[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thirsolieman

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:44

mijn verzorgpony 'hoeft' helemaal niet op te warmen.. die vind het juist fijn om meteen te gaan rennen.
Dan zie je vaak pas later dat ze iets moeilijker gaat lopen. Maar ik geloof dat dat bij veel spatpaarden juist andersom is..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:57

Stijf is ze absoluut niet maar kan ook geen rondjes lopen. Ook niet met longeren wat ik erg weinig doe omdat de bak daar net een tikkie te klein voor is. Maar goed tijdens de buitenritten is ze dus nog niet stijf geweest.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 01:09

Ja hoor, hier ook. :j Normaal longeer ik Vario eerst even voor ik er op ga, dan kan hij zijn lijf vast een beetje opwarmen zonder belast te worden door mij. Maar nu mag ik eigenlijk alleen maar stappen vanwege dat voorbeen en dus ook niet longeren, maar onder het zadel pak ik toch wat stukjes draf erbij, heel af en toe, om te voelen of ie wel verbeterd. Tot nu toe dus wel. Maar dan gaat ie echt bijna in protest om aan te draven, dan gaat ie eerst heel kort lopen en de eerste paar rondjes is ie dan ook echt stijf. Ik merk dan dat hij ook echt wel moeite heeft om zijn lijf te gaan gebruiken. Maar dat is dan alleen het stukje aandraven zeg maar. Na die paar rondjes trekt dat stijve in zijn been weg en zie je niks meer. Normaal als ik 'm dan dus longeer, is ie veel minder stijf, nog wel iets, maar dat trekt dan ook gewoon weer weg en heeft ie veel minder moeite met aandraven.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:41

Verina loopt aan het begin van het rijden iets korter , na 5 minuten zie je niks meer volgens mij! :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:37

o, sorry. Kan geen rondjes lopen omdat ik geen bak heb niet omdat splash het niet kan.
Vandaag was het een kleine stuiterbal hihi.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 13:35

Ja die van mij moet ook erg opwarmen, begin van de draf loopt hij erg *stroperig* maar daar moet je even doorheen. Buiten loopt hij wel fijner, lekker rechtuit. En het ligt er ook heel erg aan hoe de bodem van de bak is, als hij wat harder is dat vind hij wel fijn, maar ook weer niet te hard, en nu is het aardig mul door de droge periode, dan loopt hij ook wat minder, en ik wil niks overbelasten dus kijk daar wel mee uit.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:32

Lan loopt op het harde nu vrijwel goed. Op zand loopt ze nog niet lekker.
Snap het niet helemaal, want volgens mij is slechter lopen op het zachte toch vooral een peesprobleem. Heb ik altijd geleerd. Nou ja.. we wachten af. Ze staat er happy bij in haar Milkakoe-deken ;)

In ieder geval is de sprong een stuk dunner. Geen idee hoeveel de spat bijdraagt aan het slechte lopen op het moment.

Hoeveel ervaring hebben jullie met supplementen? Heeft dat zin? Of spekt dat vooral de kas van de leverancier??

__Joy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 15:13

@maggie-eddy en tigerBD
Dit komt me idd erg bekend voor, als ik dit lees denk ik dit heeft mijn paard dus ook.
Het is bij mij ook alleen het stukje aandraven. En wanneer ik een buitenritje ga maken en ze is wat druk dan is het ook minder. In mulle bak merk ik het ook meer dan wanneer de bak gewoon goed is.
Maar 'gelukkig' ben ik dus niet de enige. Bij spat hoort gewoon dat ze moeten opwarmen maar vind het ook wel wat zielig dat wanneer ik ga aandraven ze zo stijf is. Maar na een paar rondjes loopt ze dan wel weer goed. Idd aan de longe even laten draven en dan er op helpt wel. Hebben jullie nog meer tips om deze paar rondjes voor het paard wat te vergemakkelijken? Ik laat haar nu meestal eerst even met lang teugeltje draven omdat ik merk dat ze dat het fijnst vindt, daarna rij ik haar lekker lang laag en pak haar daarna pas meer op.

