Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
janouk schreef:@ allemaal
help me eens brainstormen
Ik heb Image vorige week laten masseren door http://www.happy-athlete.nl/
eigenlijk heeft ze altijd heel strak gespannen spieren gehad door haar hele lichaam. Maar na al die maanden op 3 benen, waren haar spieren helemaal strak.
Na de behandeling is het resulaat goed zichtbaar: veel spieren zijn nu drilpudding. Opvallend is dat de plaatsen waar ik vetophoping van de hoefbevangenheid dacht te zien, is nu veranderd in zachte drilpudding. Manenkam heel los, bovenop de achterhand en achterbenen. Bollingen zijn verdwenen. Image loopt met meer schwung te draven weer. Volgende week volgt een 2e nabehandeling.
Dus even brainstormen: die plekken die duiden op aankomende hoefbevangenheid: als dat nu geen vetophoping is, maar spierspanning: zou betekenen dat het paard voordat je pijnlijkheid in de hoeven constateert, al stijver loopt door spierspanning op de specifieke plekken.
Wat denken jullie?? Op het web kan ik er niets over vinden.
Ik zal het bij de behandeling de volgende week eens met de behandelaar bespreken.
Zomaar een gedachte, maar ik ben benieuwd naar jullie oordeel. Wat zal ik vragen bij de behandeling volgende week?
romeorowan schreef:Singasong: dat zou een oorzaak kunnen zijn, net als slecht functionerende darmen en lever. Hoefbevangenheid is in veel gevallen een stofwisselingsprobleem en daar doen alle organen in de buik aan mee.
romeorowan schreef:Ik persoonlijk ben niet zo bang meer voor de eiwitten. Jarenlang heb ik op eiwitgehaltes gelet en mijn paard werd bevangen (eerste verschijnselen) maart 2005. Ze stond toen nog gewoon 's nachts op stal, overdag in de paddock met hooi.
Wel kreeg ze veel winterwortelen, waar wel veel natuurlijke suikers inzitten, maar volgens mij geen of weinig eiwit.Ook heeft Indiana afgelopen 2 jaar voordroog gehad, ook met wat meer eiwitten (wordt gezegd), maar daar heeft ze geen last van gehad.
henny_w schreef:Mee eens, en dan kom ik toch weer op het eiwitverhaal omdat teveel eiwitten de organen in de buik ernstig kunnen overbelasten.
Er wordt tegenwoordig veelal gezegd dat fructaan de oorzaak is maar ik blijf van mening dat teveel eiwitten eveneens een onderliggende rol meespelen in het hoefbevangenheidsverhaal.
Isapaardje schreef:henny_w schreef:Mee eens, en dan kom ik toch weer op het eiwitverhaal omdat teveel eiwitten de organen in de buik ernstig kunnen overbelasten.
Er wordt tegenwoordig veelal gezegd dat fructaan de oorzaak is maar ik blijf van mening dat teveel eiwitten eveneens een onderliggende rol meespelen in het hoefbevangenheidsverhaal.
Ja ik kan me vinden in je verhaal, want dat is ook nog altijd mijn gedachte.
Het is niet alleen of eiwit of fructaan ... er zit nog een factor bij.
Oa ook zetmeel in het gras.
Maar een gezond paard scheidt een teveel aan eiwitten uit via de nieren. Een ziek paard (niet goed werkende nieren bijv.) kan dit niet en gaat de eiwitten opslaan, in ik meen de lever (heb er ooit ergens over gelezen, maar ben het echt even kwijt, dus mij even niet aan dit verhaal "vastpinnen" hoor).
Wat ik in ieder geval wel weet is dat Isabella in 2005, voordat ze toen bevangen raakte, erg sterk ruikende (of beter gewoon stinkende) urine had. Daarom zijn toen haar nieren ook onderzocht (via bloed), maar waren toen in orde. In 2007 was het wat minder, maar het was toch haar lever die niet goed werkte. Vandaar dat mij door de DA (die op de hoogte is van fructaan) ook werd afgeraden te veel aan eiwitten te geven.
singasong schreef:En wie van jullie heeft de nieren en of lever al eens gereinigd?
Dat bloedonderzoek niets heeft uitgewezen Ingrid daar kijk ik niet van op.
Niek had zgnmd. ook niets aan zijn nieren en lever a.d.h. van bloedonderzoek. Maar achteraf bleek toch dat 1 nier het bijna had opgegeven, z'n lever voor 80% werkte, z'n milt niet goed was en zo kan ik nog wel ff doorgaan.
geerke schreef:ik geef pablo eens per jaar(geerke trouwens ook...zomereczeem..)een kuurtje zodiazot,een homeopatisch reinigings middel voor de lever en nieren,maar of ik verschil zie,ik geloof het niet....misschien voormezelf het idee hebben dat ik er alles aan doe om mijn paarden gezond te houden....klinkt dat raar?
Kymalin schreef:romeorowan schreef:Ik persoonlijk ben niet zo bang meer voor de eiwitten. Jarenlang heb ik op eiwitgehaltes gelet en mijn paard werd bevangen (eerste verschijnselen) maart 2005. Ze stond toen nog gewoon 's nachts op stal, overdag in de paddock met hooi.
Wel kreeg ze veel winterwortelen, waar wel veel natuurlijke suikers inzitten, maar volgens mij geen of weinig eiwit.Ook heeft Indiana afgelopen 2 jaar voordroog gehad, ook met wat meer eiwitten (wordt gezegd), maar daar heeft ze geen last van gehad.
Dat is eigenlijk precies hetzelfde verhaal als die van mij; die stond ook in maart op hooi, in een zandpaddock, hele winter niet op de weide geweest en naast het hooi kreeg hij Pavo's Nature's Best (laag eiwitgehalte) en inderdaad ook wortels, en werd ook hoefbevangen.
singasong schreef:En wie van jullie heeft de nieren en of lever al eens gereinigd?
Dat bloedonderzoek niets heeft uitgewezen Ingrid daar kijk ik niet van op.
Niek had zgnmd. ook niets aan zijn nieren en lever a.d.h. van bloedonderzoek. Maar achteraf bleek toch dat 1 nier het bijna had opgegeven, z'n lever voor 80% werkte, z'n milt niet goed was en zo kan ik nog wel ff doorgaan.