[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:15

Thirteen, dat zou kunnen. Maar gewoon gevoeligheid door grote verschil kan ook.
Zoals ik begrijp heb je er geen ijzers onder, dan zou ik zeker de frequentie van bekappen flink hoog houden. Liever iets vaker dan grote veranderingen.

Marcella, balen zeg. Is hij echt bevangen of bedoel je alleen een hoefzweer?

Hier geen last van HB. Of althans, niet actief. Wel nog steeds een pony die niet geheel lekker loopt.
En haar hoef groeit ook wel van het ijzer af bij de toon. Of hoe je het noemen wilt..
Afbeelding
Aankomende week wordt ze weer beslagen. Hoeven zijn nog niet echt lang, dus er gaat elke keer maar klein randje af.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:58

Alleen hoefzweer, maar misschien ook toch net weer op het randje hoef bevangen maar dat hoef niet natuurlijk.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:45

Ook hier weer up's en downs. Eigenlijk lopen we vanaf begin april weer een beetje te klungelen. Begin april beperkt op het gras gezet, toen ging het tot begin juni goed. Vanaf juni weer een beetje strammig na rustig de weidegang te hebben opgebouwd. Toen weer beperkt op het gras maar hij is sinds dien gevoelig gebleven, voornamelijk op het harde. Gisteren tijdens het rijden was het wel echt weer mis. Stappen op zachte ondergrond geen probleem, maar in draf onregelmatig. Op het harde liep hij helemaal niet lekker. Vandaag liep hij op het harde beter maar nog niet goed. Op zachte ondergrond zowel in stap als in draf niks meer te zien.

Ik ga morgen toch de dierenarts maar bellen om foto's te laten maken. We lopen nu al zo lang te klungelen dat ik er een beetje moedeloos van wordt. Tijd voor wat meer duidelijkheid. Ik ben er niet zeker van dat het dit keer weer HB zal zijn of dat er misschien iets anders aan het hand is.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:09

Hier gaat het met de shetlander nog steeds erg goed.
Meneer mag elke ochtend 3 tot 5 uurtjes op het land met graas masker.
Staat verder gewoon op hooi, vitamine brok en gluco balance.

Echt nooit gedacht dit nog met hem te kunnen bereiken. Hij kan rennen, bokken gek doen terwijl hij vorige zomer tot halverwege de winter amper kon lopen.
Hij heeft me aardig wat centjes gekost (lang verhaal maar officieel niet mijn pony) maar we zijn toch goed op weg.
Ondertussen heeft hij me hartje wel gestolen heb dan ook besloten als ik ooit nog weg ga op deze stalling en het kan dat hij mee gaat. <3

Waarschijnlijk wordt meneer in de zomervakantie die weken door een meid 3 a 4 keer per week rustig aan het
werk gezet. (aan de lijn) Kijken of zijn laatste vetbulten dan ook nog weg trekken.

Ik heb toevallig omdat ik hooi nodig had gisteren aardig wat baaltjes graszaad hooi kunnen kopen.
Ben erg benieuwd of hij nu misschien nog iets meer vet kwijt raakt en er nog mooier uit komt te zien.
Hoeveel voeren jullie aan graszaadhooi (diegene die het voeren)?
Ik moet over een paar dagen helemaal over naar graszaadhooi (anders heb ik niet) dus ik kan niet normaal hooi bij voeren.
Ik verwachtte zelf dat dat geen probleem is of toch wel?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:41

Lijkt mij geen probleem om alleen graszaadhooi bij te geven. Ik voer naast gras alleen wat stro bij. Dat is alleen voor als ze echt wat te knabbelen willen hebben, verder hebben ze genoeg aan het zeer beperkte gras dat ze krijgen.
Fijn dat het goed gaat met de Shet.

Marije, dat is balen, maar dan is foto's wel verstandig inderdaad. En eens goed na laten kijken.

Marcella, hopelijk alleen een hoefzweer dan.
Ik moet het afkloppen, maar hier nog nooit een hoefzweer meegemaakt.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 23:14

Nee toch moet kunnen he :)
Hij staat sochtends tussen de rest wat t land flink kaal al houdt.
En daarna op een verhard stuk land. Daar groeit zo nu en dan een sprietje gras.
Dus hij moet er wel wat voeding uit halen.

