[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:38

Ze is in elk geval bevangen geweest, lag neer in de wei en nam ook af en toe de typische stand aan, had wamre hoeven, pulsatie,....
Nu heeft ze heel af en toe nog licht warme hoeven en heel af en toe meen ik ook pulsatie te voelen. MAar na een uur is dit soms al over.

Ik vind wel dat ze nog heel sloom is, er zit niks in. Alleen als ik haar op de wei laat, crosst ze het hele terrein door en loopt ze echt met de oortjes recht, kop recht,...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:15

Zou mss kunnen als ze super gestresst raakt doordat ze verlaten is door het andere paardje, maar anders lijkt het me niet het geval. Die van mij zijn ook vrij sloom, maar dat komt door de warmte. Geef haar voor de zekerheid wel af en toe een vitamine spuit.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:27

janouk schreef:
@ allemaal
help me eens brainstormen

Ik heb Image vorige week laten masseren door http://www.happy-athlete.nl/
eigenlijk heeft ze altijd heel strak gespannen spieren gehad door haar hele lichaam. Maar na al die maanden op 3 benen, waren haar spieren helemaal strak.

Na de behandeling is het resulaat goed zichtbaar: veel spieren zijn nu drilpudding. Opvallend is dat de plaatsen waar ik vetophoping van de hoefbevangenheid dacht te zien, is nu veranderd in zachte drilpudding. Manenkam heel los, bovenop de achterhand en achterbenen. Bollingen zijn verdwenen. Image loopt met meer schwung te draven weer. Volgende week volgt een 2e nabehandeling.

Dus even brainstormen: die plekken die duiden op aankomende hoefbevangenheid: als dat nu geen vetophoping is, maar spierspanning: zou betekenen dat het paard voordat je pijnlijkheid in de hoeven constateert, al stijver loopt door spierspanning op de specifieke plekken.
Wat denken jullie?? Op het web kan ik er niets over vinden.
Ik zal het bij de behandeling de volgende week eens met de behandelaar bespreken.

Zomaar een gedachte, maar ik ben benieuwd naar jullie oordeel. Wat zal ik vragen bij de behandeling volgende week?

Ik kom hier even inbreken in het topic, zal wel éénmalig zijn maar vind het erg interessant om jullie ervaringen/meningen te lezen over hoefbevangenheid.
Heb zelf een Haflinger die veel te dik is maar nog nooit bevangen is geweest (ff afkloppen).

Ik wil een reaktie geven op bovenstaande;
Jouw gedachte is helemaal niet gek hoor! Door hoefbevangenheid treedt vaak spierbevangenheid op. Dit is iets wat vaak samengaat omdat een het paard een dusdanige houding (voor lange tijd) aanneemt dat de spieren overbelast raken.
Vaak zie je dan ook de bult achterop de billen boven de staartaanzet. Dit kan één van de symptomen zijn en is dus een spier die gespannen staat en geen vet zoals de meeste mensen denken.
Ik kan me voorstellen dat massage na hoefbevangenheid goed doet.

Dan heb ik nog een vraag voor jullie, ben benieuwd hoe jullie hierover denken;

Wat vinden jullie van deze stelling;
'Paarden die hoefbevangen raken hebben niet goed werkende nieren'.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:35

Paarden die er gevoelig voor zijn kunnen o.a. door stress hoefbevangen worden. Bij stress wordt er in de hersenen iets aangemaakt (weet niet meer wat) wat net als corticosteroiden hoefbevangenheid in de hand kan werken.
Trouwens er bestaan geen domme vragen!

Zomer 2005 toen Indiana redelijk goed ging, heb ik June met haar veulen van een paar weken in de wei gezet bij een buurvrouw zodat moeder en kind voldoende gras hadden. Tussen Indiana en June zat hemelsbreed ca. 200 m. Indiana heeft de eerste nacht bijna onafgebroken gehinnikt, de volgende dag was het weer helemaal mis met de bevangenheid.

