Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
LADPR schreef:Dat geeft toch geen antwoord of duidelijkheid?
Ik zie immers geen verschil tussen het bekapwerk van een goede hoefsmid versus een goede NB-er. Arabesk schreef:juist omdat hij zich zo verdiept heeft in informatie op internet (en wat boeken) hebben ze twee hele goede boeken kunnen schrijven..
Ik snap gewoon niet dat sommige mensen zo makkelijk grofe uitlatingen doen zoals waar de website mee vol staat die gewoon niet waar zijn.
Wat mensen voor 'methode' doen moet iedereen lekker voor zich weten maar om dan te zeggen dat je slecht voor je paard bent als je een TB hebt, vidn ik echt grof en te ver gaan. Want ja als je het beste wil voor je paard neem je een NB-er.

)
Ik sta nl. open voor alles.

Huertecilla schreef:Vérreweg de meeste paarden in NL leven onder andere omstandigheden dan die welke het model wat nb hanteert vormen = die paarden moeten naar een ander model bekapt worden = geen nb![]()
hc
scoxxx schreef:Huertecilla schreef:Vérreweg de meeste paarden in NL leven onder andere omstandigheden dan die welke het model wat nb hanteert vormen = die paarden moeten naar een ander model bekapt worden = geen nb![]()
hc
Overigens schrijft de NB-goeroe Pete Ramey, eveneens een verschil in hoef.... afhankelijk van de leefomstandigheden. Om exact te zijn, hij beschrijft dat hoeven die veel op asfalt "werken", nooit concaaf zullen worden.
LADPR schreef:Ik zou dus nooit en te nimmer een smid mijn paard laten bekappen die een korte cursus heeft gevolgd.
LADPR schreef:Dan nog snap ik niet dat mensen zo'n risico nemen. Dat is dus gewoon gokken met de gezondheid van je paard.

