Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:50

dank je :d
jij ook alvast succes
het blijft elke x toch weer eng he.

hier spak de da toen over 8 maanden maar denk niet dat hij ooit nog terug lomt op.zn oude niveau

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:19

Yarrah, hoe is hij verder in de omgang en zijn gedrag? Hoe staan zn ogen. Vaak kan je hieraan ook goed zien of je paard pijn heeft of gewoon voldaan is van zn weitje en aandacht.
Overigens zijn paarden meester in het berusten in een situatie he...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:38

Weet je,...Esther28. Aan zijn ogen kan ik hem niet peilen. Die staan altijd vrolijk kijkend de wereld in. Zelfs eens met 40+ graden koorts en dan nog eten ook (de dierenarts had nog zo'n paard meegemaakt). Je kon er niets aan zien dat hij zo ziek was zelfs zijn vacht glom (zoals altijd). Het is dat ik tussen zijn benen hele rare knobbels vond en dat niet vertrouwde en temperatuurde...... toen was een belletje naar de dierenarts heel snel gemaakt. Het bleek om een zware bacteriële infectie te gaan.
Zoals je weet is het een Groninger...... knoeterhard voorzichzelf. Daarnaast ook nog de leider van de kudde,..."stel je voor dat je iets mist!" :-).

Ik ga er maar vanuit, dat de wei en zijn dagelijkse aandacht en wandelingetje hem gewoon heel tevreden maakt. En dan vooral de aandacht :-).

Amber_VZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:18

Even een vraagje aan jullie, die van mij heeft dus aan allebij zijn achterbenen een blessure. Ik heb echt nog nooit wat gemerkt aan hem het is dat utrecht ermee kwam ( gingen er eigenlijk heen voor zijn voorbeen), maar hier lees ik over een dik been ,een bult op de pees of iets anders. Is mijn haf dan gewoon bikkelhard of heeft hij er gewoon geen pijn aan?
Hij is nu dan ook een aardig bommetje, blijft gelukkig keurig bij me, maar een paar goeie hoge bokken op het asfalt lijkt me niet zo lekker voor die pezen.

10 maart weer naar utrecht voor een scan en dan hoop ik dat het er beter uitziet.. zaten aardig wat zwart gaten op de vorige scan.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:08

Amber_vz: ik heb een aansteller van een paard lopen en heeft ook geen pas kreupel gelopen. Hij liep wel wat voorzichtiger, maar hij had een 'drukke' periode gehad, dus dacht dat het misschien daardoor kwam. Volgende keer weet ik beter :(

Amber_VZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:29

Suikermeisje: hoe ben jij er toen achtergekomen?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:49

Zijn tussenpezen aan rechtervoorbeen waren iets verdikt, eerder al een DA naar laten kijken die zei dat het niks was, dus nog ruim een maand doorgereden. Toen moesten zijn tanden gedaan worden en toen die DA gevraagd en die zei dat het zijn pezen waren, ik even rustig aan moest doen (2 weken) en dan wel weer mocht opbouwen.
Ik doorgedramd dat ik een scan wilde laten maken hier thuis, moeder was het er niet mee eens maar zou het zelf betalen (had ruim genoeg zelf). Toen gegaan en toen moest hij 8 weken op rust (weiland heb ik hem gedaan). En na 10 weken zijn we gaan scannen ipv 8 weken (geen tijd).
Toen was het begin november, was al heel erg veel verbeterd en waren dik tevreden erover, mocht gaan opbouwen maar heb toen tot halverwege december gewacht, 6 weken extra dus. Nu af en toe pak ik hem eens, max een half uurtje. Verschilt een beetje per week.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:54

Hier ook geen pas kreupel, maar na het springeneen verdikking die ik niet vertrouwde dus laten scannen... Moet rond dezelfde tijd als jou weer naar Utrecht trouwens!

Amber_VZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:58

Ahaa wat goed dat je hebt doorgezet! En dat het natuurlijk goed gaat.

hoop dat het met die van mij ook vooruit gaat, die van mij heeft zijn blessure in die diepere pezen zitten(even de naam kwijt), en las dat het moeilijker geneest? En ook nog is allbei zijn achterbenen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:59

Wel apart dat het beide achterbenen zijn zeg.

En je bedoelt de diepe buiger denk ik.

Geen idee of dat lastiger geneest, geef het (veel) tijd.