Dus toen Indiana voorjaar 2007 naar de hengst ging om te laten dekken is June meegeweest om op die manier de stress zo laag mogelijk te houden. Indiana en June zijn net als Jut en Jul. Je kunt trouwens wel rustig met Indiana weg voor een buitenrit.

Singasong: dat zou een oorzaak kunnen zijn, net als slecht functionerende darmen en lever. Hoefbevangenheid is in veel gevallen een stofwisselingsprobleem en daar doen alle organen in de buik aan mee.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:59

romeorowan schreef:
Singasong: dat zou een oorzaak kunnen zijn, net als slecht functionerende darmen en lever. Hoefbevangenheid is in veel gevallen een stofwisselingsprobleem en daar doen alle organen in de buik aan mee.

Mee eens, en dan kom ik toch weer op het eiwitverhaal omdat teveel eiwitten de organen in de buik ernstig kunnen overbelasten.
Er wordt tegenwoordig veelal gezegd dat fructaan de oorzaak is maar ik blijf van mening dat teveel eiwitten eveneens een onderliggende rol meespelen in het hoefbevangenheidsverhaal.

In de winter kan het gras heel veel fructaan bevatten.
Dan komt hoefbevangenheid veel minder voor. Zodra het eiwitrijke voorjaarsgras begint te groeien neemt het aantal gevallen van hoefbevangenheid wel drastisch toe.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:08

In de winter kan het gras inderdaad erg veel fructaan bevatten, maar dan staan er ook veel minder paarden op het land en in ieder geval minder uren dus logisch dat er dan minder paarden hoefbevangen worden.

Zodra het eiwitrijke gras gaat groeien, in het voorjaar als het 's nachts nog fris is, heeft gras ook veel fructaan, dus juist dan de hoeveelheid hoefbevangen paarden.

Ik persoonlijk ben niet zo bang meer voor de eiwitten. Jarenlang heb ik op eiwitgehaltes gelet en mijn paard werd bevangen (eerste verschijnselen) maart 2005. Ze stond toen nog gewoon 's nachts op stal, overdag in de paddock met hooi.
Wel kreeg ze veel winterwortelen, waar wel veel natuurlijke suikers inzitten, maar volgens mij geen of weinig eiwit.
Ook heeft Indiana afgelopen 2 jaar voordroog gehad, ook met wat meer eiwitten (wordt gezegd), maar daar heeft ze geen last van gehad.

Ik denk dat het met alles zo is: teveel is nooit goed. En teveel eiwitten zijn belastend voor de nieren, want die moeten het overschot aan eiwitten weer uitscheiden. En een slechte nierfunctie zou weer hoefbevangenheid in de hand kunnen werken.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:16

romeorowan schreef:
Ik persoonlijk ben niet zo bang meer voor de eiwitten. Jarenlang heb ik op eiwitgehaltes gelet en mijn paard werd bevangen (eerste verschijnselen) maart 2005. Ze stond toen nog gewoon 's nachts op stal, overdag in de paddock met hooi.
Wel kreeg ze veel winterwortelen, waar wel veel natuurlijke suikers inzitten, maar volgens mij geen of weinig eiwit.
Ook heeft Indiana afgelopen 2 jaar voordroog gehad, ook met wat meer eiwitten (wordt gezegd), maar daar heeft ze geen last van gehad.

Dat is eigenlijk precies hetzelfde verhaal als die van mij; die stond ook in maart op hooi, in een zandpaddock, hele winter niet op de weide geweest en naast het hooi kreeg hij Pavo's Nature's Best (laag eiwitgehalte) en inderdaad ook wortels, en werd ook hoefbevangen.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:46

henny_w schreef:
Mee eens, en dan kom ik toch weer op het eiwitverhaal omdat teveel eiwitten de organen in de buik ernstig kunnen overbelasten.
Er wordt tegenwoordig veelal gezegd dat fructaan de oorzaak is maar ik blijf van mening dat teveel eiwitten eveneens een onderliggende rol meespelen in het hoefbevangenheidsverhaal.

