[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 09:50

Geef al hele lang tijd kleefkruid als het voorhanden is. Zeker als hij in de wei gestaan heeft net voor dat beetje extra ondersteuning.

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:55

Hey ik meld me even hier :D
Misschien dat iemand me advies kan geven.
Met hemelvaart mijn pony met HB in de wei aangetroffen. Direct DA bij gehaald, ontstekingsremmers en bloedvaatverwijders gekregen. Ik was er erg vroeg bij zei de DA.
De hoefsmid hoefde geen speciaal beslag er onder te doen, de witte lijn was ietsjes breder dan normaal, viel mee zei de hoefsmid maar hij kon het dus wel beetje zien.
Na een week of 4 aan de hand stappen, ben ik erop gaan zitten. Ze loopt voor hartstikke goed. Alleen achter loopt ze stijf, ga nu 45 min stappen, en begin van de rit heel stijf aan het eind loopt ze gewoon lekker ruim.
Zal die stijfheid met HB te maken hebben of gewoon van het weinig rijden de afgelopen tijd?
De mensen bij ons op stal heeft haar wel weer op de wei gezet, wel prikwei heel klein beetje gras voor 2 pony's. Wel tegen mijn zin in, maar ze zijn beetje eigenwijs en zetten ze gewoon op de wei.
Omdat die mensen eigenwijs zijn zoek ik al wel naar een ander plekje voor haar, weide in eigenbeheer bijv. Ben er druk mee bezig.

Iemand enig idee waar die stijfheid van komt? Echt alleen achter stijf en loopt da in het begin erg kort.

spikkeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:45

kleefkruid hebben ze ook bij de paardendrogist is toch ook goed voor hoefbevangen shet en ook om gewoon aan je paard te geven, paard houdt vocht vast. kan je dat ook door slobber geven, werkt het dan ook nog.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:38

Ik ga straks eens naar de da bellen want die bloeduitslag moet er nu toch normaal gaan zijn , gisteren en eergisteren was men vriendje echt beter je zag het aan hem .. vandaag wat minder blijkbaar terug iets stijver enzo vraag me nu toch een beetje af of ik gisteren iets anders minder/meer aan hem gegeven heb als andere dagen.. gisteren was wel de graaskorf niet aan maar er staat echt zogoed als niets maar echt niets op het stukje wei. Mss een wortel dat mijn moeder heeft gegeven .. ik heb ook altijd een beetje bang dat hij inwendig iets gaat mankere door een te weinig aan vezels en ruwvoer want zo helemaal niks ik weet niet ...

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:29

Idifix schreef:
Ik ga straks eens naar de da bellen want die bloeduitslag moet er nu toch normaal gaan zijn , gisteren en eergisteren was men vriendje echt beter je zag het aan hem .. vandaag wat minder blijkbaar terug iets stijver enzo vraag me nu toch een beetje af of ik gisteren iets anders minder/meer aan hem gegeven heb als andere dagen.. gisteren was wel de graaskorf niet aan maar er staat echt zogoed als niets maar echt niets op het stukje wei. Mss een wortel dat mijn moeder heeft gegeven .. ik heb ook altijd een beetje bang dat hij inwendig iets gaat mankere door een te weinig aan vezels en ruwvoer want zo helemaal niks ik weet niet ...

Lastig is dat hè! Je kunt er gewoon niet 'je vinger op leggen' waar het dan verkeerd gaat. Ik heb het vermoeden dat het ook met het weer te maken heeft. Het is al lang erg droog en naar mijn weten kan het gras dan niet groeien en blijft het vol van fructaan. Hoop dat je bloeduitslagen snel zullen komen en dat het ook zal zorgen voor meer duidelijkheid en een beetje rust.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:44

Goed nieuws.. ofja goed net de dierenarts aan de telefoon gehad. Geen IR en ook geen Cushing. Hij zei dat wel zijn waardes van vitaminen en etc veel te hoog waren. Het blijft dus de bedoeling hem nu zo kort te houden en enkel wat hooi bijgeven als nodig of een wortel al heb ik toch mijn bedenken bij die wortels heb er hem geen gegeven gisteren en vandaag heb ik ook geen ene wind gehoord ( hij liet nogal veel windjes etc ivm slechte vertering en dus ook diarree ) wat de andere dag wel het geval was.

al bij al nog goed nieuws dus denk ik zo :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 15:00

Huh? Waardes van vitamines et. te hoog? Leg eens uit..

EquusJewels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:21

Ik wil eerst een pluim geven voor de uitgebreide informatie die hier op het forum te vinden is. Ik heb de Yahoo group voor IR en Cushing paarden doorgelezen maar ben blij dat het weer in het nederlands kan dat gaat toch een stuk vlotter :)
Ik heb me op dit forum aangemeld omdat we een paard hebben met low grade laminitis en deze maar niet onder controle krijgen.
Er zijn geen afwijkingen in het bloed (geen IR geen Cushing) te vinden en ook de X-Rays van de hoeven vertonen geen afwijkingen. Sinds vorig jaar september wordt hij natuurlijk bekapt en van november 2012 tot april 2013 heeft hij op een hooidieet gestaan met de nodige vitamine en mineralen supplementen. We hadden ook hoefschoenen want ondanks het ontbreken van zichtbare kenmerken van hoefbevangenheid heeft hij "pijnlijke Hoeven". Het is zelfs zo erg geweest dat hij bij het omdraaien eerst zijn voorbenen een kwarslag draaide voor hij zijn achterhoeven bewoog. Uiteindelijk zijn er wel verbetering gekomen maar ik had gedacht dat na 5 maanden serieus dieet en ondersteuning met vitaminen en hoefschoenen hij wel "goed' zou zijn. Omdat hij toch wel beter was hebben we hem in de maanden april en mei 's morgens en 's avonds een uurtje op de weide gelaten (enkel als fructaan laag was). Een drietal weken geleden zagen we dat hij terug wat moeilijker begon te bewegen maar in de winter had hij ook nog regelmatig terugvallen dus we waren niet onmiddellijk gealarmeerd. Ik voelde ook lichte pulsaties die stilletjes toenamen en hebben hem toen onmiddellijk van de weide gehouden. Het vreemde bij hem is dat het begint in de achterbenen maar als hij in zijn achterhoeven pijn heeft gaat hij ook zijn voorhoeven minder opheffen en meer stuiteren/schuifelen. Ondanks het dieet verbeterde het niet en we hebben hem toen (dit was vorige week) drie dagen ontstekingsremmers gegeven. De pulsaties zijn nu minder maar nog altijd niet helemaal weg. Zijn benen worden ook dagelijks regelmatig gekoeld met water en ijshanddoeken. Ik vraag mij nu af hoe betrouwbaar deze pulsaties zijn. s'Avonds en s'morgens voel ik niks en bij warm weer zijn ze voelbaar in de achterbenen tussen 13 en 18 u. Ik heb vorige week op een warme dag bij de paarden van een vriendin (die geen problemen hebben) ook lichte pulsaties gevoeld en begin mij nu af te vragen wat de kip of het ei is. Dat hij een lichte onsteking in de hoeven heeft daar twijfel ik niet aan, hij is gevoelig op harde ondergrond en dat is geen goed teken maar de vraag is of het een verergering van de ontsteking is die de pulsaties geeft of dat het warme weer de oorzaak is dat hij wat meer pulsaties krijgt en hierdoor het ongemak in de hoeven toeneemt.
Het is zo een frustrerende situatie. We zijn al heel blij dat we eindelijk na 7 jaar de reden voor het ongemak en slecht presteren van ons paard zelf hebben ontdekt. Ik wil jullie de verhalen en diagnoses van de DA's besparen maar ik hoop echt dat het geen 7 jaren gaat duren voor we de situatie onder controle krijgen. Van onze DA moet ik geen hulp verwachten, bij zijn laatste bezoek gaf hij mij nog de raad van al de supplementen en de hoefschoenen weg te laten en mijn paard paard te laten zijn en nu lees ik hier weer hoe belangrijk die supplementen zijn. Ik hoop dat ik via dit forum weer een stapje verder kom.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:06

Ha, had het mis begrepen het ging over het gras dat is teveel fructaan en mineralen etc zei men moeder zij heeft met hem gebeld. Vond het ook al vreemd .. Hij is intussen beter maar nog niet 100% hopelijk gaat het nog beteren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:28

equusjewels...hoe doet je paard het op ijzers?

EquusJewels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:49

Hij heeft 4 jaar op ijzers gestaan maar we hadden altijd problemen. Te dunne witte lijn, geen groei, sleepte soms de lip van het voorijzer af. Smid kapte maar korter en korter en zette de voet maar nauwer. Resultaat ondergeschoven hielen en lange tenen. Hebben verschillende smeden gehad dus ik wil de schuld helemaal niet bij iemand of bij een systeem leggen maar ik denk dat voor mijn paard het natuurlijk hoefbekappen met ondersteuning van hoefschoenen de beste oplossing is. Ik merk ook heel goed dat als de wand een beetje langer wordt hij slechter loopt dus vijl ik de hoeven zelf heel regelmatig bij en dit kan niet als er ijzers onder staan.

EquusJewels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:27

Heb nog wat zitten lezen en jullie stellen ook het koelen van de voeten/benen voor.
Misschien een tip, ik heb een oude badhanddoek in stukken gesneden (2) en dubbel geplooid, maak deze nat/goed vochtig en leg deze plat tussen plastic in de diepvries. Na enkel uren zijn ze bevroren en stijf. Ik hou ze dan heel even in de drinkbak waardoor ze plooibaar worden en wikkel ze rond de benen. Peesbeschermers erover om ze op hun plaats te houden en afhankelijk van de buitentemperatuur heb je toch een uur of soms twee afkoeling. Als je wat meer handdoeken maakt kan je heel goedkoop veel koelen. Wil je het nog verbeteren dan kan je er nog aluminiumfolie of een stuk van een koelhoudzak rond doen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:28

Heb je dan geen kans op bevriezing?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:46

Veel te koud!
Dan maak je meer kapot dan dat je verkoelt
Gewoon met de voeten in emmers water, heel ouderwets maar werkt perfect :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:37

Ik heb toen 'gewoon' afgespoten in de stal, hierdoor werd het zand ook weer nat voor de tegendruk.
In emmers vindt mijn pony niets, haha.

maritha, heb je toevallig een filmpje?

EquusJewels, begrijp ik goed dat hij vooral pijnlijke hoeven heeft nu?
En hoe is dat met schoenen aan?
Hier een pony die op blote voeten echt amper kan stappen, maar met ijzers lukt dat een stuk beter.
Al tobben wij ook nog met klachten, waarvan de vraag is waar die vandaan komen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:46

Haha die van mij is heel makkelijk met emmers.
Ik ga hem ondertussen altijd lekker masseren of borstelen,
Dus meneer houdt wel van emmers! :)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:37

Mijn pony kreeg twee weken geleden ook weer lastig van pijnlijke hoeven. Voornamelijk het voorste stukje van de voorhoeven lijkt erg gevoelig. Begin april heeft hij dit ook gehad en ik was nu (net als in april) erg bang voor HB. Pony dus weer beperkt op het gras gezet (ca. 1 uur per dag), een extra schepje magnesium en alleen wandelen. In april was het na een week weer over. Nu heeft het circa twee weken geduurd voordat we verbetering zagen. Zelf denk ik nog steeds dat de oorzaak teveel fructaan is maar denk ook dat de zolen heel erg snel een kneuzinkje oplopen.

Heb deze keer ook meer informatie gezocht over hoefschoenen. Door de HB van vorig haar groeit zijn ene voorhoef meer in de lengte dan de andere, dus de maten zijn daardoor verschillend. Ben er nog niet helemaal uit wat het beste voor ons zou zijn. Op ijzers durf ik eigenlijk niet meer aan. Hij is nu 19 jaar en heeft nog nooit op ijzers gestaan.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:39

Kun je de hoef niet wat bijschaven voor de gelijkheid voor de hoefschoenen?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:10

liespower94 schreef:
Kun je de hoef niet wat bijschaven voor de gelijkheid voor de hoefschoenen?

Dat weet ik eigenlijk niet. De hoefsmid is circa twee weken geleden geweest en ik denk dat hij dat wel gedaan zou hebben als het kon. Ik zal morgen nog even exact proberen te meten maar volgens mij is de één ongeveer 0,5 cm langer dan de andere en valt daardoor net in een andere maat.

EquusJewels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:30

ivm bevriezen : het zijn ijskoude handdoeken en ze hebben hetzelfde effect als de icing boots die ze nu verkopen. De nieuwste bevindingen zijn dat als je kan koelen rond de 3 a 7 C je de negatieve effecten van de ontsteking op de lamina kan onderdrukken. Dus geen gestretchte lamina en als de onsteking weg is geen ongemak en geen beschadigingen die weer helemaal moeten uitgroeien.

Wat de ijzers betreft : nu zie ik als er iets misloopt, als je ijzers zet kan het zijn dat je de problemen niet ziet en ik wil toch wel eerst het probleem aanpakken.

Wat hoefschoenen betreft, deze kan je per stuk kopen dus twee verschillende maten is geen probleem.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 06:39

Maar EquusJewels, hoe loopt je paardje met schoenen?

Hoefschoenen kun je aan laten meten en inderdaad per stuk kopen. Ik heb vaker gehoord dat mensen twee verschillende maten hadden.

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:59

Dyonne schreef:
Ikmaritha, heb je toevallig een filmpje?

Nee heb ik niet, maar kan er wel 1 regelen. Dat ik iemand mee neem als ik ga rijden en dan even laat filmen :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 09:01

EquusJewels:

Er worden zeer verschillende resultaten behaald met cryotherapie ( bevriezen van aangedane lichaamsdelen of weefsel) maar één ding is zeker: niet gebruiken bij low-grade laminitis! Cryotherapie heeft alleen maar zin bij volledige bevangenheid, en zelfs daar zijn de geleerden er nog niet uit. Deze manier van behandelen is nog te 'jong' om de lange termijn effecten echt goed te kunnen beoordelen. Bovenden kan bevriezing het afsterven van weefsel veroorzaken, denk maar eens aan het behandelen met stikstof van wratten.

De pols van een paard is lang niet altijd een betrouwbare maatstaf: als je paard flink aan de wandel is geweest, kan de pols al oplopen en als je niet goed weet hoe dat geïnterpreteerd moet worden, dan kun je verkeerde conclusies gaan trekken.
Je hebt R-foto's van het paard: kun je die hier plaatsen? Hoe zit het met de zooldikte?
En wat doet je hoefsmid met de stralen van de hoef?
Ik schrik van de opmerking dat de hoef 'aangepast' wordt - ik weet niet of ik dat juist begrijp maar één ding weet ik wel: een hoef is een hoef en daar moet je niet aan willen veranderen: een ideale vorm bestaat niet en buiten het goed op lengte houden en een goede afronding maken aan de voorzijde en zorgen dat de zijkanten geen 'flares' worden, moet je aan de oorspronkelijke vorm net al te veel veranderen.
Wie is je bekapper ( evt per pb als je hier geen openlijke discussie over wilt voeren)?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:40

Helemaal eens met JP

En ik heb gemerkt aan Image dat zij het koelen van de hoeven een ramp vond in de acute fase van de hoefbevangenheid. Blijkbaar deed het haar zoveel pijn, dat het haar niet goed deed. Terwijl ze normaal water op haar benen zalig vindt.
En voor mij is de praktijk de allerbeste graadmeter. Als het niet werkt voor mijn paard, dan doe ik het niet. Hoe gaat de ervaringen ook bij andere paarden zijn. Zij vond het fijn als ik haar stoffen springschoenen omdeed met niet te koud water.
:D :D nee hoor, ik ben niet eigenwijs.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:41

Maritha, Valentijn is ook heel erg stijf geweest ondanks dat hij verder niet onregelmatig liep, rustig aan bewegen en schraal houden heeft bij hem erg goed geholpen, lage dosis novacam en sinds een week of 4 loopt hij weer helemaal goed, niet stijf, niet onregelmatig, geen medicatie en weer een kwartier per dag op het gras.