Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:51

Een kwaad licht stellen is wel weer heel erg negatief hoor. Mag je je beslag van je paard niet openbaar bespreken?? Kom zeg..

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:53

Th0mas schreef:
ik vind ook een beetje tegen vallen...

ik loop overigens stage bij ton...

links voor lijkt het ijzer scheef eronder beslagen, maar het kan door foto vertekend zijn.
Maar sta erbij stil dat je paard in herstel piriode zit en ik zou persoonlijk even met ton en wouter over hebben.

Ik heb Wouter al gesproken! Hij wou er even naar kijken en zei dat het vierkante afvijlen niets te maken had met niet goed kunnen afrollen. Ik zei dat hij zijn benen opentrapte en dit nog nooit in zijn leven had gedaan! Hij wou dat ik naar Bodegraven kwam want door te telefoon kon hij daar nies over zeggen, maar ik blijf niet op en neer rijden en ben bang dat hij zijn voeten nog gekker maakt, ik heb er geen fijn gevoel bij en vond hem ook erg onprettig naar mijn paard toe. Mijn paard is al een nerveus beestje (volbloed arabier) en daar moet je gewoon rustig mee omgaan. Ik ga dus vanaf a.s. vrijdag bij Ton de Wit, die komt bij mij op stal.

Thomas, ik weet dat zijn voeten in herstel fase zijn en ik neem het Wouter ook niet echt kwalijk want hij moest natuurlijk puin ruimen van een andere 'smid'... de cytek/kunststof prutser wiens naam trouwens ook al genoemd is in dit topic Knipoog De 1e keer heeft Wouter hem echt heel erg netjes erop gezet en ging het ook super. 2e keer is hij alleen zijn voorvoeten vierkant gaan afvijlen en heeft hij het rechtervoor ijzer iets naar voren/of achter Verward teruggelegd. Ik denk dat daar ook het probleem zit nu.
Laatst bijgewerkt door AnneOmie op 15-10-08 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:54

ik ben benieuwd

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:59

russel schreef:
Een kwaad licht stellen is wel weer heel erg negatief hoor. Mag je je beslag van je paard niet openbaar bespreken?? Kom zeg..

Ik stel hem zoals hierboven al gemeld ook absoluut niet in een kwaad daglicht Knipoog Ik mag mijn beslag gewoon openbaar bespreken als ik dat wil, ik heb toch verdorrie niets te verbergen and what you see is what you get Lachen De achtergrond heb ik ook al vermeld hier en er ook bij verteld dat hij pas 11 weken in behandeling was van Wouter en dat hij puin moest ruimen van een andere smid! Ik verwijt het hem absoluut niet, maar ben ook niet tevreden nu mijn paard zijn benen tot bloedens aan toe en kreupel aan toe opentrapt. Ik heb hier een fijne rekening van 200 euro liggen van Bodegraven van 3 weken terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:01

Daar wordt je niet vrolijk van. Anders ga je de volgende keer bij Ton ipv bij Wouter?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:02

Eleonoor schreef:
Vind het trouwens een basis van niets om maar te zeggen dat een smid en een aantal in Belgie die klapijzer voor niets vinden en dan daarmee aangetoond niet goed is. Hebben ze dat daadwerkelijk aangetoond?

Verder zou ik oppassen voor het in het kwaad licht stellen van een hoefsmid zonder eerst met de hoefsmid in kwestie gesproken te hebben.