@anya
Ik geef zelf geen supplementen. Heb het toen gevraagd aan de kliniek en die zeiden dat wanneer ik een hele bult geld heb het wel kan gaan doen, het kan sowieso geen kwaad maar dat het ook echt helpt weet ik niet. Maar er zijn ook mensen die het wel geven en hier ook enthousiast over zijn. Ik heb het nog nooit geprobeerd. Maar het hangt geloof ik ook weer af of de spat al helemaal vergroeid is of niet? Hoe zit dit ook alweer precies?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 15:26

@anya, ik geef gelatinaat van primeval maar doe dat vanwege haar kogel artrose. Volgens mijn DA heeft het voor de spat geen zin. Voor de artrose werkt het wel. Of het misschien wel werkt kan ik dus niet zeggen.

Wat dus ook erg geholpen heeft bij splash is het dag en nacht buiten staan. Ik merkte een groot verschil qua beweging en toen ze eenmaal gewend was wilde ze de stal alleen nog maar in om te mesten.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:11

PBA_ schreef:
@anya, ik geef gelatinaat van primeval maar doe dat vanwege haar kogel artrose. Volgens mijn DA heeft het voor de spat geen zin. Voor de artrose werkt het wel. Of het misschien wel werkt kan ik dus niet zeggen.

Wat dus ook erg geholpen heeft bij splash is het dag en nacht buiten staan. Ik merkte een groot verschil qua beweging en toen ze eenmaal gewend was wilde ze de stal alleen nog maar in om te mesten.

Beetje vreemd dat het zou werken voor arthrose maar niet voor spat, want spat = arthrose, dus dat is in tegenspraak. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een heel hoge dosering glucosamine wel helpt voor het aanmaken van de vloeistof die tussen de kraakbeenschijven zit (in geval van spat vergroeit dat of verdwijnt juist). Het is dus de 'smeerolie' van de gewrichten. Ik durf inderdaad niet te zeggen of het iets doet voor Kiek, maar sinds ik haar binnendoor heb staan én op glucosamine, heeft ze eigenlijk niet meer zoveel hinder van haar spat. Buitenstaan 's nacht is voor die van ons juist weer wél het probleem in het najaar en winter. Dan is het veel te vochtig (maar ik woon in de polder aan de kust en daar is het dus écht vochtig) voor Kiek d'r spat. Ze staat dus in najaar en winter (vanaf half oktober zo'n beetje, t/m eind april) 's nachts binnen op rubber matten en dat doet haar juist veel goed. Het is dus voor iedereen verschillend waar een paard goed op reageert. Die van ons moet lang ingestapt worden en als je dat consequent doet, springt ze over het algemeen helemaal zuiver aan in draf. Hooguit één of twee pasjes niet zuiver. Als het er meer zijn, stopt mijn dochter meteen weer. Het heeft geen zin om haar pijn te doen als het niet nodig is... Niet zuiver aanspringen in draf is een teken van pijn en wij willen daar (onze keuze) niet doorheen werken, want daarmee is de kans groot dat ze er de volgende keer weer veel meer last van heeft.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:40

Ik geef geen supplementen, vind het ook vreemd wat je DA zegt PBA_!
--
Morgen komt de tandarts even langs om alles te controleren :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:45

Helemaal vreemd is het niet. Atrose is slijtage. Spat is een vorm van artrose en woekerd voornamelijk. Vandaar dat het niet zou helpen. Of het bij de botafbrekende versie kan helpen weet ik niet, daar hebben we het nooit over gehad.

Netje, Splash staat ook in de polder.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:22

bij mijn paard heb ik de afgelopen 4 jaar geen verschil gemerkt bij warm of koud weer, hij liep gewoon of goed, of slecht.
dat is natuurlijk best wel vreemd, daar artrose-blessures minder pijnlijk zijn als het warm is.
ook merkte ik geen verschil als hij hele dagen op stal stond, halve dagen op de wei of dag en nacht op de wei.
begin er ook aan te twijfelen of het al die tijd wel de spat is geweest, want zijn achterknieën zijn wel pijnlijk maar het spronggewricht nooit, is ook nooit warm of dik geweest.
maar goed, het is wel een feit dat hij spat heeft, daar ontkom ik natuurlijk niet aan.
ik geef overigens nog geen supplementen.

momenteel loopt hij vrij aardig, maar word erg bloot op z'n lijf(verval van spieren, krijg er geen vet op).
het begint steeds meer te kriebelen om hem door een osteo te laten behandelen, en er dan weer op te kruipen.
ik heb bij dit paard gewoon het gevoel dat het nog niet "af" is, heel raar....

