[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:27

wat een knappe pony's allemaal!
Wat gek is dat toch,ondanks dat ze slank zijn,die bult blijft...bij pablo ook dus.
Ik zal weereens foto's plaatsen(voordat ik het verleer...)
Victor loopt als een trein!(een kleintje dan....)handstand en radslag doet hij heel soepeltjes(turn verleden misschien?)
aurora is ook een knappe pony,die voeten zijn zeker opgeknapt,mooi werk!
en die witte lijn ach....ik ken witte lijnen......zucht....

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:46

Ja ik heb ook heel veel foto's (zeker toen ik in 2004 digitaal ging) en ook heel veel van haar kontje, maar die zijn dusdanig genomen dat daar niet echt duidelijk iets van een "bult" te zien is Haha!

Paar voorbeelden zijn oa:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de laatste foto (uit 2004) zou ik zelfs bijna zeggen dat er geen bulten te zien zijn en ze ook redelijk slank is (maar dat is waarschijnlijk vertekenend was ook zij is in mijn ogen altijd 'te dik' geweest).

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:03

Isapaardje schreef:
Hoe heb jij het bij Niek laten onderzoeken?

Mijn klassiek homeopate heeft Niek doorgemeten met de Biotensor e.o. Lecherantenne en daarna ruim een jaar homeopatisch behandeld.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:54

WesseLady schreef:
Ik denk dat je het proces gluconeogenese bedoeld. Een paard kan geen eiwitten opslaan in het lichaam en gebruikt het teveel aan eiwit daarom als energie. Eiwitten worden door het lichaam afgebroken tot aminozuren. Een aminozuur is eigenlijk gewoon een koolhydraat met daaraan een stikstof(amino)groep. Bij een teveel aan eiwit wordt in de lever de stikstofgroep van het aminozuur 'geknipt', waarna het koolhydraat als energie wordt verbruikt of opgeslagen. De aminogroep wordt door de nieren in de vorm van hippuurzuur uitgescheiden. Een teveel aan eiwit is zowel voor de lever als de nieren belastend.

Dank je WesseLady. Knipoog
Daar doelde ik inderdaad op.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:59

singasong schreef:
En wie van jullie heeft de nieren en of lever al eens gereinigd?

Dat bloedonderzoek niets heeft uitgewezen Ingrid daar kijk ik niet van op.

Niek had zgnmd. ook niets aan zijn nieren en lever a.d.h. van bloedonderzoek. Maar achteraf bleek toch dat 1 nier het bijna had opgegeven, z'n lever voor 80% werkte, z'n milt niet goed was en zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Ik heb het al een paar keer gedaan.
De lever met Liv 52 en de darmen met een probiotica geholpen.
Liv werkt supergoed. We hebben het bij onze Cushingmerrie gebruikt wiens lever al aardig slecht was.
Na een dubbele kuur bleek de lever enorm herstelt te zijn volgens bloedonderzoek.
Op de kliniek waren ze stomverbaasd en raadden aan vooral zo door te gaan.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 00:06

Isapaardje schreef:
Ja ik heb ook heel veel foto's (zeker toen ik in 2004 digitaal ging) en ook heel veel van haar kontje, maar die zijn dusdanig genomen dat daar niet echt duidelijk iets van een "bult" te zien is Haha!

Vingers aflikken Haha! . Nee, inderdaad, ik zie ook niet echt die bulten. Wat ik me trouwens afvraag over die bulten; zou het ook niet gewoon een teken van vetzucht/aanleg voor vetzucht kunnen zijn? En vette paarden zijn potentiele bevangers... (is maar een gedachte hoor).

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 07:44

Vroeg ik me ook al af (is ook waar het artikel "EMS" eigenlijk over gaat. Ook bij insulineresistentie lees je over 'die bulten' op het paard).

