[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:35

Wellicht even zoeken naar een andere da met mobiele röntgen. Hier variëren de prijzen ook oer DA.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:45

Ik vind het wel heel erg netjes van jouw da om te adviseren röntgenfoto’s te laten maken, ook al heeft hij zelf die apparatuur niet. Hij loopt altijd het risico dat jij vervolgens klant wordt van een praktijk die die apparatuur wel heeft, dus hij heeft echt oog voor het belang van jouw paard.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:56

Hmm ja ik snap het Kyno, echter heb ik al jaren geen bekappen of smid meer. Ik doe het altijd zelf.
Heb mij veelvuldig verdiept in de werking van de hoef en het bekappen ervan.
Ik kijk liefst naar haar wat zij fijn vind. Nicky heeft redelijk mooie hoeven maar vind het totaal niet fijn om helemaal laag op haar hielen te worden gezet.
En mijn fjord bijvoorbeeld vind dat bijvoorbeeld wel weer heel erg fijn.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:36

Hier heb ik ook foto's laten maken vorig jaar oktober, een week of 3 na hoefbevangen worden. Dierenarts zei echter dat het geen/ niet veel verschil zou uitmaken. Tja zeiden ze, je weet hoe het erbij staat, maar verder keken ze het niet bijzonder belangrijk te vinden. Was dat ik aangaf dat ik het graag wilde. Hier was het trouwens ook iets van 125 euro voor beide voorvoeten + 40 euro visite kosten. Viel mij opzich weer mee want als je soms hoort hoeveel ze rekenen.

Weet nog niet of ik vervolg foto's laat maken, misschien later dit jaar wanneer de smid hem vaker heeft kunnen doen om te corrigeren. Op moment staat hij ook nog steeds op ijzers met siliconen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:22

Wooow duur die foto’s van de mobiele dierenarts.

Ik ga altijd naar de kliniek, heb al 3x foto’s laten maken. Betaal €34,- per foto.

affy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:15

Vraagje, mijn merrie is voor het eerst hoefbevangen geraakt precies een week geleden. Waarschijnlijk een combinatie van een injectie voor allergie en de kou en meer op stal.

Ze herstelt ontzettend goed en nu dus ook afbouwen met de medicatie.

Aangezien ik hier zelf ontzettend weinig / geen ervaring mee heb is mijn vraag, is het ooit nog mogelijk om haar 24/7 op het land te hebben, zomers. Hiervoor stond ze dat altijd wel zonder problemen.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:28

Ja super duur vond ik het! Voor een volgende keer inderdaad eerst maar eens een rondje bellen. :P

Affy: ik kan je daar helaas geen antwoord op geven maar lees ook ff met de anderen mee. Mijne is ook voor het eerst hoefbevangen en ook niet door gras. Dus ik weet (nog) niet of ze weer (beperkt?) de weide op mag... geen idee.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:13

Hangt er vanaf wat de oorzaak is affy en welk land je hebt

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 22:09

Hier gaat het steeds beter! Ik ben zo blij.

Vandaag kwam de vrouw die bloedzuigers ging aanzetten. Ik vond het oprecht spannend maar het viel reuze mee.

Hieronder een foto. Mochten mensen meer foto’s willen zien. Ik wil ze wel plaatsen ik weer alleen niet hoe ik ze beschermt kan zetten. Zijn behoorlijk bloederig
Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 22:38

Het ehh is inderdaad bloederig
Ik zat er vandaag tijdens 't werk nog an te denken, wie was dat ook alweer die ook bloedzuigers wou testen :)*

Jullie hebben het naderhand ook gewoon open gelaten en geen verband ofzo erom?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:23

Hihi het blijft een vies gezicht, maar toch ook super interessant! Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen ermee gaan zijn. Sta ook wel open voor het idee... :)

affy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:27

assebassie schreef:
Hangt er vanaf wat de oorzaak is affy en welk land je hebt

Waarschijnlijk een combinatie van een allergie injectie en de kou / stilstaan door het weer.
Is voorheen nooit gevoelig ervoor geweest en altijd 24/7 op heet land.

Nou moet ik zeggen dat het een jonge gezonde merrie is, en er na een week al zo goed als bovenop is en weer goed loopt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:30

Ik heb gelezen dat als paarden buut krijgen behandeling met bloedzuigers niet kan klopt dat ?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:53

sterkte affy, ik leef met je mee. Mijn merrie is ook sinds ruim een week bevangen.

wat zegt jouw dierenarts mbt de evt oorzaak door de injectie tegen allergie?

Mijn pony heeft namelijk vorige week voor ze bevangen werd een ontstekingsremmende injectie gehad omdat we toen nog dachten dat ze op een achterbeen kreupelde. En 2 dagen later was ze bevangen.

3 jaar geleden heeft ze ook al eens een lichtere aanval gehad, en dat was vrijwel direct nadat ze hengstig gespoten was.

Verder zou ik op dit moment geen oorzaak (behalve het weer) kunnen bedenken. Er is bij ons verder niets veranderd in (voer)management

affy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 16:22

juval schreef:
sterkte affy, ik leef met je mee. Mijn merrie is ook sinds ruim een week bevangen.

wat zegt jouw dierenarts mbt de evt oorzaak door de injectie tegen allergie?