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:35

@joy: Ja ik stap wel al lang laag los, maar als ik ga draven laat ik 'm in het begin ook meestal maar lopen met z'n bol waar ie wil. Wel moet ik 'm meestal goed bij me houden, als ie dan één keer draaft, is ie vaak nogal ehh enthousiast :') Daarna ook lang laag en daarna wat oppakken :j

Op een mulle ondergrond/bak loopt Vario ook minder goed, gelukkig hebben we een Agterberg bodem in de rijbaan dus dat zit eigenlijk altijd wel goed. Buiten op rechte stukken gaat ie ook als een trein. Dan hebben we meestal ook al wel een heel eind gestapt en is ie dus al wel een heel eind op gewarmt.

We zijn vandaag weer een stukje gaan stappen onder het zadel... Bommetje!! Naderhand werd ie wel rustiger, maar we mogen eignelijk nog steeds alleen maar stappen.. Ik heb dus naderhand toch maar besloten om tegen de adviezen van meneer de DA 'm even aan de longe te gooien.. Ontplof!! kregen we toen.. Maar.. Ik moet zeggen dat ie met z'n voorbeen eigenlijk erg goed liep! Hij heeft ook al lang geen dik been meer, of warm of wat dan ook.. Wat me wel opviel, is dat ie een kleine schiefel aan de bovenbinnenzijde van zijn pijp heeft ontwikkeld.. Misschien een scheurtje gehad in het griffelbeen? Werkelijk geen flauw idee! Wel was ie wat stijf op zijn spatbeen, maar ja, da's ook niet zo vreemd als ie al langer niet meer gedaan heeft dan stappen..

Vario is afgelopen winter een paar keer stijver van stal gekomen. Dat heb ik toen 'opgelost' met stalbandages en moet zeggen dat dat ook wel wat hielp. Verder staat hij sowieso binnen 's nachts, en normaal gesproken komt ie overdag ook buiten. Nu dus even niet..

Ik geef ook geen suplementen.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:22

Verina heeft even een 'dipje' heb eergister teveel gedaan denk ik want gister en vandaag liep ze niet helemaal goed.. ook niet kreupel , even afwachten :) komt mooi uit voor zover dat kan omdat de TA toch net is geweest.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:43

Ik moet me na vanochtend helaas ook melden in dit topic (Hoi Anya :wave: , had je hier liever niet gezien ;( )

Het duizelt me allemaal nog een beetje, ben mn 'opties' nog aan t bekijken (dat wil zeggen: spatbeslag en Tildren infuus).
Over die laatste hoor ik graag ervaring, maar zal ergens dit weekend ook wel dit topic uit gaan pluizen.
Ik gaf mijn paard sinds september vorig jaar glucosamine, dat had in elk geval uitwerking op de bulten op de voorzijde van zijn spronggewricht, dus dat blijf ik ook zeker geven.

Ik kwam voor een achterbeen dat ie buitenom zette (is niks behalve trekkerigheid/spastisch) en ging naar huis met spatfoto's. Vooralsnog heeft mijn paard daar niet kreupel door gestaan en kan ik voor nu ook gewoon doorgaan met trainen (dat was al redelijk aangepast aan mijn slappe slungel).

Ik heb een ruin van bijna 7 jaar, ruim 1.70 m (moet ik nog eens meten, de DA dacht dat ie de 1.75 ook nog wel zou halen) hoogstwaarschijnlijk de erfelijke variant (de bulten zitten er vanaf 2,5 jr.). In 2007 klinisch goedgekeurd en vandaag dus spatfoto's op beide benen.

Het is me wat...

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:55

Welkom Wickedwyvern!
Ik heb met spatbeslag en Tildren geen ervaring..

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:12

Welkom! Of naja, liever niet voor jou, maar het zij zo ;)

Spatbeslag is eigenlijk helemaal geen speciaal ander beslag. Enige verschil is dat de hoeven iets binnendoor gezet kunnen worden dmv het iets anders bewerken van het ijzer. Hiermee kan het ijzer het paard helpen zijn been makkelijker te belasten. Vario heeft dit ook.

