo zacht mogelijk te maken zodat de eventuele harde grond de slijmbeurs niet irriteert.

Als dat niet werkt, dan kan de slijmbeurs ingespoten worden ... als de medicijnen op zijn, weer bellen.

Ik lees zo her en der dat slijmbeurzen zeer landurige blesures zijn en de neiginghebben chronisch te worden. Er staat niet bij wat ik kan doen om dat te voorkomen. Ik heb volgens mij op tijd aan de bel getrokken (een week nadat ze kreupel werd). Afwachten dus maar..

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:30

hopen dat het weer goedkomt Anya! je doet in ieder geval goed je best! :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:30

ww ik zit in hetzelfde oerwoud aan supplementen te spitten. Heb het maar even van me afgezet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:31

enniee schreef:

mijn spaarrekening ook :+ *\o/*
Die is aan de lijn :+

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:32

Tsja.. dat kom je alleen maar te weten door uitproberen?
--
verina staat weer op ijzers voor, achter kan niet dan schopt ze .

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:32

Anya schreef:
enniee schreef:

mijn spaarrekening ook :+ *\o/*
Die is aan de lijn :+

dat wil ik best geloven :+

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:20

Aan de lijn? De mijne heeft zichzelf weggevegeteerd. Na vrijdag bestaat ie niet meer.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:47

Goede avond allemaal!

Mag ik even heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg blij zijn :D :D :D *\o/* *\o/* *\o/*
Mijn verslag van de dag:

Allereerst mocht Vario nieuwe schoenen aangemeten krijgen vanmorgen vroeg, de hoefsmid was er al om half 9. Goed, daarna even rustig aan, toen rond half 12 gaan laden. Wil verdorie Eddy, dus de niet-spatter, niet de trailer oplopen?! :? Die is normaal aan een halstertje de trailer op te zetten in je up, maar die had al lang en breed in de gaten dat het nu anders was dan anders.. Goed, met een paar brokjes had ie dan toch besloten er wel op te lopen. Toen Vario. Vario is erg bang voor nauwe ruimtes en doorgangen, als ie eenmaal staat is het goed, maar voordat ie staat := Affijn, ik aan de lijn, 2 man aan weerskanten met een zweepje en hij liep er op. Goed. Volgende stap, voor het eerst rijden met Eddy én Vario, voor Vario geen punt, maar voor Eddy alweer ruim 2 jaar geleden? Zo niet langer. Ik was doodnerveus, echt heel erg! :o Maar, hij was zo ontzettend braaf! Hij heeft serieus geen stap verkeerd gezet, nog geen poging tot tegenhangen, niets! :D :D Zooo blij daarmee! Ben het stukje van het parkeerterrein van stal tot aan de weg achter de trailer aan gelopen om te zien hoe Eddy reageerde, maar was echt heel goed, hij bleef gewoon in het midden staan. Voorheen had ie al 3 keer tegen de wand aan gebeukt.. := Ik laat 'm overigens wel los staan, Vario zet ik wel vast.

