Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:54

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:43

Nombrado, knap dat jij van deze foto's de voetas kan beoordelen.
Want dat is imo niet mogelijk zonder het hele paard erbij te zien.
Je weet nooit hoe het paard stond op het moment van opname.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:53

Needje schreef:

voetas is toch niet zo moeilijk te zien op de foto
kwestie van lijntjes trekken...
als het paard in stilstand de benen recht naar beneden heeft is het zo te zien aan de onderkant van het been.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:54

Mag je mij een tekening geven met lijntjes en daarbij wat er allemaal niet klopt volgens jou.
Kan ik dan wat leren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:35

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:36

nombrado schreef:
Needje schreef:

voetas is toch niet zo moeilijk te zien op de foto
kwestie van lijntjes trekken...
als het paard in stilstand de benen recht naar beneden heeft is het zo te zien aan de onderkant van het been.

voetas is onzin, dat is maar net hoe een paard staat

http://www.cabcalor.be/cgi-bin/index.pl ... nav=hoefas

hetzelfde paard, drie opnames, één goede voetas, twee verkeerde
Afbeelding

foto's achterelkaar geplakt:
Afbeelding

De voetas is om die reden alleen al NIET geschikt als uitgangspunt voor een bekapping.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:41

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:45

nombrado schreef:
niet zo gek dat dit paard zo wiebelt op de achterbenen.
hij weet niet hoe hij zijn pezen achter het beste kan ontlasten door de stand van zijn hoef :+

wat een onzin, zo'n fotoreeks kan je van elk paard maken, hij staat niet te wiebelen, ze hebben alleen zijn gewicht verplaatst, zodat je ziet wat er dan met de voetas gebeurt. En vervolgens de foto's aan elkaar geplakt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:46

zie en huiver
Afbeelding

Afbeelding

deze onderste foto is te zien, dat het paard de tenen meer naar buiten gaat zetten om toch enigzins met zijn hielen op de grond te komen, zonder dat hij er extreem last van heeft

dit paard kon na deze bekapping , niet tot nauwelijks lopen.
en bedankt fijne hoefsmid (prutser)
Laatst bijgewerkt door nombrado op 22-05-11 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:47

Vééél te lange toon.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:50

Arabesk schreef:
Vééél te lange toon.

natuurlijk bekapt
natural balance
de teen kon niks meer af
dit paard heb ik op ijzers moeten zetten met wigjes om hem weer iets beter op zijn voeten te laten staan.
hij had de verzenen er helemaal afgehaald :(
paard struikelde om de 3 passen, ging achter door de enkels (kogels) met lopen.
drama.....dit paard kon niet meer passageren of piafferen met deze voeten.
ik eis een goede voetas
waarom? omdat het complete lichaam in balans moet zijn.
natuurlijke slijtage is bij de gedomnistiseerde paarden geen sprake meer van, als goede smid moet je dit dus begeleiden
Laatst bijgewerkt door nombrado op 22-05-11 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:54

nombrado schreef:
Arabesk schreef:
Vééél te lange toon.

natuurlijk bekapt
natural balance
de teen kon niks meer af

Belachelijk, dit is een hoef die slecht bekapt is. Er is niet eens een mustangrol te zien.

Maar als jij een paar foto's van een slechte NB bekapping HET bewijs vindt dat NB niet deugt, dan zou ik omgekeerd denk ik wel 200 foto's kunnen plaatsen van slechte TB. Wanneer het zou uitdraaien op een "wedstrijd" wie de meeste mislukkingen van de andere partij kan aantonen dan zouden de natuurlijk bekappers met vlag en wimpel winnen: Beslagen met paarden met hoefproblemen vormen zo'n bekend beeld dat het niet eens meer een interessant gespreksonderwerp is. Onze vriezers met oefenhoeven ten behoeve van de cursus Natuurlijk Bekappen liggen eveneens vol trieste bewijzen dat het nogal eens mis gaat met traditioneel beslag en bekappen.

Natural balance is overigens NIET hetzelfde als natuurlijk bekappen, omdat bij natural balance ijzers ook nog als optie worden gezien.

Deze methode is ook lang niet zo uitgebreid en goed doortimmerd als de methoden van Pete Ramey en Jaime Jackson, wat we in NL als NB zien.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:58

Arabesk schreef:
Belachelijk, dit is een hoef die slecht bekapt is. Er is niet eens een mustangrol te zien.