Amber_VZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:01

_Ananas_: spannend heb je al een afspraak gemaakt?

suikermeisje: ja ik kan er ook niet veel over lezen of vinden, gelukkig is die van mij nog jong en krijgt die alle tijd die hij nodig heeft.

en hoe het is gekomen geen idee, ze konden ook niet zeggen of het een oude of een nieuwe blessure is.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:53

Jeetje amber, beide achterbenen!
Over het algemeen genezen achterbenen minder snel. Waarom weet ik niet maar in de praktijk is dat wel vaak gebleken zei mijn dierenarts. Goed veel tijd geven is het enige wat je kan doen. Hebben ze het nog over behandelmethodes gehad? Bv bloedplaatjes inspuiten of shockwave?

Hier was hij ook geen pas kreupel. Na mijn wedstrijd een iets opgelopen kogel. Met mijn instructrice erover gehad en die zei als hij goed loopt gewoon rijden. Na 10 dagen mijn dierenarts gebeld. Die zei als hij goed loopt gewoon doorrijden. Aangezien het ook zijn schieffelbeen is en het na mijn wedstrijd was. Grote kans dat hij net erlangs geschaafd is en daarvan iets een irritatie. Na 3 weken vond ik het te lang duren en bleek een flinke blessure aan zijn tussenpees. Gelukkig geen aanhechting en van alle peesblessures die je kan hebben is dit de gunstigste volgens mijn dierenarts. Dus ik wacht maar af.

Amber_VZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 00:04

Nee over behandelmethodes hebben we het niet over gehad eigenlijk! De da wou hem volledige boxrust geven + stapschema, maar gelukkig mag die s middags gewoon lekker de paddock in.

Ja ik schok ook best erg, en ben daardoor veel vergeten te vragen, maar dat komt 10 maart dan.
Het erge vind ik nog als er niks met zijn voorbeentje aan de hand was, was ik gewoon lekker door blijven trainen en had ik die blessure waarschijnlijk 10 keer erger gemaakt.
Hij heeft zijn blessures aan de: oorsprongsdesmitis tendo interosseus.
geen idee eigenlijk wat het betekend haha.

mm.. dat is indd afwachten liedjuh. Hoop voor je dat het snel goedkomt!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:53

Als ik het vertaal dan zeg ik ontsteking aan aanhechting / banden van de tussenpees?

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:01

Die van mij liep eerst ook niet kreupel, gewoon wat stijfjes tijdens het opwarmen. Mijn instructrice had me er over aangesproken tijdens een les.... gewoon blijven trainen en wedstrijden gereden tot hij plots wel wat kreupel (ook tijdens een les). Meteen afspraak gemaakt met de DA en nu staan we al 3 maand aan de kant.
Er was amper een zwelling te zien en been voelde ook niet warm aan, vandaar dat we er aanvankelijk niet zo zwaar aan tilden.

Nog een maand en we moeten terug voor de tweede echocontrole (spannend!)

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:23

Nathiie schreef:
Die van mij liep eerst ook niet kreupel, gewoon wat stijfjes tijdens het opwarmen. Mijn instructrice had me er over aangesproken tijdens een les.... gewoon blijven trainen en wedstrijden gereden tot hij plots wel wat kreupel (ook tijdens een les). Meteen afspraak gemaakt met de DA en nu staan we al 3 maand aan de kant.
Er was amper een zwelling te zien en been voelde ook niet warm aan, vandaar dat we er aanvankelijk niet zo zwaar aan tilden.

Nog een maand en we moeten terug voor de tweede echocontrole (spannend!)

Heel verradelijk, bij mijn paard exact hetzelfde en dan ineens pees doorgescheurd.
Ik vond hem eind dec niet zo heel zuiver lopen, de ene keer wel een andere keer niet.
Toen maar voor de zekerheid 2 weken weirust gegeven.

As woensdag is de 2e echo. Hopelijk is dan duidelijk te zien wat er aan de hand is, en ik hoop dat het niet zo erg is als dat de da bij de 1e echo dacht.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:33

Het is dat ik mijn paard uit het land haal met de fiets dan draaft hij naast me... en toen zag ik dat hij behoorlijk knikte met zijn hoofd. Even wat rust gegeven en het was over. Tijdens het rijden voelde ik echt niks! Net wat je zegt verstapt o.i.d.
Na een maand vertrouwde ik het niet en ben naar de kliniek gegaan. Blessure aan de tussenpees.....:-(.
Inderdaad, je zag er niets aan, niet dik, niet warm,... helemaal niets! Ook op stal vinden ze het vreemd, omdat het nooit dik is geweest.

