Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JDEPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:19

Safiera schreef:
Ik wilde toch ook graag een paar foto's van onze pony laten zien. Ze is twee weken geleden bekapt, maar ik vind het een beetje raar uitzien?

Moet er wel bij zeggen dat het daarvoor te lang niet gebeurd was, bij een achterhoef begon zelfs de wand een beetje los te laten bij een scheur... shame on me! (veel) beter opletten was het devies :=

Zijn geen super foto's, maar als jullie nog een andere hoek willen, zien, roep maar! (ik heb LV als voorbeeld genomen, de andere lijken er op, ook zo 'raar/plots' afgeveild... de scheur van achter heb ik er niet op staan, sorry)

[g]http://i138.photobucket.com/albums/q264/Lauraxx__/DSCN9798.jpg[/g]
LV:
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN9794.jpg
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN9797.jpg
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN9796.jpg
beide achter:
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN9795.jpg

Ze loopt ook niet graag op asfalt nu, in de berm loopt ze een stuk meer ontspannen, langere passen enz. Ze staat er ook een beetje kort op, als je het mij vraagt. Wat jullie?

Don't like this trim one bit. IMO far too much has been trimmed from the top. It looked as though the inside heel was higher than the outside, on the photo of the heel. Also the left side of the horse has a more aggressive trim on the walls than the right side, this trimmer is obviously not skilled enough to trim in an ambidexterous manner.
The horse will be sore, because when you thin the walls so much from the outside, it causes the hoof capsule to flex more than it should (the walls provide integrity, and if you remove too much, you remove integrity which removes comfort).

JDEPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:20

Also, the crack on the front left and hind left look like seedy toe to me.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:44

JDEPT schreef:
en hoe beweegt deze andalusier?
net als deze kwa afwikkeling?

http://www.youtube.com/watch?v=DVtZodFmcLU

Sorry, I could not manage to translate this well enough to follow..why did you post this video?[/quote]

I will try to translate it for you.
the discussion about the grey horse that the too(teen) was to long
but in these kind of andalusian horses you NEED (all horses)to check the leg corner and hoof
then you will realise that you need to keep the heels a little longer, orherwise they cannot move at all and you will get short movements with these horses.
So important is the stand of the leg in compare of the hoof . not only the hoof.
the spanisch horses use there front (and somethimes also there back) legs high and to the front, like in the video.
if you take away the heels to much, the horse cannot make these movements anymore and walk short and not in balance.
the natural cutters always talk about low heels.....nooooooo dont do it.
look at the horse and the stand of the legs.

CherokeeChum

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:16

ff over de voetas,die kun je bepalen in stand. Dus als de bekapper ervaren genoeg is. Een goed ezelsbruggetje hierbij is de stand van de schouder. Deze moet corresponderen met de stand van het kootbeen. Als daar afwijking in is door exterieur fouten probeer je daar in te middelen.
De ultieme test is voor mij de landing en afzet. Ik bekap dus wel volgens been en voetas en 99% van de toonlanders die ik ter bekapping krijg aangeboden doen dit reeds na 1 a2 bekappingen niet meer.
En idem met paarden met een naar achteren gebroken voetas. Dus zo onzinnig is dit dus niet.
Uiteindelijk wilen ze allemaal terug naar een correcte voetas.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:26

CherokeeChum schreef:
ff over de voetas,die kun je bepalen in stand. Dus als de bekapper ervaren genoeg is. Een goed ezelsbruggetje hierbij is de stand van de schouder. Deze moet corresponderen met de stand van het kootbeen. Als daar afwijking in is door exterieur fouten probeer je daar in te middelen.
De ultieme test is voor mij de landing en afzet. Ik bekap dus wel volgens been en voetas en 99% van de toonlanders die ik ter bekapping krijg aangeboden doen dit reeds na 1 a2 bekappingen niet meer.
En idem met paarden met een naar achteren gebroken voetas. Dus zo onzinnig is dit dus niet.
Uiteindelijk wilen ze allemaal terug naar een correcte voetas.

