[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:57

Ja het is ook heel lief dat hij meeleeft hoor, echt waar. Alleen het voelt als tegen een muur praten elke keer weer dat ik hem uitleg dat Tryggur niét op het gras mag :\

Ja heeft ie wel, maar daarmee kan ie niet bij Tryggur komen, het is ook maar een klein stukje waar hij staat he, en het is gewoon zwart zand, ik zak er al tot over mn enkels in weg momenteel :\ Ik probeer het ook al steeds te harken, maar dat lukt nu ook al een tijd niet meer :n
Ze zijn nu de bak aan het opknappen, heel deel van de blubber is afgegraven is nu een mooie laag wit zand en daar komt nog wit zand overheen en dan kokos.. Zoiets zou ook mooi zijn om een klein stukje voor Tryggur te maken, maar dat is gewoon niet haalbaar vrees ik omdat er geen trekker/kraan oid daar kan komen.. Heb van de zomer al tig kruiwagens zwart zand er in gereden om het iig een stuk hoger te maken, maar met die regenval van de laatste tijd haalt dat ook niks uit :n

Ben ook wat aan het kijken voor hoefschoentjes, anders maar zien dat ik hem bijvoorbeeld 's nachts opsluit op z'n tegeltjes en overdag met schoentjes aan op het zandstukje wanneer dat bevroren is.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:22

Zou Tryggur misschien 's nachts in die bak mogen staan? Dan rijdt er toch niemand, die paar drolletjes zijn zo weggeschept? Je kan eventueel aan je stalhouder vragen waarom hij denkt dat gras niet bevriest. In gesprek blijven met 'm, ook al wordt je moedeloos van. Je hebt 'm immers echt nodig om het voor Tryggur zou goed mogelijk te regelen. Wit zand kan eventueel ook met kruiwagentje naar jouw stukkie worden gereden? Als de grond hard is, gaat dat makkelijker dan in blub.
En als 'ie het antwoord niet weet, dan is jouw antwoord natuurlijk: vanwege de hoeveelheid suikers!!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:09

De bak is nu nog geen optie omdat ze die nog aan het opknappen zijn, moet dus nog zand in en de kokos (eten paarden daar niet van? zal straks eens een pluk voor Tryggur neerleggen kijken wat hij ermee doet want het staat al op het erf) maar dat zou ik wel kunnen vragen, zowiezo mag hij wel als ik er bij ben even los in de bak lopen, maar dat heb ik nog niet gedurft omdat als hij de ruimte heeft hij compleet uit z'n stekker gaat :o Op het kleine stukje wat ie nu heeft loopt ie al bokkesprongen te maken.
Hij zegt dat gras minder snel bevriest dan die blub en dat dat minder hard wordt. Maarja ik durf Tryggur gewoon nog niet op het gras te zetten, het is voor mij alweer een hele grote stap dat ik hem na het wandelen aan de hand wat gras laat eten :o
M'n ouders zijn net even wezen praten omdat ik het allemaal even niet zag zitten :o En de boer zat er wel echt mee :j Weet ik ook wel, en het is ook gewoon moeilijk, hij bedoeld het allemaal goed maar het ligt bij mij gewoon echt heel gevoelig. Hij zei ook dat hij (of wij) wel een stuk nog héél kort wilde afmaaien om het stukje iets groter te maken. Nu hebben we steeds de grasmat helemaal weggeschept, maar daardoor verliest het natuurlijk ook een stuk stevigheid. Hoe is het risico momenteel als hij een superkort gemaaid stukje erbij zou krijgen? Wat betreft suikers en zand binnenkrijgen als ie toch aan korte sprietjes gaat plukken..
Hij wist nog niet wanneer het zand voor de bak komt (wit zand) maar als dat er is mogen wij daar ook van gebruiken voor Tryggur, dus dat is wel heel fijn! :j En idd, moeten het dan met de kruiwagen erheen rijden. We mogen nu een paar rubber (geen gladde) matten uit de koeienstallen gebruiken bij Tryggur, en daar ben ik echt héél blij mee!! Die zijn wel stroef en veren iets dus hij zou er eventueel ook op kunnen gaan liggen en dan slijten zijn hoeven ook niet zo hard. Gaan dus nog een stukje tegeltjes erbij leggen (iemand tips hoe we dat kunnen aanpakken? Want nu zakt het zo'n 20/30 cm weg in de blub) en dan een stukje wat rubber matten er overheen. En dan even zien als het gaat vriezen, misschien dan proberen hem 's nachts op te sluiten op zijn tegeltjes en alles harken zodat het 's nachts vlak vast vriest? Is het proberen waard natuurlijk..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:42