Tildren infuus heb ik ook ervaring mee. Vario heeft dit in Juli 2010 gekregen. Volgende week gaan we dan eindelijk voor de controle. Het infuus duurde bij ons een klein uurtje meen ik. Als het nodig is word je paardje verdoofd en dan aan het infuus gezet, bij Vario was dat gelukkig niet nodig. De Tildren blijft dan tot 6maanden werkzaam in het hele lijf. Ik heb wel de indruk dat het Vario geholpen heeft bij zijn proces, hij had weliswaar voor zover dat kan bij spat, de spat wel erg 'gunstig' zitten en totaal geen woekering. Volgende week weet ik dus definitief of het geholpen heeft. Het is wel een duur grapje, maar m.i. heeft het wel zin gehad. Hij heeft eigenlijk tot op de dag van vandaag niet meer slecht gelopen op dat been. Terwijl hij toch ook een keer goed onderuit geklapt is, natuurlijk ook weer op dát been, maar hij liep er zo weer op verder.

Overigens heeft Vario het vooralsnog maar aan 1 been. Hij is ook groooot, 1.77m. bij hem is het dan wss ook ontstaan door te veel en te snel getraind op jongere leeftijd terwijl hij dus nog niet uitgegroeit was (van binnen dan dus, gewrichten etc.) en een verkeerd ruggebruik. Hij had een aardig weke rug toen we 'm kochten. Ostheopaat heeft wonderen gedaan voor 'm.

@ Netje, ik las het net pas, over dat lange instappen en dan zuiver aandraven. Het maakt bij Vario eigenlijk niet zo veel uit hoe lang ik 'm instap. Hij blijft wat onzuiver aandraven, maar dat is al wel na een klein rondje draven over. Wel scheelt het bergen als ie eerst gelongeerd is geweest, dat ie even onbelast heeft kunnen bewegen. Maar ja, dat hoor ik volgende week of we dat weer mogen... :)
Ook scheelt het wanneer we buiten rijden. Dan merk je wel goed dat als ie langer over het harde of op de bospaden rechte stukken heeft gestapt, dan draaft ie wél gelijk zuiver aan, op een enkel beginpasje na. Met het mooie weer wil ik 'm dan dus ook graag buiten instappen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:32

Welkom helaas Wickedwyvern,

Zelf heb ik een positieve ervaring met tildren, deze heeft ze eenmalig gehad in haar hals begin november 2009. De nacontroles waren erg goed. Spatbeslag hoorde ik dat het een beetje achterhhaald is maar voor sommige paarden zou het kunnen helpen. Het is dus niets anders dan binnendoor zetten maar zoals ik van mijn smit hoor welke weer een stagair had die ook in duitsland werkte, ze het daar precies andersom doen. Ik heb dus qua hoeven niks anders gedaan. Sterker nog had net daarvoor haar beslag eraf gehaald omdat ze door de vorst periode anders onderuit zou gaan (24/7 buiten). Ze doet het tot op heden super maar kan doordat ik net een zoontje heb gekregen even weinig rijden. De keren dat ik wel rijd doet ze het dus super en loopt meteen goed weg. Hoe ze in een bak zou lopen weet ik niet maar in de paddock geen pas onzuiver meer gezien.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:29

WW wat rot dat jij je hier ook moet melden. Zitten we samen in het schuitje "opeens een paard met spat".

Mijn paard is vandaag op spatbeslag gezet en ze is niet speciaal meer binnendoor of zoals in duitsland idd andersom gezet. Mijn hoefsmid (doet de moeilijke hoeven voor een paar klinieken in de buurt) heeft een ijzer gemaakt waardoor ze meer over de toon rolt. Ze staat dus meer over het ijzer heen met de teen en het ijzer is aan de voorkant afgerond.