precies
gek genoeg heb ik met de traditioneel bekappers hier nooit problemen mee ondervonden (tenminste met mijn oude hoefsmid)
echter door een NB bekapper is dit binnen 1 keer goed fout gegaan. ik had geen toonlander toen hij kwam, toen hij klaar was wel.
vreemd genoeg, ik vroeg hem of hij klaar was met de mededeling dat dit paard zo niet kan lopen met de voetas zo gebroken.
ik kreeg als antwoord, daar kijken we niet naar. alleen naar de onderkant van de voet, zo heb ik het geleerd. ;( . Ik heb echt ruzie gekregen, man werd boos. geirriteerd, paard ook (terwijl het een engeltje is bij de bekappers) kheb echt staan janken en vloeken toen hij weg was. kan ik je wel vertellen.
ik heb nog geprobeerd bij de natural balance bekappers geprobeerd te vragen hoe of wat
1 die de opleiding doet wilde wel komen om het bij te werken, maar ze kon pas over 6 weken.
ik heb heel rap mijn oude hoefsmid gebeld en hem snel weer in zijn oude stand (helaas met ijzers en wigjes) laten zetten. Ik was echt als de dood voor peesklappen of iets dergelijks.

het erge vind ik, dat ze er nog steeds heilig in geloven dat ze het goed hadden gedaan.
ze noemde het een arm paard, dat ik zo met dat paard omging.
ik moest hem de tijd geven. (hoe lang konde ze niet zeggen) om aan de nieuwe stand te wennen.
je had het hoofd van mijn paard moeten zien, toen mijn oude smid hem weer goed gezet hadden.
zon opgelucht hoofd....en raced weer als vanouds door de bak.
hij heeft door die drukverschil op zijn hielen wel rotstraal overgehouden trouwens, iets wat ie in zijn 12 jaar nog nooit gehad heeft ;(

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:30

Waarom ben je dan overgestapt naar die NB hoefsmid nombrado? Want je hebt wel meteen je oude hoefsmid weer laten komen...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:35

Zammie schreef:
Waarom ben je dan overgestapt naar die NB hoefsmid nombrado? Want je hebt wel meteen je oude hoefsmid weer laten komen...

verhuizing :(
zoek dan maar weer eens een goede in de buurt
als je de site van natural balance op de amerikaanse sites leest, zit er heel veel logica in.
echter heb ik dus ondervonden dat het voor mijn paarden absoluut niet werkt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:46

Ik persoonlijk zal dus nooit overstappen van mijn traditionele hoefsmeden, tenzij ik echt het gevoel zou hebben, dat wat zij doen inderdaad beter zou zijn..
En tja, op 1 wonderbaarlijk verhaal op hun site (hier in Nederland) kan ik echt niet overstappen. Jij (vooral je paard) hebt helaas op de harde manier moeten ondervinden dat die manier niet werkt...

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:59

Arabesk schreef:
nombrado schreef:
niet zo gek dat dit paard zo wiebelt op de achterbenen.
hij weet niet hoe hij zijn pezen achter het beste kan ontlasten door de stand van zijn hoef :+

wat een onzin, zo'n fotoreeks kan je van elk paard maken, hij staat niet te wiebelen, ze hebben alleen zijn gewicht verplaatst, zodat je ziet wat er dan met de voetas gebeurt. En vervolgens de foto's aan elkaar geplakt.

Precies. En dáárom moet je zien hoe het hele paard staat, en kan je het dus niet beoordelen van een foto waarop alleen de ondervoet vanaf de kogel naar beneden op te zien is.

In een ander topic post Safiera trouwens dat ze te lang gewacht had met het paard te laten bekappen, en ik denk dat haar smid zijn best moest doen er nog wat van te maken ;) Ziet er inderdaad niet zo netjes uit, maar volgende keer gewoon wat eerder laten komen zodat de scheurtjes en flares weer bijgewerkt kunnen worden, dan oogt het al wat beter.
Moeilijk om hier, met deze informatie, een echt duidelijke mening over te geven dus.
Laatst bijgewerkt door SpikyBlue op 22-05-11 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:03

Zammie schreef:
Ik persoonlijk zal dus nooit overstappen van mijn traditionele hoefsmeden, tenzij ik echt het gevoel zou hebben, dat wat zij doen inderdaad beter zou zijn..
En tja, op 1 wonderbaarlijk verhaal op hun site (hier in Nederland) kan ik echt niet overstappen. Jij (vooral je paard) hebt helaas op de harde manier moeten ondervinden dat die manier niet werkt...