Op gewoon hooi deed hij het goed maar vind hem nog iets te dik.
Hij kreeg 4 plakken als hij max. 3 uurtjes op het land staat.
En als hij 5 uurtjes staat dan krijgt hij 3 plakken hooi.
Kan ik dat vervangen dan in de zelfde hoeveelheid graszaadhooi?

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:31

Bedankt voor jullie reactie, even kleine rechtzetting, ze heeft ijzertjes vooraan ;)
Vandaag loopt ze op zachte ondergrond redelijk zuiver, op harde ondergrond heel gevoelig ... :(
Hs toch maar opgebeld deze morgen, hoefzweer werd uitgesloten, hij denkt ook aan een te grote standverandering en wil nog afwachten tot eind deze week, normaal zou ze dan terug normaal moeten lopen. Zaterdag komt hij terug.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:56

Lijkt hier toch allemaal mee te vallen. Pony liep vrij vlot en vrolijk uit z'n stal en liep op het harde ook helemaal niet zo slecht. Hoeven zag er volgens de DA goed uit. Gaf eerst geen enkele reactie op de visiteertang, maar trok op een gegeven moment toch met zijn schouder. Onder de gevoelig plek zat een zwart plekje. Waarschijnlijk is de gevoeligheid op het harde het gevolg van een onschuldig hoefkneuzinkje DA heeft het iets uitgekrapt op de druk eraf te halen. Hopelijk komen we er dit jaar goed vanaf!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:33

Even een snelle en korte vraag voor de deskundigen onder ons: kan een paard chronisch bevangen zijn zonder kanteling van het hoefbeen? Graag alleen serieus dwz een onderbouwd antwoord.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:58

Hopelijk alleen een hoefzweer Marcella!

Dyonne, is er een stuk van de teen weggehaald bij jouw paard?
Sorry dat ik het vraag hoor, ontzettende leek wat HB en helemaal wat ijzers betreft :o

Hier gaat het toch niet helemaal goed, nog steeds warme hoeven en veel pulsatie.
Volgende week komt de dierenarts foto's maken en gaan we bespreken of we iets met ijzers kunnen doen (daar is het nu te gevoelig voor).
Hoeveelheid hooi ook iets opgeschroefd, zodat paard geen problemen krijgt met de mag door buut en te weinig voedsel.
Wat voor ijzers worden aangeraden voor HB paarden ?
Ik las op Hoofcare dat open-teen-ijzers afgeraden worden?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:06

Sanniej, volgens mij kan dat prima. En verder goed op het oog voeren.

wuswa, ik denk dat die kans klein is, maar echt onderbouwen kan ik het niet.

Ja, heel stuk van de teen eraf. Op basis van de foto's mocht het zelfs nog meer.
Mijn pony is een week na de HB op dubbellips ijzers gegaan. (Ja, die raden ze daar bij Hoofc. af..). Maar ze heeft er jaren goed op gelopen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 00:27

wuswa schreef:
Even een snelle en korte vraag voor de deskundigen onder ons: kan een paard chronisch bevangen zijn zonder kanteling van het hoefbeen? Graag alleen serieus dwz een onderbouwd antwoord.

Dat is zeker mogelijk - de engelse term daarvoor is 'low grade laminitis' - een hele milde ontstekingsvorm die net niet genoeg doorzet om de lamniae zodanig te beschadigen dat het hoefbeen kantelt.
Het is een van de lastigste te diagnostisern aandoeningen, vaak wordt het aangezien voor 'gevoeligheid' ( om welke reden dan ook) en vaak wordt er een oplossing gezocht in het beslaan van de hoeven. Een ijzer remt de bloeddoorstroming in enige mate af en daardoor lijkt het paard minder pijn te hebben. Dat het uiteindelijk niet de juiste oplossing is, moge duidelijk zijn.
Als low grade laminitis vermoed wordt, moet je het eerder zoeken in weerstand ondersteunende middelen en ontstekingsremmers.
Een goed 'natuurlijk' middel is curcumin (tumeric) - in de USA is een poeder Cur-Ost te krijgen waarmee zowel echte HB als deze milde hb goed ondersteund en verholpen kan worden.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 01:02