Nou toen we bij de kliniek aankwamen, eerst Vario afgeladen. De da heeft 'm eerst even zo bekeken, hij was er onwijs tevreden over. Toen naar buiten, op de rechte lijn stappen en draven. Viel 'm allemaal onwijs mee hoe hij weg liep. Toen op de volte, beide kanten klein drafje, ook super tevreden. Je zag wel dat ie iets of wat stijfjes was in beide linkerbenen, maar dit wijtte de da echt aan het stilstaan vanwege de kreupelheid. Nou, buigproeven, ook niks dan lof. Hij voelde daarna even aan het probleem-voorbeen. Hij voelde wel dat er iets of wat verdikking op zat. Weer terug naar binnen, echo gemaakt. Hij zei, je hebt ontzettend veel geluk gehad, want hij is van binnen heel keurig. Hij heeft dus wél een fikse klap op zijn pees gehad, naar alle waarschijnlijkheid wel een naja, zeg maar heeeele oppervlakkige beschadiging gehad, maar godzijdank geen echte peesblessure. Waarschijnlijk heeft het ook erg mee geholpen dat ik 'm vanaf de eerste dag kreupel gelijk behandeld heb als zijnde wél een peesblessure. Blijkt wel weer dat mijn eerste gevoel me niet voor de gek heeft gehouden! Nou, toen naar het moment surpréme... De röntgenfoto's! De Tildren is absoluut niet voor niks geweest! De middelste gewrichtspleet is al een heel stuk verder 'dicht' gegroeit. Je ziet als het ware een soort wittige waas over de spleet heen lopen, heel egaal en heel rustig. Daar zijn zeg maar een soort van 'brugjes' zich aan het vormen om dus tot één geheel te komen. Ook aan de randen van de spleten zaten 7 maanden terug nog wat haakjes, die zijn nu ook heel mooi vlak aangegroeit. Het ziet er allemaal heel rustig uit nu, en hij heeft amper nieuwgroei! We mogen dus weer aan de gang, en met rijtechnische oefeningen mag ik 'm nu weer sterker gaan maken op de achterbenen zodat ik 'm nog verder help met het ondersteunen van het gewricht. Op het moment dat hij dan sterker is achter, kan ie dus de kracht ook beter gaan verdelen over zijn achterhand. Zijn rug is ook nog een klein beetje losgewerkt, dus we kunnen er weer tegen aan. Ik moet nou natuurlijk wel rustig gaan opbouwen ivm dat voorbeentje, ik mag steeds een beetje meer gaan vragen, zolang de pees niet dik wordt. Die kans is vrij klein, maar heel even in de gaten houden nog voor de zekerheid.
Daarna nog Eddy, die heeft hij alleen de rug wat los hoeven maken.

Hij zei letterlijk over allebij de paarden, "ze zien er geweldig goed uit, ik kan niets anders zeggen dan, mijn complimenten!" Eddy had namelijk ook een 'drama' rug, zoals hij zelf zei :') heel plat en eigenlijk een soort van week aan het worden. Vario was ook enorm week in de rug, die is nou praktisch recht :D Eddy overigens ook hoor, die heeft nu eindelijk een ruggegraat :') Ook heeft ie ze even opgemeten, Vario meet, jawel, 1.78m! :oo En Eddy precies 1.60m.

Ik heb nog eens gevraagd welke variant Vario nu heeft van spat, het is dus eigenlijk een soort mix van van alles en nog wat. Er is nieuwgroei en er is oplossing aanwezig. Wel idd heel hoogst waarschijnlijk ontstaan door verkeerde belasting van zijn lijf. Ik heb ook nog nagevraagd wat zijn visie was op erfelijk zijn al dan niet. Hij zei, eigenlijk is dat een soort kip en het ei verhaal. Men kan wel zeggen dat het erfelijk is, maar er zijn zoveel meer factoren die meetellen in zoiets. Ja het zou kunnen dat het erfelijk is, maar waaróm dan? Is dat dan omdat die lijn veel hoogbenige paarden geeft met hoge kruizen, waardoor ze de rug makkelijker verkeerd gaan gebruiken en daarom dus verkeerde belasting op de gewrichten ontwikkelen? Of is het zo dat er idd iets erfelijks zit in dat gewrichtenverhaal, waardoor ze dat willen ontlasten en daarom de rug verkeerd gaan gebruiken en dus zo nog meer belasting krijgen op die gewrichten... Tja.. Moeilijk dus. Waar begint het..

Zo, heule lange post :+ Maar jullie zijn op de hoogte :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:19

Meid wat ontzettend tof. Geeft een mens weer moed.
Lan heeft ook die mengvorm zo heb ik begrepen. Maar goed: eerst moet er iets met die slijmbeurs gebeuren.

Geniet ervan! Heerlijk nieuws!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:19

Wickedwyvern schreef:
Aan de lijn? De mijne heeft zichzelf weggevegeteerd. Na vrijdag bestaat ie niet meer.

annorexia spaarrekening.. niks erin, alles eruit :brr:

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:30

Dank je Anya, geeft zeker weten weer moed, en hopelijk mijn verhaal andere ook!