Zoals al vermeld heb ik de smid al gesproken Knipoog en ik stel hem absoluut niet in een kwaad daglicht en verwijt hem helemaal niets. Mijn ex cytek/kunststof smid verwijt ik zeker wat want die is de oorzaak van zijn verprutste hoeven!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:03

Ik hoop dat je gelijk krijgt Russel en het weer goed komt met zijn voeten. Hij heeft al genoeg ellende aan zijn voeten gehad afgelopen jaar, mag nu wel eens afgelopen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:04

Jawel hoor, komt goed. De hoef groeit van binnen uit en als dat gezond is, dan komt het goed. De kroonrand is ook gezond? Lekker goed voeren, dan groeien zijn hoeven sneller.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:08

Ja kroonrand is gezond. Wanden waren helemaal weggevijld door mijn ex smid met cytek en hij had extreem korte voetjes. Wouter schrok daar erg van, en terecht en heeft daarom die dubbele lip gedaan omdat zijn voeten ook aan de zijkanten en aan voorkant moesten groeien.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:10

Knipoog Dan heb ik je post gewoon te zwaar opgepakt Lachen
Enige bijzondere is wel dat juist Wouter veel rustiger is dan Ton en Wouter daarom vaak de lastigere paarden krijgt....

Op het moment ben ik ook niet happy hoe mijn paard staat, maar ik ga wel eerst naar mijn eigen smid toe voor overleg. Ook omdat via telefoon het haast niet te doen is dit te bespreken. Verder vind ik het heel prettig als je een open gesprek kan voeren met je smid, en bij vele smeden is dit helaas niet altijd mogelijk.

Maar, we wijken geloof ik nogal af van het onderwerp.

Heb in deze topic nog niet een filmpje kunnen zien van een dubbel lips ijzer voor versus blote voeten. Heb ik die gemist (heb niet alle pagina's doorgespit).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:12

Arabesk........... ik volg dit topic niet, maar ik proef wel uit mijn steekproeven dat dit een heel leerzaam topic is Lachen Ik hoop dat je straks een "uittreksel" heb.........

Vind het gaaf wat je nu doet Lachen Lachen

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:13

We wijken idd af Bloos

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 23:13

opala schreef:
Nou ik zie wel degelijk toonlanding in dat ene filmpje, niet van de achterhoeven, maar wel zeker van de voorhoeven. Wellicht "willen" sommigen het niet zien, want dan zou je erkennen dat PN niet altijd verkeerde info geeft Clown

Ik zie de voet naar voren kantelen maar de uiteindelijke landing is vlak. Ik denk trouwens dat de meeste hier niet vinden dat PN altijd verkeerde info geeft Knipoog

Ik vind die voorhoeven er zo ook vreemd uit zien Annemiek. Bovendien geeft Omar duidelijk aan dat het beslag zo niet werkt voor hem. "Jammer"dat we geen beeld hebben hoe zijn hoeven eruit zagen toen de cytek eraf ging. Die smid kennende waren ze erg om de cytek heen gehakt en gevijld.

Maak je vrijdag weer foto's met het nieuwe beslag? Lachen

Ligt het aan mij of is Arabesk erg rustig hier?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 02:18

Eleonoor schreef:
Vind het trouwens een basis van niets om maar te zeggen dat een smid en een aantal in Belgie die klapijzer voor niets vinden en dan daarmee aangetoond niet goed is. Hebben ze dat daadwerkelijk aangetoond?

Verder zou ik oppassen voor het in het kwaad licht stellen van een hoefsmid zonder eerst met de hoefsmid in kwestie gesproken te hebben.

Ja, dat is daadwerkelijk aangetoond.
Het blijkt in de praktijk op den lange duur echt schadelijk te zijn. Theorieen hierover wijken wat af van elkaar. Maar de praktijk is in principe voldoende...
En zeker Belgische hoefsmeden zijn zeer kundig (zeer conservatieve Brussel-opleiding). Eerlijk gezegd heb ik geen kundigere smeden mogen meemaken als hen tijdens mijn stage's.

Je komt enigzins denigrerend over Eleonoor Knipoog Ik begrijp niet zo goed waarom.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 03:08

AnneOmie schreef:
Let wel dat het nu 11 weken is dat Omar van cytek af is en dus ook 11 weken in behandeling bij Wouter Danen in Bodegraven! Dit is 2e beslag beurt en hij staat er nu 5 weken op.