Amber_VZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:30

Sansje: ahaa dankjewel weer wat wijzer geworden.

Nathiie: nu je dit zegt die van mij had dat ook, stijfjes zijn bij het opwarmen. Nooit gedacht dat het door een blessure zou kunnen komen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:05

Nu je dat zegt, na opwarming gaat het beter. Dat heb ik gehad met een achillespees blessure bij mijzelf. Dat is echt een drama als je van bed afkomt. Je kunt dat echt niet lopen, maar na een paar passen gaat het al een stuk beter. Ook dat heeft maanden geduurd voordat dat over was?

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:23

Heb in een artikel gelezen dat een blessure aan het checkligament (wat bij mijn paard het geval is) niet snel opvalt. Het gevaar is dan natuurlijk dat je er te lang mee blijft doortrainen...
Ben daarom blij dat mijn instructrice mij heeft aangeraden om hem toch een goed te laten controleren.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:14

Zo mijn jaar van het paard is goed begonnen! *\o/* Zat mooie verbetering in. Omdat ik begin maart op vakantie ga heb ik 25 maart weer controle en als alles goed is mag ik dan gaan opbouwen. Anders had ik al eerder een drafje mee mogen pakken maar dat wil ik niet laten doen door de gene die hem tijdens mijn vakantie doet.

Verder is mijn geloofwaardigheid helemaal verpest bij hun. Dat heb ik aan mijn o zo brave paard te danken :j . Vraagt ze hoe het gegaan is afgelopen tijd. Dus ik zeggen met mijn grote mond dat hij echt eng braaf is met lopen, echt geen pas verkeerd.
Word ik daar toch mooi over het terrein gesleurd. Ik ging zelf even draven met hem. Het eerste stuk zag ik alleen maar strekkende voorbenen. Dus ik al een poging doen tot rustiger. Nee hoor, galopeerd hij gewoon aan en sleurt mij mee. Op de terugweg begon hij maar gewoon in galop. Een buigproef en toen wilde hij toch wel blijven draven, alleen dan uitgestrekte zwevend naast mij. En ik maar roepen dat hij zo braaf is.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:01

Vandaag stonds mijn jonge ruin met oedeem in het been met onverklaarbare rede. Ik haalde hem zo van stal. Hij loopt goed, been was íetsje warmer. Ik heb het been gekoeld en in drukverband gezet. Gelukkig kan ik dat tegenwoordig erg goed doordat mijn merrie een poos in drukverband heeft gestaan.

Ik ga morgen even aankijken. Ik hoop dat het dan weer goed is? Ik heb morgen wedstrijd met hem namelijk.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:43

Kent iemand hier Emilie Sudraud??
Zij zou héél goed met peesblessures zijn?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:36

Nog nooit van gehoord :n ben wel benieuwd wat hij er zo goed mee kan dan??

Amber, ik werk er dus maak pas over een paar weken de afspraak.. luxe ;-)

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 01:38

Oef, een gescheurde buigpees, dat is nogal wat zeg, hopelijk herstelt je paard er nog zodanig van dat hij pijnvrij rond kan lopen :(:)

Esther zou je dat pdf bestandje ook naar mij willen sturen?

Peelie balen dat je paardje ook een blessure heeft, heb je nog een keer gezien op haflingerdag geloof ik!

Mijn merrie is ook weer wat wisselvallig... Gistermiddag 1e keer gestapt en niks aan de hand, s'avonds kwam ik voor de 2e ronde en toen was haar been ietsje pietsje warmer, dus maar goed gekoeld en gekleid en iets korter gelopen. Vanmiddag weer niets aan de hand, dus 15 min gelopen, gekoeld en coolingsgel gesmeerd. En nu vanavond weer een stuk warmer (warmer dan gisteren) en naar mijn idee ook ietsjes verdikt... Ik wordt er af en toe een beetje moedeloos van... Vanavond maar weer korter gelopen, gekoeld en gekleid... Ga morgen denk ik toch maar een telefoontje doen naar de kliniek om te vragen wat het beste is. Korter lopen? Stapprotocol terug zetten naar 5 of 10 minuten? Indien warm boxrust? Of alleen koelen? Lastig lastig...

Heeft er hier iemand trouwens ervaringen met coolboots/bandages oid?