[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:18

Ik negeer dit absoluut niet. De ritten die we nu rijden zijn vaak ook niet langer dan 1 a 1,5 uur.
Maar ik wil wel zeker weten dat het aan de duur van de ritten ligt. En buiten dat wil ik wel graag eerst alles geprobeerd hebben voordat ik inderdaad besluit om minder lang met hem te gaan rijden.
Als mijn paardje er niet zo van zou genieten dan had ik dat besluit al eerder gemaakt natuurlijk.

Geloof me, mijn paardje heeft al 5 jaar kogelartrose en ik weet er alles van om naar je paard te kijken wat hij aankan.
Omdat mijn paardje in zijn koppie nog gewoon enorme loop lust heeft en er zoveel lol in heeft wil ik dit nog proberen. En dan puur om te weten hoe hij reageert op de duivelsklauw. Dit zal dan wel het laatste zijn wat ik probeer.
Het is niet zo dat ik direct 4x per week ritten van 2,5 uur ga rijden. Ik luister goed naar hem en kijk hoe hij op bepaalde dingen reageert, ik pas ook zeker zijn arbeid hieraan aan. Aan de hand daarvan maak ik mijn beslissingen.

Overigens de dag na de rit staat hij niet stil, hij loopt 24/7 buiten.

danielleV78

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:22

Wanneer kan en mag je je paard duivelsklauw geven. En hoelang.. mijn merrie heeft artrose in al haar 4 benen ( overhoef)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:27

danielleV78 schreef:
Wanneer kan en mag je je paard duivelsklauw geven. En hoelang.. mijn merrie heeft artrose in al haar 4 benen ( overhoef)

Duivelsklauw werkt dus met name goed bij gewrichtspijn. Het doet verder niets met de artrose, is echt een pijnstiller. Daarom moet je er ook mee uit kijken, want de kans op overbelasting van je paard is groter omdat hij/zij minder pijn voelt. Tevens is duivelsklauw niet helemaal fijn voor de nieren ( en de maag ?).
Daarom kan je beter bij artrose eerst denken aan glucosamine of gelatinaat producten.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:20

Mijn merrie liep de afgelopen week wat mwah. Stijf, onregelmatig en draf en ze was niet zo blij. Vandaag kwam ze woest aangestapt toen ik haar riep, en toen ik voor haar uit holde stoof ze in galop achter me aan, om vervolgens naast me te blijven draven. Hélemaal waus. Gek ding. Maar even een wat hogere dosis supplement heeft wel geholpen. Droger, stabieler weer denk ik ook.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:16

Berdien schreef:
Mijn merrie liep de afgelopen week wat mwah. Stijf, onregelmatig en draf en ze was niet zo blij. Vandaag kwam ze woest aangestapt toen ik haar riep, en toen ik voor haar uit holde stoof ze in galop achter me aan, om vervolgens naast me te blijven draven. Hélemaal waus. Gek ding. Maar even een wat hogere dosis supplement heeft wel geholpen. Droger, stabieler weer denk ik ook.

Sorry misschien over het hoofd gezien, maar welk supplement gebruik jij dan?

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:19

Ik heb nu een maand de Ekyflex gegeven in plaats van de Arti Gold. Ik merk geen groot verschil maar ik ken mijn pony nu zo ongeveer als de binnenkant van mijn oogleden en na deze pot ga ik weer terug naar de Arti Gold. Vind ik toch nogsteeds het fijnste resultaat geven. Hij loopt nu wat slonziger/lomper. Tilt zijn benen minder goed op heb ik het gevoel en heb hem voor het eerst betrapt op niet in 1 keer overeind komen na het rollen(had een soort aanloopje nodig).. Weet niet of dit met de supplementen te maken heeft gehad maar voelt niet fijn.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:20

In de zomer gewoon EJ uhm glucosamine mix. En in de winter haar 'zwaardere' supplement, Lubrichon. Dat laatste haal ik via de DA. In combinatie met 24/7 in een relaxte groep buiten rond scharrelen en in de winter een dekentje gaat dat best heel goed.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:41

Ik wil me graag melden in dit topic. Mijn paard is 13 jaar en een jaar geleden is bij hem artrose in de hals geconstateerd. Hij is ingespoten en sinds dien geven we hem Pavo Mobility en Buteless. Onze intentie was om hem wat recreatief te blijven rijden, maar hij ging zo vooruit omdat hij nu medicijnen krijgt. Dat ik hem weer volop in training heb, ik pas wel heel erg op met zijn lijf en rijd hem vaak alleen even los.. Niet te veel zware trainingen. Maar hij is superfit en fijn in zijn lijf. Regelmatig komt de Osteo en die zegt ook dat hij zo soepel is voor een paard met artrose. Hij loopt nu Z dressuur en ik hoop nog jaren van hem te mogen genieten. Hoe zijn jullie ervaringen met paarden met artrose in de sport?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:20

danielleV78 schreef:

Duivelsklauw kun je elke dag geven, maar niet aan drachtige dieren en staat op de dopinglijst (Harpagoside). Dus voor wedstrijdpaarden ook niet geschikt.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:15

x_tico schreef:
Ik wil me graag melden in dit topic. Mijn paard is 13 jaar en een jaar geleden is bij hem artrose in de hals geconstateerd. Hij is ingespoten en sinds dien geven we hem Pavo Mobility en Buteless. Onze intentie was om hem wat recreatief te blijven rijden, maar hij ging zo vooruit omdat hij nu medicijnen krijgt. Dat ik hem weer volop in training heb, ik pas wel heel erg op met zijn lijf en rijd hem vaak alleen even los.. Niet te veel zware trainingen. Maar hij is superfit en fijn in zijn lijf. Regelmatig komt de Osteo en die zegt ook dat hij zo soepel is voor een paard met artrose. Hij loopt nu Z dressuur en ik hoop nog jaren van hem te mogen genieten. Hoe zijn jullie ervaringen met paarden met artrose in de sport?

Wauw wat geweldig!

Ik heb geen ervaring met duivelsklauw. Heb het idee dat het dan de pijn gaat onderdrukken en je geen duidelijk beeld krijgt van hoe je paard erbij staat.

Mijn pony kan het werk niet meer aan heb ik het idee. Ik was rustig aan het opbouwen gegaan. 20 minuten rijden, 2 dagen rust. Dit ging 2 weken goed. Maar als je er zelf op zit is het toch anders als een ander op zit. Jeetje, gisteren iemand proef gereden omdat ik niet altijd tijd heb doordeweek. Maar wat liep ze beroerd ;(
Maakt me zo verdrietig dat elke keer dat ze weer zo ver is om te werken en ik haar rustig oppak ze na 2 weken zo beroerd loopt. Soms denk ik weleens dat het beter is om haar te laten gaan. Omdat ze niet altijd duidelijk maakt dat ze pijn heeft.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 18:45

Cleo_ probeer anders eens een supplement met HA (= hyaluronzuur ) erin. wel een supplement nemen met een goede dosering HA, iets van 200 a 300 mg moet genoeg zijn. Veel paarden die niet ( meer ) genoeg hebben aan glucosamine zijn enorm gebaat bij HA.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:36

Maris schreef:
Cleo_ probeer anders eens een supplement met HA (= hyaluronzuur ) erin. wel een supplement nemen met een goede dosering HA, iets van 200 a 300 mg moet genoeg zijn. Veel paarden die niet ( meer ) genoeg hebben aan glucosamine zijn enorm gebaat bij HA.

Heb even gegoogled. Word dit alleen verkocht in combinaties met gluco? Kan behalve dingen over injecties er weinig over vinden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 13:48

Vaak wordt het idd verkocht in een alles in 1 supplement, dus glucosamine en HA in 1 supplement. Je kan het idd ook laten inspuiten.
Ik heb eventueel nog wel wat gram HA poeder liggen , dat zou je dan kunnen mengen door je eigen supplement heen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:50

Lees al een tijdje mee in dit topic.
Ik geef nu al een tijdje silicahorse en dit heeft een behoorlijke verbetering gegeven voor mijn oudje en ons andere artrose paard.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:05

Er was toen eens zo'n overzicht geplaatst met de verschillende merken supplementen en de hoeveelheden per dosering van de werkzame stoffen. Weet iemand waar ik dit overzicht kan vinden of heeft iemand deze voor mij?

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:52

DinkeyGirl schreef:
Er was toen eens zo'n overzicht geplaatst met de verschillende merken supplementen en de hoeveelheden per dosering van de werkzame stoffen. Weet iemand waar ik dit overzicht kan vinden of heeft iemand deze voor mij?

hierbij het lijstje:

Misschien kunnen we er eens een lijstje van maken ? Supplementen met HA ?
- cortaflex - ? HA
- NAF superflex - 9 mg HA
- Grand HA van Grand Meadows - 300 mg HA
- Mobility van Pavo - 125 mg HA
- Flexijoint van Equimins - 60 mg HA
- Equiflex HA liquid - eerst 600 mg, later onderhoud 300 mg HA
- ekyflex ( via de da ) - 85 mg HA
+ equine america HA solution - ? HA = cortaflex ! Geen dosering HA van te vinden
+ arthri- aid van nutri science - 125 mg HA Link http://www.nutri-science.nl/NL/gewricht ... riaid.html

Zelf voer ik al een tijdje Grand HA van Grand Meadows, en ik ben er erg tevreden over.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:04

Nee het was een ander lijstje. Daarin stonden de hoeveelheden glucosamine, Chondroitine, gelatine en hyaluronzuur per dosering aangegeven. En ook wat je minimaal moest geven, zodat je bijvoorbeeld van de groene Os meteen kon zien dat die daar ver onder zaten.