Voorbenen nu op 5 weken!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RV te weinig garnituur, teenafronding slordig en grof, te veel flare's (op foto 2 zelfs en duidelijke verticale breuk/lijn RV buitenhiel alwaar ongewenste en onnodige wrictie heeft plaatsgevonden? ), slecht bekapt, hielen duidelijk te lang (slechte "kwaliteit" en gaan tevens onderschuiven).
Met name het bekapwerk is beklagenswaardig.
Trek je een rechte lijn frontaal door het pijpbeen en hoef heen zie je eveneens dat de binnenhelften van de voorhoeven hoger staan dan de buitenhelften, met name LV zie je dat.
Kroonranden lopen volledig a-symmetrisch aan het hoefijzer. Zeker op de 1e foto is dat duidelijk: ijzertje loopt redelijk parrallel aan de ondergrond en kroonrand buigt volledig af naar boven. Dus nee, geen vertekend beeld in deze.

En onderkant-foto's laten duidelijk zien: Weinig aangepast smeedwerk. Takken dienen aangepast te worden aan de hoef, is hier te weinig gedaan
Verschil in hoeven had niet zo groot mogen zijn; hoefballen RV en LV zijn redelijk gelijk aan elkaar.

Bekijken jullie de hielen nog eens goed: RV als LV zijn de hiel-ballen vrij ver achterin "afgesleten" en platgedrukt. Houdt in dat als Omar zijn pootje landt, het hoefje enigzins achterover kantelt en de hielballen meedragen???
Grote en onnodige belasting lange buigpees?

Dit is inderdaad smeedwerk om te janken. Met alle respect voor Ton en Wouter... Had in 11 weken tijd gewoon verbeterd moeten zijn! Is bijna 3 maanden nota bene!
En assertiviteit bij de klanten? Smeden op hun eigen smeedwerk bekritiseerd? Nou zeker! Dat juich ik absoluut toe! Prutsers filteren zich uit en daarbij, een gewaarschuwd mens telt voor twee... zowel klant als hoefsmid.
Slecht smeed- en bekapwerk? Geen klanten!
Mmm, af en toe een heel klein foutje mag wel hoor, zoals een hoefzweer niet kunnen openleggen haha Haha! Knipoog Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 06:33

Ja, helaas ik vind het ook afschuwelijk om te zien.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:25

ik eerlijk gezegd ook, het is niet door ton beslagen maar door wouter!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:18

scoxxx schreef:
En assertiviteit bij de klanten? Smeden op hun eigen smeedwerk bekritiseerd? Nou zeker! Dat juich ik absoluut toe! Prutsers filteren zich uit en daarbij, een gewaarschuwd mens telt voor twee... zowel klant als hoefsmid.
Mmm, af en toe een heel klein foutje mag wel hoor, zoals een hoefzweer niet kunnen openleggen haha Haha! Knipoog Clown

Dat klinkt leuk maar hoeveel klanten weten en zien daadwerkelijk wat er niet goed is? Kritisch zijn kan alleen bij voldoende kennis en daar ontbreekt het te vaak aan.
Ik ben destijds ook bij toeval aan mijn hoefsmid gekomen simpelweg omdat hij al op stal kwam en nog klanten aannam. Ik weet er nog steeds niet veel van af maar herken echt prutswerk inmiddels wel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 10:23

Er zijn heel wat sites en boeken waarmee je jezelf van kennis kunt voorzien.

Voor de mensen die paarden op ijzers hebben is 'hoefproblemen' van van nassau een goed boek. Voor ijzerlozen het boek natuurlijk bekappen van paardnatuurlijk.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:44

Dank je wel voor je commentaar Sheila, hier kan ik iets mee! Oh en hij is niet door Ton beslagen maar door Wouter!

Sheila, maar zou het niet zo zijn dat het grootste deel ook komt door het 8 maanden op cytek staan??