Het lijkt erg op het hoofcare ijzer onderaan deze pagina
http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... /spat.html

Vanaf vandaag mocht ik met haar wandelen en dat ging goed. Mét de nieuwe ijzers loopt ze nog wat onwennig, maar in draf vrijwel goed.
Wandelen ging heen relaxed, en terug zette ze de spurten erin (had haar bij eten weggehaald). Dat is al super voor een paard dat vorige week nog op drie benen stond. En de sprong is nog steeds niet warmer, dus de medicijnen zijn aangeslagen tot nog toe

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:23

@Anya
Mijn hoefsmid deed later hetzelfde. Eerst werd een kijl gebruikt en jaren later idd een gewoon ijzer die anders was geveild, waardoor ze beter kon afrollen. Wel werd ze nog iets binnendoor gezet.

@WW
Kijk maar eens op mijn berichten in dit topic. Mijn merrie heeft 6x een Tildrenkuur gehad. Als je nog vragen hebt of meer wilt weten, ik hou dit topic altijd in de gaten. Zo te lezen heeft jouw paard de woekerende variant? Hopelijk want in geval van spat is dat nog enigzinds gunstig.

@Magic Eddy
hoe lang het het infuus duurt is afhankelijk van het paard. Het probleem kan zijn dat er koliek op kan treden. Als hij het infuus krijgt dan moet er altijd iemand bij zijn (ingeval van Emmeloord zo) om dit scherp in de gaten te houden. Ook die van mij is geen van de keren verdoofd of versufd. Ze stond gewoon keurig en rustig in de opvoelbox.
Het klopt dat Tildren 6 maanden in het lichaam werkzaam is. Volgens mijn da nam alleen de werking wel flink af en is het zelden dat 1 kuur voldoende was. Zodoende heeft Selena haar 2e kuur al na 4 weken weer gehad.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:32

Eén been is aardig aan het dichtgroeien, op het andere been was wel een aangetast stukje te zien (of het vermoeden daarvan), dat was dus minder gunstig. Maar heb die vraag nog per mail uitstaan naar de dierenarts.

Op de rest reageer ik zodra ik iets meer tijd heb, maar iedereen alvast bedankt voor de info.
Spatbeslag oid twijfel ik ook nog heel erg over, aangezien mijn paard altijd al blootsvoets heeft gestaan en ik dit ook t liefst zo wil houden.

En zo heb ik nog wel honderd vragen in mn hoofd en nog (bijna) geen ruimte voor nieuwe info. Moeilijk, moeilijk, moeilijk.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:49

@alani, Ja bij ons was het ook zo dat er constant iemand in de buurt was, naast onszelf dan natuurlijk. Bij Vario vermoed ik dat 1 kuur voldoende zal zijn, aangezien de DA al zei dat hij zonder Tildren er ook zou komen. De Tildren zou hem alleen extra helpen en het proces wat soepeler en sneller doorhelpen. Wat dat betreft mag ik denk ik nog van geluk spreken over de hoe en de wat bij Vario.. Voor zover dat dan kan bij spat.
Het ijzer van Vario is idd ook iets anders gesmeed, maar dan wel ook iets binnendoor. Lijkt ook wel wat op de foto van de site van hierboven :j

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:56

@WW
Ook mijn paard staat nu blootvoets. Ze wordt gewoon iets binnendoor bekapt. Zolang de kwaliteit van de hoeven goed is dan kan dit (de buitenkant wordt ietsjes langer gelaten dan normaal). Het zou dus best kunnen zijn dat je paard gewoon blootvoets kan blijven.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:52

Mijn hoefsmid heeft gereageerd per mail en heeft het ook over een ijzer zoals Maggie_eddy ook aangeeft. Heb haar nog gevraagd voor het blootsvoets, omdat ik het eigenlijk persoonlijk niet zo heb op ijzers.

Vooralsnog (afkloppen) heeft Bradaigh er gen dag kreupel op gestaan. Sterker nog: hij loopt de laatste tijd steeds beter. Wel wat stijf bij het opstarten, maar nooit extreem, soms een huppeltje bij t aandraven, etc. Maar ben nu natuurlijk als de dood voor wat wellicht nog komen gaat.

Edit: en zojuist besloten ook voor het Tildren infuus te gaan. Ik heb ooit het besluit genomen mn paard niet te verzekeren, maar weet niet zeker of ik daar nu nog zo blij mee moet zijn :o Aan de andere kant: waarschijnlijk was dan gelijk al bij die eerste foto's gebleken dat ie spat had...
Laatst bijgewerkt door Wickedwyvern op 24-03-11 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt