[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:25

De Hoefsmid zegt dat ze speciaal beslag op moet om te berijden. Ik weet niet of je het een zooldoorbraak kan noemen, maar ze heeft in elk geval een verzakking gehad waardoor haar zool niet meer hol is, maar een beetje onder de hoefwand uitkomt. Ze heeft er geen pijn in.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:38

Het is het verhaal wat de hoefsmid kent uit zijn schooltijd.
Inmiddels achterhaalt en zeker als je paard geen pijn heeft, zou ik persoonlijk niet kiezen voor beslag.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:05

Moeilijk hé.
Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat België ENORM achterop hinkt inzake kennis van paarden.

Ik heb het heel moeilijk om zowel een dierenarts als een hoefsmid te vinden die 'mee' is met de laatste ontwikkelingen.

Fructaan? Niemand die dat kent. MAgnesium? Nooit van gehoord. Paardje loopt een beetje stijf? Gewoon 5 aspirines pletten en op een boterham met confituur geven en het komt wel in orde...

Pffffffffff intussen kan ik maar zelf op zoek gaan naar wat wel en wat niet en makkelijk is het niet.

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:19

gewoon 5 asprines pletten??
dat kan toch ook nooit goed zijn om steeds te doen als je pony wat stijf is...
maar lieke_m ik moet ook nog veel uitzoeken hoor!!
ik dacht altijd dat bevangenheid werd veroorzaakt door te veel eiwitten en lees hier weer wat anders...
begrijp er nu weinig meer van..

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:28

Zo was het hier in Nederland ook een paar jaar geleden. Toen Isa bevangen raakte in 1999 heb ik ook niet veel kunnen vinden, alleen over speciaal beslag en oppassen met eiwitten.
Ik heb haar op speciaal beslag laten zetten en heb haar eiwitarme brok gegeven en in het voorjaar uit het malse gras gehouden en juist schraal of lang doorgeschoten gras gegeven en toch ging het weer fout.

Toen begon mijn zoektocht. Had mijn paardje iets bijzonders, of zag iedereen wat over het hoofd?

Het is dan vreselijk overal te lezen (boeken, internet) en te horen (dierenartsen, bevriende paardenmensen, hoefsmeden) dat eiwitten echt de veroorzaker zijn, terwijl je zelf gevoelsmatig zeker weet dat het niet waar is. Ik kwam in contact met iemand die wat meer en beter engels kon als ik en aangezien Engeland echt voorop loopt op dit gebied, begon toen voor mij pas het een en ander duidelijk te worden. Ik kreeg artikelen over fructaan in handen en ging toen daarop verder zoeken. Wat bleek ... Nederland liep gewoon achter !!
Inmiddels loopt Nederland iets gelijker, hoewel ik in Duitsland als eerste het artikel over EMS vond, over insulineresistentie (ook in Engeland te vinden, maar mijn duits is wat beter dan het engels). Nu komt mondjesmaat in Nederland ook hierover informatie, zelfs bij dierenartsen.

Punt is nu alleen dat we hier niet doorslaan richting de andere kant. Ik bedoel, niet alles is op fructaan, te kort aan magnesium of insulineresistentie terug te voeren. We moeten ook de andere "oude - bekende" oorzaken niet uit het oog verliezen.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:32

MAar sommige dingen zijn uiteindelijk wel het proberen waard. En die kan je niet zomaar op je eentje gaan uitproberen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:23

Ik heb ook al die jaren vooraf gaande aan de hoefbevangenheid van Indiana gelet op het eiwit gehalte op de voerzakken. Nou kreeg ze altijd al heel erg weinig krachtvoer, maar toch...

Toen Indiana in het voorjaar van 2005 hoefbevangen werd ben ik ook gaan zoeken. Ze stond nog niet in het gras, kreeg weinig brok, veel hooi, veel winterwortelen. Wel was ze al jaren te dik.
Toen het verhaal van de koolhydraten (suikers en zetmeel) duidelijker werd, heb ik Indiana in de acute fase ook 15 minuten aan de hand in 10 cm. lang gras laten grazen.
En wel om het feit dat ze eiwitten nodig hebben om nieuwe cellen te maken. Eiwitten zijn bouwstoffen en die zijn nodig om 'kapotte' dingen te herstellen.

Ik kan me voorstellen dat als je net met deze materie te maken hebt, door de bomen het bos niet meer ziet. Maar er is zo langzamerhand heel veel te vinden op internet, wel vaak in het engels of duits, maar in dit topic staan ook hele goede tips.

