[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:56

Ja die angst heb ik dus ook :j
Ik heb de ijzers gedaan omdat Lan vanwege de peesschede ontsteking waarschijnlijk veel kilometers op het harde moet gaan maken. En dan slijten de hoeven wel heel erg. Over een paar maanden ga ik kijken of ze van de ijzers af kan.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:15

Tildren wordt overigins niet vergoed, dus aan een verzekering had jew nu ook niets. Mijn paard is wel verzekerd maar mocht het zelf betalen. (de rest van aaaallllll haar kwalen waren wel vergoed dus mij hoor je niet)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:44

Ik ben alleen voor de basis verzekerd, maar voorlopig gaat het wel met de rekeningen.
En het goede nieuws: LAN LIEP VANMORGEN OOK GOED IN HET ZAND!!!

Dus vermoeden is dat de peesschedeontsteking de booddoener is. De spat zit er wel, maar daar heeft ze kennelijk nog niet zoveel last van.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:46

Goed nieuws! :D
--
Heb ook weer gereden op verina na 5 dagen, even laten bijkomen van het tandartsgebeuren :+ en ging best redelijk, ze hield tenminste links niet meer meer vast dan rechts.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:51

Aan de rechterkant, middelste gewrichtsspeet, net binnen gekregen in jpg
Zitten er kenners in dit topic??

Afbeelding

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:51

Hier geen kenner :n Hoop dat ook nog even zo te houden ;-)

Net bericht gehad via mail van mijn DA, omdat ik toch nog wat vragen had/info onderweg ben kwijtgeraakt :o?
Het is bij Bradaigh dus ook beperkt tot het middelste gewricht. Valt dan gelukkig wel weer wat mee.

Volgende week vrijdag hoogstwaarschijnlijk t Tildren infuus. Beslag laat ik nu nog even achterwege, dat wil ik denk ik pas als ie echt kreupel zou gaan lopen.

T devies is voorlopig ook: gewoon doorgaan met 'trainen'/rijden.

manonalberts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:55

Mijn merrie heeft hééél lichte spat. Het was bijna niet te zien op de foto.
De da heeft gezegd dat ik haar gewoon een jaartje lekker rustig moet rijden en als ik dan opnieuw foto;s maak dat het wsl niet meer te zien is.
Ze was naar Spanje verkocht, maar dat is helaas door de spat niet doorgegaan

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:33

@Anya, ik zag het al voordat ik gelezen had dat het rechts zat :o Is het rechterbeen denk ik? Ik zie inderdaad wel het haakje dat enige 'botwoekering' aangeeft, althans dat had Vario ook heel licht. Op die vlek zeg maar, daar zie je de gewrichtsspleet ook al niet echt duidelijk meer. Lijkt dus alsof er al een en ander is dichtgegroeit? Ik ben geen da en ook geen super kenner, kan het alleen maar vergelijken met Vario zijn foto. Al is die een stuk kleiner. Ik heb m ook al geplaatst hier in 't topic, zal 'm nog wel even quoten.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:47

Maggie_Eddy schreef:
Edit: Hier is er dan eentje, dit is dus een foto van voor dat hij behandeld is, maar al wel ruim een jaar alleen maar op 't land heeft gelopen.

Afbeelding

Dan heb ik nog een site gevonden waar een aantal hele mooie foto's opstaan ter vergelijking, van een gezond been en van een spatbeen, toevallig op dezelfde plek als waar Vario 't heeft..
http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=142

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:52

Nee dit is het linkerbeen
Bij jouw paard is de hele spleet dichtgegroeid zowat?

Bij Lan is dat stukje aan het begin onrustig, op de grote foto is de rest nog wel mooi strak en de andere foto's (van de andere kant genomen) is niets van onrust op te zien.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:03

Ja dat bedoelde ik ook, daar bij dat stukje zeg maar, dat daar de streep al vager is en er dus al iets gegroeit is ofzo.. Toch linker been, toen ik m'n eigen foto zag begon ik al te twijfelen := Bij mijn paardje was ie idd al bijna dichtgegroeit. Woensdag gaan we voor de nieuwe foto's.. Zal vragen of ik ze mee kan krijgen, kan ik weer plaatsen voor vergelijking. Is dan bijna een een jaar geleden, dus ben heeeeel benieuwd. Hij heeft ook al heel lang geen pas meer onzuiver gelopen moet ik zeggen... Hij heeft overigens amper botwoekering, ik wou al nieuwbouw zeggen := Dat zei de da toen als geintje in de zin van: goh hij heeft bijna geen nieuwbouw, ehh woekering :') Van buitenaf kun je dus ook niets zien of voelen aan het been zelf. Hij tilt 't vaak nog soepeler op dan zijn andere been :oo

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:32

Dat ziet er wel keurig uit dan. Ik hoop van harte dat Lan ook niet teveel 'nieuwbouw heeft' en dat het glad aan elkaar groeit.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:06

me 2

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:30

Helaas ben ik bang dat ik me ook moet melden in dit topic. Ik heb een 2 jarige (zelf gefokte) hengst die sinds een paar weken een verdikking aan de binnenkant van zijn rechter spronggewricht heeft. Heb nu helaas even geen foto bij de hand, die zal ik vanavond even maken, maar het is overduidelijk te zien dat hij botwoekering heeft op de "standaard" spat plek.