En ehh, anorexia rekeningen... Ook hier een bekend fenomeen :') Gelukkig mag ie nu weer proberen het binnen te houden :')

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 08:39

Anya, goed bezig in elk geval met Lan. Wel gruwelijk ingewikkeld dat t niet alleen spat is maar ook nog eens die slijmbeurs. Word een beetje veel dan van alles.

Maggie_eddy, goed nieuws zeg! Heb je t niet voor niet gedaan. Geef jij toevallig ook nog een glucosamine supplement? Enneuh.... dat verhaal van hoogbenige paarden met hoge kruizen enzo is wel heel herkenbaar! Bradaigh kreeg de bulten toen ie 2,5 was. Toen deed ik nog niks met m... dus kan me niet voorstellen dat ik m verkeerd belast hebt. Maar dat ie zelf zn rug niet optimaal gebruikt, geloof ik gelijk. Osteopaat gaf ook aan dat ie scheef staat in zn bekken. Dus dat zal er allemaal mee te maken hebben.

Bradaigh loopt sinds dinsdag slecht. Heb t gevoel slechter dan normaal, of misschien komt dat omdat ik nu precies weet wat er aan de hand is. Linkerachterbeen is ook warmer. Daar zit de oplosvariant. Heb de foto's terug gezien en vind dat wegvreet plekje dan toch wel beangstigend hoor. Blij dat ie vrijdag Tildren krijgt! En heel benieuwd of ik 23 april nou nog aan de B-wedstrijd mee kan gaan doen...

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:31

@Maggie_Eddy: super verhaal. Fijn dat het allemaal zo goed gaat.

Ik zag een vraag over glucosamine langskomen: wij geven Kiek al een aantal jaar Glucasec 6000 zakjes :

Wat is het?
Glucosamine is een bouwsteen van belangrijke onderdelen van kraakbeen en de gewrichtsvloeistof. Het is te gebruiken bij versleten gewrichten, ook wel artrose genoemd.

Artrose is een aandoening van het kraakbeen. Dit is het weefsel dat de botuiteinden in de gewrichten bekleedt. Bij artrose is het kraakbeen veranderd. Dit komt vooral voor bij oudere dieren en bij overbelasting van de gewrichten. De belangrijkste klachten bij artrose zijn stijfheid, ontsteking en pijn van de aangedane gewrichten. Deze pijn is het hevigst na een rustperiode, bijvoorbeeld na opstaan. Bij bewegen gedurende enige tijd, blijkt de pijn daarna te verminderen.

Hoe werkt het?

Glucosamine remt de ontsteking in de gewrichten en verbetert het de kwaliteit van het kraakbeen. Belangrijk is dat glucosamine wordt gegeven in de vorm van glucosamine-sulfaat (Glucasec) in plaats van bijvoorbeeld glucosamine-HCL. De sulfaatgroep is namelijk ook belangrijk gebleken voor de productie van proteoglycanen in kraakbeen.

Toepassing
Het is belangrijk dat glucosamine-sulfaat wordt gedoseerd in een hoeveelheid van 1500 mg per 75 kg lichaamsgewicht.

Het werkt zeer naar tevredenheid, maar heb geen flauw idee hoe het zou zijn als ik ze niet gaf...

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:25

Goed nieuws maggie_eddy~! :D :D

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:03

Dank jullie wel allemaal :D

@ ww: Nee ik geef helemaal niks aan suplementen bij. Ook helemaal niet gedaan in al die tijd. Wel balen dat jouw knollie nou niet helemaal lekker loopt. MAar ik herken wel wat je zegt hoor, dat je nu weet wat er is, soms kun je dan zo erg erop gaan letten dat je dingen ziet of erger ziet dan dat het is. Lastig is het wel!