Ja ik kan me vinden in je verhaal, want dat is ook nog altijd mijn gedachte.
Het is niet alleen of eiwit of fructaan ... er zit nog een factor bij.
Oa ook zetmeel in het gras.

Maar een gezond paard scheidt een teveel aan eiwitten uit via de nieren. Een ziek paard (niet goed werkende nieren bijv.) kan dit niet en gaat de eiwitten opslaan, in ik meen de lever (heb er ooit ergens over gelezen, maar ben het echt even kwijt, dus mij even niet aan dit verhaal "vastpinnen" hoor Bloos).

Wat ik in ieder geval wel weet is dat Isabella in 2005, voordat ze toen bevangen raakte, erg sterk ruikende (of beter gewoon stinkende) urine had. Daarom zijn toen haar nieren ook onderzocht (via bloed), maar waren toen in orde. In 2007 was het wat minder, maar het was toch haar lever die niet goed werkte. Vandaar dat mij door de DA (die op de hoogte is van fructaan) ook werd afgeraden te veel aan eiwitten te geven.

Vitaminespuiten schijnen overigens ook niet zo best te zijn om die maar "te kust en te onkeur" te geven. Alleen in overleg met DA doen.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:47

Lieke_M:
Van alleen staan raakt een paard volgens mij niet bevangen, maar kunnen ze wel duf en lusteloos worden en uit verveling.

Je schrijft ook dat je paard alleen duf is in de paddock en op de wei enorm energiek ... misschien toch een maatje erbij zoeken ?

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:02

Uitslag mestonderzoek weer binnen ... alles goed. Hoef dus geen wormkuur te geven en me niet druk te maken over welke wel of niet "veilig" is Haha!

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:20

Over die 'bulten' op onze paarden.
Zojuist een paard gezien die ook duidelijk deze bulten had. Is niets (qua gezondheid) mee aan de hand, maar eigenaresse vroeg zich toch af of het kon duidelijk op insulineresistentie of dat het echt de bouw van het paard is. Voor de zekerheid is ze nu magnesium gaan voeren om te zien of die 'bulten' afnemen. Ik ben ook benieuwd naar het resultaat.

Is al het derde gezonde paard dat ik "ontmoet" dat deze bulten heeft zonder verdere problemen.

Vorig jaar toen Isabella bevangen stond, wees de toenmalige hoefbekapper erop dat dit 'niet hoorde' en duidde op spierspanning in de achterhand. Eigenlijk vanaf die tijd hou ik het in de gaten, maar zie die bulten nooit toe- of afnemen. Enige wat ik zag toen ze nog pijn had in de voorhand, was dat ze sneller deze spieren (onder de bulten) aanspande als je er naar wees.

Wel is Isabella in een paar dagen tijd veel dikker geworden. Ik heb minder met haar kunnen wandelen vanwege oa het warme weer, maar wel gewoon zelfde portie hooi gegeven (zelfs iets meer omdat ze te veel zand in de mest kreeg omdat ze nu ook aan de sprietjes gras in de paddock begon). Ik merk dus inderdaad gelijk dat 'stilstaan' niet goed is voor de lijn.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:32

Ik heb Indiana in 1997 gekocht. Toen had ze die speknek en spekbillen al. Tot 2005 is ze het meest gezonde paard geweest dat je je maar kunt voorstellen. Zo gezond zelfs dat ik de paarden uit de verzekering heb gehaald.
Ik wil niet zeggen dat de 'gezonde' paarden met spekbulten ziek worden, maar bij Indiana is er iets geweest wat de druppel was die de emmer deed overlopen.
Dat kunnen in haar geval (zover ik het kan bekijken) 2 dingen zijn.
1: Teveel winterwortels
2: regelmatig te kort bekapt.

Maar misschien is de gevoeligheid na het bekappen ook wel het gevolg van hoefbevangenheid en niet de trigger.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:44

Isapaardje schreef:
henny_w schreef:

Ja ik kan me vinden in je verhaal, want dat is ook nog altijd mijn gedachte.
Het is niet alleen of eiwit of fructaan ... er zit nog een factor bij.
Oa ook zetmeel in het gras.