Helaas had een vorig paard van mij actieve spat aan haar beide achterbenen, dus is dit een herkenbaar probleem. Echter was die merrie 11 jaar en liep duidelijk met “opstart problemen”, eerst stijf en licht kreupel en na een 15 min rijden was er niks meer te zien. Aangezien ze ook nog andere problemen had en veel pijn, was zij uiteindelijk niet meer te redden.

Het gekke nu is dat deze 2-jarige absoluut niet kreupel of stijf loopt, ontlast zijn been ook niet en lijkt er geen pijn aan te hebben. De verdikking is ook niet warm of gevoelig en voelt hard aan. Lijkt erop dat het een volgroeide, niet meer actieve spat is, die dus blijkbaar binnen 2 a 3 weken is ontstaan.
Ik heb het nog nooit meegemaakt bij zo’n jong paard, maar al lezend hier op bokt zie ik al dat het wel meer bij jonge paarden voorkomt. Binnenkort ga ik foto’s laten maken om te zien hoe zo’n ernstige vorm hij heeft.

Het is een paard van 1.62 m (op 2 jarige leeftijd, dus hij zal wel rond de 1.68 m worden ong.) en heel bloederig gebouwd. Kan onwijs springen en netjes bewegen, eigenlijk het type paard waar ik graag weer mee verder zou willen in de SGW. Wat denken jullie dat de prognose voor zo’n paard zal zijn? Zou er een kans bestaan dat hij hier nog jaren pijnloos mee kan bewegen en in de sport meedraaien? Of zal het nu meteen foute boel zijn?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:27

Welkom!
Ik weet niet hoe het zit met de prognose, maar het kan toch ook nog iets anders zijn? foto's zijn nog niet gemaakt..

Wanneer het zulke jonge paarden betreft is het toch vaak de erfelijke vorm?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:51

Welkom carmen. Als er nog geen foto's zijn gemaakt is er nog niets zinnigs over te zeggen helaas.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:56

De mijne heeft het ook in elk geval sinds ie 2,5 is. Maar nu met bijna 7 pas foto's gemaakt. Nog nooit kreupel gestaan, wel eens wat onregelmatig. Maar dit verdwijnt dan vrij snel met rijden.

Maar ben het met de rest eens: eerst foto's maken, dan weet je het zeker. De bulten bij mijn paard zitten overigens aan de buitenzijde van de achterbenen (bij spat schijnt dat juist meer aan de binnenzijde te zitten) en lijkt t meest op een overvloeiing van de peesschede en wordt dus niet direct in verband gebracht met spat. Ook dit zegt dus weinig.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:18

Arthroscopie / chirurgie van de benen

IRAP
Kreupelheden zijn de meest voorkomende oorzaak van verminderde bruikbaarheid van uw paard. Een groot deel van deze kreupelheden worden veroorzaakt door gewrichtsproblemen. Arthrose of osteo-arthritis kan veroorzaakt worden door ouderdom, acuut trauma of zogenaamd herhaald atletisch trauma.

De verschijnselen worden veroorzaakt door schade aan het kraakbeen. Bij deze beschadiging komen enzymen vrij waardoor er een ontsteking ontstaat in het gewrichtskapsel, de synoviale membraan. De symptomen zijn een verdikt gewricht, een toename van de hoeveelheid gewrichtsvocht (synovia) en het meest ernstige symptoom: pijn.

De therapieën die worden gebruikt tegen osteoarthrose zijn er op gericht de ontsteking te remmen en de functie van het kraakbeen te herstellen. Tot voor korte tijd bestonden deze therapieën uit behandeling met NSAID's (Non Steroidal Anti Inflammatory Drugs) bijvoorbeeld Metacam, behandeling met corticosteroïden en behandeling met hyaluronzuur/pgag of combinaties van deze medicijnen.

Recent is er een nieuwe therapie ontwikkeld op basis van een ontstekingsremmer vanuit het eigen bloed van het paard. Interleukin Receptor Antagonist Protein (IRAP) grijpt in op de enzymen welke de ontsteking in het gewricht veroorzaken. Daarnaast hebben deze eiwitten ook een kraakbeenbeschermende werking.

