PBA_ schreef:@anya, ik geef gelatinaat van primeval maar doe dat vanwege haar kogel artrose. Volgens mijn DA heeft het voor de spat geen zin. Voor de artrose werkt het wel. Of het misschien wel werkt kan ik dus niet zeggen.
Wat dus ook erg geholpen heeft bij splash is het dag en nacht buiten staan. Ik merkte een groot verschil qua beweging en toen ze eenmaal gewend was wilde ze de stal alleen nog maar in om te mesten.
Beetje vreemd dat het zou werken voor arthrose maar niet voor spat, want spat = arthrose, dus dat is in tegenspraak. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een heel hoge dosering glucosamine wel helpt voor het aanmaken van de vloeistof die tussen de kraakbeenschijven zit (in geval van spat vergroeit dat of verdwijnt juist). Het is dus de 'smeerolie' van de gewrichten. Ik durf inderdaad niet te zeggen of het iets doet voor Kiek, maar sinds ik haar binnendoor heb staan én op glucosamine, heeft ze eigenlijk niet meer zoveel hinder van haar spat. Buitenstaan 's nacht is voor die van ons juist weer wél het probleem in het najaar en winter. Dan is het veel te vochtig (maar ik woon in de polder aan de kust en daar is het dus écht vochtig) voor Kiek d'r spat. Ze staat dus in najaar en winter (vanaf half oktober zo'n beetje, t/m eind april) 's nachts binnen op rubber matten en dat doet haar juist veel goed. Het is dus voor iedereen verschillend waar een paard goed op reageert. Die van ons moet lang ingestapt worden en als je dat consequent doet, springt ze over het algemeen helemaal zuiver aan in draf. Hooguit één of twee pasjes niet zuiver. Als het er meer zijn, stopt mijn dochter meteen weer. Het heeft geen zin om haar pijn te doen als het niet nodig is... Niet zuiver aanspringen in draf is een teken van pijn en wij willen daar (onze keuze) niet doorheen werken, want daarmee is de kans groot dat ze er de volgende keer weer veel meer last van heeft.