Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:23

Die hoef in dat filmpje lijkt zo veel op de voorvoeten van mijn pony!

Jammer dat ik het niet kan volgen, het geluid is hier te zacht om het te verstaan. Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om de essentials te geven?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:24

Arabesk schreef:
@ nombrado, hier wordt uitgelegd wat je moet doen met ondergeschoven hielen (vaak gepaard met lange toon)

dank je arabesk
maar mijn paard hád geen ondergeschoven verzenen
voor het bekappen
wel lange tenen na het bekappen
dus wat er verkeerd is gegaan is dat er niet naar de stand van het been is gekeken.
ik zal proberen een oude foto op te snorren

Afbeelding
beetje lastig te zien

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 08:39

dat paard heeft echt geen ondergeschoven hielen hoor...ik zie juist een mooie hiel(versenen)
Zoals je vaak ziet bij spaanse rassen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:48

Dat je Spaanse paarden vaak zo ziet (op hoge hielen) wil nog niet zeggen dat het hoort of beter is. Een Andalusiër (jaja, of PRE) zit anatomisch precies zo in elkaar als ieder ander paard. Natuurlijk kunnen hoeven per ras verschillend zijn, maar de verschillen kunnen nooit zo groot zijn dat het ene paard hoge hielen nodig heeft en het ander niet. Hoge hielen zijn nooit goed. Als bij een Tinker met hoge hielen het hoefbeen niet goed staat, dan is dat bij een Haflinger ook zo en bij een Andalusiër ook.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:01

Dani_ schreef:
Dat je Spaanse paarden vaak zo ziet (op hoge hielen) wil nog niet zeggen dat het hoort of beter is. Een Andalusiër (jaja, of PRE) zit anatomisch precies zo in elkaar als ieder ander paard. Natuurlijk kunnen hoeven per ras verschillend zijn, maar de verschillen kunnen nooit zo groot zijn dat het ene paard hoge hielen nodig heeft en het ander niet. Hoge hielen zijn nooit goed. Als bij een Tinker met hoge hielen het hoefbeen niet goed staat, dan is dat bij een Haflinger ook zo en bij een Andalusiër ook.

het gaat om de beenstand en de voetas, daar pas je de hiel en hoef op aan. (zo groeien ze natuurlijk ook, als ze in het wild zouden leven.)
als ik de hielen van al mijn spanjaarden eraf zou halen, kunnen ze nauwelijks bewegen
ze hebben dan geen mooi bewegingsafloop meer, minder kniehef en los voorbeen.
je ziet op de laatste foto dat het paard zijn standbeen recht onder zijn lichaam heeft
dat is goed.

haal je eenmaal de hielen weg? zoals veel NB ers doen? dan duurt het zeker 1 jaar voordat dit weer helemaal hersteld is, en als je niet goed bijhoud krijgen ze idd ondergeschoven versenen.
of het nu een andalusier, fries, tinker of haflinger is? je hoort altijd naar de stand van het been en de voetas te kijken...niet alleen naar de hoef en de onderkant wat je nu in zovel stromingen ziet.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:01

Heeft iemand toevallig ook 2 plaatjes naast elkaar vanaf zij-aanzicht? Eéntje van een goede hoef en ééntje met onder geschoven hielen? Dan kunnen we het verschil misschien mooi zien. En begrijp ik nu uit dat filmpje dat ondergeschoven hielen dus ontstaan omdat de steunsels niet goed zijn bij gehouden?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:03

haukieboy schreef:
Heeft iemand toevallig ook 2 plaatjes naast elkaar vanaf zij-aanzicht? Eéntje van een goede hoef en ééntje met onder geschoven hielen? Dan kunnen we het verschil misschien mooi zien. En begrijp ik nu uit dat filmpje dat ondergeschoven hielen dus ontstaan omdat de steunsels niet goed zijn bij gehouden?

of de hielen teveel worden weggehaald
de teen groeit over het algemeen sneller dan de hiel

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:30

Even van deze site gehaald http://www.all-natural-horse-care.com/f ... drome.html

Volgens die site zijn dit ondergeschoven hielen
Afbeelding

En dit niet, dit zijn goede hoeven van een wild paard.
Afbeelding

Op plaatje 1 zie ik dan dat de teen idd te lang is, maar die hielen....Dat zie ik echt niet. Hij staat wel hoger op de hielen dan die van plaatje 2. Maar waarom worden die op plaatje 1 nou ondergeschoven genoemd. Kan iemand mij dat uitleggen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:37

haukieboy schreef:
Even van deze site gehaald http://www.all-natural-horse-care.com/f ... drome.html

Volgens die site zijn dit ondergeschoven hielen
Afbeelding

Op plaatje 1 zie ik dan dat de teen idd te lang is, maar die hielen....Dat zie ik echt niet. Hij staat wel hoger op de hielen dan die van plaatje 2. Maar waarom worden die op plaatje 1 nou ondergeschoven genoemd. Kan iemand mij dat uitleggen?

