[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:34

Hou er wel rekening mee dat je bij weken de overige voedingsstoffen ook weg spoelt. Dus een balancer is aan te bevelen.
Bijv victorious secret of je paard gezond en fit.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:56

nicolanca schreef:
Buut heeft nadelen, maar is bij hoefbevangenheid is het vaak kiezen tussen twee kwaden, en sterker spul dan buut is er niet. Wel moet je ook de oorzaak van hoefbevangenheid wegnemen, dat kan (onder andere) overgewicht zijn of een teveel aan suikers in het voer. Afvallen is knap moeilijk, vooral als je paard niet tot weinig kan bewegen. Maar als je hooi weekt, dan kun je tien tot dertig procent van de suikers eruit weken. En sowieso, je kunt van buiten niet zien of er teveel suikers in het hooi zitten, daarvoor kun je een pavo ruwvoeranalyse laten doen. Dus Shenaville, hooi minimaal vier uur weken voordat je het voert is een stap die je kunt zetten. En bij equiculinair zijn slowfeeders maat Shetlander te koop, die zijn handig om het hooi in te weken in een Kuip met water, en dan is je pony ook langer bezig met eten.

Dank je wel! Hier krijgen ze een plakje hooi per pony in de ochtend en avond. Volgens de VA eigenlijk al het minimum. Ze krijgen het in een slowfeeder. Het weken kan ik nog proberen. Moet ik even kijken waar ik het moet weken, want je draait je om en het water is al bevroren. :brr:

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:57

Slmt9 schreef:
Hou er wel rekening mee dat je bij weken de overige voedingsstoffen ook weg spoelt. Dus een balancer is aan te bevelen.
Bijv victorious secret of je paard gezond en fit.

Ik mag van de VA 25 gram vital daily van pavo geven. Is dat vergelijkbaar?

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:59

Ja hoor, pavo vital is o.k. Het is een balancer net als die van andere merken.
Laatst bijgewerkt door nicolanca op 14-02-21 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:00

Top, daar ben ik blij mee! :D

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:03

Hopelijk is het morgen minder koud. Door het droge voorjaar in 2020 zit er in hooi van sommige percelen extreem veel suiker, en dat kun je er aan de buitenkant niet vanaf zien.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:22

Gisteren de schrik van mijn leven gehad... Pony had ineens heel veel pijn, wilde niet opstaan, als ik haar overeind had stond ze als Bambi wijdbeens te trillen. Ik dacht minstens aan een zoolbreuk, direct de dierenarts gebeld. Conclusie: lichte koliek door te weinig drinken... Echt, ik krijg grijze haren van die pony.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:36

Pffff Petra dat is schrikken! Hopelijk knapt ze gauw op.

Ik las de vraag over buut. Mijn paard staat al 21 weken op buut, bijna 5 maanden dus.
Ook ik ben geregeld af gaan bouwen en toen ging het weer mis, dus weer meer gaan geven.
Inmiddels zitten we op een half zakje om de dag. Voor de extreme kou deed ze het hier heel goed op. Met de kou werd het weer slechter. Hoop dat ze het weer beter gaat doen als het weer wat warmer wordt.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:20

Shenavallie schreef:
Kom even out of the blue dit topic binnenvallen, nadat ik deze vond met de zoekfunctie.

De jongste van mijn mini's is hoefbevangen en krijgt hier Equipalazone voor. Eerst tweemaal daags een heel zakje en toen afbouwen. Echter bij het afbouwen ging het weer mis, dus moest ik de kuur opnieuw doen. Inmiddels zitten we na de herstart en daarna een week met 2x daags een half zakje afbouwen op 3/4 zakje en het lijkt weer mis te gaan. Morgen bel ik sowieso de VA weer en geef ik vanavond toch nog maar een half zakje ipv 1/4 (ik moest 's morgens een half zakje geven en 's avonds een kwart), maar hoe lang zijn jullie al met dit spul bezig? Ik heb me laten vertellen dat het niet zulk best spul is. Is bute echt het laatste redmiddel of zijn er nog andere opties? Ik heb nog nooit een paard of pony met hoefbevangenheid gehad, dus ook al weet ik er mondjesmaat wat van, dit is echt een onbekend hoofdstuk voor mij.

Mijn pony krijgt nu 6 weken ewuipalazone. En ze zit nu op 0,7 van zakje en 2 x daags.
Wat heb je verder gedaan. Want alleen medicatie geven is niet voldoende

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:22

Petra wat schrikken zeg. Koliek lijkt mij ook heftig. Nog nooit meegemaakt.

Ik ben erg fan van de kleinere mazen bij slowfeeders. Wellicht is dat iets shena?
Ik heb nu voor de pony’s mazen van 2 x 2 cm.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:04

Marjo89 schreef:
Petra wat schrikken zeg. Koliek lijkt mij ook heftig. Nog nooit meegemaakt.

