[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonte07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 20:50

Hoi allemaal

Ik ben (nog) niet zo actief op bokt, maar ik benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met magneettherapie bij hoefbevangenheid?
En zo ja, hoe deze ervaring(en) zijn?

Groetjes

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 23:02

Ja, goeie ervaringen mee.
Ik heb de kootbeschermers. Als je naast mijn naam klikt op ‘geplaatst’ kan je meer erover leze en linkjes vinden welke ik gebruik.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 13:50

Hier gaat het ook best wel lekker.
Nicky kwam gisteren in volle galop aanrennen. En ze krijgt nu 0,7 gram equipalazone. Merk niet zo heel veel verschil met de afbouw.
En ze loopt nu zonder schoenen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 13:58

Marjo89 schreef:
Hier gaat het ook best wel lekker.
Nicky kwam gisteren in volle galop aanrennen. En ze krijgt nu 0,7 gram equipalazone. Merk niet zo heel veel verschil met de afbouw.
En ze loopt nu zonder schoenen.

Dat klinkt goed! Hoe snel mag jij afbouwen?

Ivy loopt al een heel stuk beter gelukkig, de behandeling lijkt eindelijk aan te slaan. ze loopt nu met haar schoenen overdag buiten zodat ze kan bewegen zoveel als ze wil. Bewegen doet haar duidelijk goed en ze is elke dag beter. Na het weekend weer bellen met de dierenarts om een afbouwschema te bespreken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:48

bedankt voor de tips!

Smarti loopt ondanks de Novacam helaas nog steeds heel beroerd. Ik heb haar vandaag maar in haar grote stal laten staan. De harde grond lijkt me te pijnlijk. Ik heb nog steeds moeite met de acetylsalicylzuur voeren. Ze trapte een keer in een boterham met appelstroop, maar nu moet ze dat ook niet meer. Ik ga nu maar proberen op te lossen in wat water en dan in een oude ontwormspuit. Hoop dat dat werkt.
Ze krijgt nu alleen nog hooi en een paar wilgentakken tegen verveling. muesli hebben we even afgeschaft tot groot verdriet van mevrouw... tja.

hoe lang zou het mogen duren voor er verbetering zichtbaar is? Dierenarts is afgelopen week 3x geweest en heeft al die keren ingespoten met ontstekingsremmers. Hoefsmid is ook al geweest.

bah, wat vind ik dit rot zeg. :(

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:38

Ahhoewel wilgentakken normaal niks erg is, toch even alleen op hooi en water zetten zou goed zijn.

Ik weet dat het tegen verveling helpt. Maar het lichaam moet toch even niet te veel binnen krijgen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:38

Juval, even helemaal op rust zetten is sowieso verstandig, dus geen gewandel, ook al willen ze het wel en niet naar buiten.
Eventueel koelen maar dat is nu met dit weer wel een dingetje.

Zijn de hoeven warm en pulsaties te voelen in de kootholte?

En hoeveel Novacam krijgt ze?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:42

ze krijgt voor 350 kg Novacam.

hoeven zijn wel warm, maar ik voel geen pulsaties.

geen wilgentakken meer dus.. oké.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:54

Echt alleen hooi en water.
Alles erbij maakt dat het lichaam harder moet werken om dingen te verwerken....

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:32

hagelslag schreef:
Ahhoewel wilgentakken normaal niks erg is, toch even alleen op hooi en water zetten zou goed zijn.

Ik weet dat het tegen verveling helpt. Maar het lichaam moet toch even niet te veel binnen krijgen

Niet mee eens in dit geval: acetylsalicylzuur werd vroeger gewonnen uit wilgentakken (wilg = salix alba, vandaar de naam). Wilgentakken zouden nog steeds diezelfde werking hebben, dus ik zou die durven geven als compensatie als ze haar acetylsalicylzuur niet of onvoldoende opneemt.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:43

Ik zou ook juist wel wilgentakken blijven geven. Net als wat hwn zegt. Mijn paard at t tijdens HB graag.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:10

Afbeelding

Dit stond in het boek over hoefbevangenheid over de wilgentakken

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:42

Ohh even een ego post. Ik ben zooo trots op Nicky.
Dag 2 op 2 x daags 0,7 equipalazone. Geen warme hoeven meer. Ze rent en speelt met mijn fjord.
Ik ben even aan het rekenen hoeveel weken we nu verder zijn.
7 weken later ik ben zoooo blij.
https://youtu.be/uvvd-dqidTI

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:47

Ik kom even zo binnenvallen, sorry.

Ik heb hier een nf pony van 26 die afgelopen voorjaar hb is geweest. Dit is gekomen omdat ze haar op haar vorige plek zeiknat koeienkuil hebben gevoerd icm vol op het gras :=

Na een hele lange weg Van speciaal beslag enz is ze nu “goed” nog steeds beetje kort en gevoelig lopen maar ze gaat echt goed.
Ze staat aan huis nu. Ik ben me aan het inlezen over hb en mijn vraag is vooral hoe nu verder? Mag een pony die hb is geweest nooit meer op gras? Of kan je dit wel weer opbouwen? Ik heb een PP, en ze staan nu gewoon op de track en paddock, weiland mogen ze in principe de zomer op maar vraag me af hoe dit aan te pakken..

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:51

Afbeelding
Eventjes oud/nieuw onder elkaar gezet
Afbeelding
Afbeelding

Tijdje geleden advies gevraagd naar voeding, aangezien hij erg in was gevallen. Ben overgestapt naar vitalbix en voedingsschema aangevraagd. Kijk hier het resultaat! Wat vinden jullie ervan? Soms wel een dikke hooibuik..

Las van de week iets over kootbeschermers van back on track deze heb ik ook maar besteld, vandaag voor het eerst geprobeerd.
Echt super fijn dit topic, veel tips!

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:15

Wat super fijn Marjo!! Ik ben echt blij voor jullie! :D

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:47

Nijnteee schreef:
[ [url=m/2Tymbz.jpg]Afbeelding[/url] ]
Eventjes oud/nieuw onder elkaar gezet
[ [url=m/eZpVoI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RhzrLI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tijdje geleden advies gevraagd naar voeding, aangezien hij erg in was gevallen. Ben overgestapt naar vitalbix en voedingsschema aangevraagd. Kijk hier het resultaat! Wat vinden jullie ervan? Soms wel een dikke hooibuik..

Las van de week iets over kootbeschermers van back on track deze heb ik ook maar besteld, vandaag voor het eerst geprobeerd.
Echt super fijn dit topic, veel tips!

De ribben zijn wat minder te zien. Maar Opzich vind ik dat zelf nooit heel erg.

Thx kyno. Ik ben ook echt mega blij

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 07:23

Stal_Fiore schreef:
[ [url=m/UFtjji.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is dit boek een aanrader? Heb je ook andere boeken van hem?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:44

Ymor schreef:
Stal_Fiore schreef:

Als dit uit het boek is van Remco sikkel kan ik het je zeker aanraden, ik heb het antwoordenboek van hem, kijk er vaak in.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:50

Ik heb het boek ook.
Al ben ik het niet overal mee eens. De enige manier waarop mijn pony was opgeknapt was echt het breakover beslag. Remco is anti beslag bij een hb pony.
Maar verder wel een prima boek maar soms is het toch echt maatwerk.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:56

Ymor schreef:
Stal_Fiore schreef:

Ja vooral het dikke boek vind ik een aanrader. Zoveel goede informatie.

Mijn paard staat ook op beslag, inderdaad is Remco hier geen voorstander van. Maar verder is alle informatie wel heel duidelijk en goed.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:24

Kom even out of the blue dit topic binnenvallen, nadat ik deze vond met de zoekfunctie.

De jongste van mijn mini's is hoefbevangen en krijgt hier Equipalazone voor. Eerst tweemaal daags een heel zakje en toen afbouwen. Echter bij het afbouwen ging het weer mis, dus moest ik de kuur opnieuw doen. Inmiddels zitten we na de herstart en daarna een week met 2x daags een half zakje afbouwen op 3/4 zakje en het lijkt weer mis te gaan. Morgen bel ik sowieso de VA weer en geef ik vanavond toch nog maar een half zakje ipv 1/4 (ik moest 's morgens een half zakje geven en 's avonds een kwart), maar hoe lang zijn jullie al met dit spul bezig? Ik heb me laten vertellen dat het niet zulk best spul is. Is bute echt het laatste redmiddel of zijn er nog andere opties? Ik heb nog nooit een paard of pony met hoefbevangenheid gehad, dus ook al weet ik er mondjesmaat wat van, dit is echt een onbekend hoofdstuk voor mij.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:31

Bij mijn pony duurde het afbouwen echt heel lang, ik gaf er ook maagbeschermers bij , ulcergold via de dierenarts. Helaas toch 2 kleine maagzweren maar we hebben 5 maanden met buut behandeld in totaal.
Soms werkt metacam beter dan buut, dat is uitproberen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:58

Hij heeft voor een olifant aan Novacam gekregen, maar dat deed niets...

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:30

Buut heeft nadelen, maar is bij hoefbevangenheid is het vaak kiezen tussen twee kwaden, en sterker spul dan buut is er niet. Wel moet je ook de oorzaak van hoefbevangenheid wegnemen, dat kan (onder andere) overgewicht zijn of een teveel aan suikers in het voer. Afvallen is knap moeilijk, vooral als je paard niet tot weinig kan bewegen. Maar als je hooi weekt, dan kun je tien tot dertig procent van de suikers eruit weken. En sowieso, je kunt van buiten niet zien of er teveel suikers in het hooi zitten, daarvoor kun je een pavo ruwvoeranalyse laten doen. Dus Shenaville, hooi minimaal vier uur weken voordat je het voert is een stap die je kunt zetten. En bij equiculinair zijn slowfeeders maat Shetlander te koop, die zijn handig om het hooi in te weken in een Kuip met water, en dan is je pony ook langer bezig met eten.