Klinkt als een meedenkende boer, zoalng hij maar niet op eigen houtje dingen gaat veranderen is dat wel super! Kan me voorstellen dat het lastig is, hier is ook een meedenkende stalhouder die soms met een idee komt, wat niet kan. Dan tel ik tot tien, zeg: wat fijn dat je er zo over meedenkt. Maar.... en dan komt de reden waarom dat niet zou kunnen. Het vraagt veel van je, dat snap ik goed hoor. Lukte mij ook niet altijd even goed en dan lag ik weer een nacht wakker omdat ik niet wilde dat de stalhouder me als een lastige klant ging zien, maar het toch niet wilde zoals hij voorstelde. Hij had de ruif een keer gerepareerde en mijn hooinet eruit gehaald. Dat had ik heel zorgvuldig en goed vastgezet met allemaal dikke tierips Ik vroeg hem waarom hij dat had gedaan. "Nou", zei 'ie, "het lijkt me niet meer nodig, het gaat toch goed met 'm?" Uuhhh...dan tel ik tot 10 (of 20 in dit geval) en vraag netjes: "is het erg lastig voor je om het hooi erin te doen misschien?" "Nee hoor", zei hij. "Oké, dan vind ik het wel erg fijn om het te laten zoals het was". En dat was prima.
Ik bedoel: soms maakt zo'n stalhouder goed bedoeld een (in jouw ogen) verkeerde opmerking. Want het is vaak echt niet kwaad bedoeld. Dit was zo'n voorbeeld. Heb het net weer teruggeplaatst en het zit er nog steeds goed in. Probeer niet teveel in de stress ervan te schieten. Zeker als je erop kan vertrouwen dat hij altijd dingen zal doen in overleg met jou. En niet op eigen houtje. Dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.
Hou je haaks, en prijs je gelukkig met je meedenkende stalhouder. Dat hoor je wel eens anders, toch?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:47

Citaat:
Dat hoor je wel eens anders, toch?

Breek me de bek niet open.... ;)

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:58

Oh nee he, ik gaf eerder al aan dat mijn ex-bevangen paard af en toe hoestte.2 weken terug veearts gehad en die heeft geluisterd,zijn longen waren toen schoon.Heb toen tijmsiroop gegeven en later de bisolvon tabletten.
Dit werkte nog niet bij hem,dus gister weer laten luisteren en nu hoorde ze ene heel licht kraakje op zijn longen,lichte bronchitus...nu heeft hij een antibioticakuur van 5 dagen en hij moet 2x daags 6 schepjes sputolysin.

Nu komt het dus hij eet het allemaal niet op!! Heeft een van jullie tips misschien?! De spuit rechtstreeks in zijn mond geven gaat niet dan hang ik zelf in de lucht haha...Heb t al door de zemelen gemengd met zijn muesli gedaan,maar nee:(.....Normaal mengde ik het dan altijd met stroop...maar ja aangezien hij geen suikers meer mag gaat dit niet HELP!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 16:05

Bananenprakje? Appelmoes?
Een klein beetje suiker is overigens geen ramp hoor..