Maar een gezond paard scheidt een teveel aan eiwitten uit via de nieren. Een ziek paard (niet goed werkende nieren bijv.) kan dit niet en gaat de eiwitten opslaan, in ik meen de lever (heb er ooit ergens over gelezen, maar ben het echt even kwijt, dus mij even niet aan dit verhaal "vastpinnen" hoor Bloos).

Wat ik in ieder geval wel weet is dat Isabella in 2005, voordat ze toen bevangen raakte, erg sterk ruikende (of beter gewoon stinkende) urine had. Daarom zijn toen haar nieren ook onderzocht (via bloed), maar waren toen in orde. In 2007 was het wat minder, maar het was toch haar lever die niet goed werkte. Vandaar dat mij door de DA (die op de hoogte is van fructaan) ook werd afgeraden te veel aan eiwitten te geven.

Ik denk dat je het proces gluconeogenese bedoeld. Een paard kan geen eiwitten opslaan in het lichaam en gebruikt het teveel aan eiwit daarom als energie. Eiwitten worden door het lichaam afgebroken tot aminozuren. Een aminozuur is eigenlijk gewoon een koolhydraat met daaraan een stikstof(amino)groep. Bij een teveel aan eiwit wordt in de lever de stikstofgroep van het aminozuur 'geknipt', waarna het koolhydraat als energie wordt verbruikt of opgeslagen. De aminogroep wordt door de nieren in de vorm van hippuurzuur uitgescheiden. Een teveel aan eiwit is zowel voor de lever als de nieren belastend.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:12

En wie van jullie heeft de nieren en of lever al eens gereinigd?

Dat bloedonderzoek niets heeft uitgewezen Ingrid daar kijk ik niet van op.

Niek had zgnmd. ook niets aan zijn nieren en lever a.d.h. van bloedonderzoek. Maar achteraf bleek toch dat 1 nier het bijna had opgegeven, z'n lever voor 80% werkte, z'n milt niet goed was en zo kan ik nog wel ff doorgaan.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:14

Janouk ik ben heel benieuwd of en wat voor antwoord je krijgt over die bulten.

Aurora zit nu heel strak in haar zomervacht, ze ziet er fantastisch uit en loopt ook goed. Wel zijn de bulten bij haar staart nog nooit zo duidelijk geweest. Ik kan er verder prima aanzitten dus gespannen is het daar volgens mij niet.

Maar misschien is Aurora dus een van die voorbeelden met bulten zonder problemen, de bulten bij haar ogen zijn ook haar hele leven al aanwezig.
(ik weet dus alleen niet of die bulten een overblijfsel zijn van haar bevangenheid-problemen, of dat het er altijd al gezeten heeft en een indicatie had kunnen zijn dat ze er gevoelig voor is). Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Vandaag is de hoefsmid weer geweest, ik kreeg complimenten dat ik het zo netjes bijhield Lachen Was ook alweer ruim 8 weken geleden, ben helemaal trots op mezelf.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:18

singasong schreef:

Niek had zgnmd. ook niets aan zijn nieren en lever a.d.h. van bloedonderzoek. Maar achteraf bleek toch dat 1 nier het bijna had opgegeven, z'n lever voor 80% werkte, z'n milt niet goed was en zo kan ik nog wel ff doorgaan.

ik geef pablo eens per jaar(geerke trouwens ook...zomereczeem..)een kuurtje zodiazot,een homeopatisch reinigings middel voor de lever en nieren,maar of ik verschil zie,ik geloof het niet....misschien voormezelf het idee hebben dat ik er alles aan doe om mijn paarden gezond te houden....klinkt dat raar?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:24

Zeker niet raar, als je tenminste zeker weet dat het ook geen kwaad kan (maar dan zou je het al geweten hebben toch).

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:27

Ik geef sinds 2005 mijn paarden een reinigingskuur van groene leem, destijds op aanraden van een natuurgeneeskundige.
Indiana heeft het dus afgelopen jaar niet gehad omdat ze drachtig was.