Ik geef nu Fleijoint maar zit erover te denken om over te stappen naar de cortiflex. Grand HA staat ook hoog bovenaan mn lijstje!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:46

Even kijken of het zo lukt :

Misschien vind je deze wel handig ( mbt prijzen en wat erin zit ) :
Niekje51 schreef:

Found it! Het is een excel, heb ook even de prijzen van nu erbij gezocht, kleine moeite ;)

Zoals ik heb begrepen zijn er drie ingredienten van belang en dat zijn; Glucosamine, Chondroitine en Hyaluronzuur. Daarnaast is er MSM (organisch zwavel) nodig ter ondersteuning van het transport door de cellen voor optimale opname. Voor mij moest het supplement dus minimaal deze vier bevatten in de meest gunstige verhoudingen voor een redelijke prijs per dag. Ik moet het namelijk voeren voor de rest van haar leven, dus iedere maand 90 euro extra voor supplementen er tegen aan gooien is gewoonweg teveel.

[ Afbeelding ]

Cortaflex en Excellent Equi Mobility hebben alle 4 de ingredienten die ik zocht, maar na verschillende mislukte pogingen bij de fabrikant om erachter te komen in welke samenstelling die in het supplement zitten, en geen antwoord, zijn deze voor mij afgevallen. Mocht iemand dit wel weten, hoor ik het natuurlijk graag!! Primeval Gelatinaat wordt ook door vele aanbevolen, maar ik heb de keuze voor de bovenstaande ingredienten gemaakt. Ik had wel in mijn achterhoofd, als het niets wordt met deze combi, ga ik Primeval proberen, maar ik ben hierbij gebleven, nu al ruim een jaar.

Nadat ik deze lijst heb samengesteld, ben ik voor de NAF Superflex Liquid gegaan, en ik heb dit nog aangevuld met Vitamine E & Omega 3-6-9. Dit kun je in hele dure verpakkingen bij een paardenwinkel kopen, maar je kunt ook naar de Kruidvat gaan voor een flesje van 100 Tarwekiem bolletjes waar je dr drie per dag van geeft. Daar zitten deze supplementen ook in, is natuurlijk i.p.v. chemisch dus wordt beter opgenomen, en... kost € 2,50 per potje :D Als je de prijzen kijkt van de potten vitamine E en Omega 3-6-9 in de winkel sla je stijl achterover! Ik ben zeer tevreden met mijn huidige supplementen, mijn merrie doet het SUPER!

En dan klikken op woord afbeelding voor het schema.

Of anders deze : http://www.pardoes-aurora.nl/pardoesbes ... /gwsup.pdf

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:48

Zo lukt het dus niet.... Gewoon even zoeken onderaan dit topic bij "doorzoek dit onderwerp" op het woord schema.
De link van pardoes doet het niet meer geloof ik.

Groene Os bevat idd minder glucosamine, maar werkt dus wel super goed hoor ! Denk dat dat komt door de andere werkzame stoffen die er ook in zitten zodat de glucosamine etc beter zijn werk kan doen.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:42

Maris, ik heb hem. Wist helemaal niet dat je op die manier kon zoeken

Afbeelding

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:00

Bedankt allebei! Ja die onderste bedoelde ik! Ga ze meteen opslaan want die van Pardoes Aurora is ook wel handig. Zo jammer he dat die waarden van Cortaflex niet bekend zijn, zou het toch wel heel erg graag proberen omdat ik er zoveel goede reacties op hoor.

Kreeg van een vriendin die ook voedingsdeskundige is de tip voor Joint Motion, dat werkt net als cortaflex op celniveau maar dat werkt wel met andere stoffen dan Glucosamine, Chondroitine en Hyaluronzuur.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:51

Mijn paard krijgt nog geen supplementen, we willen het eerst zonder proberen. Nu ging het de laatste tijd echt niet goed. Ze zet zeer kleine stapjes en ze is erg sloom. Gisteren struikelde ze bijna over de drempel van de stal. Nu heeft ze dinsdag weer ijzers gekregen met zooltjes, maar tot nu toe zie ik niet heel veel verbetering.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:58

En je denkt dat de zooltjes het struikelen voorkomen?

Waarom heb jij zooltjes?
Ik heb ook zooltjes voor maar niet voor het struikelen...

En struikelen zal je altijd blijven houden het kan wel minder worden met supplementen.
Is je paard niet gewoon wat lomp of gebeurde bv struikelen over de drempel van de stal eerder nooit?

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:46

De zooltjes zijn een advies van de dierenarts. Ze heeft te dunne hoefzolen, de smid zei dat het niet meer nodig was omdat het was bijgegroeid. Ik vond het zelf een beetje een vreemd advies. Ze struikeld niet echt, maar ze tilt haar benen niet goed op, eerder was dit niet zo.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:05

X_tico, die Pavo mobility ziet er intressant uit. Geef je dit bij of als gewone korrel?