Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nicolanca schreef:Buut heeft nadelen, maar is bij hoefbevangenheid is het vaak kiezen tussen twee kwaden, en sterker spul dan buut is er niet. Wel moet je ook de oorzaak van hoefbevangenheid wegnemen, dat kan (onder andere) overgewicht zijn of een teveel aan suikers in het voer. Afvallen is knap moeilijk, vooral als je paard niet tot weinig kan bewegen. Maar als je hooi weekt, dan kun je tien tot dertig procent van de suikers eruit weken. En sowieso, je kunt van buiten niet zien of er teveel suikers in het hooi zitten, daarvoor kun je een pavo ruwvoeranalyse laten doen. Dus Shenaville, hooi minimaal vier uur weken voordat je het voert is een stap die je kunt zetten. En bij equiculinair zijn slowfeeders maat Shetlander te koop, die zijn handig om het hooi in te weken in een Kuip met water, en dan is je pony ook langer bezig met eten.
Shenavallie schreef:Kom even out of the blue dit topic binnenvallen, nadat ik deze vond met de zoekfunctie.
De jongste van mijn mini's is hoefbevangen en krijgt hier Equipalazone voor. Eerst tweemaal daags een heel zakje en toen afbouwen. Echter bij het afbouwen ging het weer mis, dus moest ik de kuur opnieuw doen. Inmiddels zitten we na de herstart en daarna een week met 2x daags een half zakje afbouwen op 3/4 zakje en het lijkt weer mis te gaan. Morgen bel ik sowieso de VA weer en geef ik vanavond toch nog maar een half zakje ipv 1/4 (ik moest 's morgens een half zakje geven en 's avonds een kwart), maar hoe lang zijn jullie al met dit spul bezig? Ik heb me laten vertellen dat het niet zulk best spul is. Is bute echt het laatste redmiddel of zijn er nog andere opties? Ik heb nog nooit een paard of pony met hoefbevangenheid gehad, dus ook al weet ik er mondjesmaat wat van, dit is echt een onbekend hoofdstuk voor mij.
Marjo89 schreef:Petra wat schrikken zeg. Koliek lijkt mij ook heftig. Nog nooit meegemaakt.
nicolanca schreef:Hopelijk is het morgen minder koud. Door het droge voorjaar in 2020 zit er in hooi van sommige percelen extreem veel suiker, en dat kun je er aan de buitenkant niet vanaf zien.
Marjo89 schreef:Shenavallie schreef:Kom even out of the blue dit topic binnenvallen, nadat ik deze vond met de zoekfunctie.
De jongste van mijn mini's is hoefbevangen en krijgt hier Equipalazone voor. Eerst tweemaal daags een heel zakje en toen afbouwen. Echter bij het afbouwen ging het weer mis, dus moest ik de kuur opnieuw doen. Inmiddels zitten we na de herstart en daarna een week met 2x daags een half zakje afbouwen op 3/4 zakje en het lijkt weer mis te gaan. Morgen bel ik sowieso de VA weer en geef ik vanavond toch nog maar een half zakje ipv 1/4 (ik moest 's morgens een half zakje geven en 's avonds een kwart), maar hoe lang zijn jullie al met dit spul bezig? Ik heb me laten vertellen dat het niet zulk best spul is. Is bute echt het laatste redmiddel of zijn er nog andere opties? Ik heb nog nooit een paard of pony met hoefbevangenheid gehad, dus ook al weet ik er mondjesmaat wat van, dit is echt een onbekend hoofdstuk voor mij.
Mijn pony krijgt nu 6 weken ewuipalazone. En ze zit nu op 0,7 van zakje en 2 x daags.
Wat heb je verder gedaan. Want alleen medicatie geven is niet voldoende
Kyno schreef:Aiii wat vervelend Petra, koliek ook nog erbij... bah.
Shenavallie: mijne heeft 6,5 week op de equipalazone gestaan. De eerste week 2x daags 1 zakje en de 2 weken daarna 2x daags een half zakje. Daarna vrij snel afgebouwd van 1x daags half zakje naar 1x daags 1/3 zakje. Laatste week zelfs 1x daags 1/4 zakje en nu sinds zaterdag niets meer. Fingers crossed! Gaat tot nu toe goed. Ik geef haar nu in overleg met de dierenarts nog 3 dagen Traumeel Vet 5ml. (Is voornamelijk op basis van Arnica)
Zometeen komt de mobiele röntgenkliniek. Zo spannend vind ik het!!
Kyno schreef:nicolanca schreef:Hopelijk is het morgen minder koud. Door het droge voorjaar in 2020 zit er in hooi van sommige percelen extreem veel suiker, en dat kun je er aan de buitenkant niet vanaf zien.
Dit is ook mijn verdenking betreft de oorzaak van de HB bij mijne!
Ik had namelijk een paar balen voordroog eerste snee 2020 (in mei gekregen dus misschien wel al in april/begin mei gemaaid), waar ze ontzettend op “aanvielen” (achteraf denk ik, ja duhh, lekker zoet).
Kort daarna stond ze hoefbevangen.
(En gezien ze al vanaf augustus niet meer op gras stond en de uitkomst van het bloedonderzoek prima was, zou ik niet weten wat het anders heeft getriggerd...)
Kyno schreef:Zojuist de foto’s gemaakt: gelukkig geen sinker maar wel een forse kanteling. Pluspunt is tevens een dikke zool dus daar veel afstand. Kan de hoefsmid zeker wat mee, gaf de DA aan. Ondanks dat ik natuurlijk had gehoopt op een zeer minimale kanteling ben ik toch wel ietsje opgelucht.
hagelslag schreef:Kyno schreef:Zojuist de foto’s gemaakt: gelukkig geen sinker maar wel een forse kanteling. Pluspunt is tevens een dikke zool dus daar veel afstand. Kan de hoefsmid zeker wat mee, gaf de DA aan. Ondanks dat ik natuurlijk had gehoopt op een zeer minimale kanteling ben ik toch wel ietsje opgelucht.
Kanteling is/was wat dan ook hier ook voor voeten(handen).
Maar ze loopt en zolang zo blijft lopen blijven wij hopen