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:08

Haha dat heb ik van Rob geleerd idd,het mag alleen niet teveel! Maar ben een beetje bang geworden door die zware bevangenheid van hem in maart...maar idd misschien een bananenprakje! Thnx! Appelmoes eet hij niet..heb een apart paard haha..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:09

Ik wilde net zeggen, een beetje suiker kan geen kwaad. Desnoods voor de zekerheid wat minder voer geven? Dan balans je het zeg maar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:11

Zakje vanillesuiker (wat je met bakken gebruikt) wil wel eens wonderen doen.
De meeste paarden ze gék op vanille :)

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:21

en mengen met appelmoes in een spuit?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:33

paars schreef:
Klinkt als een meedenkende boer, zoalng hij maar niet op eigen houtje dingen gaat veranderen is dat wel super! Kan me voorstellen dat het lastig is, hier is ook een meedenkende stalhouder die soms met een idee komt, wat niet kan. Dan tel ik tot tien, zeg: wat fijn dat je er zo over meedenkt. Maar.... en dan komt de reden waarom dat niet zou kunnen. Het vraagt veel van je, dat snap ik goed hoor. Lukte mij ook niet altijd even goed en dan lag ik weer een nacht wakker omdat ik niet wilde dat de stalhouder me als een lastige klant ging zien, maar het toch niet wilde zoals hij voorstelde. Hij had de ruif een keer gerepareerde en mijn hooinet eruit gehaald. Dat had ik heel zorgvuldig en goed vastgezet met allemaal dikke tierips Ik vroeg hem waarom hij dat had gedaan. "Nou", zei 'ie, "het lijkt me niet meer nodig, het gaat toch goed met 'm?" Uuhhh...dan tel ik tot 10 (of 20 in dit geval) en vraag netjes: "is het erg lastig voor je om het hooi erin te doen misschien?" "Nee hoor", zei hij. "Oké, dan vind ik het wel erg fijn om het te laten zoals het was". En dat was prima.
Ik bedoel: soms maakt zo'n stalhouder goed bedoeld een (in jouw ogen) verkeerde opmerking. Want het is vaak echt niet kwaad bedoeld. Dit was zo'n voorbeeld. Heb het net weer teruggeplaatst en het zit er nog steeds goed in. Probeer niet teveel in de stress ervan te schieten. Zeker als je erop kan vertrouwen dat hij altijd dingen zal doen in overleg met jou. En niet op eigen houtje. Dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.
Hou je haaks, en prijs je gelukkig met je meedenkende stalhouder. Dat hoor je wel eens anders, toch?

Nieuwe ideeën sta ik altijd voor open hoor :j Maar de eerste maanden kreeg ik bijna elke dag de vraag of hij nou eindelijk eens het gras op ging, dus wat dat betreft heb ik inmiddels gewoon een heel kort lontje gekregen :o
En zomaar dingen doen zoals bij jou zou ik ook niet blij mee zijn idd :n
Kom net terug van de boerderij.. Volgens m'n ouders was het de ideale oplossing met die matten, heb net gekeken, die dikke matten zijn dus wél spiegelglad, zou een mooie optie zijn die dunnere er overheen oid want die zijn wat stroever (maar ik twijfel of ze stroef genoeg zijn) maar die zijn metersssslang dus én veel te groot, én niet te tillen, en het laat geen water door want het zijn gewoon gigantische matten. Fijn, want het laagje zand en oud hooi wat ik over de tegeltjes had liggen zodat z'n hoeven niet te hard zouden slijten is er inmiddels wel af :+ Wordt dus weer oplossingen zoeken..

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:49

Kan je niet een klein laagje zaagsel op die matten doen en dan als het witte zand er is een klein laagje wit zand ? Dan zijn ze meteen veel minder glad en op zich is een gelijkmatige ondergrond wel enorm fijn. En onze IJslanders lopen ook niet in 7 sloten tegelijk ;) Voordeel van een ras dat zelf moet kunnen overleven. Als het al een beetje glad wordt, dan lopen ze er gewoon voorzichtiger op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:04

Firegurl schreef:
Oh nee he, ik gaf eerder al aan dat mijn ex-bevangen paard af en toe hoestte.2 weken terug veearts gehad en die heeft geluisterd,zijn longen waren toen schoon.Heb toen tijmsiroop gegeven en later de bisolvon tabletten.
Dit werkte nog niet bij hem,dus gister weer laten luisteren en nu hoorde ze ene heel licht kraakje op zijn longen,lichte bronchitus...nu heeft hij een antibioticakuur van 5 dagen en hij moet 2x daags 6 schepjes sputolysin.

Nu komt het dus hij eet het allemaal niet op!! Heeft een van jullie tips misschien?! De spuit rechtstreeks in zijn mond geven gaat niet dan hang ik zelf in de lucht haha...Heb t al door de zemelen gemengd met zijn muesli gedaan,maar nee:(.....Normaal mengde ik het dan altijd met stroop...maar ja aangezien hij geen suikers meer mag gaat dit niet HELP!!

kun je de ab niet in injecties geven?
Dat doe ik het liefst...makkelijk en dan weet ik zeker dat het binnenkomt

Nado@...hoe is het met Nado?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:15

:D even een vrolijke update uit Hoofddorp
Ik sta net zo te genieten van Image. Nu 20 jaar en vandaag zo gek als een deur. Studerend voor helicopter; rechtop opstijgen. <3
Als ik haar zo vrolijk zie, dan is al die ellende met de hoefbevangenheid en ontstoken hoefbeen, voor even helemaal vergeten.
Ze zit nu zo goed in haar vel, is brutaal en stout. Van de week zelfs weer wat M dressuur oefeningen geprobeerd en ze vond het geweldig; ze werd een halve meter hoger en korter.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:22

Nado schreef:
Kan je niet een klein laagje zaagsel op die matten doen en dan als het witte zand er is een klein laagje wit zand ? Dan zijn ze meteen veel minder glad en op zich is een gelijkmatige ondergrond wel enorm fijn. En onze IJslanders lopen ook niet in 7 sloten tegelijk ;) Voordeel van een ras dat zelf moet kunnen overleven. Als het al een beetje glad wordt, dan lopen ze er gewoon voorzichtiger op.

Van zaagsel krijgen ze toch sneller hoefzweren?
Ik had nu op de tegeltjes een laagje van het oude hooi laten liggen, maar werd ook een natte kledderbende op een gegeven moment, dat is er nu af dus hij staat nu even zo op de tegeltjes. Dus tegeltjes zijn ook niet eens het probleem, maar dat is maar een stukje van ongeveer 3x3 oid, niks meer dan een stalletje zou zijn. Daar omheen is dus die blubber, daar zak ik al tot over m'n enkels in weg, dus als dat zo hobbelig opvriest moet ie óf daar overheen, óf kan ie z'n kont niet keren..
Gelijkmatige ondergrond is idd fijn :j Vandaar ook al de tegeltjes en harkte ik steeds het zand vlak, maar nu krijg ik het niet vlak en als het nu gaat vriezen is dat dus een probleem. Normaal moest ie ook weleens een stukje over ongelijke grond, maar dan had ie ook nog een heel weiland wat wel redelijk vlak was en nog geen hb natuurlijk..

Die matten passen niet op de tegeltjes, véél te groot. Maar mogen er een stuk afhalen, morgen proberen met de slijptol ofzo :=
Net wel nog even 10 pakjes hooi gehaald van wat hij nu ook krijgt naast het graszaadhooi, dus wat dat betreft kunnen we weer even vooruit :)

Wat ontzettend fijn janouk!! :D

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:41

Nou hij heeft vanochtend pas de antibiotica van gister opgegeten en nu net moest hij alweer een nieuwe,dus een bananenprakje gemaakt ,maar nee hoor meneer eet het weer niet op.Kan het geen kwaad als hij vanochtend pas die van gister heeft gegeten en nu er alweer een moet.Het is een kuur dus t moet wel...Maar pas als hij echt heeeeeel erg honger heeft eet hij het op:(> Bedankt voor de tips allemaal evengoed hoor!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:44

Kan niet iemand je helpen met het in de mond spuiten? :)
Een wortel uithollen en het daar in stoppen en zo naar binnen schuiven?
Misschien met een heel klein theelepeltje stroop (of appelstroop, weet niet of dat scheelt?) mengen om de smaak alleen wat te verdoezelen?
Of een beetje stroop op het uiteinde van je spuit doen en dan snel er in spuiten als ie denkt van ha lekker? :=

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 20:08

Ah Janouk... wat geweldig hé! Image <3
Ik word er af en toe ook zooo blij van als 't knolleke zo aan komt stormen of capriolen uithaalt!
En ja hoor.. opnieuw is ze een ijzer kwijt. Nét als de vorige keer, zelfde voetje, en precies op de dag af één week voordat de smid komt!
ik ga de volgende afspraak maar op 6 weken zetten in plaats van 7.. :D
Leuk klusje voor 't weekend: ijzer zoeken op 1 ha

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:14

Ook even een update van hier.

Met Benji gaat het echt heel goed op het moment. Maandag zijn we begonnen met afbouwen van de medicatie. Hij loopt inmiddels al een week zonder pijnstilling rond.
Nu druk opzoek naar een plekje waar hij niet op het land staat aangezien dit niet meer mag.

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:16

Wendy15 schreef:
Nado schreef:

Van zaagsel krijgen ze toch sneller hoefzweren?Ik had nu op de tegeltjes een laagje van het oude hooi laten liggen, maar werd ook een natte kledderbende op een gegeven moment, dat is er nu af dus hij staat nu even zo op de tegeltjes. Dus tegeltjes zijn ook niet eens het probleem, maar dat is maar een stukje van ongeveer 3x3 oid, niks meer dan een stalletje zou zijn. Daar omheen is dus die blubber, daar zak ik al tot over m'n enkels in weg, dus als dat zo hobbelig opvriest moet ie óf daar overheen, óf kan ie z'n kont niet keren..
Gelijkmatige ondergrond is idd fijn :j Vandaar ook al de tegeltjes en harkte ik steeds het zand vlak, maar nu krijg ik het niet vlak en als het nu gaat vriezen is dat dus een probleem. Normaal moest ie ook weleens een stukje over ongelijke grond, maar dan had ie ook nog een heel weiland wat wel redelijk vlak was en nog geen hb natuurlijk..

Die matten passen niet op de tegeltjes, véél te groot. Maar mogen er een stuk afhalen, morgen proberen met de slijptol ofzo :=
Net wel nog even 10 pakjes hooi gehaald van wat hij nu ook krijgt naast het graszaadhooi, dus wat dat betreft kunnen we weer even vooruit :)

Wat ontzettend fijn janouk!! :D
Echt waar? Dat wist ik helemaal niet. Benji heeft 3 weken geleden ook een zweer gehad en staat nu op zaagsel.. :?

Wendy15 schreef:
Pfff hoopjes gezeik weer hier :\
M'n vader is vanmorgen naar de pony geweest, komt ie thuis met het verhaal dat de boer zich zorgen maakte over dat het gaat vriezen en Tryggur dan op de hobbelige grond loopt.. ja, ik ook :\ Zijn oplossing was om hem op het gras te zetten, want dat was zachter voor zijn voeten... Ik wordt er zoooo moe van, élke keer weer met een omweg over dat gras beginnen :\
Hier precies het zelfde.. Elke dag krijg ik de zelfde vraag wánneer hij op het land mag, want hij is zo zielig anders.
Uhm, helemaal niet meer! En als je dan toch komt je paard gewoon van het land moeten halen.... _-:(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:22

Mijn paarden hebben járen op zaagsel gestaan en hebben daar nooit een hoefzweer van gekregen.
Zolang je een goede kwaliteit houtkrul hebt zonder hardhout en scherpe stukken zal dat best wel meevallen.