Indiana's speknek is nu echt heel erg soepel, terwijl hij wel zo hard als beton is geweest.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:29

geerke schreef:
ik geef pablo eens per jaar(geerke trouwens ook...zomereczeem..)een kuurtje zodiazot,een homeopatisch reinigings middel voor de lever en nieren,maar of ik verschil zie,ik geloof het niet....misschien voormezelf het idee hebben dat ik er alles aan doe om mijn paarden gezond te houden....klinkt dat raar?

Is Zodiazot (wat een rare naam Haha! ) echt om te 'reinigen'? En van welk merk is dat? Ik ken namelijk alleen de produkten van de Groene Os/ vd Pigge of middelen die voorgeschreven worden door mijn homeopate.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:21

Kymalin schreef:
romeorowan schreef:

Dat is eigenlijk precies hetzelfde verhaal als die van mij; die stond ook in maart op hooi, in een zandpaddock, hele winter niet op de weide geweest en naast het hooi kreeg hij Pavo's Nature's Best (laag eiwitgehalte) en inderdaad ook wortels, en werd ook hoefbevangen.

Klopt eigenlijk ook wel met Victor's verhaal; ook ik lette heel erg op de eiwitten, maar gaf ze wel wortels en appels met als resultaat een tweede bevangenheid...

Ook las ik hier iets over het wormmiddel Equimax. Gisteren heb ik mijn "dierenapotheek" bij m'n ouders thuis uitgeruimd en alles weggegooid wat over de datum was en daarin kwam ik ook een paar lege doosjes Equimax tegen. Ik heb geen idee meer wanneer ik die gegeven heb, ik schrijf het altijd op het doosje zelf maar dat heb ik nu dus weggegooid zonder daar op te letten. (stomstomstom)
Ook schrijf ik het soms in m'n agenda, maar ik kan alleen terugvinden dat ik in 2004 Eraquell en Droncit 9% oralgel heb gegeven en in 2006 Equiworm F en Silvermec. Helaas kan ik niet terugvinden wat ik in 2005 -het jaar van de hoefbevangenheid- heb gegeven, maar dat zou dus ook die Equimax geweest kunnen zijn. Geen idee of Victor daar op heeft gereageert overigens...

EDIT: Heb net m'n moeder gebeld, de datum op het doosje was 20-08-2005....ruim 3 maanden voor de diagnose hoefbevangenheid en een krappe maand voordat hij "kreupel" ging lopen en de DA de foute diagnose artrose stelde.

Eindelijk heb ik filmpjes op het internet kunnen zetten!!! Go jij! Go jij! Helaas niet via de site die Isapaardje gaf -die laadde erg traag bij mij- maar via Youtube. Dus.....nu kan ik jullie ein-de-lijk m'n fimpjes van Victor en Mouse laten zien. Haha!

Deze filmpjes zijn genomen op 25 december 2005. Victor had op 23 december voor ijzers gekregen en stond nog wel op wat pijnstillers (1 zakje Equipalazone per dag). Eigenlijk moest hij het nog rustig aan doen, maar ja....zo reageerde Victor dus toen hij even geen pijn meer voelde en maatje Mouse was blij dat Victor zich weer beter voelde. Bloos Hij is later nog door hele diepe dalen gegaan (zie daarvoor de site van Isapaardje, Victor's verhaal), maar gelukkig heeft hij het gered!
Excuses voor de slechte kwaliteit.
Filmpje 1: http://youtube.com/watch?v=jo36omtA3iw
Filmpje 2: http://youtube.com/watch?v=rCtZijOaKzk

Mouse was een dik propje op deze filmpjes, maar hij is enorm afgevallen. Ik vind hem zelfs bijna mager, maar dat zal wel meevallen. Bloos
Victor valt helaas wel heel moeilijk af, kan niet zeggen of hij magerder is geworden of niet als ik de filmpjes bekijk. Het valt iig niet zo erg op als bij Mouse. Clown