nou, wat dat betreft had ik liever niet verhuist
ik heb liever een goede hoefsmid , dierenarts vind ik zelf minder belangrijk in de buurt.
ik weet niet welk wonderbaarlijk verhaal je bedoeld? (hier in nederland) ik was ook afgegaan op een kennis die naar volle tevredenheid haar paarden liet bekappen op de natural balance manier.
vandaar mijn zoektocht naar een hoefsmid.
en geloof me, onder de traditionele zitten ook een boel prutsers.
heb een keer zelf ondervonden, kwam er met rijden achter dat paard anders bewoog dan ik gewend was.
bleek aan de voorhoeven linker binnendoor en rechter buitenom gezet.
weet je hoe beroerd dat loopt voor een paard?
net of je op 2 ongelijke schoenen loopt. |(
verder 1 gehad, die het voor elkaar had, 2 van mijn paarden na het bekappen, dat ze struikelde.
eentje maakte de dag erna los een sprintje, en brak echt zowat zijn nek
bleek ook scheef op zijn voeten te zijn gezet
scheelde binnen en buiten wel 1 cm

sinds ik hier woon heb ik er denk ik nu 3 gehad
gelukkig komt eind deze week mijn oude vertrouwde weer

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:26

Ik merk steeds hoe meer ik leer over paarden, hoe ingewikkelder het wordt. Maar ik wil altijd leren, dus blijf zeker dit topic volgen aangezien het toch wel erg interresant is. :)

Dit was mijn paard 2 maanden geleden. Ik ben eigenlijk niet tevreden met mijn hoefsmid. Maar wel zie ik dat de "lijnen" zegmaar evenwijdig lopen, of zegt dit niks? (lijnen verkeerd getrokken?)
Ik rijd nu ook meer over het asfalt en moet zeggen dat de hoeven er alleen maar op vooruit gaan.
Afbeelding

En hoe duur is zo'n cursus om zelf de hoeven bij te vijlen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:31

Nog over anda's, ik quote HC even:

Huertecilla schreef:
]Er is hier in Spanje de misopvatting dat lage hielen de pezen belasten en vandaar worden paarden op hoge hielen gezet, wat soms tot excessen uitmondt: fleshoeven,

Het is juist zo dat een paard dat geleerd heeft te verzamelen, met de achterhand onder het gewicht te stappen, de achterhoeven juist schuíner komen te staan en dus vanzelf schuiner bekapt worden.
Dit is hier overigens al een keer de revue gepasseerd dus kun je opzoeken.
Ik zie dit laatste bij Arabella heel duidelijk en het begint bij Capricho ook te komen nu hij steeds beter en vaker onder mijn/zijn zwaartepunt stapt.

Een ander argument dat vaak gebruikt wordt voor hogere hielen is het stenige terrein hier. Ook dat is een fabel, want mijn paarden lopen allemaal op lage hielen en hebben net zo min beschadigingen als de Mustangs die op vergelijkbaar terrein leven met eveneens lage hielen.

Tot slot is een andalusiër een normaal paard met normale hoeven die normaal bekapt moeten worden.

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:56

Ik hoorde van iemand dat slaolie en azijn een goede hoefvet doe-het-zelf vervanger is, is dit zo? Of sluit gewoon alle (vette) troep die je op de hoeven smeert af?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:04

DiekeC schreef:
Ik hoorde van iemand dat slaolie en azijn een goede hoefvet doe-het-zelf vervanger is, is dit zo? Of sluit gewoon alle (vette) troep die je op de hoeven smeert af?

dit mengsel heb ik op de hoeven van mijn appie moeten smeren toen ze onverklaarbaar kreupel was en de DA dacht aan te droge hoeven
ik moest dat min 4x p/d aanbrengen
en ze kreeg er idd zachte hoeven van

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:07

Oke, het proberen waard dus, wat is de precciese hoeveenheid?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:12

DiekeC schreef:
Oke, het proberen waard dus, wat is de precciese hoeveenheid?

dat is een goeie,het is alweer een jaar of 4 geleden
volgens mij 2/3 olie en 1/3 azijn

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:13

Dankjewel! Weer is wat nieuws om uit te proberen. :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:14

Arabesk schreef:

Huertecilla schreef:
]Er is hier in Spanje de misopvatting dat lage hielen de pezen belasten en vandaar worden paarden op hoge hielen gezet, wat soms tot excessen uitmondt: fleshoeven,

Het is juist zo dat een paard dat geleerd heeft te verzamelen, met de achterhand onder het gewicht te stappen, de achterhoeven juist schuíner komen te staan en dus vanzelf schuiner bekapt worden.
Dit is hier overigens al een keer de revue gepasseerd dus kun je opzoeken.
Ik zie dit laatste bij Arabella heel duidelijk en het begint bij Capricho ook te komen nu hij steeds beter en vaker onder mijn/zijn zwaartepunt stapt.

Een ander argument dat vaak gebruikt wordt voor hogere hielen is het stenige terrein hier. Ook dat is een fabel, want mijn paarden lopen allemaal op lage hielen en hebben net zo min beschadigingen als de Mustangs die op vergelijkbaar terrein leven met eveneens lage hielen.

Tot slot is een andalusiër een normaal paard met normale hoeven die normaal bekapt moeten worden.

deze commentaren heb ik bij de spanjaarden en de fokkers waar ik kom nog nooit gehoord
ik heb contact met redelijk wat spaanse fokkers van de PRE (geen anda)
daar wordt net als in nederland naar de voetas gekeken van het betreffende paard
als je al het jonge hengsten bekijkt, die op 1200 ha opgroeien en dus nog niet in aanraking komen van een hoefsmid, zie je al een wat steilere hoef ontstaan dan bv de nederlands gefokte paarden.
dit heeft alles met hun bouw te maken.
in ieder geval zijn hun verzenen er gewoon, en niet helemaal weg
en ze hebben ook geen mustangrol in hun hoef.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:56

Het heeft niet zozeer met bouw te maken als wel met bodemgesteldheid.
We leven hier nog net niet op moerasbodem,integenstelling tot bijvoorbeeld Spanje en Portugal.
Ik heb nog nooit een paard van een isotoop met een keiharde bodem gezien met platte hoeven en weekgekote onderbenen. Anders dan door menselijk toedoen.
Wel heb ik bij dit soort paarden eenmaal in NL in 2 a3 jaar tijd zien veranderen qua voeten.
Van harde hoge cilindrische voeten,naar weke te platte voeten met een te lange toon.
Deze paarden hebben wezenlijk kortere,steilere koten als bijvoorbeeld de gemiddelde kwpnr,als je ze vervolgens bekapt als een kwpnr gaat het mis. Ik zie hierdoor veel peesblessures ontstaan.

By the way, een mustangroll kan mijns inziens geen kwaad en heeft geen directe invloed op voetassen.
Het helpt wel om makkelijker af te rollen en tegen brokkelen en scheuren.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 00:16

Arabesk schreef:

Huertecilla schreef:

Hier worden 2 extremen genoemd in een zin die 2 vragen oproepen.
Wat zijn lage hielen? hielen zijn altijd lager,behalve bij bokhoeven in optima forma. Wanneer is het tehoog? Juist, als de voetas niet meer klopt.. Wanneer te laag? idem..
Te lage hielen belasten de pezen enorm,te hoge de checkligamenten. Iemand die dit niet begrijpt zou mijns inziens niet met zijn vingers aan hoeven moeten zitten.
Dat genuil over mustangs komt me onderhand ook een beetje de strot uit.
Been there ,watched them...95% is zwaar gedegenereerd door inteelt, onvoldoende natuurlijke selectie
ondervoeding door inperking van leefgebieden,parasieten,wegvangen van de commercieel aantrekkelijken(juist de betere!) en worden nog minder oud als hier het gemiddelde sportpaard,plusminus 7jaar voor dat ze aan genoemde factoren bezwijken. Grootste boosdoener, zware exterieurfouten door ondervoeding en inteelt,ontwikkelingsstoornissen.

De hedendaagse Andalusier is een cultuurras welke niet te vergelijken valt met een mustang.
Een mustang is niets meer als een verwilderd gedomesticeerd paard met weliswaar nog wat Spaans bloed in de aderen ,maar niet te vergelijken qua exterieur. En dus ook niet qua hoefvorm.