Lieke-m: Toen Indiana weer goed liep moest ze ook gaan bewegen om af te vallen. Ik durfde er niet op uit angst dat ze een terugval zou krijgen. Ik heb heel wat (kilo)meters door het land op en neer gelopen. In de bak moet je teveel bochten maken.

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:09

zou ik boy gewoon weer af en toe op het gras kunnen zetten denken jullie??
hij vind het zooo lekker haha!!
en de rest van de shetten die nergens last van hebben gaan er ook een paar uurtjes heen...
zou Boy het dmv opbouwen ook weer kunnen??

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:26

Als je het rustig opbouwt, valt het te proberen. Ik zou het in iedergeval zeker wel proberen. Lachen

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:52

Is moeilijk om vanaf afstand wat over te zeggen. Het ligt aan zoveel dingen. Het weer, het gras, overige voeding/beweging, hoe is de bevangenheid ontstaan, enz.

Wil je het toch gaan proberen, denk dan eens aan een graasmasker. Geef in ieder geval voorafgaand aan de weidegang wat hooi, zodat het paard niet "uitgehongerd" op het gras aanvalt omdat het zo lekker is.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:21

Eens met Isapaardje.

Ik heb bij Image eerst een half uur op een dag en dan 2 dagen niet. Toen er geen reactie kwam, dan een half uur om de dag, dan half uur per dag, steeds opgebouwd. Ze staat nu 2 uur per dag op het gras. De rest van de dag staat ze in de wei. En dat gaat prima (tot nu toe, maar ik voel nog steeds elke dag of de hoeven warm zijn, er een pulsatie te voelen is, of ze sloom is, etc. etc., want helemaal gerust ben ik er nog niet op).

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:31

Hier is de hoefsmid vandaag geweest. Het kon er bij hem niet in dat ponylief hoefbevangen was, haar beenstand is helemaal perfect, en haar hoeven ook.
Ze staat nu trouwens snachts buiten, en we gaan proberen of dat weer 24/7 buiten kan. Ze staat op 1/4e van de wei waar ze eerst op stond, samen met 3 shetten. En de helft van dat wei'tje gebruiken ze niet eens (raar genoeg komen ze daar totaal niet op..) We blijven het wel goed in de gaten houden, maar gaan het wel weer proberen. Ook stoppen we vanaf morgen met de medicijnen (dan zijn ze nl op) en eind van de week of volgende week gaan we weer beginnen met wat wandelen.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:16

Oke, hier zijn ze dan, de foto's van haar hoeven.

Linksvoor:
Afbeelding

Rechtsvoor: (slechtste kant):
Afbeelding
Afbeelding

Beide voetjes voor - vind ik er eigenlijk vrij goed uitzien..
Afbeelding
Wel veel lijntjes maar zo hebben er eigenlijk al altijd uitgezien, geen knik erin.

Zeg me nu eens eerlijk, hoe erg is ze er aan toe. Want zowel de DA als de HS zeggen dat ze niet echt zwaar bevangen was.
Maar volgens mij is die zool toch doorboord, niet??
Is dit te rijden zonder beslag?

Wacht ik zet hier straks ook nog even een longeerfilmpje neer.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:37

Foto van vorige week:
Afbeelding

Dit is een foto van daarnet, ze trekt een beetje een rare kop omdat ze net gedronken heeft. Dan kijkt ze altijd zo raar met haar tong uit haar mond.
Ik vind dat ze er op foto magerder uitziet dan in 't echt - grasbuik. Zie ook de speknek.

Afbeelding

Weet je, soms zie ik zelf niet meer of het nu goed of slecht gaat. Ik zit er zodanig dicht op te kijken.. Vrolijk is ze in elk geval niet.

(Gut, de filmpjes - die nu net belangrijk voor me waren, krijg ik niet op youtube gezet, m'n pc loopt erop vast.
Pobeer later nog eens.)
Laatst bijgewerkt door Lieke_M op 01-07-08 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:45

Ik heb totaal geen verstand van hoeven, dus daar kan ik je helaas niet bij helpen. Maar wat ik zo (als leek) kan zien vind ik haar beenstand verder niet raar oid. En ze lijkt ook op de foto's zeker niet mager. Knipoog Ze staat hoog op dr beentjes, en heeft een hoge schoft, maar die buik zie je wel. Lachen (En dat bedoel ik dan niet negatief)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:50

Citaat:
Muesli is in principe de dikmaker onder het krachtvoer.
hoe kom je daar nu bij?
Ligt er helemaal aan wat voor muesli je voert zo ook met brok, wat voor brok je voert.
Wij hebben muesli zonder van subli, zit geen haver, melasse, of kunstmatige toevoegingen in.
ALs je bijv. de Vepa mix hebt van Treurniet dat is een muesli die drijft in de melasse, is gewoon plakkerig, da's dus niet geschikt Clown
En ga zo maar door.
Dus goed bij je leverancier op de zakken kijken. Weet wat je koop en wat je voert. En trouwens, met goed ruwvoer hoeft je paard vrijwel niets erbij te hebben, hooguit vitamines/mineralen maar dat halen ze ook uit een goed liksteen (weer niet zoeen met allerlei suikertoevoegingen en lekkere smaakjes) plus kruiden / zeewier / etc.