Maar als jij een paar foto's van een slechte NB bekapping HET bewijs vindt dat NB niet deugt, dan zou ik omgekeerd denk ik wel 200 foto's kunnen plaatsen van slechte TB, maar dat zie jij niet als 'HET' bewijs dat TB niet deugt. ;-)

Natural balance is overigens NIET hetzelfde als natuurlijk bekappen, omdat bij natural balance ijzers ook nog als optie worden gezien.

Deze methode is ook lang niet zo uitgebreid en goed doortimmerd als de methoden van Pete Ramey en Jaime Jackson, wat we in NL als NB zien.

Voor de spaanse paarden, is dit absoluut géén goede methode
ook geen mustangrol
ik heb geen mustangen , ik heb pre 's. andalusiers die een stijle voetstand hebben en horen te behouden
niks met verzenen weghalen. en platvoeten proberen te creeeren. ;(
dit geld voor natuurlijk bekappen alswel nb.
en je hebt zeker in de traditionele manier net zo goed prutsers tussen zitten.

het feit dat je al zegt dat je niet moet uitgaan van de voetas
zegt mij al genoeg.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:13

Ik heb hier een anda in mijn paddock paradise rondlopen en die wordt onderhouden door de eigenaresse met NB en die staat prima op haar voetjes. Twee weilanden verderop staat ook een anda, wordt ook zelf NB bekapt, staat er ook prima op.

Bij een goede bekapping volgt de goede voetas vanzelf. Neem je de voetas als uitgangspunt dan gaat het fout, want zoals eerder beargumenteerd kun je geen voetas bekijken van een scharniergewricht.

Mustangroll is alleen een benaming, in NL zouden we het ook 'opzetrondom' kunnen noemen. Het is bedoeld om een paard makkelijker te laten afwikkelen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:14

Safiera schreef:
Ik wilde toch ook graag een paar foto's van onze pony laten zien. Ze is twee weken geleden bekapt, maar ik vind het een beetje raar uitzien?

http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN9796.jpg

Ze loopt ook niet graag op asfalt nu, in de berm loopt ze een stuk meer ontspannen, langere passen enz. Ze staat er ook een beetje kort op, als je het mij vraagt. Wat jullie?

Op zich vind ik wel meevallen. Het is slordig bekapt, dat wel ;) En ik zou persoonlijk links en rechts wel wat anders doen. Maar dat je paard gevoelig loopt, snap ik, kijk maar naar deze foto, de zool wordt zelfs afgesleten aan de voorkant.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:17

Arabesk schreef:
Ik heb hier een anda in mijn paddock paradise rondlopen en die wordt onderhouden door de eigenaresse met NB en die staat prima op haar voetjes. Twee weilanden verderop staat ook een anda, wordt ook zelf NB bekapt, staat er ook prima op.

en hoe beweegt deze andalusier?
net als deze kwa afwikkeling?

http://www.youtube.com/watch?v=DVtZodFmcLU

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:37

Die anda is nog niet ingereden, dus helaas geen piaffe en passage :+

Overigens vind ik dit soort dressuur geen natuurlijke manier van bewegen voor een paard, zeker niet zo met een opgekropte nek, maar dat is weer een andere discussie ;-)

Vanaf 2.54 gaat het paard stappen, maar sorry hoor, dat ziet er niet uit. Het paard komt niet eens met de afdruk van zijn voorhoef in de buurt van de afdruk van zijn voorhoef.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:56

Antheman schreef:
Safiera schreef:
Ik wilde toch ook graag een paar foto's van onze pony laten zien. Ze is twee weken geleden bekapt, maar ik vind het een beetje raar uitzien?

Ze loopt ook niet graag op asfalt nu, in de berm loopt ze een stuk meer ontspannen, langere passen enz. Ze staat er ook een beetje kort op, als je het mij vraagt. Wat jullie?

Op zich vind ik wel meevallen. Het is slordig bekapt, dat wel ;) En ik zou persoonlijk links en rechts wel wat anders doen. Maar dat je paard gevoelig loopt, snap ik, kijk maar naar deze foto, de zool wordt zelfs afgesleten aan de voorkant.