itsme_ilonca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:18

Hierbij even een kort verslag van gisteren op de kliniek, ben nu op mijn werk namelijk.
We waren gelukkig meteen aan de beurt, ook al waren we een half uurtje te vroeg. De dierenarts wou haar eerst even op het harde zien draven, linksom liep ze redelijk, rechtsom behoorlijk kreupel. Toen was het voor de dierenarts al duidelijk dat het dus inderdaad niet meer de hoefzweer was, maar dat het hogerop zat.
Omdat we dus al wisten dat ze spat had, heeft hij eerst het spronggewricht uitverdoofd, en daarna weer even op het harde laten draven, ze liep gelijk stukken beter, dus weer foto’s van het spronggewricht laten maken.
Rechts zag er nog steeds heel mooi uit, eigenlijk geen veranderingen met vorig jaar, links was het dus wel weer actief, weer botoplossing te zien. Dus ze heeft gelijk weer een infuus met tildren gehad en over 2 maanden moeten we weer terug komen voor controle.
Mijn voorgevoel had dus toch weer gelijk

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:07

He gets itsme! :(:) Balen zeg! Was de da wel nog positief over de prognose van de toekomst?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:41

Ah jakkes, maar hij mag wel weer bereden worden in de toekomst?

itsme_ilonca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:58

Ja de dierenarts was redelijk positief, de b en l dresuur verwacht hij geen problemen mee. Alleen springen mag ik niet meer met haar.
De vorige keer heeft ze ook goed op de tildren gereageerd, dus we gaan er nu vanuit dat dat nu ook weer zo is.

Op het moment dus alleen maar stappen, zodra ze niet meer kreupel loopt mag ik heel rustig ook weer wat erbij gaan draven.
Mevrouw is het er alleen niet mee eens, ze was vanmiddag door de wei aan het galopperen en bokken

monique_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:29

Ik ga dit topic ook volgen...
Mijn paardje van 13 heeft heeft ook spat, is vorig jaar geconstateerd in beide spronggewrichten achter. Hij liep al een hele tijd kort van achter en had moeite met onstpanning. Zodra ik lange teugel gaf ging hij gelijk met z'n koppie omhoog. Hij wilde nooit echt lengte opzoeken, liep juist meer opgekruld. Achteraf vallen de puzzelstukjes natuurlijk in elkaar en snap ik waarom hij zo'n moeite had met dit soort dingen... Toch heeft deze kanjer nog 2 jaar wat wedstrijden gelopen op de manege met me en zelfs 3 keer 1e plaats veroverd!
Toen we onze eerste les bij de rijvereniging hadden liep hij echt kreupel en ben ik de volgende dag naar de dierenarts gegaan omdat mijn instructrice dacht dat hij iets met zijn rug had en ze verwees me door naar fysio. Voordat ik bij fysio kon komen, moest ik hem eerst laten checken bij de da. Hier liep hij zo kort van achter op het harde en galop doet hij met 2 achterbenen tegelijk, heel pijnlijk om te zien maar echt kreupel was hij niet. Omdat zijn spronggewrichten dik waren, zijn er foto's gemaakt en hieruit bleek dat hij ernstige spat had wat er al heel lang had gezeten en ook veel botwoekering. Conclusie; inspuiten had eigenlijk geen zin meer omdat het al zover gevorderd was.
We hebben hem lekker op de wei gezet, dag en nacht met schuilstal maar hij blijft natuurlijk stijf. Sinds 1 1/2 maand geef ik Glucohorse maar zie nog niet veel verschil. Ook ben ik langzaam hem weer aan het oppakken met 15 min. stappen op hem, vooral rechtuit. Toch weet ik niet echt wat het beste voor hem is. Soms staat hij er zo somber bij en soms als ik hem ff meeneem naar buiten leeft hij op. Hij staat met een maatje dus is niet alleen. Hij ziet er verder goed uit, maar of hij pijn heeft met bewegen is voor mij een vraagteken. Aan de ene kant denk ik soms niet omdat hij er zo goed uit ziet, maar aan de andere kant loopt hij zo kort vanachter dat het er voor mij al pijnljk uitziet. De een zegt ook je moet rijden, de ander zou hem weer lekker op de wei zetten.
Ik zit er aan te denken om hem van het zomer nog eens te laten checken bij de da en te kijken hoe de spat veranderd is in dat jaar tijd...
Ik wil hem natuurlijk nog zo lang mogelijk bij me houden maar hij moet wel pijnvrij kunnen leven...
Het beste doen is niet altijd even makkelijk, want wat is het beste??