Ik vind het idd heel erg jammer dat ik daar geen foto's van heb! Zijn voeten waren gereduceerd tot stompjes, nou ja Arabesk heeft het met haar eigen ogen mogen aanschouwen. Het stomme is dat het in het begin niet opvalt dat de voet steeds kleiner wordt. Totdat mensen gingen zeggen van oh wat een schattige kleine voetjes heeft hij... toen keek ik goed en dacht ik van nou ik vind er niets schattigs aan No Cheer

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:55

AnneOmie schreef:
Sheila, maar zou het niet zo zijn dat het grootste deel ook komt door het 8 maanden op cytek staan??

Slecht smidwerk is slecht smidwerk ook door Wouter. Hij heeft 3 maanden de tijd gehad, dan is dit beeld betreurenswaardig... hoe slecht voorgaande 8 maanden ook geweest zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:00

Arabesk schreef:
Er zijn heel wat sites en boeken waarmee je jezelf van kennis kunt voorzien.

Voor de mensen die paarden op ijzers hebben is 'hoefproblemen' van van nassau een goed boek. Voor ijzerlozen het boek natuurlijk bekappen van paardnatuurlijk.

Als je je echt wil verdiepen zou je geen onderscheid moeten maken. Er is inderdaad heel veel theoretische info en ook wel wat cursussen etc. Maar echt leren doe je toch het beste met praktijkvoorbeelden.

Ik weet mijn weg tot informatie wel te vinden en kan mij goed redden. Maar over het algemeen is er te weinig kennis, eigenlijk zou het bij de basis van het paarden houden moeten horen. Zonder hoef geen paard tenslotte.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:10

scoxxx schreef:
AnneOmie schreef:

Slecht smidwerk is slecht smidwerk ook door Wouter. Hij heeft 3 maanden de tijd gehad, dan is dit beeld betreurenswaardig... hoe slecht voorgaande 8 maanden ook geweest zijn.

Ah okay dank je Lachen daar was ik zelf ook al bang voor. Op de 3e foto van onderen zie je trouwens op zijn rv voetje een wondje zitten, dit is van het aantrappen. Ik heb echt geen idee of hij zijn voorbenen nu met zijn achterbenen of voorbenen aantikt Verward

Denken jullie dat het aantikken door het niet goed afrollen komt, of door het vierkante afvijlen, of gewoon verkeerde beenstand. Met 2 weken was al heel duidelijk te zien dat zijn RV voet groter was dan LV en stond hij er al niet goed op. De 1e keer aantikken was echt 1 dag nadat hij in Bodegraven voor de 2e keer was gedaan! Net voor de Zuidveluwe rit. Dat is dat wondje wat je zit op de 3 na onderste foto. Hij tikt zich telkens opnieuw daar aan. Ik denk dat ik er dus ook goed aan heb gedaan dat ik al 2 weken gestopt ben met rijden. Hij staat op het land de hele dag. Ik durf er zo echt niet op te gaan zitten en heb Wanroij ook afgezegd.

Ik zal vrijdag foto's maken en zal jouw commentaar meenemen voor de smid Sheila Lachen Thanks!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:12

Ik heb gisteren trouwens de filmpjes thuis bekeken (kan dit niet op mijn werk) en vond ze erg leerzaam! Ik schrok trouwens wel een beetje van de schok die je ziet in de beslagen voorvoet (zowel kunststof als ijzer) als deze op de grond land!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:13

fransje23 schreef:
scoxxx schreef:

Dat klinkt leuk maar hoeveel klanten weten en zien daadwerkelijk wat er niet goed is? Kritisch zijn kan alleen bij voldoende kennis en daar ontbreekt het te vaak aan.
Ik ben destijds ook bij toeval aan mijn hoefsmid gekomen simpelweg omdat hij al op stal kwam en nog klanten aannam. Ik weet er nog steeds niet veel van af maar herken echt prutswerk inmiddels wel.

Helemaal mee eens Franca! Ik herken inmiddels ook echt prutswerk wel (door schade en schande Nagelbijten / Gniffelen ) maar weet er ook nog te weinig van af helaas.