Voor het winnen van IRAP wordt er ongeveer 60cc bloed afgenomen bij het paard. Dit bloed wordt 24 uur geïncubeerd in een broedstoof en wordt blootgesteld aan gecoate glazen bolletjes. Hierdoor produceren de monocyten, een soort witte bloedcel, een ontstekingsremmende stof. Na de incubatie wordt het bloed gecentrifugeerd en kan het overblijvende serum direct gebruikt worden in het gewricht of worden ingevroren voor gebruik later.

De standaard therapie bestaat uit 3 gewrichtsinjecties met IRAP met ongeveer 7-14 dagen tussentijd. Deze therapie kent niet de nadelen van herhaalde injecties met corticosteroïden en een bijkomend voordeel is dat er geen lange wachttijd is voor deelname aan wedstrijden zoals we die bij andere therapieën wel kennen. Kortom een veelbelovend nieuw wapen in de strijd tegen gewrichtsproblemen.

Sportpaardenbegeleiding: voor optimale prestaties van uw paard

--
is dit nou hetzelfde als tildren of is dit weer iets heel anders? :)

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:22

Het lijkt er wel op, maar volgens mij is het toch weer net iets anders...

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:23

Wickedwyvern schreef:
Het lijkt er wel op, maar volgens mij is het toch weer net iets anders...

Oke, heb dit van de website van de kliniek in Wolvega..
zal eens op tildren/tildrin zoeken.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:35

itsme_ilonca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:01

Ik wil me hier ‘helaas’ ook melden.
Bij mijn nu 11 jarige merrie is begin 2010 spat geconstateerd in beide achterbenen. Linksachter het ergst. Ze heeft de botoplossende variant.
Ze heeft toen een Tildren infuus gehad, en bij de controle bleek het er allemaal weer rustig uit te zien en kregen we weer groen licht om het rijden weer op te gaan bouwen. Ook krijgt ze glucosamine waar ze het super op deed.
We hebben een jaar lekker kunnen genieten van het rijden, en nu is ze helaas weer kreupel, eerst dachten we een hoefzweer, die brak idd ook na 4 dagen open. Maar nu na 3 weken loopt ze nog steeds niet goed, en de hoefsmid kon geen zweer meer vinden.
Dus aanstaande donderdag gaan we weer naar de kliniek om een foto van de sprong te laten maken. Ik hoop dat het allemaal mee valt, want het rijden ging net zo goed dat ik er aan dacht om deze zomer ons wedstrijddebuut te gaan maken.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:26

Welkom..
Balen zeg, hopen dat het weer wat beter gaat straks!
--
bedankt voor de links ww, zal ze eens doorlezen!

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:29

Welkom nieuwelingen! Helaas...

Carmen, ik weet wel dat spat inderdaad heel accuut kan onstaan, maar we kunnen wel van alles gaan bedenken vooraf, laten we hopen dat de foto's toch mee vallen, misschien is het wel 'gewoon' een schiefel op een heel banketstaaf plaats...

It'sme, dat is zeker balen zeg! Hopelijk valt het idd allemaal mee en is het misschien gewoon wat overbelast vanwege de hoefzweer die ze had?

Morgen zullen we het weten, of de Tildren z'n werk gedaan heeft bij Vario.. En wat er nu in dat voorbeen zat/zit.. We gaan naar de kliniek voor controle en dus gelijk ook maar dat voorbeen na laten kijken. Hij heeft daar nu een schiefel ontwikkelt waarvan ik toch eigenlijk zo goed als zeker ben dat ie die nog niet had zitten.. Dus hoop echt ontzettend dat het geen peesblessure is...
Mijn andere paardje gaat ook mee, en daar ben ik nog het meest bang voor, die hoeft alleen maar mee om zijn rug los te laten werken, dus dat valt wel mee, maar die heeft heel lang een trailer trauma gehad.. Die kon niet meer samen op de trailer staan, moest altijd het tussenschot scheef hebben, anders liet ie zich dus gewoon omvallen! Nu kan ie inmiddels weer staan met gewoon het tussendeel recht, maar dan zit er geen schot maar zo'n rubber flap.(Zijn we dus wel al ik denk ruim 2 jaar verder he, als het niet langer is dat ie dus niet meer samen heeft gestaan...) Dat gaat prima, maar nu gaat hij morgen dus voor het eerst weer samen met die ander op de trailer.. Werkelijk, ben er nou al zenuwachtig voor :o Het kon niet anders, de DA komt niet op korte termijn in de buurt en nog een keer rijden vind ik niet erg, was het niet zo dat de DA volgende week 2 weken met vakantie gaat. Tja, dan wordt het wel erg lang dat ie dan zou moeten lopen met last van zijn rug...

MAar goed, ik zal jullie laten weten morgen hoe de DA over Vario denkt :)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:31

Succes morgen! :)