casperrr schreef:LADPR schreef:Dan nog snap ik niet dat mensen zo'n risico nemen. Dat is dus gewoon gokken met de gezondheid van je paard.
Dat snap ik ook niet
Verwijs je dan ook maar al te graag hier naartoe
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... 0index.htm
Deighton schreef:BTW: ik raad zelfbekappers ook aan om de bekapcursus te volgen aan de hoefsmedenschool, want daar wordt je simpelweg altijd wijzer van. Een klant van me heeft onlangs in Barneveld de bekapcursus gedaaan en vervolgens mijn PN boek geleend en hij bekapt nu NB, voordeel is wel dat hij nu beide kanten kent en vervolgens zijn eigen weg heeft gevonden.
Kymalin schreef:Grappig dat jij dat nu juist beweert. Jij hebt in deze hele discussie alleen maar oneliners geplaatst in de trend van; omdat ik het beter weet, ik doe het lekker toch zoals ik het zelf wil, kom dan op als je durft en nog veel meer van deze briljante goed onderbouwde berichtjes
. Nergens in deze hele discussie heb je een goed gefundeerd antwoord gegeven. Eerder ontweken zelfs. En nu loop je te klagen dat ze niet in gaat op jouw "vragen". Goh... hoe zou dat nu toch komen? Misschien is het dat je krijgt wat je geeft?
. Kritiek spuien is heel erg gemakkelijk. LADPR schreef:De hoeveel keren bekappen heeft toch niks met de methode te maken? Neem aan dat mensen die een NB hebben ook gewoon bellen als de hoeven te lang of iets dergelijks zijn? Net als mensen die een TB hebben?
Huisvesting van de paarden van klanten heeft een smid toch niks mee te schaften?
Chevano schreef:ehm die van mij worden tb bekapt (bijna hetzelfde als nb) discussies tussen de tb smid en de nb smid en waren het hierover eens. Maar heb eens in de 4 a 5 maanden een echt smid(bekapper) nodig die komt. Voor het grove werk. De rest doe ik zelf vijlen straaltjes weg snijden als het te lang word. In ieder geval geen ijzers meer voor mij.
Ik snap gewoon niet dat sommige mensen zo makkelijk grofe uitlatingen doen zoals waar de website mee vol staat die gewoon niet waar zijn.
Wat mensen voor 'methode' doen moet iedereen lekker voor zich weten maar om dan te zeggen dat je slecht voor je paard bent als je een TB hebt, vidn ik echt grof en te ver gaan. Want ja als je het beste wil voor je paard neem je een NB-er.
LADPR schreef:Dan nog snap ik niet dat mensen zo'n risico nemen. Dat is dus gewoon gokken met de gezondheid van je paard.
Arabesk schreef:@ heny_W ik ga niet meer met jou in discussie. Je praat nu echt onzinen ik voel totaal niet meer de behoefte om me te verdedigen tegen jouw leugens.
Ik ga nu energie steken in positieve dingen. Cursus geven
casperrr schreef:Dat snap ik ook niet
Verwijs je dan ook maar al te graag hier naartoe
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... 0index.htm
LADPR schreef:Alleen wat mij heel erg tegen staat aan die hele paardnatuurlijk website is dat alles slecht voor je paard is behalve hun manier van voeding, bekappen, enz. Slaat natuurlijk werkelijk nergens op. Snap ook niet dat dat zo gepubliceerd word.
Mijn smid zal nooit een NB smid afkraken. Die zegt alleen dat het niet zijn manier van werken is. Terwijl een NB-er dus wel klaar staat om een TB af te kraken en simpelweg te zeggen dat het slecht voor je paard is en als je TB bekapt je een grote kans hebt dat je paard hoefproblemen krijgt en vroegtijdig naar de slager moet. Vind dat echt te grof voor woorden en vraag me dan ook sterk af hoe ze bij deze beweringen komen.
Dat is dus de nare smaak waar ik het al eerder over had.
Huertecilla schreef:Dat brengt ons dan weer terug on topic want NB is één methode van hoefonderhoud met een vrij nauw blikveld omtrent het ideaalmodel hoef.
Missiedrang vanuit een hogere moraal staat dan wederom een bredere blik in de weg.
- Aangezien hoedonderhoud een afgeleide is van de hoeven en
- de hoeven een afgeleide zijn van de leefomstandigheden en
- de leefomstandigeheden door de eigenaar bepaald worden
= de rol van de NB-er zéér beperkt als dienstverlener aan paardhouders.
Vérreweg de meeste paarden in NL leven onder andere omstandigheden dan die welke het model wat nb hanteert vormen = die paarden moeten naar een ander model bekapt worden = geen nb![]()
hc
henny_w schreef:Nee ik zou me rotschamen als mijn paarden zulke hoeven hadden. Kan me ook absoluut niet voorstellen dat het functioneel is.
Ik zie op jouw foto's veelal gevulde en platte zolen en erg ondergeschoven hielen. Kan daar geen herkenning van de wilde hoeven in zien. Ik geloof ook niet dat dat komt door het gedeeltelijk opstallen van je paard.
Lijkt me voor mijn paarden die veel op kiezel en ander steenmateriaal lopen ook geen pretje.
Dan zie ik toch vele malen liever de concave hoeven hier !!!
Jaloers ??? Nee dus, maak je vooral geen zorgen.
scoxxx schreef:Iedere goede bekapper (TB alswel NB) bekijkt 1. het hele paard (in beweging) en 2. volgt de flaky-material-aanwijzingen.
Eindresultaat? Weinig tot geen verschil.
Gelijk aan het woestijn-Jaimie Jackson-model? Mmmm, verre van dat.
Overigens schrijft de NB-goeroe Pete Ramey, eveneens een verschil in hoef.... afhankelijk van de leefomstandigheden. Om exact te zijn, hij beschrijft dat hoeven die veel op asfalt "werken", nooit concaaf zullen worden.