Hier al drie keer koliek gehad helaas. Het is nogal een fragiel dametje... Als je die in het wild los zou laten zou ze het nog geen half uur redden denk ik. Gelukkig is ze weer goed opgeknapt en loopt ze ook weer heel aardig. Als ze morgen nog zo loopt mag ze terug naar 2 zakjes bute. Fingers crossed!

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:06

Aiii wat vervelend Petra, koliek ook nog erbij... bah. :(:)

Shenavallie: mijne heeft 6,5 week op de equipalazone gestaan. De eerste week 2x daags 1 zakje en de 2 weken daarna 2x daags een half zakje. Daarna vrij snel afgebouwd van 1x daags half zakje naar 1x daags 1/3 zakje. Laatste week zelfs 1x daags 1/4 zakje en nu sinds zaterdag niets meer. Fingers crossed! Gaat tot nu toe goed. Ik geef haar nu in overleg met de dierenarts nog 3 dagen Traumeel Vet 5ml. (Is voornamelijk op basis van Arnica)

Zometeen komt de mobiele röntgenkliniek. Zo spannend vind ik het!!
Laatst bijgewerkt door Kyno op 15-02-21 10:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:09

nicolanca schreef:
Hopelijk is het morgen minder koud. Door het droge voorjaar in 2020 zit er in hooi van sommige percelen extreem veel suiker, en dat kun je er aan de buitenkant niet vanaf zien.

Dit is ook mijn verdenking betreft de oorzaak van de HB bij mijne!
Ik had namelijk een paar balen voordroog eerste snee 2020 (in mei gekregen dus misschien wel al in april/begin mei gemaaid), die ik in september ben begonnen met voeren en waar ze ontzettend op “aanvielen” (achteraf denk ik, ja duhh, lekker zoet).
Kort daarna stond ze hoefbevangen.
(En gezien ze al vanaf augustus niet meer op gras stond en de uitkomst van het bloedonderzoek prima was, zou ik niet weten wat het anders heeft getriggerd...)
Laatst bijgewerkt door Kyno op 15-02-21 10:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:12

Marjo89 schreef:
Shenavallie schreef:
Kom even out of the blue dit topic binnenvallen, nadat ik deze vond met de zoekfunctie.

De jongste van mijn mini's is hoefbevangen en krijgt hier Equipalazone voor. Eerst tweemaal daags een heel zakje en toen afbouwen. Echter bij het afbouwen ging het weer mis, dus moest ik de kuur opnieuw doen. Inmiddels zitten we na de herstart en daarna een week met 2x daags een half zakje afbouwen op 3/4 zakje en het lijkt weer mis te gaan. Morgen bel ik sowieso de VA weer en geef ik vanavond toch nog maar een half zakje ipv 1/4 (ik moest 's morgens een half zakje geven en 's avonds een kwart), maar hoe lang zijn jullie al met dit spul bezig? Ik heb me laten vertellen dat het niet zulk best spul is. Is bute echt het laatste redmiddel of zijn er nog andere opties? Ik heb nog nooit een paard of pony met hoefbevangenheid gehad, dus ook al weet ik er mondjesmaat wat van, dit is echt een onbekend hoofdstuk voor mij.

Mijn pony krijgt nu 6 weken ewuipalazone. En ze zit nu op 0,7 van zakje en 2 x daags.
Wat heb je verder gedaan. Want alleen medicatie geven is niet voldoende

Volgens de VA geef ik al het minimale aan hooi, ze lopen alleen op een uitloop van veengrond zonder gras. Ze krijgen ook geen fruit of groente meer, maar alleen een paar korreltjes brok van Pavo (sobere pony's) en 1x per dag 25 gram Pavo Vital brokjes. Daarnaast hebben ze een zinkblok, een zoutblok en een algemene mineralenblok in stal. In de maanden voordat het ging vriezen aten ze het zinkblok in grote stukken weg, maar de nieuwe is tot nu toe bijna onaangeroerd.
Ben gisteren in overleg met mijn man weer begonnen met 2x daags een half zakje geven, want 1x half en 1x 1/4 werkte niet. Die ukkepuk liep echt slecht gisteren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:13

Kyno schreef:
Aiii wat vervelend Petra, koliek ook nog erbij... bah. :(:)

Shenavallie: mijne heeft 6,5 week op de equipalazone gestaan. De eerste week 2x daags 1 zakje en de 2 weken daarna 2x daags een half zakje. Daarna vrij snel afgebouwd van 1x daags half zakje naar 1x daags 1/3 zakje. Laatste week zelfs 1x daags 1/4 zakje en nu sinds zaterdag niets meer. Fingers crossed! Gaat tot nu toe goed. Ik geef haar nu in overleg met de dierenarts nog 3 dagen Traumeel Vet 5ml. (Is voornamelijk op basis van Arnica)

Zometeen komt de mobiele röntgenkliniek. Zo spannend vind ik het!!