Maar nu ik dus paarden ken die zeker niet te dik zijn, jonge paarden nog (eentje een jaar, ander twee jaar), begin ik me toch ook af te vragen of het niet ook iets met de bouw te maken heeft.
Maar wat die jonge paarden betreft, is afwachten ...
Isabella was toen ze 3 was ook hartstikke gezond (maar tonnetje rond Bloos)

Heb nog een keuringsrapport van haar als 3 jarige. Ze scoort in alles redelijk normaal. 2 Dingen vielen me wel op. Kruisvorm neigt naar dakvormig en verzenen naar laag.

Ga binnenkort weer eens naar de fokker (op visite) en denk dat ik nu op hele andere dingen ga letten bij zijn pony's en dan met name Isabella's moeder en zussen.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:39

Aangezien mijn pony vorig jaar een gans jaar probleemloos 24/7 op de wei heeft gestaan (ondanks een verleden als hoefbevangen paard) vraag ik me af hoe groot de kans is dat ze er ooit fulltime terug op mag.

Of tenminste deze winter dan? Geeft dat niet minder problemen 's winters dan in het voorjaar?

Wie heeft een ex-bevangenpaard terug 24/7 op de wei?

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:55

Al zou nu iemand zeggen "ja ik" daar schiet je nog niet veel mee op. Het is niet uitgesloten dat het niet/nooit meer kan, maar op dit moment moet je gewoon heel voorzichtig zijn.
Bouw de tijd dat je paard het gras op gaat heel voorzichtig op. Er zijn hier genoeg tips voorbij gekomen hoe je dat het beste kunt te doen.
En als dat allemaal goed gaat, dan pas kun je verder kijken wat wel of niet kan.
Met berijden geldt hetzelfde.

Tuurlijk willen we allemaal het liefst onze paarden zo snel mogelijk weer "normaal" houden, maar voor een goed herstel is het noodzakelijk dingen goed op te bouwen, anders heeft je paard het zo weer terug. En iedere keer wordt herstel toch moeilijker (is mijn ervaring).

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:33

Ja, ik voel duidelijk aan dat ze er nog niet aan toe is om fulltime op de wei te staan. Ik heb haar nachtelijk grazen zelfs al teruggeschroefd op 1uurtje 's morgens en 3 uurtjes 's avonds omdat ik af en toe weer pulsatie voelde en 'lichtjes' warme hoeven.

MAar ik vroeg het me gewoon af. Vooral omdat ik volgende week moet beslissen of ze nu naar de hoefsmid gaat of niet.

Ik ga vandaag nog een laatste zet doen, iets rond een weitje hier heel dicht bij en ligt ook makkelijk bereikbaar langs de weg. Als ik dit kan gebruiken, dan wil ik er terug 100% voor gaan (in combi met graasmasker). Maar als ik terug naar die andere wei moet, dan is het echt niet haalbaar.

Ga deze namiddag praten met de eigenaar en hopen op zijn empathie..

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:50

Isapaardje schreef:
Tuurlijk willen we allemaal het liefst onze paarden zo snel mogelijk weer "normaal" houden, maar voor een goed herstel is het noodzakelijk dingen goed op te bouwen, anders heeft je paard het zo weer terug. En iedere keer wordt herstel toch moeilijker (is mijn ervaring).

Dat is mijn ervaring idd ook. Na de eerste hoefbevangenheid herstelde Victor heel snel, maar na de tweede een heel stuk langzamer. De tweede hoefbevangenheid was natuurlijk ook een heel stuk erger, mede door de foute diagnose door de DA waardoor er veels te laat is gehandeld. Tussen de eerste en de tweede hoefbevangenheid in lag ongeveer 4,5 jaar, waarin ik hem scherp in de gaten heb gehouden. Helaas lette ik dus op een aantal verkeerde dingen -ik had nog nooit van fructaan in het gras gehoord, lette absoluut niet op de suikers in de wortels en appels en bovendien kreeg hij z'n medicijnen vermengd met stroop Bloos -maar 24/7 op het gras heb ik nooit meer aangedurfd. Misschien dat het wel ooit kan, maar ik durf het iig niet aan. En ach...af en toe op het gras maakt het ook weer een beetje speciaal voor ze, net als taart voor ons... Clown

