[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Story

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:13

Hoi Sunlover,

Je kan je paard altijd ter ondersteuning een glucosamine supplement bijvoeren. Dit doet vaak een hoop goed. Waar je paard goed op reageert is een kwestie van uitproberen.
Sowieso is het niet verkeerd om een ouder wordend paard met of zonder artrose glucosamine bij te voeren. Het houdt ze soepel.
Je kan kiezen voor een supplement met alleen pure glucosamine maar ook naar een supplement van glucosamine in combinatie met MSM en chondroitine.
Verder zou ik je aanraden om het topic door te lezen want er staat heel veel informatie over verschillende supplementen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:53

mijn paard met artrose in voorkoot is gisteren op leertjes tussen het ijzer gezet voor demping
eens kijken of het verschil maakt
en alleen onder het ijzer geen dichte hoef.

Sunlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:02

Story schreef:
Hoi Sunlover,

Je kan je paard altijd ter ondersteuning een glucosamine supplement bijvoeren. Dit doet vaak een hoop goed. Waar je paard goed op reageert is een kwestie van uitproberen.
Sowieso is het niet verkeerd om een ouder wordend paard met of zonder artrose glucosamine bij te voeren. Het houdt ze soepel.
Je kan kiezen voor een supplement met alleen pure glucosamine maar ook naar een supplement van glucosamine in combinatie met MSM en chondroitine.
Verder zou ik je aanraden om het topic door te lezen want er staat heel veel informatie over verschillende supplementen.

Bedankt Story voor je reactie! Ik heb nog nooit zelf een ouder paard gehad want mijn paarden werden altijd op jonge leeftijd weer verkocht. Dit is alleen zo'n bijzondere lieverd dat hij lekker bij mij met pensioen mag
Ik had dus preventief al een paar jaar geleden wat moeten gaan geven om hem zo lang mogelijk goed te houden maar hij is nooit 1 pas kreupel geweest dus ben daar eigenlijk niet echt mee bezig geweest.
Waar heb jij de beste ervaringen mee? Pure glucosamine of die combi.
Hij krijgt nu een weekje Tendon compositum en ik heb hem niet meer zo zien staan maar dat zegt niet zo heel veel want hij staat in de wei en ik moet maar net mazzel hebben dat ik hem op rust aantref. Al stond ie dus hiervoor echt heel veel op rust in de wei en nu dus kennelijk wat minder. Omdat ik zelf nu niet kan rijden weet ik niet hoe hij beweeft maar als Glucosamine echt zulke goede resultaten geeft wat betreft stijfheid dan ga ik dat zeker geven!

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:45

Voor mijn haflinger van 18 met kogelartrose heeft de combinatie van glucosamine, msm en chondroitine heel goed gewerkt. Mijn paardje liep heel licht onregelmatig op linksvoor, bijna niet waarneembaar. Maar hij is hiermee wel een aantal jaren rad geweest. Nu gaat het helaas weer minder en gaan we dus weer over op wat anders.
Maar met supplementen is het gewoon echt proberen en kijken waar je paard het beste op reageert. :)

Sunlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 00:29

Thanks, ga het forum nog eens goed doorlezen en kijken wat het beste bij hem past. Maar glucosamine zal het dan sowieso wel worden :)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:08

hoe geef je dat en hoeveel?

ArankaM schreef:
Story schreef:
Ik heb er even over gelezen wat zeewier doet want ik vond het wel interessant.
Ik lees inderdaad over een ontstekingsremmende werking. Maar ik denk niet dat het zeewier het artrose proces kan stilleggen.

Overigens is er niet altijd sprake van een ontsteking bij artrose. Mijn paard heeft in eerste instantie metacam gehad om inderdaad de ontsteking tegen te gaan. Maar daar reageerde hij totaal niet op omdat er dus geen ontsteking aanwezig was.

Mag ik vragen op wie zijn advies je de zeewier geeft?
Want ik vraag me af waarom je dan niet een directe ontstekingsremmer krijgt van je dierenarts.

Zijn er mensen die gember geven aan hun paard? Als natuurlijke pijnstiller?
Ik heb hier toen een heel stuk gelezen over gember in dit topic maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen van mensen die het aan hun paard geven met artrose. Of het echt verschil maakt.
Ik zou hier persoonlijk eerder naar grijpen dan bijv. duivelsklauw wat weer slecht kan zijn voor de maag.

Ik geef het op advies van mijn tante (http://www.akasha-rijkunst.nl ). Zij gaf het een van haar paarden die artrose had en die heeft nog 10 jaar in de lessen meegelopen. Of het echt werkt kan ik zelf nog niet zeggen, ze lijkt wel beter in haar vel te zitten. De stukjes draf die we doen doet ze erg actief en erg goed.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:32

Het moet kort gefrituurd worden in zonnebloem of aragide olie en kan dan een week bewaard worden. Je moet kombu zeewier hebben. Een zakje van 45 gram, doe je 2 weken mee.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:53

Ik kom me hier ook melden.
Mijn oudste haflinger merrie(12) liep sinds 1.5 week onregelmatig links voor.
Dierenarts is vrijdag geweest en links voor de kogel uitverdoofd, toen liep ze helemaal goed.
Vandaag zijn er fotos gemaakt.
Links voor in de kogel lichte artrose. Een 1 richting 2.
De kreupelheid komt daar waarschijnlijk niet vandaan. Ze heeft 1.5 week terug een glijer gemaakt op buitenrit en is hierna overbelast geraakt in de weide doordat ze opgejaagd werd door de andere paarden.
Ze is vandaag gelijk ingespoten en heeft nu drie dagen boxrust.
Hierna 3 weken stappen aan de hand of op een rustig stukje weidegang/paddockgang.
Echter heb ik waarschijnlijk niet de mogelijkheid tot het krijgen van een apart stukje weide waardoor het dan paddockgang wordt met haar dochter als ik op stal ben(uurtje paddock en nog stappen.
Ik zit me nog in te lezen om eventueel een suppelement bij te gaan voeren, volgens de dierenarts was dit niet nodig.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:50

Ohjeetje horsii,wat vervelend voor Pepe! Sterkte

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:27

Misschien intressant voor sommige: op www.vetuk.co.uk bestel ik glucosamine. Ik heb hier het zelfde merk kunnen bestellen als mijn dierenarts. Bij de dierenarts betaalde ik 165 euro voor 1,5. En nu betaal ik 146 euro voor 2,5 kilo inclusief verzendkosten. Je betaalde ponden dus verschilt het natuurlijk met wat de koers is. Ze hebben ook nog andere merken. Ik had het binnen drie dagen binnen echt super!

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:56

Mijn haflinger(19) heeft ook artrose in haar knie, helaas kreeg ze er vorig jaar artritis aan, na een speciale behandeling is het gelukkig helemaal verholpen en ze loopt beter dan ooit :) nu ondersteunen wij haar met equiflex van excellent en daar zijn we erg tevreden over. (Gebruiken we ook voor de hond, wel die geschikt is voor de hond ;))

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:47

ArankaM schreef:
Het moet kort gefrituurd worden in zonnebloem of aragide olie en kan dan een week bewaard worden. Je moet kombu zeewier hebben. Een zakje van 45 gram, doe je 2 weken mee.

Ik bewaar mijn gefrituurde zeewier ongeveer een maand, en het smaakt dan nog precies hetzelfde als op de eerste dag (ik eet het zelf ook, lekker zout). Ik geef het mijn paard dan ook die gehele periode. Zeewier zou de aanmaak van gewrichtsvloeistof stimuleren en de doorbloeding verbeteren. Mijn paard is sinds hij het krijgt niet meer stijf van stal gekomen (hij staat alleen in de nacht op stal, voorheen wilde hij nog wel eens wat stijf zijn direct na het van stal komen, dat is sinds ik het bijvoer nu niet meer voorgekomen). Nu heeft mijn paard gelukkig geen artrose.... Lees het topic uit interesse, je ziet het immers steeds vaker om je heen gebeuren, bij steeds jongere paarden...

danielleV78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:25

@angela: mag ik vragen hoelang jij al zeewier geeft aan je paard. mijn paard heeft ook artrose in haar overhoef, alle vier haar benen, ''peesblessure wat herstelt is " ze krijgt glucosemine met msm.... en is ingespoten in haar rechter been/hoef omdat dat been er het meest uit kwam...
maar ik las in dit forum over zeewier goed voor een paard met artrose? al zou ik het geven koop ik zeewier in de winkel :o

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:18

Nou ik zweer toch echt wel bij de supplementen!

Mijn haflinger liep weer onregelmatig zoals hierboven te lezen.
Equi mobility heeft 4 jaar lang super ondersteund maar deed nu niet veel meer.

Nu geef ik al 1,5e week equiflex van excellent waar ook hyaloronzuur inzit en wat loopt hij weer fijn! :D
Nog niet 100% rad maar al zo een verbetering! Ben zo blij :D
Hij is ook weer helemaal vrolijk en crossen en bokken door het land heen. Daar doe ik het voor!

Dus we zijn weer gestart met rustig aan wat buitenritjes maken met veel stappen en dat langzaam opbouwen.

Wilde even mijn vreugde over het supplement met jullie delen :D

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:41

Story schreef:

Nu geef ik al 1,5e week equiflex van excellent waar ook hyaloronzuur inzit en wat loopt hij weer fijn! :D
Hij is ook weer helemaal vrolijk en crossen en bokken door het land heen. Daar doe ik het voor!

