[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:01

Ik wilde graag mijn ervaring nog even plaatsen.

Zaterdag 16 augustus is Linda van Voorn bij mij langs geweest (osteopaat) en ze heeft Story helemaal behandeld. Hij bleek toch ook erg stijf te zijn en dat werkte samen met zijn kogelartrose flink tegen.

Het heeft tot nu toe wel ontzettend goed uitgepakt want hij loopt weer als een zonnetje, is weer helemaal zichzelf en weer super vrolijk zoals hij normaal ook altijd is.
Soms met aandraven de 1e paar passen onregelmatig maar daarna weer goed. Dus we zijn weer heerlijk meerdere keren per week buitenritjes aan het maken en het aantal km's voorzichtig aan het opschroeven. Ik moet goed gaan kijken wat hij aankan en wat natuurlijk goed voor hem is. Maar bewegen gaat weer helemaal prima :D

Nu de komende weken aankijken hoe het blijft gaan. Ik hoop natuurlijk zoals nu.
Hopelijk kan ik hem nog lekker in beweging houden en in combinatie met het supplement van Equiflex nog heeeeeel lang goed te houden :)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:25

dierfysio schreef:
Wie van jullie heeft er ervaringen met HorseFlex? Deze bedoel ik: http://www.horseflex.nl/glucosamine-paard

Ik geef het mijn paard nu sinds ik denk vd winter, en kan wel echt verschil merken: minder stijf, soepeler op gang komen. Als ik stop met geven is het effect wel snel weg, dus het is blijven geven wil je de vruchten ervan plukken.
Qua prijs is deze in vergelijk met andere zeker niet duur, en mijn moeizame eter doet er zowaar totaal niet moeilijk over.

Ik krijg door mijn werk veel vragen over dit soort supplementen en adviseer nu deze veel. Wat zijn jullie ervaringen?

Goed spul, ik ben gewoon overgeschakeld naar een ander product omdat ik de horseflex iedere keer moest bestellen (verzendingskosten belgie) en ik een evengoedkoop (en goed) huismerk hier in de aveve kan halen :)

danielleV78

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:25

Vraagje, mijn paard heeft artrose en nu las ik dat omega 3 onstekingremmend is... Is b.v. linamix is voor een paard met artrose???

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 11:16

Linamix is waarschijnlijk van lijnzaad ? Dan bevat het idd omega 3 vetzuren, als het tenminste niet verhit is geweest, volgens mij raakt lijnzaad dan de omega 3 kwijt.

jana_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:25

Mijn paard heeft ook artrose in haar knie, de DA heeft ontstekingsremmers en kruiden gegeven. Ze liep kreupel maar nu is het al wat beter maar ze loopt nog wat kreupel. Mijn vraag is of je ooit nog kan rijden met een paard die artrose heeft. En een paard met artrose moet toch ook veel bewegen ?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:49

Ik rijd nog met mijn paard, echter heeft hij lichte artrose in de knieen en OC + OCD in de achtebenen. Bij hem ligt het dus wat anders.
Beweging is belangrijk, als je niet kan rijden zorg dan zeker dat je paard de weide in kan, rust roest.

danielleV78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:53

maris, linamix is lijnzaad, omega 3 is goed, daarom mijn vraag of dat dan goed is om te geven, of is iemand die het ook geeft aan zijn paard??

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:13

Ik geef wekelijks gekookt lijnzaad en wissel wat af met vlo zaad. Eerder gaf ik elke dag ook lijnzaadolie zodat het poeder (supplement) op de brokken bleef maar Lorenz is wat dik. Dus nu doe ik dat met water.

Maar geef nu niks iets elke dag.

Misschien dat het in zijn vitamine brokjes zit dat weet ik zo niet.
Ik geef vit crix van Masters.

Hij loopt goed ook zonder de lijnzaadolie.
Misschien dat het helpt als hij een wat mindere dagen heeft of krijgt.
Dat blijft natuurlijk op en neer gaan.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 05-09-14 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:14

jana_24 ben je bij een homeopaat geweest dat je kruiden hebt gekregen?
Wat voor kruiden?
Hoelang is het geleden dat je paard bij de dierenarts is geweest.
Zijn er foto's gemaakt?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:53

DaniëlleV78, maar ik geloof dat linamix tot een zeer hoge temperatuur verhit is toch ? Volgens mij zit er dan geen omega 3 meer in ......
Trias omega olie ( of lijnzaadolie ) kan wel goed helpen tegen beginstijfheid idd.

danielleV78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 16:38

maris, dank je voor de tip! maar worden ze van olie niet dik ???

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 16:40

danielleV78 schreef:
maris, dank je voor de tip! maar worden ze van olie niet dik ???

Je hoeft er niet zoveel van te geven, ik geloof 1 eetlepel ofzo. Dus dat dik ervan worden zal meevallen.

danielleV78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 16:57

maris, ok! maar kan ik denk je lijnzaadolie geven i.p.v. glucosemine

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:15

Je kan het natuurlijk gewoon proberen. Helpt het niet dan kan je altijd (weer) glucosamine etc bijgeven.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 13:10

Mijn haflinger met artrose in de kogel word nu sinds april weer bereden. Afgelopen maand een paar keer kreupel geweest. Nu staat ze sinds dinsdag op voor ijzers en wat scheelt dat een heleboel zeg! Ze stond ook wel erg kort op de hoeven hoor dus snap wel dat ze daar last van had. Maar goed nu ze vaker bereden word ben ik op zoek naar een fijn supplement om haar te ondersteunen. Ik heb al glucosamine hoge dosering van de zingende smid geprobeerd en nog 1 van een ander merk waar ik nu even niet op kan komen :') Maar bij beide zag ik weinig verbetering. Wat zouden jullie nog meer aanraden?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:29

Kijken of je een mix van Glucosamine en MSM kan vinden?