Ik duim met je mee! :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:15

Kyno schreef:
nicolanca schreef:

Dit is ook mijn verdenking betreft de oorzaak van de HB bij mijne!
Ik had namelijk een paar balen voordroog eerste snee 2020 (in mei gekregen dus misschien wel al in april/begin mei gemaaid), waar ze ontzettend op “aanvielen” (achteraf denk ik, ja duhh, lekker zoet).
Kort daarna stond ze hoefbevangen.
(En gezien ze al vanaf augustus niet meer op gras stond en de uitkomst van het bloedonderzoek prima was, zou ik niet weten wat het anders heeft getriggerd...)

Dit is ook wat mijn VA aangaf. Ze had op het moment dat ik voor mijn mini belde meerdere HB-gevallen, terwijl ook die paarden niet op gras staan. Het sterke vermoeden is inderdaad de kwaliteit van het hooi van het afgelopen jaar.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:53

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:08

Zojuist de foto’s gemaakt: gelukkig geen sinker maar wel een forse kanteling. Pluspunt is tevens een dikke zool dus daar veel afstand. Kan de hoefsmid zeker wat mee, gaf de DA aan. Ondanks dat ik natuurlijk had gehoopt op een zeer minimale kanteling ben ik toch wel ietsje opgelucht.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:57

Kyno schreef:
Zojuist de foto’s gemaakt: gelukkig geen sinker maar wel een forse kanteling. Pluspunt is tevens een dikke zool dus daar veel afstand. Kan de hoefsmid zeker wat mee, gaf de DA aan. Ondanks dat ik natuurlijk had gehoopt op een zeer minimale kanteling ben ik toch wel ietsje opgelucht.

Kanteling is/was wat dan ook hier ook voor voeten(handen).
Maar ze loopt en zolang zo blijft lopen blijven wij hopen

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:46

hagelslag schreef:
Kyno schreef:

Kanteling is/was wat dan ook hier ook voor voeten(handen).
Maar ze loopt en zolang zo blijft lopen blijven wij hopen

Heb je 1x foto’s laten maken? Of heb je nog op de planning na enige tijd opnieuw te kijken hoe de vlag erbij hangt?

Ik schrok ontzettend van de prijs namelijk. Had een mobiele kliniek aan huis laten komen (55km afstand enkele reis). Vooral omdat het me geen goed idee leek een hoefbevangen paard op de trailer te zetten maar ook omdat dit enige organisatie vraagt (ik kan de ander niet alleen achter laten dus had ik ze beide moeten meenemen en mag met mijn auto geen 2 paards trailer trekken dus had ik ergens een busje oid moeten huren want ken ook niemand met een dergelijke auto).

Kosten waren nu € 420,- :\

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:47

Zodra als dat de typische HB rand zichtbaar uit haar hoef is, misschien dan nog een x foto's laten maken...

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:51

Ik heb geen foto's laten maken, ik vraag mij ook echt af of ik dat nog wil gaan doen. Wat schiet ik ermee op?
Nicky loopt weer echt heel erg goed. Ik wil als de sneeuw weg is weer gaan wandelen en uiteindelijk haar naast de fiets laten lopen.
Rijden laat ik voorlopig nog even.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:55

Ik vind 420 euro best veel. Mijn dierenarts rekende 50 euro voorrijkosten en 110 euro voor de röntgenfoto’s van beide voorbenen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 15:00

61 euro per foto heb ik betaald met de mobiele rontgen,

totale rekening:
Visite 42,20
Onderzoek paard/pony 28.06
Foto's mobiel 2 stuks: 122,10

Met de metacam (105.60 euro) was de rekening hier nog geen 300 euro.
420 voor alleen foto's vind ik dus erg grof. Ik heb alleen geen voorrijkosten (woon praktisch naast de kliniek).

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:15

Ja ik schrok ook hoor! Ik snap dat 55km enkele reis veel is, maar vond dit een dusdanig fors bedrag dat ik hoop dat ik na een aantal maanden niet opnieuw foto’s hoef te maken.

Marjo: dat vroeg ik me eerst ook af (wat ik ermee opschiet), maar moest van mijn DA (die geen mobiele röntgenapparatuur heeft helaas) de foto’s laten maken zodat ze met de hoefsmid kon afstemmen hoe bekapt en/of beslagen dient te worden aan de hand van de stand van het hoefbeen. Dat klonk voor mij dan wel weer logisch. :)
(Maar impliceert denk ik ook dat ze dat dan later nog eens willen om te kijken of er vooruitgang is...)