Over de bulten...ik heb nog eens naar een oude foto van Victor gekeken toen ik hem pas had, daar zie ik geen bulten op de kont. Toen was het nog een mooie slanke pony. Knipoog
Afbeelding

Isabella en Aurora zijn trouwens ook Vingers aflikken Vooral Aurora zou mooie veulens kunnen krijgen van Mouse, ware het niet dat hij een ruintje is... Tong uitsteken

EDIT: Hier nog een leuk filmpje van Victor en Mouse, waarop te zien is wat voor een clown Victor is en wat Mouse allemaal niet moet verdragen... Clown Het is vanachter het voorraam gefilmd, vandaar wat wazig, en op het laatst schudt de camera heen en weer omdat ik zowat ik m'n broek moest pissen van het lachen... Haha!
http://youtube.com/watch?v=cUDlATXMNms
Oja...filmpje is genomen op 8 juli 2007.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:17

Haha, helemaal geweldig.
Je zou er zelf commentaar bij moeten voegen:
"scheit die tuter nou eens vol joh ... ah toe nou" .. nee, nee en nog eens nee "ah joh, kom dat kun je best!", schei toch uit man ... enz. Clown

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:25

Die van mij heeft nog wel bulten. Die willen niet echt weg. Mss de training wat opbouwen?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:39

Fantastisch dat filmpje! Wat een lol heeft Victor zeg. Lachen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:31

Wahaha droog filmpje Haha!

Zit er trouwens veel eiwit in safe and sound? Heb het idee dat Amber meer last van jeuk heeft, sinds ik het voer

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:49

Geweldig filmpje! Dat is echt het leuke van ruinen, merries doen dat soort dingen niet. Ik ben blij voor Romeo dat hij in Utah een kameraad heeft, want Romeo heeft het niet makkelijk tussen de merries.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:19

gekke victor!!!hij heeft humor!!ik mag dat soort paarden wel!
Ik las vanochtend iets over insuline resistentie en hooi,het kwam hier ongeveer op neer:
Hoe langer het hooi te drogen ligt hoe minder suiker en fructaan er in zit.
Suiker en fructaan zijn wateroplosbaar,dus weken heeft wel degelijk zin.
Het is veiliger hooi twee dagen te laten drogen(in nederland..???)
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=7443
Morgen komt de da de paarden enten en tegelijk bloedafnemen ,lever,nieren,parasieten enzo....ben benieuwd,schildklier test vond hij niet nodig,als het paard goed is niets veranderen,gelukkig,zo denk ik er ook over...

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:30

Nagelbijten / Gniffelen Dat filmpje!

Even nog eens iets laten weten over Beauty, jeweetwel --> hooiallergie Knipoog
Hij staat nu al precies een week elke dag 1,5 uur op de wei. Hij is zo hevig als wat, geen kloppende slagader, niet manken.
Go jij! Go jij! Ben heel blij dat het zo goed gaat, maar we moeten zeker blijven opletten hé. Nu zit er in ons gras ook niet zoveel in, in het voorjaar zal het toch allemaal anders moeten verlopen, maar da's nog lang Lachen
Volgende week ben ik een weekje op kamp met m'n andere pony, dus dan zal mijn vader het alleen moeten regelen met hem Tong uitsteken,
't Is wel elke dag een heel gedoe hoor, op de wei-af de wei, 's avonds weer op en af de wei, daartussen ook de andere paarden hun weidegang nog regelen. Maar voor de paarden alles zeker! Pling

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:43

capopjekop schreef:
Wahaha droog filmpje Haha!