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 15:17

Ben net bij divoza geweest en heb de naf super flex gekocht. Ging nog ruim 10 euro korting vanaf ook! Ben benieuwd of dit iets gaat doen voor mijn merrie.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 15:21

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:05

Nee geen ervaring met deze mixen.
Ik zou als ik jou was toch echt naar een glucosamine supplement gaan zoeken. Dit ondersteund de aanmaak van gewrichtsvloeistof en onderhoud en hersteld het kraakbeen. Ik denk dat je daar op de langere termijn meer aan hebt dan aan dit soort mixen.

Zijn er mensen die hun paarden volledig op duivelsklauw hebben staan?
In overleg met de osteopaat ga ik dit mijn haflinger nu 3 volle weken geven. Om te testen of hij hier goed op reageert.
Een uurtje buitenrijden gaat goed met hem maar langer dan dit en hij heeft de dag erna veel last met draven. Ik hoop dat de duivelsklauw wat gaat ondersteunen voor de ritten die we nog rijden. Want paardje heeft er nog enorm veel zin in en zo kunnen we hem goed in beweging houden.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:33

Mijn oude merrie van 25 krijgt iedere dag een dosis devils relief in de ochtend. Ze doet t er prima op en loopt voor een 25 jarige behoorlijk soepel rond en heeft bijvoorbeeld na het rollen geen moeite met opstaan. Dit paard wordt niet meer gereden maar staat lekker buiten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:42

Story, ik begreep ook van Steffi van der Laarse dat duivelsklauw idd vooral geschikt is voor de pijnstilling bij artrose. Helpt de hyaluronzuur extra erbij niet voldoende ? Hoeveel mg geef je daarvan per dag ?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:13

Klopt inderdaad.
Mijn osteopaat is Linda van der Voorn en werkt ook samen met Steffi. Zij heeft me dit aangeraden om te gaan geven omdat het inderdaad erg goed zou werken tegen gewrichtspijn.

Mijn paardje loopt over het algemeen goed. Ik probeer om de dag te rijden zodat hij regelmatig beweging krijgt. Ik merk dat hij tijdens een rit gewoon goed loopt en geen last heeft. Maar de dag erna loopt hij in draf toch lichtjes onregelmatig.
We gaan hem nu 3 weken duivelsklauw geven om te kijken of het hem kan helpen met de slechte dag erna zeg maar.

Hij heeft zelf nog zoveel zin om te lopen en vind het echt geweldig op buitenrit. Daarentegen weet ik ook dat je paarden met artrose wel in beweging moet houden dus aan de hand hiervan besloten dit te gaan proberen.

De hyaluronzuur heeft zeker gewerkt! En hij krijgt dit supplement ook nog steeds als basis samen met de glucosamine en msm die erin verwerkt zit (equiflex HA, zit nu op een onderhoudsdosering van 20ml per dag). Ik zag zeker verbetering en hij is er absoluut beter van gaan lopen. Mede hierdoor en door de behandeling van de osteopaat loopt hij nu op rit gewoon heel goed. Alleen het vervelende is nu nog dat zijn kogelgewricht de dag erna toch aangeeft pijnlijk te zijn (bij ritten langer dan een uur). Hij heeft 1 a 2 dagen herstel nodig en loopt daarna weer goed.
Ik hoop dat hij dit door de duivelsklauw straks niet meer heeft en hij hierdoor fijner kan bewegen de dag na de rit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:24

Of gewoon niet langer rijden dan een uur als de duivelsklauw niet voldoende werkt. Toch ?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:47

Afgelopen tijd weinig te melden gehad, 25 jarige merrie is de zomer fluitend (en bol, en blij, en hysterisch := ) doorgekomen. Nu loopt ze wat minder, maar het weer is ook flink omgeslagen. Stuk natter ook.

Als je paard kreupelt de dag na een rit doe je imo toch echt teveel. Stil zetten zou ik niet doen, maar ik zou wel zeker minder doen. Hij loopt niet voor niets kreupel. Paarden zijn hard, en voor dingen die ze tof vinden gaan ze ver. Mijn merrie is écht met pensioen en kan echt geen pittige buitenritten meer aan, maar dat zou je niet zeggen als je haar buiten ziet lopen. Hoog tempo, oren erop en een enorm blij prethoofd. Draven, galopperen? Geen punt! Dat ze de dag erna dan bizar slecht is, dat zie je er tijdens het rijden niet vanaf. Dus neem ik haar tegen haar zelf in bescherming, en gaat ze alleen nog mee op stapritjes of wandelingen. Dat vindt ze stom en suf, maar dat is dan jammer voor haar.

Overigens staat zij al.... 2,5 jaar denk ik nou op een supplement mix en dat gaat verder prima. Natuurlijk goede tijden en mindere tijden, maar dat heb ik zelf ook met mijn eigen brakke lijf :+

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:50

Story waarom pas je je niet gewoon aan, aan wat je paard nog kan? Een uur is blijkbaar te veel voor hem, negeer dat niet en ga gewoon minderen (niet stoppen, maar gewoon wat minder lange ritten).