Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liedjuh2

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 00:02

Haha al die reacties. Ik krijg op stal steeds de vraag, hoe gaat het met zijn been. Dan zeg ik altijd: geen idee, misschien moet je het Toran vragen. Kan zo ziek worden van die vraag. Van buiten ziet het er redelijk uit, dat wil nog niet zeggen dat het binnen er net zo uit ziet. Bluh!

Helaas heb ik een monster. Er lag nieuw zand in de binnenbak wat hij nog nooit gezien had. Omdat het zo hard goot hier dacht ik 1x maar binnen te stappen. Ging hij al met een soort noodsprong de bak in. Dus ik werd boos. Schrok hij van, schiet het touw uit mijn hand. Gelukkig was hij nog een beetje braaf. Met 3 galopsprongen en een bok vond hij het wel te veel worden en bleef staan tot ik hem weer had. Maar schrok mij dood. Gelukkig was en is het been gewoon koud en zo dun als het nu is, ook gebleven. Maar mijn hart zat in mijn keel.

Ik moet volgende week dinsdag terug. Ben benieuwd of ik langer mag gaan stappen en hoe de scan eruit ziet.
Hoe kijken jullie tegen het volgende aan: mijn dierenarts wil iedere 6-8 weken een controle scan maken. Nu had ik de discussie met iemand op stal. Ik weet namelijk dat ik wrss 4-5 maanden moet stappen. Zij zei: dan ga je toch na die 5 maanden een keer scannen of het goed is en tot die tijd blijf je stappen. Terwel ik wel iedere 6-8 weken wil zien of er al vooruitgang in zit. Zo kan ik ook tussentijds besluiten dat het bv helemaal anders moet dan hoe het nu gaat. Sowieso houd ik van controle ergens over hebben. Dat geeft tenminste duidelijkheid en tot op zekere hoogte ook zekerheid. Maar dat kreeg ik maar niet aan haar verstand.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 00:05

Tja de een wil het zus en de ander zo, ik zou lekker doen waar jij je goed bij voelt :))

Bij mij zeiden ze, kom over drie maanden maar weer, vind dat prima!

Hier ook geen pas kreupel paard, dus die vraag kunnen ze schrappen :P En idd hoe gaat het nu? Tja als ik er in had kunnen kijken dan had ik hem niet hoeven laten scannen :+

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 06:05

Tja, die opmerkingen, vragen ed herken ik.

Mijn merrie is bekapt zondag... Gisteren weer een warm vochtig been. Hoe doen jullie dat? Hebbrn die van jullie ook warme benen na bekappen?

Ik ga haar vandaag maar eens stappen en eens even kijken hoe haar been is.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 08:31

Vind het vreemd dat bij je haflinger steeds weer warm en dik wordt, lijkt me toch niet goed. Die van mij mocht opbouwen, en als het niet dik werd was het goed. Tot nu toe nooit een dikke been gehad (wel zijn andere been omdat die kluns een deur van de muur trok...).
Ik krijg die opmerkingen elke week wel een paar keer. En inderdaad ook hoe is het met zijn been? Als ik rontgen ogen had, had ik het ze zo verteld.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 08:42

Het ging de laatste tijd juist heel erg goed totdat ze een enorme boksessie heeft gegeven onder het zadel. Sinds dien (wat nu 2 weken geleden is) wisseld haar been heel erg. Het ging weer goed, maar nu dus bekapt en weer warm en wat vocht. Niet heel veel en het wordt ook koeler met stappen gelukkig.

Ik wordt er eerlijk gezegd ook een beetje wanhopig van...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 09:14

Bij peesblessures zou je eigenlijk wat vaker moeten bekappen. Ik doe het zelf om de twee weken, alleen even de vijl over de verzenen zodat die lekker laag blijven en de pees maximaal optrekt.
Als je om de 8 weken of meer bekapt dan worden de pezen in die tijd weer korter. Ga je bekappen dat veranderd je de stand niet alleen van de hoeven, maar ook van de pezen. Wat bij een peesblessure best heftig kan zijn. Normaal kunnen de pezen dat aan, maar een peesblessure is in deze een uitzondering.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:16

pees oprekken? versen laag?
Je wilt volgens mij juist dat ie zo stijl mogelijk staat om overbelasting op de pees te voorkomen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:23

Je moet zo min mogelijk van stand veranderen. Mijn paard had de eerste paar keren met beslaan ook een dik been, dat gehamer op die zool zal ook wel niet heel goed zijn voor de pees. Meestal was het na een dag weer weg.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:16

jury schreef:
pees oprekken? versen laag?
Je wilt volgens mij juist dat ie zo stijl mogelijk staat om overbelasting op de pees te voorkomen.

Nee,... Als je de hoef hoog op zijn verzenen zet dan worden de pezen kort.... en gaat de rek eruit. Vergelijk dat maar met iemand die altijd op hoge hakken loopt en dan ineens op lage schoenen gaat lopen. De achillespees en kuitspieren gaan vreselijk protesteren ze worden ineens opgerekt.
Dus zo laag mogelijk zetten is toch het meest logische???
Overbelasting vind ik een zwaar woord, wel belasten, maar dat geeft niet een peesblessure moet toch tijd hebben om te genezen op deze manier heb je twee vliegen in een klap :-).
Je krijgt alleen op deze manier een gezonde pees die de klappen weer kan opvangen en wat weer werkt als een elastiek.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:50

Daar is "mijn" DA (wassenaar) het dus echt niet mee eens.
"Te" is natuurlijk goed maar liever te stijl dan te week.

Als een paard week staat dan is de pees dus al ver opgerekt en dus gevoeliger voor kwetsuren.
Moet je deze film maar eens kijken, dan kun je goed zien wat er met die pees gebeurd.

http://www.youtube.com/watch?v=QsvS6gEBJuE

Wellicht hangt het ook nog af welke pees beslesseerd is maar ik heb nog nooit gehoord dat weker beter is.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:07

Op het filmpje is goed te zien wat een gezonde pees kan en hoe rekbaar hij is. Een pees die niet rekbaar is kan deze krachten nooit aan en scheurt af.

Weet je, er zijn zoveel van deze theorieën en ik denk je moet de meest logische nemen en hopen dat het bij jou paard past (je kunt het niet voorspellen). Wat jou dierenarts zegt (theorie) kan waar zijn, maar daar ben ik het niet mee eens :-).

Ik vind mijn theorie het meest logische en plausibele.... Immers hardlopers lopen ook niet op hoge hakken :-).

Trouwens, wat zijn weke pezen? Hoe moet ik dat zien?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:26

Ik heb die discussie ook gehad. Ik ben aan meerdere hoefsmeden gaan vragen en die zeggen allemaal, laat ze staan in hun eigen stand(tenzij dit bv een ernstige platvoet is) en met een ijzertje kun je steun bieden. Bij die van mij(tussenpees) raden ze aan om een wat langere tak te geven en dan het uiteinde wat breder te maken voor meer steun en minder ver doorzakken. Aan die van mij mogen ze sowieso niks kwa stand veranderen, daar is zijn vorige blessure uit voortgekomen en heeft een half jaar geduurd voor hij weer goed stond.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:03

Grote correcties na 1,5 a 2 jaar zijn nooit verantwoord.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:27

Hmm.. Due van mij heeft wel platvoeten en die laat ik dus bewust iets hoger op de hielen, al is dat niet mijn ideaal. Ik heb gemerkt dat de hielen van zichzelf ook wat hoger zijn geworden. Ik laat dat nu maar gewoon een beetje gaan. Mij smid wilde haar altijd iets hoger op de hielen, omdat haar afwikkelpunt zo ver naar voren ligt, waardoor ze haar hoef niet kwijt kan. Nu staat ze er dus wel iets hoger op.

Ik ga vandaag kijken hoe haar been is, grote kans dat hij weer gewoon slank is. Het zou mij niks verbazen iig.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:49

Liedjuh, vreemd. Mijne is ook de tussenpersoon en moet ik juist laag op verzenden houden en met een brede tak als ik hem op ijzers wil.

Peelie balen zeg, nog geen geld voor scannen? Ik heb verwacht ik over 2 weken weer geld ervoor. Vind het heel spannend.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:16

@suikermeisje: dat is toch niet veel anders dan wat ik zei: brede wat langere tak bij een ijzertje en verder in zijn eigen stand laten. Nu ben ik sowieso niet van het veranderen van stand tenzij dit echt nodig is en dan heel geleidelijk. Vooral niet te snel. Scheelt ook wel of het achter of voor de tussenpees is. Want die van jouw had achter toch? Toran heeft rechts voor zijn tussenpees beschadigt net boven zijn sesambeen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:22

Die van mij heeft ook aan zijn voorbeen en moest ik laag houden op de verzenen, dus is wat anders dan bij jou. Die van mij stond al vrij laag, dus weinig aan verandert.

En nu ik me zo bedenk, DA liet toen juist een ijzer zien met aan de voorkant extra breed zodat hij wat weg zou zakken :)*
Blond :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:43

Suikermeisje, zolang haar been nog zo blijft wisselen denk ik niet dat het zin heeft om te scannen. hoe zitten jullie daarin?

Ik heb zelf zoiets van, als het been blijft wisselen weet ik dat het nog niet goed is. Maar misschien zit dat ook wel tussen mijn oren?

En zoals verwacht is Mara's ben weer slank. Ik ga vanavond nog even langs om met haar te stappen.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:53

Als het van koud en dun weer wisselend warm en dik is, zou ik juist gaan scannen. Checken hoe het eruit ziet en of je op deze manier op de goede weg bent of juist wat anders moet doen. Nu ben ik wel snel van het scannen. Dat is de enige zekerheid die je hebt.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:23

Ja, ik ben bij mijn reus ook wel snel van het scannen nu hoor.
Ik ga in februari weer, eind oktober/begin november ben ik geweest.
Wil gewoon weten hoe het eruit ziet.

En jij was natuurlijk ook aardig aan het opbouwen, ik zou er zelf dan wel waarde aan hechten om te zien hoe de pees is hersteld tot nu toe. Want het kan nooit zijn dat de pees van slecht - stuk beter - slecht is gegaan door een boksessie. Misschien gewoon eventjes wat overbelast.
Hoeveel kost voor jou een peesscan eigenlijk? Met consult en scan ben ik 120 kwijt, paard hoeft geen sedering.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:26

Als ik naar de kliniek ga €65,- als ik ze op locatie laat komen betaal ik nog €35 extra voor rijkosten.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:20

Oh dat valt opzich nog wel mee!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:15

Dat valt idd zeker mee. Ik geef toe, daar heb ik ze ook een beetje op uitgekozen. En het zijn gewoon zeer kundige dierenartsen die ook heel veel goede referenties hebben.

Die de prijs kwaliteit verhouding is gewoon erg goed. En ze geven ook wel eens korting als je vaak langs komt wat ik erg aardig vind ;)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:12

Ik laat mijn paard om de 3 maanden scannen. Ik wil gewoon weten of er vorderingen zijn ...... of niet...

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:20

Dan laat ik vrij snel scannen. Iedere 6-8 weken. Ik moet nu volgende week vrijdag dan is het 7,5 week geleden.