Zit er trouwens veel eiwit in safe and sound? Heb het idee dat Amber meer last van jeuk heeft, sinds ik het voer

Net op de zak gekeken, 8,5% eiwit, dus dat is vrij laag.
Isabella schuurt ook wat meer en ze is nog altijd aan het verharen (ondanks haar blinkende vacht; er kwam zojuist zelfs erg veel haar uit).

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:46

geerke schreef:
Het is veiliger hooi twee dagen te laten drogen(in nederland..???)

Volgens mij ligt het hooi hier zo'n 5 tot 7 dagen te drogen op het land voordat het in balen wordt geperst (niet met plastic).

In Zwitserland gooien ze het hooi los in de schuren en hebben ze een blaasinstallatie .. dan is 2 dagen drogen kennelijk voldoende om al binnen te halen.

Hoe doen ze het in Frankrijk?

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:14

Victory-Boy schreef:
Over de bulten...ik heb nog eens naar een oude foto van Victor gekeken toen ik hem pas had, daar zie ik geen bulten op de kont. Toen was het nog een mooie slanke pony.

Weet je dat ik eigenlijk vanmiddag het omgekeerde zat te bedenken.
Bij Isabella zie ik op foto's van "vroeger" niet die bulten, maar wel een goed gevuld achterwerk. Ze is tot 2005 altijd te dik geweest; na die tijd ben ik begonnen met haar laten afvallen en minder/anders voeren. Daarna zijn die bulten gaan opvallen.
Zou het niet kunnen dat ze voorheen zo gevuld was dat je ze gewoon niet zag, en nu, nu ze is afgevallen, deze bulten of nog resterend vet is wat minder snel verdwijnt dan de rest, of haar 'oorspronkelijke' bouw is.

Daarbij heeft ze niet alleen op haar kont bulten, ook na de schoft (achter de schouderbladen) zit te veel vet dat gewoon niet weg wil.

Maar is dat niet misschien net als bij ons? Ik heb eigenlijk ook wel te veel "vet" op plekken waar ik er heel graag vanaf zou willen, maar eh alles gaat eraf, maar niet die plekken.
Maw, ik kan aan mijn lijf ook zien waar dat ene slagroomgebakje komt te zitten Haha!
Zou het bij paarden niet net zo kunnen zijn?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:30

ik heb ook bulten op m'n kont(vroeger ook niet,terwijl ik nu minder eet,begrijp er niets van)....isabelle is toch prachtig nu!,het is net een klein paardje...ik bedoel niet echt een shet.
Hier drogen ze het hooi soms een dag,s'ochtends maaien s'avonds in de baal,maar in de zon is het echt vreselijk heet,ik denk als je een thermometer in de zon legt het wel 50 graden is...het is nu heerlijk weer,20 graden ,windje,beetje zon,droomweer voor mij,gauw de bosmaaier pakken,voor het weer bloedheet is over een paar dagen.
Dan zit ik binnen bij de airco.....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:54

Geen idee of het bij paarden hetzelfde is, maar het lijkt mij persoonlijk raar als het heel anders bij hun zou werken terwijl ze net als ons zoogdieren zijn.

Heb net trouwens foto's zitten kijken, maar ze was echt moddervet Bloos! Een wonder dat ze niet eerder bevangen is geraakt Bloos

Heel wat jaren terug
Afbeelding
april 2006
Afbeelding
Vorige maand
Afbeelding
Nog niet helemaal ideaal, maar toch zeker wel een hele verbetering Lachen

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:45

oooh wat een ontzettend leuk filmpje, lig echt dubbel. Mag ik een linkie zetten in het IJslanderforum, daar weten ze dit soort dingen ook erg te waarderen.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:50

geerke schreef:
isabelle is toch prachtig nu!,het is net een klein paardje...ik bedoel niet echt een shet.

Haha zal het compliment aan haar doorgeven.
Ze denkt zelf ook altijd dat ze paard is en vindt het een belediging als ze voor pony wordt uitgescholden (mijn broer doet dat altijd en ze mag hem ook echt niet Tong uitsteken ).