Mijn pony heeft namelijk vorige week voor ze bevangen werd een ontstekingsremmende injectie gehad omdat we toen nog dachten dat ze op een achterbeen kreupelde. En 2 dagen later was ze bevangen.

3 jaar geleden heeft ze ook al eens een lichtere aanval gehad, en dat was vrijwel direct nadat ze hengstig gespoten was.

Verder zou ik op dit moment geen oorzaak (behalve het weer) kunnen bedenken. Er is bij ons verder niets veranderd in (voer)management

Mijn merrie heeft op donderdag, 4-2 een allergische reactie gehad op dr buik, waardoor ze op 4-2 en 5-2 Rapidexon injectie heeft gehad, staat letterlijk in de bijsluiter achteraf dat ze er bevangen van kunnen raken. Op 9-2 stond ze bevangen. Nou heb ik dat ook nagevraagd aan mijn dierenarts en die zegt dat het inderdaad kan, maar dat hij het bij zo'n jonge gezonde merrie nog nooit heeft gezien, dus waarschijnlijk een combinatie van de injectie, de kou, en door de sneeuw meer op stal.

Mijn merrie is er nooit gevoelig op geweest. Nou moet ik zeggen dat ze erg vlot herstelt. Medicatie vanaf gister aan het afbouwen en ze loopt weer goed en is qua gedrag/energie weer helemaal de oude.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:13

Hier zaterdagavond voor het laatst equipalazone gehad en ben echt blij met hoe het gaat!
Natuurlijk loopt ze niet helemaal zoals het hoort, maar ze loopt uit zichzelf lekker vlot, zowel op het harde als op het zachte, is vrolijk en geïnteresseerd, kortom: ik klaag niet. :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:17

Hier gelukkig ook verbetering te zien, met de sneeuw, kou en harde ondergrond liep hij echt beroerd.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:23

Hier ook weer wat verbetering! Bute is afgebouw naar twee zakjes per dag en dat gaat best aardig. Vanmorgen zelfs twee passen draf gezien in de paddock! Zonder hoefschoenen is ze nog wel erg gevoelig.

Ik krijg als het goed is morgen de easyboot sneaker binnen, een nieuw model. Ik ben heel benieuwd hoe ze het daarop doet!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:40

Charaz schreef:
Ik heb gelezen dat als paarden buut krijgen behandeling met bloedzuigers niet kan klopt dat ?

Hier kreeg je alsnog metacam voor 500 kilo toen ze bloedzuigers kreeg ivm hoefbevangen.

Nu had ze bij de peesblessure en co geen pijnstilling.
Het Gebied t moet wel schoon zijn van allerlei zalfjes etc. Anders kan het zijn dat ze daar niet graag bijten.

@marjo, al enig verschil?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:42

ik heb net de veearts weer gebeld. na 14 dagen Novacam gaat het nog steeds niet beter, en het lukt ook niet om de acetlylsalicylzuur er in te krijgen. Ik moet straks Buut op gaan halen. Hoop dat dat wel werkt.
wordt er moedeloos van als ik mijn arme pony zo zie strompelen. :(

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:46

Ik zegggg bloedzuigers *\%/*

Nee geintje dat moet ieder voor zich weten. Maar dat is niet fijn

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:44

Acetylsalicilzuur smaakt echt vreselijk bitter. Dus ook al zijn suikers vreselijk slecht, met een half theekopje slobber (van Pavo, is vreselijk zoet) aangelengd met twee theekopjes warm water krijg je het er wel in.

Buut is echt sterk spul.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:22

Update van één van mijn mini's: in overleg met de VA voor de derde keer de hoogste dosering, omdat hij opnieuw of nog steeds super slecht loopt. Ik dacht even dat het beter ging, maar dat was een momentopname. Hij loopt mega stram en wil bijna niet op zijn hoeven staan. Ik begin sterk te neigen naar verlossen (terwijl dit niet mijn normale gedachten zijn als het even tegenzit!), omdat het arme dier nog maar 2,5 jaar is en ik niet wil dat hij de rest van zijn leven moet lijden, dan wel op pijnstillers moet leven. Morgen moet ik terugbellen hoe het gaat, maar vanmorgen stond hij wederom moeilijk op en staat het liefst de hele dag stil. Hooguit tot de slowfeeder strompelen. Is het een terechte gedachte van mij om aan het woord 'verlossen' te denken of denken jullie dat er nog een optie is? Hij krijgt nu weer 2x daags 1 gram Equipalazone.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:29

nicolanca schreef:
Acetylsalicilzuur smaakt echt vreselijk bitter. Dus ook al zijn suikers vreselijk slecht, met een half theekopje slobber (van Pavo, is vreselijk zoet) aangelengd met twee theekopjes warm water krijg je het er wel in.

Buut is echt sterk spul.

ga ik proberen. Dan kan ik de buut en de acetyl bij elkaar door de slobber doen... hoop dat het lukt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:31

Pfoe met 2,5 jaar zo bevangen zou ik mezelf ook nog eens achter de oren krabben.
Wat heftig op die leeftijd al