Rest nog het normale paard welke normaal bekapt dient te worden... Welnu, normaal word een paard zo bekapt dat hij zo comfi mogelijk kan functioneren. Dit houd in dat je aan de biomechanische kenmerken van het dier dient af te lezen hoe hij comfortabel en in balans beweegt en staat .
Daarom is het belangrijk dat een smid/bekapper eerst beoordeelt hoe het dier staat en beweegt alvorens
met bekappen te beginnen,en vervolgens nog eens na het bekappen.
Het gros doet dit niet ,dit resulteert bij de natuurlijken in te lage verzenen en op den duur uitgerekte dunne zolen en bij de traditionelen in te lange afbrokkelende wanden,flaires, te dun gesneden zolen en slecht ontwikkelde stralen. De waarheid ligt in het midden en er is altijd sprake van (citeert HC) een glijdend schaal. Al naar gelang het specifieke belang van het dier qua anatomie.kwaliteit van exterieur en hoeven en leefomstandigheden en gebruik.
Klimt weer van zeepkistje :D

JDEPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 01:11

nombrado schreef:
JDEPT schreef:
en hoe beweegt deze andalusier?
net als deze kwa afwikkeling?

http://www.youtube.com/watch?v=DVtZodFmcLU

Sorry, I could not manage to translate this well enough to follow..why did you post this video?

I will try to translate it for you.
the discussion about the grey horse that the too(teen) was to long
but in these kind of andalusian horses you NEED (all horses)to check the leg corner and hoof
then you will realise that you need to keep the heels a little longer, orherwise they cannot move at all and you will get short movements with these horses.
So important is the stand of the leg in compare of the hoof . not only the hoof.
the spanisch horses use there front (and somethimes also there back) legs high and to the front, like in the video.
if you take away the heels to much, the horse cannot make these movements anymore and walk short and not in balance.
the natural cutters always talk about low heels.....nooooooo dont do it.
look at the horse and the stand of the legs.[/quote]

Ooh okay, thank you for that :) I do not think the grey horse's heels in the photos look too long. I think the toe is just pulling them forward probably, maybe if the toe was brought back to the physiologically correct balance maybe the heels would stand up straighter and then require trimming, but that can't be said without first dealing with this grossly long toe problem.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 08:59

ben het helemaal met je eens cherokeechum :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 09:02

JDEPT schreef:
Ooh okay, thank you for that :) I do not think the grey horse's heels in the photos look too long. I think the toe is just pulling them forward probably, maybe if the toe was brought back to the physiologically correct balance maybe the heels would stand up straighter and then require trimming, but that can't be said without first dealing with this grossly long toe problem.

nothing could be trimmed from the toe . than he could nog walk anymore
he was just trimmed.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:15

JDEPT schreef:
Don't like this trim one bit. IMO far too much has been trimmed from the top. It looked as though the inside heel was higher than the outside, on the photo of the heel. Also the left side of the horse has a more aggressive trim on the walls than the right side, this trimmer is obviously not skilled enough to trim in an ambidexterous manner.
The horse will be sore, because when you thin the walls so much from the outside, it causes the hoof capsule to flex more than it should (the walls provide integrity, and if you remove too much, you remove integrity which removes comfort).

JDEPT schreef:
Also, the crack on the front left and hind left look like seedy toe to me.

Thx for your reaction :)

About the heels: I think it's a bit exagurated on the picture, I seemed quite equal in real.
I find your explanation of the soreness very plausible, sounds logical to me. I didn't have the time to upload the new pictures we made yesterday, should see if my sister can send them to me... Am only home during the weekends.

I think the best thing we can do now is avoid concrete for a while and wait until this thin area had grown out again? Also we started bathing the hooves, it's incredibly dry in Venlo :=

In the past this pony has had a lot of cracks in her hooves, the last 6 months or so were better (more balanced food) but when it's feet grew too long they cracked again, so completely our fault.

What's the translation of seedy toe? And what would you advise to tell/ask our trimmer? I think I wanna give him one more chance to 'correct' his work, before I go search someone else.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:17

@ nombrado, hier wordt uitgelegd wat je moet doen met ondergeschoven hielen (vaak gepaard met lange toon)

het amerikaanse accent is verschrikkelijk :x, barrrrrrrrrrrrrrs of the hoof