Hier blijven ze morgen binnen.. Voldoende hooi en de paddock op.. Manenkam stond weer een beetje opgezet bij mijn shetje..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 07:41

JP, is er een manier om dat toch aan te tonen? En komt dat zowel winter als zomer voor?
Bedankt voor je info/uitleg.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:04

JP, je beschrijft precies wat er bij 1 van mijn paarden aan de hand is! Heel erg veel dank voor de uitleg. Waar zou ik Cur-Ost kunnen bestellen (kan het zelf uitzoeken maar jij weet het wellicht zo door te geven).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 09:07

Je moet het uit de USA laten komen - http://www.nouvelleresearch.com/

Er zijn verschillende varianten, dus wellicht doe je er goed aan Dr Tom Schell even een mailtje te sturen en je vraag voor te leggen en zijn advies te vragen. Tom is ontzettend aardig, je krijgt ook altijd een persoonlijk antwoord van hem ( hij heeft geen 'verkopers' in dienst die je wat aanpraten) en hij is nog steeds bij iedere paard en eigenaar betrokken.

Ik denk overigens dat ik eens wil proberen of het middel niet via Pardoes Aurora te importeren zou zijn - zij halen veel supplementen uit de US. Maar vooralsnog is het rechtstreeks bij Dr Schell te verkrijgen.

ukkielover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:51

helaas zit mijn pony nu tegen de lichte bevangenheid aan :(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 14:56

@ Wuswa: ik had vandaag even contact met Tom Schell van Cur-Ost; voor jou zei hij: If the horse's issues are very mild, no major health problems, I will use our EQ Green formula. If they are having more lameness or laminitis issues, then I will step up to the EQ Plus GTF

Ik heb ook PardoesAurora benaderd - zij gaan contact opnemen met CurOst en wie weet is het straks in NL makkelijk te krijgen. Maar het bestelproces met de USA is eenvoudig - je sturt hen een mail en zij vertellen je precies hoe te handelen!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:05

Jannepauli schreef:
@ Wuswa: ik had vandaag even contact met Tom Schell van Cur-Ost; voor jou zei hij: If the horse's issues are very mild, no major health problems, I will use our EQ Green formula. If they are having more lameness or laminitis issues, then I will step up to the EQ Plus GTF

Ik heb ook PardoesAurora benaderd - zij gaan contact opnemen met CurOst en wie weet is het straks in NL makkelijk te krijgen. Maar het bestelproces met de USA is eenvoudig - je sturt hen een mail en zij vertellen je precies hoe te handelen!

Wat toevallig (en wat fijn)! Ik stuur je nog even een berichtje.

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:23

help help!!

mijn shetlander is de hele zomer nog niet bevangen geweest, ging zelfs erg goed. alleen vamorgen zag ik haar toch niet lekker lopen en het word alleen maar minder. hoefsmid kwam vamiddag toch toevallig langs en die concludeerde toch echt hoefbevangenheid. shetje loopt nu echt alleen nog maar als het nodig is.

wat kan ik nu op dit moment het beste doen? ik heb nog Ascal en Tranquigel liggen. mischien dat hier nog bokkers zijn die tips hebben die mischien kunnen helpen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:28

Vanmorgen al de VA bellen, en anders zeker vanmiddag. Heb je dat nog niet gedaan, nu direct bellen.

Hoefbevangenheid is een spoedgeval en hoe eerder je juist ingrijp hoe sneller hij zal herstellen (en de kans op goed herstel kan echt per uur achter uit gaan!).

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:30

Ascal en Tranquigel lijkt mij niet voldoende, dus zeker de dierenarts bellen. :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:33

Zowiezo niet zomaar iets er in stoppen, maar in overleg met de dierenarts.

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:53

DA is gebeld, kan nu metacam ophalen en de ascal mag ik ook toedienen/gebruiken.

dit is echt een baalmoment, het ging zo goed met t beestje..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:54

Hoop dat hij snel op knapt.
Meteen bellen is veel verstandiger, het is echt een spoed geval.