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:36

Zo op het filmpje zie je er inderdaad niks van dat hij ziek was. Ik vind de kwaliteit trouwens best meevallen, alleen een beetje donker maar dat is ook de tijd van het jaar denk ik.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:54

Wat foto's van Aurora van vandaag:

Hier is de bult op haar kont heel duidelijk, misschien wel handig om het eens zo duidelijk te laten zien, heeft bij mij ook erg lang geduurd voor ik wist waar ik naar moest kijken Knipoog
Afbeelding

En na het natspuiten met het licht er precies op, het lijkt zo wel heel erg:
Afbeelding
Wel zijn ook d'r ribben goed te zien nu, is ook weleens anders geweest Lachen

En nog wat foto's van d'r hoefjes.

Dit is rechtsvoor. Wat voor de zool zit is nog allemaal witte lijn wat uitsteekt, de wand zie je hier niet bij de teen. Nog steeds vrij brede lijn dus, maar de zool begint alweer wat holler te worden. En het is ook niet meer zo langgerekt allemaal.
Afbeelding

En linksvoor, iets scherpere foto.
Afbeelding

Toch alweer een heel ander gezicht als deze foto's, dat gat zijn we helemaal kwijt nu OK dan!
http://www.phys.uu.nl/~janssen/pub/saros/20080120/.slide_img_9672.jpg

En nog eentje van voor
Het horizontale streepje midden op de hoef is ook van begin dit jaar, ik dacht toen dat de hoefzweer er daar uitkwam, is niet gebeurd maar het heeft wel iets los gezeten aan de kroonrand toen, en dat zie je dus nog.
Afbeelding

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:55

singasong schreef:

Bloedonderzoek wees bij Isabella WEL uit dat de lever niet goed was. Wat de nieren betreft kwam uit dat er niets afwijkends was. De alternatief diergeneeskundige constateerde later hetzelfde, hoewel zij later aan 1 nier een iets verminderde werking constateerde.
Hoe heb jij het bij Niek laten onderzoeken?

En ja ik heb lever en nieren bij Isabella "gereinigd" onder begeleiding van een geheel stappenplan van een veterinair homeopaat (er is meer aangepakt dan alleen de nieren en lever, maar voor deze organen heeft ze wel maandenlang druppels gehad - tinctuur).

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:04

@Victory-Boy:
Leuke filmpjes; en nee zo is er niets van te zien. Iets te veel pijnstiller gegeven haha.
In 1999 was Isabella een paar uur na toediening van de pijnstiller ook steeds zo maf. Ze liep toen zelfs in draf over de harde weg heen op blote voeten. En dan 's avonds kon ze weer nauwelijks vooruit komen.

@Gemske:
Hoeven groeien ook mooi uit.
En ja de bult is nu goed te zien zo op haar achterwerk. Bij Isabella is hij wat minder en langer gerekt lijkt wel, maar hij zit er ook nog altijd (en misschien heeft ze het wel altijd gehad; kan dat niet terugvinden en vroeger nooit opgelet eigenlijk Bloos)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:45

Nou ik ben eens even terug gaan zoeken, ik heb echt duizenden foto's over de jaren heen (laten) maken dus van elk jaar een zij/achterkant foto vinden was niet eens zo moeilijk Lachen

begin 2004, hier is ze drachtig van Saros
Afbeelding

juli 2005, niet erg duidelijk maar ze is over het algemeen nogal dik. Deze wei heeft ze trouwens niet lang opgestaan, maar toch pas eind 2005 problemen gekregen.
Afbeelding

september 2006: paspoortfoto's
Afbeelding

juli 2007
Afbeelding

Wat natuurlijk opvalt is dat ze in al die jaren de vette shet is geweest Scheve mond
En dat is pas weggegaan sinds ik met de magnesium ben begonnen.
De foto's van vandaag hebben jullie net gezien.

Maar zo te zien heeft ze de bulten altijd gehad, net als de bulten boven haar ogen dus.