't is soms een studie op zich Vork

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:52

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 00:03

Ik vind de filmpjes er niet uit zien als een hoefbevangenheid. Zeker niet die in draf aan de longe. Ze zijn dan veel stijver en gevoeliger.
Ook de hoeven zie ik niet als hoefbevangen hoeven. Wel zie ik in beide hoeven steentjes in de witte lijn. Die kun je er beter uithalen. Ook op de zool rechtvoor zit een rode plek alsof daar een steentje in zit.

De zool steekt wat uit, maar dat kan net zo goed een soort eeltrand op de zool zijn. Dit is in ieder geval niet een "doorboorde" zool; dat ziet er heel anders uit. De zolen zijn zo te zien mooi hol (straal steekt uit).

Dus nee, van wat je laat zien zou ik niet direct zeggen; dat is een hoefbevangen paard.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:12

Nee die indruk heb ik ook niet.
Ik weet zo niet wie het is, maar er is iemand die al een paar de beenstand heeft genoemd. Maar volgens mij heeft de beenstand niets te maken met hoefbevangenheid.
Tenzij de stand zo slecht is dat er mechanische bevangenheid optreed.
De ringen in de hoeven heb je niet direct na de bevangenheid, die moeten er uit groeien en ook heb je dat niet altijd. Indiana heeft nooit de bekende hoefbevangenheidsringen gehad, terwijl ze toch echt op de foto's gekantelde hoefbenen had.
Terwijl ik dit schrijf realiseer ik mij dat mijn paardje zich wel vaker niet aan de regels houdt.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:22

@ Lieke M
Ik vind zo moeilijk om een oordeel te vormen van jouw paardje zo, omdat ik haar niet ken als ze in goede doen is. Maar als ik naar de filmpjes kijk, denk ik eerder aan een schouderprobleem waardoor ze wat stijf loopt. Ze geeft mij geen idee dat ze pijn in haar hoeven heeft.
Maar een dergelijke diagnose zou ik toch echt door de VA en HS laten stellen.

@ allemaal
help me eens brainstormen

Ik heb Image vorige week laten masseren door http://www.happy-athlete.nl/
eigenlijk heeft ze altijd heel strak gespannen spieren gehad door haar hele lichaam. Maar na al die maanden op 3 benen, waren haar spieren helemaal strak.

Na de behandeling is het resulaat goed zichtbaar: veel spieren zijn nu drilpudding. Opvallend is dat de plaatsen waar ik vetophoping van de hoefbevangenheid dacht te zien, is nu veranderd in zachte drilpudding. Manenkam heel los, bovenop de achterhand en achterbenen. Bollingen zijn verdwenen. Image loopt met meer schwung te draven weer. Volgende week volgt een 2e nabehandeling.

Dus even brainstormen: die plekken die duiden op aankomende hoefbevangenheid: als dat nu geen vetophoping is, maar spierspanning: zou betekenen dat het paard voordat je pijnlijkheid in de hoeven constateert, al stijver loopt door spierspanning op de specifieke plekken.
Wat denken jullie?? Op het web kan ik er niets over vinden.
Ik zal het bij de behandeling de volgende week eens met de behandelaar bespreken.

Zomaar een gedachte, maar ik ben benieuwd naar jullie oordeel. Wat zal ik vragen bij de behandeling volgende week?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:59

Die steentjes, ja ik had haar hoeven even snel schoongemaakt om de foto's te maken. Ze zijn er intussen uit.

Tja, ik verlies echt m'n vertrouwen in de mensen die zogezegd 'kennis van zaken' zouden moeten hebben.

Ik moet trouwens dringend gaan beslissen of ik haar nu hou of niet. Het blijft emotioneel heel zwaar, maar voor haar zou het nog altijd het beste zijn.........