Dus we zijn weer gestart met rustig aan wat buitenritjes maken met veel stappen en dat langzaam opbouwen.

Ik zweer ook bij equiflex, heb echt het idee dat mijn paard er vrolijker door is en beter loopt! We gebruiken het tegenwoordig ook voor onze hond maar dan in de vorm dogfkex :D

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:32

Helaas is mijn vreugde al wat minder.
Story leek het de 1e paar weken super goed te doen. Hij heeft ook wel een hoop goede dagen waarop ik hem echt heel vrolijk zie en goed zie lopen.

Maar dan denk ik dat hij goed loopt en maken we weer een ritje en dan is het tijdens het ritje of de dag erna weer helemaal mis. Stappen gaat goed maar draven dan loopt hij onregelmatig. Gister was het echt heel duidelijk. Hij zat ook niet lekker in zijn vel.

Dus ik heb nu contact gezocht met Linda van der Voorn. Zij doet osteopathie, fystiotherapie en klassieke homeopathie. Wellicht kan zij nog iets voor hem betekenen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:36

Story schreef:

Wat is dat precies voor supplement?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:49

Hierbij de omschrijving van Equiflex:

Equiflex HA Liquid Artrose mix

Aanvullend diervoeder
Bevordert de smering van de gewrichten binnen 7 dagen en ondersteunt het behoud van het kraakbeen.
Equi Flex HA Liquid ondersteunt het bewegingsapparaat en is daarom aan te bevelen bij paarden op hoge leeftijd.
Samenstelling:
Glucosamine sulfaat 5.280 mg.
MSM 2.400 mg.
Hyaluronzuur 600 mg.
Collageen hydrolysaat 600 mg.
Chondroitine sulfaat 60 mg.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:47

Dat is niet leuk Story! Ho dat het wat helpt.

Met artrose is ook echt per dag bekijken.
Hou je ons op de hoogte?
Sterkte

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:57

kende 2 paardjes met artrose.... Jammer genoeg |( maar de paarden kregen er niks bij. Zijn laatst overleden maar hebben fijn leven gehad. Enfin, ze kregen als ze bereden werden pijnstillers maar verder niks. De een kon niet meer opstaan uiteindelijk en de andere liep op drie benen maar maakten iedere dag nog wel een galopje door de wei (allebei).

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:21

Even een vraagje wat jullie zouden doen in deze situatie. Ik heb zowiezo van de da en hoefsmid opties gekregen maar weet nog niet waar ik nu t beste aan doe :

Ik heb een drachtige merrie met artrose sprong ra. Ze is voor ze drachtig werd ingespoten in de sprong wat alle klachten meteen verholp! Nu is die spuit ondertussen uitgewerkt en is ze weer kreupel. Ze krijgt van mij al primeval artrose gelatinaat en is wat meer binnendoor gezet om de druk op de sprong te verlichten.
De hoefsmid adviseerd mij om de merrie op silicone te zetten en de da adviseerd bute / metacam...
Silicone ga ik zowiezo proberen maar heeft iemand hier ervaring mee? En zijn er natuurlijke middelen om de pijn/ontsteking te verminderen? Bute lees ik niet veel goeds over en daarbij geef ik liever geen heftige medicatie aan de een drachtige merrie..

Heel verhaal maar vind t zo zielig dat ze pijn zo een pijn heb en dan straks met zo een zware buik nog..

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 00:13

Duivelsklauw is een natuurlijk middel, maar mag helaas echt niet aan drachtige dieren gegeven worden. Denk dat de da hier het beste aan kan geven wat te doen I.v.m. Mogelijke contraindicaties en bijwerkingen van (natuurlijke) middelen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:09

Vitaquilla, een paard bij ons op stal is enorm geholpen met het siliconen beslag ivm artrose !
Als je het idee hebt dat de primeval niet zoveel doet, kan je overwegen een ander product te proberen b.v. met glucosamine etc erin. Het is erg paard afhankelijk waarop ze het beste reageren en zelfs kan het ene glucosamine product veel beter werken als het andere. Soms heb ik het idee dat paarden beter reageren op glucosamine etc als op gelatinaat.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 01:27

Wie van jullie heeft er ervaringen met HorseFlex? Deze bedoel ik: http://www.horseflex.nl/glucosamine-paard

Ik geef het mijn paard nu sinds ik denk vd winter, en kan wel echt verschil merken: minder stijf, soepeler op gang komen. Als ik stop met geven is het effect wel snel weg, dus het is blijven geven wil je de vruchten ervan plukken.
Qua prijs is deze in vergelijk met andere zeker niet duur, en mijn moeizame eter doet er zowaar totaal niet moeilijk over.

Ik krijg door mijn werk veel vragen over dit soort supplementen en adviseer nu deze veel. Wat zijn jullie ervaringen?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:45

Geen ervaring mee ik geef Phytonics Joint comp paard.