nee, dit zijn geen ondergeschoven hielen
de tenen zijn wel te lang, maar doordat de hiel te laag is, waardoor de druk op de teen te hoog wordt.

de hiel moet dus in dit geval ietsje hoger en de teen iets korter.

hier staan wel plaatjes van ondergeschoven versenen
http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... zenen.html

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:52

De hielen hoger?? Ik vind ze al zo hoog, haha. Plaatje 2 vind ik wel erg mooie hoeven en die hiel is juist vrij laag.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:56

haukieboy schreef:
De hielen hoger?? Ik vind ze al zo hoog, haha. Plaatje 2 vind ik wel erg mooie hoeven en die hiel is juist vrij laag.

je moet ook naar het hele been kijken, niet alleen naar de voet.
foto 2?
bedoel je de wilde paarden?

NachtlampjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:14

@haukieboy, bij de hoef met de lange teen en de ondergeschoven hielen is zeg maar, voor zover ik zie, het punt waar de meeste druk op komt te veel naar voren, die zou meer naar achteren horen geplaatst te zijn. (zodat het recht afloopt van achteren bijna)
Daarnaast hoor ik van meerdere nb-ers dat zij niet hakketsjakke in 1 keer de hielen laag zetten, maar het juist stukje bij beetje doen, zodat paarden er rustig aan kunnen wennen. De hoefassen wijzen zich vanzelf, zegt mijn nb-er. De hoef verteld het op de manier hoe hij groeit, en dat moet je niet forceren door het precies recht te krijgen, paarden zíjn niet symmetrisch.

@nombrado, ik zie bij die foto waar dat spaanse paard een jambette doet toch echt hele hoge hielen en ondergeschoven hielen :+
Als ik de rest van de paardjes hier zie, bij mijn stal, kijken naar die betimmerde hoefjes geeft mij het idee dat ze gewoon haast uit elkaar barsten van druk en opgekroptheid.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:18

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:23

Slofje schreef:
@nombrado, ik zie bij die foto waar dat spaanse paard een jambette doet toch echt hele hoge hielen en ondergeschoven hielen :+
.

welke foto?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:46

Dani_ schreef:
Persoonlijk verhaal van een PRE bezitter in de Sangre PRE 2008.
http://s285.photobucket.com/albums/ll50 ... rtikel.jpg

men was ook niet zo blij met dit artikel

ik heb nu zoveel spaanse paarden in handen gehad
waarvan er sommige idd met natuurlijk bekappen aan de gang waren geweest
deze paarden konden hun beweging niet meer afmaken zoals ze zouden moeten (gezien de schuine schouderlijn) struikelde over hun tenen, kregen hoefzweren door de enorme druk op de straal.
nee, voor mij gaat het er niet meer in, om hielen er compleet af te halen .
ik heb duidelijk verschillen gezien in beweging met deze paarden.
en mij gaat het erom, dat de paarden los door hun lijf kunnen bewegen met een mooie schoudervrijheid, waar deze paarden zo bekend om staan.
ik heb er nu 1 staan die idd ondergeschoven versenen heeft, en daar nu 2 jaar mee bezig dit goed te krijgen. (of dat nog lukt op zijn leeftijd weet ik niet)
paard struikelde om de 3 passen....echt heel sneu.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:58

nombrado schreef:
haukieboy schreef:

je moet ook naar het hele been kijken, niet alleen naar de voet.
foto 2?
bedoel je de wilde paarden?

Ja idd, dat vind ik een mooi ogende hoef zeg maar.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:43

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:17

'goede' hoeven van een wild paard?

Ik vind ze wel erg kort! En die donkere plekken onder de hoef, hoort dat ook? Misschien zit ik er helemaal naast (tell me) maar ik vind het geen heel mooie hoef. Al lijkt het wel alsof het paard er goed op kan afwikkelen, verder geen rare vormen oid, mooie dunne witte lijn... Niet slecht, maar of dit nou een streefvoorbeeld is? (natuurlijk ligt het vooral aan de anatomie van het individu, of een hoef 'goed' is)

Al ken ik eigenlijk ook alleen maar spaanse paardjes met hoge hielen. Zolang het paard er prima op loopt is er voor mij totaal geen reden om de hoef te willen veranderen, hoe mooi de theorie ook kan zijn. Al worden de hoeven wel vaak wat lang gehouden imo. Maar ja, wat is een goede lengte?
Mijn pony is ook echt een mooi voorbeeld van te lage hielen, jammer dat ik nu niet aan de foto's kan :(

NachtlampjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:43

Die donkere plekken in de hoef maakt niets uit, dat zijn gewoon verkleuringen van de hoef zelf :)
Dit is over het algemeen wel een streefvoorbeeld, maar niet vaak te halen. Mijn paard staat misschien een halve cm hoger, maar heeft doordat hij uitzwalkt met zijn benen zijn slijtage aan de voor-zijkant, ipv rondom. Daardoor dus ietwat scheve hoeven als je van bovenaf kijkt, met een randje afgesleten, maar hij heeft er absoluut geen last van.
Het is bewezen dat bij wilde paarden veel beenziektes niet bestaan, die hebben wij dus in de wereld gebracht met het klassieke bekappen en de ijzers. Dus ookal loopt een paard er op dat moment prima mee, misschien krijgt hij later artrose of een peesziekte door de onnatuurlijke houding.
Als je een veulenhoef fotografeert, is deze in het begin van onderen hetzelfde als een natuurlijk bekapte hoef. Al snel groeien die hoefjes heel erg hoog, omdat ze bijvoorbeeld alleen maar op stal of alleen maar in de wei staan, maar niet over ruwe ondergronden zoals steen of asfalt lopen.
Gezonde paarden worden geboren zoals ze horen te zijn, ik vind persoonlijk dat wij daar lichamelijk niet mee moeten gaan frunniken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:55

Safiera schreef:
'goede' hoeven van een wild paard?

Ik vind ze wel erg kort! En die donkere plekken onder de hoef, hoort dat ook? Misschien zit ik er helemaal naast (tell me) maar ik vind het geen heel mooie hoef. Al lijkt het wel alsof het paard er goed op kan afwikkelen, verder geen rare vormen oid, mooie dunne witte lijn... Niet slecht, maar of dit nou een streefvoorbeeld is? (natuurlijk ligt het vooral aan de anatomie van het individu, of een hoef 'goed' is)

Al ken ik eigenlijk ook alleen maar spaanse paardjes met hoge hielen. Zolang het paard er prima op loopt is er voor mij totaal geen reden om de hoef te willen veranderen, hoe mooi de theorie ook kan zijn. Al worden de hoeven wel vaak wat lang gehouden imo. Maar ja, wat is een goede lengte?
Mijn pony is ook echt een mooi voorbeeld van te lage hielen, jammer dat ik nu niet aan de foto's kan :(

Zou het geen foto zijn van een hoef waarvan het paard al enkele dagen dood is. Dan droogt de hoef namelijk in.

Goh ik zou nou toch wel eens naar de usa willen om ze in het echt te bekijken. :P

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:57

Slofje schreef:
@haukieboy, bij de hoef met de lange teen en de ondergeschoven hielen is zeg maar, voor zover ik zie, het punt waar de meeste druk op komt te veel naar voren, die zou meer naar achteren horen geplaatst te zijn. (zodat het recht afloopt van achteren bijna)
Daarnaast hoor ik van meerdere nb-ers dat zij niet hakketsjakke in 1 keer de hielen laag zetten, maar het juist stukje bij beetje doen, zodat paarden er rustig aan kunnen wennen. De hoefassen wijzen zich vanzelf, zegt mijn nb-er. De hoef verteld het op de manier hoe hij groeit, en dat moet je niet forceren door het precies recht te krijgen, paarden zíjn niet symmetrisch.

Als ik de rest van de paardjes hier zie, bij mijn stal, kijken naar die betimmerde hoefjes geeft mij het idee dat ze gewoon haast uit elkaar barsten van druk en opgekroptheid.

IK krijg het vermoeden dat het bij nombrado niet zo gegaan is en dat ze wel in 1x kort gezet zijn.
Dat is bij mijn paarden ook zo geweest .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:40

nombrado schreef:
Dani_ schreef:
Persoonlijk verhaal van een PRE bezitter in de Sangre PRE 2008.
http://s285.photobucket.com/albums/ll50 ... rtikel.jpg

http://www.thesoulofahorse.com/Photos/P ... ear500.jpg
hielen zijn hierbij ook zeker niet kort

Je reageert niet eens op het artikel :?. Je wíl je er ook niet in verdiepen lijkt wel. Je blijft dat ene voorbeeld aanhalen als HET argument dat NB niet werkt, maar het was geen NB, want die tonen waren veel te lang. Maar je blijft maar alles afschieten zonder je te verdiepen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:40

NachtlampjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:48

Mooi zeg :D K zag een beetje onderschoven hielen bij die 1e, dat wel.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:41

Ik ben in maart begonnen met natuurlijk bekappen van mijn lusitano merrie van 8 jaar, Xantha.
Ze wordt regelmatig bekapt en tussendoor hou ik het zelf bij.
De binnenkant van haar voorhoeven zijn wat minder rond als de buitenkant, dit komt waarschijnlijk door de manier waarop ze loopt.
Ik zal binnenkort andere foto's maken als jullie dat willen.

Zo zien haar hoeven er nu uit.
links voor
AfbeeldingAfbeelding

Rechts voor
AfbeeldingAfbeelding

links achter
AfbeeldingAfbeelding

rechts achter
AfbeeldingAfbeelding