Heb intussen wel het magnesiumchelaat besteld. Ik ga een poging wagen, een kleine dosis van 250 gr - 10 dagen. Ik zal wel snel zien of het al dan niet helpt hé..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:15

Tja Janouk: Bij Indiana is het echt vet op manenkam en billen en geen spieren.
Ik heb wel ervaring met een Happy Athelete bij June (Indiana's dochter). Die is 2 x gemasseerd want die is op de een of andere manier echt een stijve plank. De eerste keer was niet echt fijn. June is een bikkel maar het heeft haar flink pijn gedaan, zo erg dat ze op een gegeven moment zelfs omhoog kwam en achteruit schopte.
Hoe ging dat bij Image?

Lieke_M: het is inderdaad emotioneel erg zwaar als je paard (of ander dier) wat heeft.
Ik denk dat je bedoeld 25 gram magnesium. 250 gram is wel erg veel. Ik hoop voor je dat het wat doet, bij Indiana heeft het erg goed gewerkt, maar pas na een week of 10 zag ik echt resultaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:18

zou ze wel bevangen zijn geweest ? Ik zie wel bovenin,bij de kroonrand een diepere ring,dat kan inderdaad duiden op koorts,of verandering van voer of misschien bevangenheid,een zoolperforatie heeft ze zeker niet,dat ziet er anders uit.
Ze is wel mooi slank op het moment,en loopt zeker niet als een bevangen paard aan de longe,wat ook kan is dat ze wel bevangen is geweest maar dat je er snel bij was en dat daardoor de schade beperkt bleef....
Wat image betreft...die stijve spieren,pablo heeft er na zijn bevangenheid ook last van gehad, ja...daar heb je der weer....
dat is volgens mij te wijten aan een iets te trage schildklier,die door de hoefbevangenheid niet meer werkt als voorheen
(ik hoop toch niet dat ik op arabesk@ begin te lijken die natuurlijk bekappen net zo promoot als ik de schildklier....)
Ik zou daar behalve massage en gymnastisch rijden niet veel aan doen,bij pablo heb ik toen het schildklierhormoon geprobeerd uit pure wanhoop,hij was kompleet verstijfd en kwam niet meer uit zijn stal,dat heeft dus wel gewerkt(en werkt nog steeds),ik zou alleen dat medicijn proberen als een paard stijf blijft,en duidelijk niet lekker in zijn vel zit,en waar bij het paard steeds tegen hoefbevangenheid aan zit,ondanks streng dieet.
Ik wacht nog steeds op de onderzoeken van nicholas frank,maar dat zal nog wel een paar jaar duren,het is natuurlijk ook niet gezegd dat het bij ieder paard werkt,maar ja,zolang we dat niet uitproberen zullen we het nooit weten....
Het zou ook een uitkomst zijn voor cushing paarden,door de overproduktie van cortisol,word de schildklier werking ook verstoord,het is dus niet een medicijn tegen cushing,maar helpt wel de klachten van een te trage schildklier te verminderen(gewrichtsklachten,spierproblemen,moeheid ,hoefbevangenheid zomaar,zonder reden enzo...)
We zullen misschien ooit een zien...wie weet...weer een paar paarden minder die ingeslapen hoeven te worden,vanwege een uitzichtloze hoefbevangenheid die maar aan houdt.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:31

@romeorowan: ik bedoelde 250 gr besteld, voor 10 dagen. Sorry, 't was niet echt duidelijk hé.

Als ik jullie hoor dan begin ik te denken dat ik het waarschijnlijk veel te pessimistisch inzie. En dat ik het zo ver niet moet gaan zoeken maar gewoon mezelf terug bijeen rapen en gaan rijden..

Misschien moet ik eens een second opinion (hoefsmid) raadplegen..

Ik ga nu eens een HEEELE domme vraag stellen, kan een paard hoefbevangen geraken van eenzaamheid?? Sinds april staat ze alleen..
Ik weet het, het is niet goed, maar kan het ook effectief zover gaan dat dit de oorzaak is?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:20

@ Lieke_M

Wat me opvalt aan de foto's is dat er bij de rechtervoorhoef aan de toon een klein hoornzuiltje lijkt te zitten.
Dit kan een behoorlijke gevoeligheid geven waardoor je paard mogelijk van tijd tot tijd niet lekker loopt. Er komt dan van binnenuit behoorlijk druk op de hoefwand. Die zelfs kan gaan barsten.
Verder vind ik dat het ter hoogte van de witte lijn niet erg daverend uitziet maar een goeie hoefsmid / bekapper moet daar toch wat mee kunnen volgens mij.
Mijn idee (maar foto's kunnen vertekenen) is dat in totaliteit de hoeven korter kunnen.
Dan raak je die gleuf ter hoogte van de witte rand waarschijnlijk ook kwijt.

Ik krijg van de filmpjes niet de indruk dat jouw paard hoefbevangen is.