Fijn dat de paardjes weer zo goed gaan :)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:25

Hoefzweertjes komen door de scherpe stukjes/splinters en het broeit wat meer dan hooi. Maar die van mij staat ook al zo'n 12 jaar op zaagsel en heeft welgeteld één keer een hoefzweertje gehad. De andere twee paarden op stal die ook op zaagsel staan nog nooit. Als je een paard hebt die er extreem gevoelig voor is kan je hem misschien beter op stro zetten voor de zekerheid, maar ik geloof nooit dat goed zaagsel veel invloed heeft.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:28

@JP
Bedankt voor het bellen naar D&H, je hebt niet toevallig ook gevraagd of de prijs ook mee veranderd ?
zo niet, dan zou het dus betekenen dat het verhoudingsgewijs goedkoper wordt om S&S te voeren :D

Sterkte met zoeken naar je ijzer... neem je kippekop-afhak-bijltje mee om hem los te bikken van de bevroren grond }>

@COJP
Wat een leuke stal !
Dus Grietje heeft nu haar eigen domein, loopt ze ook al buiten of blijft ze nog steeds in de box ?
Wellicht een overbodige waarschuwing maar pas je een beetje op met het laaghangende hooinet en de hoefijzertjes, voor je het weet hangt ze er in ;) .

@Wendy
Als ik jouw berichtjes zo lees heb je best een begripvolle en meedenkende stalhouder,
is het niet mogelijk om daar waar de ander pony's staan (bij de stallen) voor aankomende winter net zo'n situatie te creëren als dat Grietje nu heeft ?
Dus een box of ruimte in een kapschuur met een open uitloop zodat Tryggur kan schuilen voor het slechte weer maar zodat hij toch niet het gevoel krijgt opgesloten te staan ?
Ik bedoel, de voorspellingen voor aankomende week zijn niet ideaal met al die vorst en sneeuw en omdat Tryggur eigenlijk nu ook bijna niet van zijn 9 m2 tegeltjes afkomt kan ik me voorstellen dat hij toch ergens droog zou moeten kunnen gaan liggen.
Rubber wordt erg glad hoor, vooral als het nat wordt. Je hebt wel speciale opgeruwde matten maar als er water op komt bevriezen ze toch..

@Firegurl
Wat vervelend dat hij nu bronchitis heeft, heb je enig idee wat de oorzaak is ?
Ikzelf heb goede ervaring met wortelsap van de reform afdeling, dit heeft een sterkere smaak als appelmoes waardoor ze de bittere medicijnen minder proeven

@Janouk
Een helikopter paard !
Geweldig nieuws trouwens dat ze geen blijvende schade heeft overgehouden aan haar renpartij over de straat ;) .

@Yvanka
Goed te horen dat het met Benji beter gaat, hebben jullie alleen weidegrond op de stal waar hij nu staat ?

@SpikeyBlue
Had je mijn vraag nog gezien over de sneeuwringen ?

Hier verder alles goed, al heb ik momenteel patent op hagelbuien...
Gister was het de hele dag droog totdat ik op Snaap zat, weer een hagelbui op mijn kop gehad dus, en wel zo erg dat ik zelfs handen vol hagel tussen mijn rijbroek en het zadel had zitten. Oftewel, alles nat van boven en van onder, van binnen en van buiten :(
Vanmiddag Hittie nog kunnen rijden in een zachte rijbaan, dit zal morgen wel anders zijn want het is nu al -4* hier.
Laatst bijgewerkt door lolclub op 26-11-10 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:54

De klemringen heb ik geen ervaring mee.
De sneeuwzolen zelf die tussen het ijzer en de voet kunnen 'lossen' de sneeuw, maar hou er wel rekening mee dat ze, als het paard de hele dag in een paddock staat waar een lading sneeuw inzit, na een tijdje toch vollopen.
Ik denk niet dat de zolen zelf invloed hebben op HB paarden, qua druk oid, als ze al op een 'normaal' ijzer staan (of Equilibrium).
Het helpt natuurlijk ook niet tegen de gladheid van de ijzers, dus schaatsen geblazen... Altijd onhandig met dit weer.
Een paar jaar geleden keken mensen je met een gek hoofd aan als je sneeuwzolen had, maar na vorige winter is het toch al iets gewilder :+