Mijn paard loopt op het moment ook wat gevoelig en de reden is vermoed ik ook omdat hij de zool voor teveel afslijt. Maar hoe zou je dit kunnen oplossen als je wel vier keer in de week wilt rijden en ook over de weg moet. De enige optie is dan om met hoefschoenen te gaan rijden en wachten tot de hoefwand weer is aangegroeid??? Als ik de bekapper nu laat komen kan die er denk ik ook weinig aan veranderen toch?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:03

Arabesk schreef:
Die anda is nog niet ingereden, dus helaas geen piaffe en passage :+

Overigens vind ik dit soort dressuur geen natuurlijke manier van bewegen voor een paard, zeker niet zo met een opgekropte nek, maar dat is weer een andere discussie ;-)

Vanaf 2.54 gaat het paard stappen, maar sorry hoor, dat ziet er niet uit. Het paard komt niet eens met de afdruk van zijn voorhoef in de buurt van de afdruk van zijn voorhoef.

tis heel natuurlijk.
ik heb die van mij geregeld op deze manier zelf zien bewegen. niks aangeleerd, gewoon uit spelletje
Afbeelding
wb de andalusiers hebben een vierkant model, gebalanceerd gebouwd op 4 benen.
waarom zou het zijn, dat dit model paard niet 2 tot 4 hoefafdrukken hoeft over te stappen denk je?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:32

Arabesk schreef:
Isegrim schreef:
Is er ook ergens een plaatje te vinden van alle onderdelen van de hoef? Ik weet bijvoorbeeld niet wat verzenen zijn en iemand anders in dit topic blijkbaar ook niet. :)

http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/anatomie.htm

Thanks! :) Goed plaatje. :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:51

haukieboy schreef:
[
Mijn paard loopt op het moment ook wat gevoelig en de reden is vermoed ik ook omdat hij de zool voor teveel afslijt. Maar hoe zou je dit kunnen oplossen als je wel vier keer in de week wilt rijden en ook over de weg moet. De enige optie is dan om met hoefschoenen te gaan rijden en wachten tot de hoefwand weer is aangegroeid??? Als ik de bekapper nu laat komen kan die er denk ik ook weinig aan veranderen toch?

Of je rijdt een poosje niet over de weg
of je neemt hoefschoenen ;)

Wat er af is, kan er niet inene bijgeplakt worden he.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:55

Antheman schreef:
Safiera schreef:

Ik geloof niet dat ik helemaal begrijp wat je bedoelt? Wat moet er links en rechts anders? En hoe zie ik dat de zool wordt afgesleten? Ik geloof dat ik er nog veel te weinig van af weet := Wil mijn hoefsmid er de volgende keer wel goed op kunnen aanspreken. Wat zou er anders moeten/horen? Vandaag even betere foto's proberen te maken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:31

Safiera schreef:
Ik geloof niet dat ik helemaal begrijp wat je bedoelt? Wat moet er links en rechts anders? En hoe zie ik dat de zool wordt afgesleten? Ik geloof dat ik er nog veel te weinig van af weet := Wil mijn hoefsmid er de volgende keer wel goed op kunnen aanspreken. Wat zou er anders moeten/horen? Vandaag even betere foto's proberen te maken.

Ik bedoel dat ik sommige plekken anders had aangepakt.
Als je nu de eerder geplaatste hoeffoto bekijkt tesamen met de woorden erbij van de namen van de hoefonderdelen.
Bij de toon zie je slijtage, die plek heeft een lichtere kleur dan de zool. De straal weet je vast te vinden :D die heeft een puntje. Rechts van dat puntje zit de slijtage.

JDEPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:12

nombrado schreef:
Arabesk schreef:

en hoe beweegt deze andalusier?
net als deze kwa afwikkeling?

http://www.youtube.com/watch?v=DVtZodFmcLU

Sorry, I could not manage to translate this well enough to follow..why did you post this video?

JDEPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:14

nombrado schreef:
zie en huiver
[ig]http://i915.photobucket.com/albums/ac359/nombrado1/meli3.jpg[mg]

[g]http://i915.photobucket.com/albums/ac359/nombrado1/gemelonaturalbalanceachter1.jpg[/ig]

deze onderste foto is te zien, dat het paard de tenen meer naar buiten gaat zetten om toch enigzins met zijn hielen op de grond te komen, zonder dat hij er extreem last van heeft

dit paard kon na deze bekapping , niet tot nauwelijks lopen.
en bedankt fijne hoefsmid (prutser)

Oh wow. I don't see toes this long very often..they really need to be dealt with..they almost look like flippers!